Toon posts:

advies aanschaf laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik al wel het één en ander gelezen over laptops, ook op dit forum. Maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer en wil toch een goede keuze maken voor een laptop, ik hoop dus dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Mijn budget is +/- 1200,-.
Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede laptop die lang mee kan gaan, zeker 4 jaar. Daarmee bedoel ik niet alleen qua kwaliteit maar ook qua techniek. De laptop wil ik kunnen gebruiken voor grafische programma's als photoshop en autoCAD, dus lijkt me een goede videokaart al een vereiste en daarbij genoeg RAM geheugen. Een harde schijf van zo'n 40 / 60 Gig en een scherm van minimaal 15 inch, liefst 17, al ben ik dat nog niet vaak tegen gekomen. Daarnaast vindt ik het belangrijk dat de accu lang genoeg mee gaat, en daar bedoel ik minimaal 2 uur mee, en dat is ech het absolute minimum het liefst nog langer. Wat ik ook wel prettig vindt is dat de laptop niet te warm wordt als ik hem in de trein op m'n schoot zet en daarbij moet er ook niet teveel herrie van de fan komen. Uiteraard ook een zo laag mogelijk gewicht. Ja ja, ik eis best veel dus hoop dat dit ook wel kan binnen mijn budget.
Ik hoop dat jullie mij in ieder geval een beetje op weg kunnen helpen, alvast bedankt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Kijk eens naar de Acer Aspire 1692 WLMi en de Asus A6Va. Misschien kun je daar wat mee. Vertel daarna eens wat je daar van vindt.

Deze 2 zijn wel nog 32-bit!

Deze liggen wel allebei wat boven je budget, maar ik denk dat je niet genoeg hebt aan 1200 euro met deze eisen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 14:28
Acer Aspire 5024? Is wel een goede laptops

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47
Je kan eventueel ook de Acer Aspire 5024 nemen, hij gaat alleen iets minder langer mee dan de centrino en heeft 64-bit. Als je Centrino wilt met 64-bit en nieuwe AMD Turion`s dan moet je nog 5 maanden wachten. Begin volgend jaar verdwijnt de yonah van het toneel die opgevolgd zal worden door de 64-bit Merom. Ook komen er nog nieuwe turions bij die iets zuiniger zullen zijn. Ik wacht er zelf ook op die laptop`.s(gaat waarschijnlijk een merom worden)

nieuws: 'Laptops vanaf januari naar dual-core'
De 32-bit-Yonah-processor zal vrij snel opgevolgd worden door de 64bit-Merom, waarschijnlijk vanwege AMD's 64bit-Turion-processor die wellicht voor de zomer van 2006 al in dual-core-versie in bepaalde HP-laptops zal verschijnen. De Yonah zou daarmee slechts ongeveer een half jaar op de voorgrond van de laptopmarkt staan. Van de Merom-processor wordt verwacht dat die niet significant veel meer stroom zal verbruiken dan de Yonah, maar wel beduidend betere prestaties zal leveren.
Wil je een alles in 1 machine die zuinig is en alles heeft en ook redelijk goedkoop is dan is de aspire 1692 of 1694 de enige keuze. De rest is veel duurder.

BTW over 4 jaar is de laptop sloom en zal je er alleen simpele dingen nog erop kunnen doen.

[ Voor 54% gewijzigd door Robin4 op 27-09-2005 17:45 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
dell heeft wel laptop met jouw eisen. Alleen zijn een stuk duurder dan je budget.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hmm 1200 euro en zulke specs willen (voor willen photoshoppen en autoCad) wordt denk erg moeilijkjes hoor. Maar je wil dus perse een laptop om lekker overal mee mee te nemen neem ik aan.
CLB doelt op: waarom geen thuissysteem

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:33:
Kijk eens naar de Acer Aspire 1692 WLMi en de Asus A6Va. Misschien kun je daar wat mee. Vertel daarna eens wat je daar van vindt.

Deze 2 zijn wel nog 32-bit!

Deze liggen wel allebei wat boven je budget, maar ik denk dat je niet genoeg hebt aan 1200 euro met deze eisen.
De Asus A6Va is dan wel 32-bit, de A6K zeker niet. Een Geforce Go 6200 moet voldoende zijn voor autocad, daar mijn buur dit op zijn desktop met een Radeon 9200 doet. Batterij gaat zeker 2 uur mee met normaal gebruik. De X700 in de A6Va is wel ietsjes sneller, maar hoeveel meer stroom deze vreet weet ik niet.
Ik heb zelf de A6K wegens Linux compatibiliteit (nVidia), en ik kan je verzekeren dat dit een heerlijk machientje is.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
De genoemde Acer laptops zien er idd wel interresant uit. Wat betreft de 32 of 64 bits, ik heb al op het forum gezien dat daar een hele discussie over te houden is, de één zegt dat het nog wel ff duurd voordat de 64 echt handig is de ander zegt dat het wel belangrijk is wil je een laptop hebben die op de toekomst is gericht, zelf neig ik ook die kant op. Wat Coolmaster zei over de nieuwe technieken volgend jaar is wat van te zeggen alleen kan je dat volgens mij dan wel blijven zeggen en dus blijven wachten, want tegen de tijd dat die nieuwe cpu's er zijn komt er alweer nieuws dan AMD weer met een nieuwe betere komt en zo blijft het maar doorgaan, maar dit is het algemene probleem in de computerwereld de techniek blijft maar doorgaan. Maar daarom zoek ik wel een laptop die zo lang mogelijk meegaat, misschien is het stellen van een termijn van minimaal 4 jaar niet goed, dat is toch niet te zeggen. Zo lang mogelijk dus :).
Ik wil idd een laptop die ik mee kan nemen, dus niet al te zwaar is al vindt ik dat, met name gezien het budget, niet heel erg belangrijk, dus het hoeft ook weer niet superlicht te zijn. Het is moeilijk in te schatten maar ik denk dat 4 a 5 kilo wel wat te zwaar wordt.
Als ik het zo lees is het budget ook wat krap, ok ietsje meer (100) zou kunnen maar niet echt veel. Misschien zijn m'n eisen dat iets te veel, dus dan wordt het een laptop die er in ieder geval zo goed mogelijk aan voldoet, om dat even te verduidelijken, photoshop wil ik goed kunnen gebruiken, autoCAD is minder belangrijk, leuk als het kan maar hoeft niet persé.

Verwijderd

Wat is iedereen toch weer lekker aan het overdrijven, alsof autocad zo zwaar is voor een pc.

Genoeg ram is altijd meegenomen maar basic autocad gebruik is goed te doen op gelijk welke pc. (autocad 2000/2005) tenzij je extreem grote 3d renders wil beginnen maken... Maar aangezien het blijkbaar niet heel erg nodig is, en 'leuk als het kan' zal dat wel niet het geval zijn.

En tuurlijk kan autocad op gelijk welk bovengenoemd systeem draaien.

Vergeet ook niet dat autocad vaak draait op al iets oudere bedrijfspc's.

Een goede grafische kaart voor photoshop of autocad of wat dan ook is ook pure nonsens. Simpel 2D kaart, of onboard is dan genoeg.

17" zou ik afraden, dat noem ik geen laptop meer. Veel te groot. Persoonlijk zou ik 12" kiezen, of 15" max. Thuis en op vaste locaties gewoon aansluiten op een extern scherm. Hoe intensief wil je nu photoshoppen op de trein of waar dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd niet het geval dat ik erg veel en erg ingewikkeld met autoCad zal werken, ik wil er mee kunnen werken (wat blijkbaar dus op een al wat minder zware computer kan) en het eventuele zware werk kan ik zonodig nog wel op een desktop pc doen. Misschien was ik hierin in eerste instantie wat onduidelijk.
Mij nader inzien denk ik dat ik het 17 inch scherm ook wat moet bijstellen, net kwam ik nog een topic tegen hierover en begin toch ook wat te twijfelen vanwege de mobiliteit.
Wat ik sowieso wel belangrijk vindt ik voldoende ram. Het liefst wil ik toch wel een goede videokaart (dus zo goed mogelijk binnen mijn budget), dit met het oog op de toekomst.

Verwijderd

Ik draai zonder problemen Photoshop 7.0 en AutoCAD 2005 op mijn Compaq V4040 met werkelijk een prachtig 15 inch scherm! En dat voor nog geen € 1100.

http://h10010.www1.hp.com...9547-179547-12153404.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2005 18:41 ]

Verwijderd

Voor photoshop is eigelijk alleen je ram en je cpu-kracht van belang, een videokaart heb je er niet voor nodig (bij wijze van spreke natuurlijk). Je verwerkt alleen stilstaande beelden, je hebt geen snelle beweging nodig.

Autocad is totaal niet zwaar, 512 mb ram is genoeg voor gelijk welke tekening, als je 3D gaat, dan kom je met 1 gig ram toe. (Inventor-tekeningen van een volledige 8-cilinder dieselmotor haal je nog met een P3 en 384ram.)

Ga gewoon voor een Centrino met minstens 1 gig ram, en die zal het wel volhouden tot binnen 4 jaar.

Verwijderd

Het snelste voor €1200,- is volgens mij de Aspire 5024 van Acer.
Turion ML-34, al zou ik het geheugen uitbreiden naar 1GB.

Voor de rest is het een uiterst puik snel en stabiel dingetje.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik heb net de topic over de acer 5024 gelezen en daar kom ik tegen dat de harde schijf vrij warm wordt, kan dat kloppen ?
En over de snelheid van een hdd, merk je het verschil echt tussen een 5400 en 4200 ?

• R!K?
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 23:07
er is wel degelijk verschil en dat is te merken ook... 5400 is een stuk sneller en als je dat nodig hebt of geld ervoor over heb dan raad ik je dat aan.
ik ga wel voor de 5024 maar als je wat meer centjes hebt dan raad ik de 1692 aan heerlijk apparaat...

i am the toast king whom rules over the moon!

• JarnoD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Tja, je termijn van vier jaar is wel wat lang hoor! Ik heb zelf een 1Ghz PIII notebook van 3+ jaar oud (was toen ook niet "top of the line" meer) en kan nu nog zeggen dat hij nog "best" bevalt. Als je niet teveel eisen wat betreft de snelheid stelt is er na drie jaar prima mee te werken. Hier draait PhotoShop CS ook zonder problemen, ik moet er alleen geen bestanden van een GB groot mee gaan bewerken, dat is echt niets. Maar voor het eenvoudige werk draait 'ie nog prima. Het komt neer op de beslissing om niet de allernieuwste software te moeten draaien over drie a vier jaar, dan kan je goed uit de voeten. Meer rek zit er gewoon niet in met 1200 euro. simple as that.

Wat betreft het scherm: Ga niet groter dan 15", probeer een breedbeeld te krijgen. groter dan 15" wordt echt te zwaar om dagelijks mee te nemen en als je GEEN extern scherm gaat gebruiken is 12" echt te krap voor dagen achter elkaar werken. Breedbeeld werkt (dit wordt een flamebait :P ) echt zoveel lekkerder dan 4:3, je kan vensters veel efficienter rangschikken. Daar heb je over drie jaar nog steeds wat aan.

Let inderdaad ook even op de kilo's: Als je echt veel onderweg bent is vier kilo ex randapparatuur en voeding gewoon veel. Er moeten wellicht ook nog boeken of kantoormateriaal mee en van veel sjouwen wordt iedereen vervelend :)

Wees in ieder geval eerlijk tegen jezelf wat betreft de volgende criteria:

* Wil ik met de nieuwste trends meedoen? (Processor)
* Welke programma's ga ik WERKELIJK op mijn laptop draaien? (idem, en geheugen)
* Ga ik veel onderweg werken of zit ik vaak thuis? (schermgrootte en gewicht)
* Heb ik nog een andere PC waar ik mijn "dagelijks" werk op doe zoals zware apps?
* Download ik veel? :) ( zo heb ik op mijn laptop genoeg aan 30GB, maar heb wel een fileserver staan)
* Wat vind ik ECHT de belangrijkste criteria, gaat het mij om de snelheid of portabiliteit? Of wil je gewoon kunnen patsen met je 64-bit Processor (catch my drift?)

[ Voor 7% gewijzigd door JarnoD op 29-09-2005 09:25 ]

->Jarno.

Verwijderd

Topicstarter
Het beeldscherm van 17" daar zie ik inmiddels wel vanaf, het meeste kom je toch ook 15,4" tegen. Ik wil idd zeker een breedbeeld, eventueel 14" breedbeeld. Hiervan zag ik er vandaag één in de winkel staan en zag er ook nog wel groot genoeg uit, met name door dat breedbeeld.

Ik hoef niet met de nieuwste trends mee te doen omdat dat gewoon leuk is, maar daar dacht ik aan met het oog op de toekomst, hoe nieuwer de techniek hoe langer het mee gaat. Al waat je dat natuurlijk nooit helemaal zeker, maar dat is de reden dat ik wat meer naar de nieuwe technieken kijk. Het moet niet een te zware laptop worden maar ik vindt snelheid toch ook wel belangrijk, dat werkt gewoon prettig, ik heb een hekel aan wachten op een computer ;-) .
In dit topic zijn de laptops van acer vaak naar voren gekomen en ben me daar nu een beetje op aan't orienteren al zit ik ook wel een beetje naar Dell te kijken, ik weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn. En de temp van de hardeschijf van de acer 5024 vertrouw ik nog niet helemaal. Kortom, ik ben al behoorlijk door jullie op weg geholpen, het is al een stuk duidelijker dan voor deze topic, dus daarvoor bedankt!
Maar de keuze blijft erg moeilijk, vooral omdat er zoveel keuze is. Tips blijven natuurlijk van harte welkom.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 16:24 ]

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-02 04:40
De DELL Inspiron 6000 voldoet aan jou eisen.
De accu gaat zeer lang mee (zeker 4 uur). Als beeldscherm zou ik een WSXGA+ scherm nemen. Je kunt voor 1200 euro ook wel 1 gig geheugen nemen en een pentium M 740 processor en een Ati radeon X300 videokaart.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2005 @ 16:23:
Het beeldscherm van 17" daar zie ik inmiddels wel vanaf, het meeste kom je toch ook 15,4" tegen. Ik wil idd zeker een breedbeeld, eventueel 14" breedbeeld. Hiervan zag ik er vandaag één in de winkel staan en zag er ook nog wel groot genoeg uit, met name door dat breedbeeld.

Ik hoef niet met de nieuwste trends mee te doen omdat dat gewoon leuk is, maar daar dacht ik aan met het oog op de toekomst, hoe nieuwer de techniek hoe langer het mee gaat. Al waat je dat natuurlijk nooit helemaal zeker, maar dat is de reden dat ik wat meer naar de nieuwe technieken kijk. Het moet niet een te zware laptop worden maar ik vindt snelheid toch ook wel belangrijk, dat werkt gewoon prettig, ik heb een hekel aan wachten op een computer ;-) .
In dit topic zijn de laptops van acer vaak naar voren gekomen en ben me daar nu een beetje op aan't orienteren al zit ik ook wel een beetje naar Dell te kijken, ik weet niet hoe de ervaringen daarmee zijn. En de temp van de hardeschijf van de acer 5024 vertrouw ik nog niet helemaal. Kortom, ik ben al behoorlijk door jullie op weg geholpen, het is al een stuk duidelijker dan voor deze topic, dus daarvoor bedankt!
Maar de keuze blijft erg moeilijk, vooral omdat er zoveel keuze is. Tips blijven natuurlijk van harte welkom.
Voordat je voor een Acer kijkt, lees eens het Asus vs. Acer topic dat hier ergens ronddwaalt. Acer geeft 1 jaar belabberde support (3 weken laptop weg is geen uitzondering), Asus geeft voor de notebooks 2 jaar garantie, met betere ervaringen, en meestal laptop in n week terug.
Waarna ik nogmaals naar de A6K wijs, wat dus wel een Turion is (64-bit) uit de MT-series (zuiniger dan ML), Dit systeem is voor een mooie prijs te vinden op PCSnel , en wordt voor die prijs dus gelevert met 2 jaar garantie, en een gratis muis en notebooktas. Die komt namelijk het best overeen met je eisen (toekomstklaar, beetje geavanceerde grafische chip, beter dan SiS intergrated dus, 15,4" widescreen, batterijduur van 2,5 a 3 uur, 2.8KG). Mocht dit niet zijn wat je zoekt, waarom niet? :)

[ Voor 10% gewijzigd door RSpliet op 29-09-2005 18:06 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb allen nog een op een rijtje gezet en er een goed over nagedacht, maar ik denk dat ik toch ga voor de A6K. Deze komt inderdaad goed overeen met mijn wensen.
Iedereen bedankt voor de reacties ! _/-\o_

Verwijderd

Heb net Beta1 van AutoCAD2007 in handen.... zorg maar voor een heftig toestel als je de nieuwe opties wilt gebruiken van de nieuwe versie !!! GPU-power is echt nodig....men spreekt zelfs van Vista-requirements wil je er vlot mee kunnen werken...

Als je je afvraagt waarom : de inventor-3D-engine is ingebouwd, alsook mentalr-ray-render-engine...

Voor de liefhebbers... nog effe geduld...

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Msi Megabook 635 lijkt mij ook een goede optie voor je..
pricewatch: MSI M635 (Turion ML-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home) dus vanaf 11nogwat..
Met x700 en een turion.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

Swaptor

Java Apprentice

Kijk eens naar de datum van de startpost en de laatste replie van TS:
27 en 30 september.

Ik neem aan dat TS al een keuze heeft gemaakt.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
sorry.. :)
Pagina: 1