Op foto-vakantie naar het noorden, tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40
Zoals sommige van jullie al weten, ga ik rond de kerst/nieuwjaar, een week naar zweden. Naar sundsvall om precies te zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/zweden.png
Bij de oranje 1 dus

Op deze vakantie ga ik niet de hele tijd foto's maken, maar ik hoop er toch wel 1 of 2 dagen echt in de natuur te kunnen zijn daar.

Nu loop je tegen een paar dingen aan, allereerst de temperatuur. Deze ligt daar ongeveer op -10c, niet extreem, maar toch iets om rekening om mee te houden. Daarom bestel ik 2 accu's bij :) Zodat ik ook al lopen de accu's wat sneller leeg, toch een dagje kan schieten (neem lader natuurlijk gewoon mee)

Momenteel heb ik 1x 1GB en 1x 512MB flash kaartjes, hier heb je natuurlijk niet genoeg aan. Dus blijven er een paar dingen open, een imagetank, of een laptop mee. Wat is het verstandigste? een laptop heb ik al, maar je zit met het gewicht in het vliegtuig.

Dan, de tas:
Afbeeldingslocatie: http://efoto.pl/images/prod_vanguard_hercules27.jpg
Deze camera tas heb ik momenteel, een erg fijne tas, maar... ondanks dat hij te gebruiken is als rugtas loopt dit voor geen meter, naar een uurtje ermee op je rug gesjouwt te hebben begin je er toch aardig last van te krijgen.
Aangezien de reis zelf al duur genoeg is, denk ik erover zelf een Eastpak tas om te bouwen tot fototas, zijn hier nog tips over?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen die met camera op reis zijn geweest :)
Wat zijn je ervaringen met het vliegen/reizen? Douane?
En in de landen zelf, met rechten, je moet natuurlijk oppassen waar en waarvan je foto's maakt...
Reisverzekeringen voor je apparatuur?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Titelfix/verduidelijking :) * Remy pokes ThunderNet :P

LinkedIn
Instagram

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Misschien eventjes dit topic bekijken. Verder gewoon je accu's op een warme plaats bewaren (als het even kan op je lichaam dragen dus) en een beetje opletten op condens :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:19

YellowCube

Wait...what?

lees handleidingen voor het fotograferen van Noorderlicht.
en daar komt uit: statief!

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ThunderNet
Dat topic had idd al gelezen :) En warm houden van accu's was ook de bedoeling.
Ik was namelijk meer benieuwd naar ervaringen van anderen die op foto-vakanties geweest zijn :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:06
Ik heb in de zomervakantie een "wandelvakantie" naar Noorwegen gemaakt. Ik heb mijn camera (Fuji S5500) toen in een gewone heuptas gedaan, en heb daar toen weinig hinder van ondervonden. Dit omdat de officiele cameratas veel te groot was om lang mee te wandelen, en met een heup (buik)tas heb je de camera ook best snel te pakken.

Een beetje reisverzekering dekt volgens mij de schade aan apparatuur (die tijdens de vakantie ontstaan is) wel, maar daarvoor moet je de verzekeringspolis even checken :).

Ik denk niet dat je illegaal bezig bent als je foto's van de Zweedse natuur maakt (of het moet van Zweedse naturisten zijn :P).

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Vergeet deze niet:
Afbeeldingslocatie: http://images.speurders.nl/images/69/6938/6938829_1_detail.jpg

Maarreh, ik denk dat het allemaal wel meevalt daarboven hoor. Ik heb ook een halfjaar in Zweden gewoond, en daar nooit problemen gehad met het maken van foto's :).

Oh, en reizen etc:

- Douane, hoef je je niks van aan te trekken. Zweden is onderdeel van de EU, dus je mag gewoon meenemen wat je wilt, doen ze niet moeilijk over. Toen ik met kerstmis naar huis ging stond de plaatselijke douanebeambte met een kerstmuts op zijn kop de bagage te controleren... zegt wel genoeg denk ik :).
- 'Beveiliging'. In Zweden geldt nog altijd het "allemans-recht". Dat is een beetje lastig uit te leggen, maar komt ongeveer neer op het feit dat je gewoon door andermans land/akkers mag trekken en camperen, zolang je daar niks bij stoort. Boeren die je met geweren van hun land verdrijven zul je dus niet tegen komen, je staat zelfs in je recht als je gewoon je tentje neerplempt tussen de koeien. Ik neem aan dat het met fotograferen, zeker in de halve wildernis , ook geen probleem is.. als je al iemand tegenkomt. De natuur is wel zo verrekte groot daar, zeker in verhouding tot de grootte van de bevolking, dat de kans dat je veel mensen tegenkomt zowiezo al klein is.

Veel plezier in ieder geval!

[ Voor 67% gewijzigd door Garyu op 26-09-2005 11:16 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:19

YellowCube

Wait...what?

even ot:
je weet wel dat het daar rond die tijd van het jaar hooguit 3-4 uur per dag licht is?
Zaklampje mee dus.
:P

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 26-09-2005 11:21 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ThunderNet
YellowCube schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:21:
even ot:
je weet wel dat het daar rond die tijd van het jaar hooguit 3-4 uur per dag licht is?
Zaklampje mee dus.
:P
Als je dus terugkomt van het stappen en het is alweer licht, ben je een echte bikkel >:)

Maar goed :) statief ook mee dus :) En flitser en extra batts voor de flitser ook :)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 09:45

killercow

eth0

Duane is erg licht (iig bij de haven van Goteborg)
Wij zijn in een halve dag naar kiel gereden, en dan op de boot slapend naar Goteborg gegaan,.
Daar aangekomen zijn we in een dag naar Ostersund gereden over de 45, snelle weg door vrij mooi gebiedt.

Veel Bomen, maar ook heel veel verschillende stukken landschap.
Boven Mora kom je in een soort van grensgebied tot waar de gletcher alle rotsen heeft gebracht (maar das noordelijker dan jij gaat komen.)
Onder Mora heb je vooral dichte naaldbossen. Met inderdaad honderden bloedmooie meren en vergezichten. (als je tenminste op de kaart de meren gaat spotten en even van de weg af wilt rijden om zo het meer te kunnen zien, je rijdt er vaak binnen 1km langs, maar door de bomen merk je er niks van.

Ps, er zijn boven Mora ook hele grote stukken Bear Country, dus opgepast!

Hoe meer je westelijk gaat hoe meer je hogere scherpe bergen tegen komt, en hoe oosterlijker je gaat hoe vlakker en beboster het landschap wordt.

Noord-zuid is ongeveer het zelfde, totdat je echt heel erg noordelijk komt.
Let ook op de Flitspalen, ze staan vaak bij 70km zones in dorpjes en geven geen flits, maar zouden je alsnog best op de foto kunnen zetten. (er staan vaak borden over hastigheits kamera's oid), en het gebruik verschilt per provincie/kommune.

openkat.nl al gezien?

• ThunderNet
Flitspalen e.d. hoef ik me geen zorgen om te maken :)
Ik ga met het vliegtuig naar stockholm, en vanuit daar richting sundsvall.

Aangezien het ongv 16 uur rijden is met de auto, en ik daar in m'n eentje al geen zin in heb :P
En ten 2e is met vliegtuig goedkoper dan met de auto :P

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

ThunderNet schreef op maandag 26 september 2005 @ 11:23:
[...]
Als je dus terugkomt van het stappen en het is alweer licht, ben je een echte bikkel >:)
Nee, als je terugkomt van het stappen en het is alweer donker, dán ben je een echte bikkel :).

Heb ook af ten toe wel gewoon een paar dagen het daglicht 'gemist'. Kom je 's nachts thuis ga je pitten is het nog donker, wordt je wakker, is het alweer donker.. lekker :(.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1