Fotograferen bij koud weer

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jack1964
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben een beetje vroeg misschien maar ik wil wat vragen over het maken van foto's bij koud weer. Volgens de handleiding bij m'n 5D kan de camera worden gebruikt tussen de nul en veertig graden.

Hoe los ik dat op wanneer komende winter de natuur verandert in een winter wonderland? Moet de camera dan een jas aan of mag ik alleen foto's maken vanuit een verwarmde huiskamer?

Graag jullie advies.

Jack

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 08:11

Acid_Burn

uhuh

Ik heb zonder problemen bij het ijssculptuur festival in Eindhoven foto's gemaakt. Was daarbinnen -10 oid? Met een D70 btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Acid_Burn op 20-09-2005 21:48 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:01

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb altijd begrepen dat het beter is om de camera rustig te laten aclimatiseren, en vervolgens te gebruiken. overigens vind ik het een beetje raar dat je je camera volgens de handleiding niet onder het vriespunt mag gebruiken, maar het zou de fabrikant wel eens wat garantieclaims kunnen schelen. Het ergste wat je in ieder geval kunt doen, is vanuit een warme huiskamer de vrieskou in rennen, en in het wilde weg foto's gaan schieten.

Hier staat tekst

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zolang de lucht niet condenserend is op je camera zal het geen probleem geven denk ik.

(iets duidelijkere topictitel had wel gemogen imo :))

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:35
Let alleen wel op dat je accu bij lage temperaturen een stuk minder presteert...

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:50:
Ik heb altijd begrepen dat het beter is om de camera rustig te laten aclimatiseren, en vervolgens te gebruiken. overigens vind ik het een beetje raar dat je je camera volgens de handleiding niet onder het vriespunt mag gebruiken, maar het zou de fabrikant wel eens wat garantieclaims kunnen schelen. Het ergste wat je in ieder geval kunt doen, is vanuit een warme huiskamer de vrieskou in rennen, en in het wilde weg foto's gaan schieten.
Ik denk dat andersom erger is. Dan heb je kans op condens namelijk.

Verwijderd

Magic schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:50:
zolang de lucht niet condenserend is op je camera zal het geen probleem geven denk ik.

(iets duidelijkere topictitel had wel gemogen imo :))
Helaas heeft niet iedereen de meetmateriaal om het dauwpunt te meten. Maar als je je cam gewoon buiten houd en je accu in je zak, dan moet het toch wel gaan.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02
Ik heb tijdens wintersport ook nog nooit problemen ondervonden, en het was één van de laatste keren ook tijdelijk wel -15°C ofzo.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb je topic even een normalere titel gegeven. Zulke topics zijn voor anderen ook interessant en zo heb je meer aan de topictitel als je hem terugvindt met de search (je weet meteen waar het over gaat, i.t.t. een topic met "koud he" als topictitel, dat zegt gewoon niks).

De reden dat een fabrikant dat zo specificeert is trouwens volgens mij vooral de batterij. Een batterij geeft bij een lagere temperatuur ook minder spanning af, waardoor de camera kan gaan falen. Dat het tot -20 prima gaat in je warme handen is wat anders, maar 't is niet gegarandeerd dat het goed gaat :)

Probeer maar 's met een RC autootje op NiMH batterijtjes of NiCd batterijen buiten te rijden in de winter, je komt niet ver (weet ik uit ervaring :P)

[ Voor 46% gewijzigd door Grrrrrene op 20-09-2005 22:50 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik moet zeggen dat mijn camera laatst niet meer wilde funtioneren in een vriescel bij -28. Hier was dan ook veel vocht in de lucht.
De condens gaf daarna ook wat problemen.
Dit is natuurlijk wel een extreme situatie, van +20 naar -28 in 1 keer

Het gaat trouwens om een Camedia C-3000 Zoom, en het was een werksituatie.

[ Voor 14% gewijzigd door J_Davelaar op 20-09-2005 23:00 ]

Was ik maar een punt dan was ik het einde

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Als vocht bevriest zet het uit... dus vocht in je camera onder nul zou in theorie dingen van z'n plek kunnen drukken. Ik denk dat ze daarom aangeven dat ie niet onder nul gebruikt mag worden. Scheelt ze weer wat reparaties binnen de garantieperiode. ;)

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• Zoefff
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Ach, de kans dat er dat soort extreme dingen gebeuren is echt nihil hoor.

Camerafabrikanten zullen het idd voornamelijk vermelden omdat de batterij-levensduur drastisch omlaag gaat als je in koudere omgevingen gaat fotograferen. Houd daar dus rekening mee, en met het feit dat je camera waarschijnlijk zal beslaan wanneer je vanuit de koude ruimte weer een warme ruimte binnengaat.

Verder zullen er weinig rare dingen gebeuren hoor. Theoretisch zou je camera zelfs beter moeten presteren qua ruisniveaus, omdat de sensor minder warm zal worden. In de praktijk zal je hier helaas weinig van merken, gok ik :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ik ben ooit eens naar de fotoboer op de hoek gegaan met de vraag "Ik ga op wintersport, waaraan moet ik denken met mijn camera ?" Ik kreeg toen van hem een hand vol met zakjes silicia-gel met het advies "Stop deze onderin je cameratas en je zult niet zo snel last hebben van vocht"

Bij deze geef ik je ook dit advies ;)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Ik had dit weekend eerst een fotoshoot in Franeker, buiten area..

half uur na afloop naar een binnenfeest gegaan, erg warm. Kon het eerste half uur geen foto's maken :)

Lens bleef beslaan...

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

reiker

dan jij!

Ik hoor ook wel eens van mensen dat ze hun toestel proberen warm te houden als ze niet aan het schieten zijn, dus opbergen in je jas ofzo. Lijkt me dat dat ook aardig helpt.

Zo gezegd, zo gedaan.

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 14:44
Heb zelf met m'n D70 in Zürich met -13 foto's staan maken. Ging op zich goed, soms schiet hij mis..dat wil zeggen je hoort de shutter maar dan heb je wel zwartbeeld. Verder is aklamatiseren wel verstandig.

The sky is the limit

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan je camera laten afkoelen in een dichtgebonden plastic zak/tas, dan heb je geen last van condens op de lens als je de camera gaat gebruiken. Warm houden in een fototas zal alleen maar voor condens gaan zorgen zodra je de camera te voorschijn trekt, helemaal als het erg koud is en er staat een beetje wind.

Het blijft altijd wikken en wegen want je wilt natuurlijk niet je camera bij -10 constant in de buiten temeratuur laten.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 13:46
Camera in na 15 min bij -30 ( wintersport ) heeft als resultaat dat hij niet meer aan gaat, wegens te weinig spanning.

mijn advies, draag hem op je lichaam, houd hem zo warm mogelijk
( binnen redelijke grensen natuurlijk)
Op de buik onder je jas.
iets lager is het nog warmer, maar dan moet je weer zo veel uitleggen.
Boviedndien het gevoel van een koude camera op je huid is al niet zo prettig.

1+1+1 = 1

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

Een collega van mij gaat binnenkort een maand naar Antarctica en wil met een D70 foto's gaan maken.
Nu is het daar wel zomer, maar toch een graad of -10. Ik heb geen idee over de luchtvochtigheid daar.
Is er iemand die daar iets over kan zeggen?

Join TeamBVD!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Och ja, ik heb allerhande cams zoals D70's, 300D's en 10D's naar koude oorden als Alaska, Groenland en IJsland gesleept zien worden, die zonder problemen prima pics hebben afgeleverd. Zie bv deze shots van Fred Kamphues in IJsland. Gemiddelde temp daar was vrijwel de hele tijd flink onder nul, dus tja :P

Gewoon wat goeie voorzorgsmaatregelen nemen zoals een vloeiende overgang van koud naar warm en andersom (gewoon in een afgesloten zak stoppen zodat de temp geleidelijk gaat) is de beste tip. En verder je cam alleen tevoorschijn halen als je een foto maakt ja, anders vriest de shutter aan je vinger vast ;)

LinkedIn
Instagram

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Condensproblemen kun je gewoon wat aan doen. De meeste electronica kan ook wel tegen lagere temperaturen. Je accu is vaak het grootste probleem.
Wat een optie is als je echt van plan bent voor langere tijd in koude oorden te gaan fotograferen is het aanschaffen van een extern accu-pack. Die dingen kun je dan tijdens het fotograferen op je lichaam (bij voorkeur onder je oksel) bewaren, waardoor ze niet te koud worden.
Heb je daar geen zin in dan kun je de accu (op het moment dat je de camera langere tijd niet gebruikt) uit de camera halen en wederom op een warme plek bewaren.
Ik ben zelf een week op Spitsbergen geweest en tijdens het reizen van A naar B bewaarde ik de accu in m'n boxershort
dit soort dingen is allicht stof voor dubbelzinnige gedachtes, maar het helpt wel
blimmel schreef op woensdag 21 september 2005 @ 09:21:
Een collega van mij gaat binnenkort een maand naar Antarctica en wil met een D70 foto's gaan maken.
Nu is het daar wel zomer, maar toch een graad of -10. Ik heb geen idee over de luchtvochtigheid daar.
de lucht in poolklimaten is over het algemeen gort-droog, dus daar zal je niet al teveel problemen mee hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door YellowCube op 21-09-2005 09:40 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

^^^ is overigens een van de redenen dat de Canon 1D(s) serie nog met Ni-Mh werkt ipv Li-Ion: Ni-Mh doet het beter dan Li-Ion bij lage temps :)

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 21-09-2005 09:39 ]

LinkedIn
Instagram

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

De 1D(s) is natuurlijk weathersealed, en als je geld voor een 1D(s) hebt, dan heb je ook weathersealed L-objectieven. Dan is condensvorming een stuk minder aanwezig, al doe je niets aan condensvorming op je front element danwel filter, of je eyepiece.

Hoe zit dat met Nikon top-spul? De D2X heeft ook rubberen sealing, maar hoe zit dat met de Nikkor objectieven?

Verder is het natuurlijk een no-brainer om gewoon 2 accu's bij je te hebben, de ene in de binnenzak warm houden, de ander in de cam. Wisselen indien nodig.

Oh, en pas richting -30 a -40° C begint plastic bros te worden, dus voor afbrekende stukjes plastic hoef je je over het algemeen nog geen zorgen te maken. Met dank aan de docu serie Going to Extremes, de aflevering "Cold".

[ Voor 19% gewijzigd door JumpStart op 21-09-2005 09:59 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

JumpStart schreef op woensdag 21 september 2005 @ 09:54:Oh, en pas richting -30 a -40° C begint plastic bros te worden, dus voor afbrekende stukjes plastic hoef je je over het algemeen nog geen zorgen te maken. Met dank aan de docu serie Going to Extremes, de aflevering "Cold".
Zit er geen verschil in de soorten plastic. Misschien dat bijvoorbeeld een PVC het langer kan uithouden dan een HDPE?

• Hillie
  • Laatst online: 07:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

JumpStart schreef op woensdag 21 september 2005 @ 09:54:
Hoe zit dat met Nikon top-spul? De D2X heeft ook rubberen sealing, maar hoe zit dat met de Nikkor objectieven?
De toppers hebben dat ook (bijvoorbeeld de 70-200/2.8 VR).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 19:15:
[...]

Zit er geen verschil in de soorten plastic. Misschien dat bijvoorbeeld een PVC het langer kan uithouden dan een HDPE?
Natuurlijk zal het wel iets uitmaken (ik zou het moeten weten, ik studeer Technische Materiaalwetenschappen) maar die ene cameraman die in Siberië bij -40°C gaat filmen, die heeft weinig te makken bij materiaalselectie voor een TV camera die in de tienduizenden stuks geproduceerd gaat worden. Het doorsnee hoogwaardige apparatuurplastic dat men voor TV- en fotocamera's kan gebruiken is gewoon niet geschikt voor arctische temperaturen, het wordt te bros waardoor het te snel breekt in plaats van meegeeft.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Jack1964
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01-2022
@Grrrrrene: Bedankt voor het aanpassen van de titel _/-\o_ Had ik niet echt over nagedacht. En verder iedereen bedankt voor de reacties. Ik loop komende winter met een gerust hart de vrieskou in.

Jack

• Arfman
  • Laatst online: 29-01 19:35

Arfman

Drome!

Wellicht ten overvloede nog: hier nog iemand die met -10 in de snijdende kou foto's heeft staan maken met een D70. Accu ging nog verrassend lang mee, zeker 200 foto's. Aangezien jij een 5D hebt zou deze zeker geen krimp mogen geven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Geinig topic :+
Acid_Burn schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 21:48:
Ik heb zonder problemen bij het ijssculptuur festival in Eindhoven foto's gemaakt. Was daarbinnen -10 oid? Met een D70 btw.
Hey, daar ben ik ook een keer geweest. Toen nog met mijn Minolta Dimage 5. In het begin deed ie het prima, nergens problemen mee. Maar op den duur werd het LCD scherm steeds trager. De 20 min dat ik daarbinnen ben geweest zorgde het iig niet voor verdere problemen. Wel een enorm koude hand :+

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Tja.. bij mij stond het ijs op mijn statief :) Ik had ook mijn handschoentjes aangetrokken..

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Een dikke vette kick met toestemming van Remy.

Over 3 weken ga ik een weekje op wintersport in het noordelijke Lapland. Natuurlijk moet de camera (Nikon D50) mee op die vakantie. Het zal jullie uiteraard niet onbekend zijn dat het daar niet al te warm is. Temperaturen van -20 overdag zijn geen uitzondering om nog maar te spreken over de temperaturen bij nacht.

Nu heb ik al het een en ander gelezen over fotograferen in kou:

De batterijduur gaat aanzienlijk achteruit als de batterij koud is. Nu heb ik net 2 accu's erbij besteld zodat ik altijd 2 accu's onder mijn jas kan dragen die warm blijven. Nu is hierover mijn vraag. Is een accu ook daadwerkelijk leeg als hij te koud wordt om te camera nog van energie te voorzien? Of doet hij het gewoon weer als de accu daarna weer opwarmt?

Bestaat er niet de mogelijkheid dat de sluiter vastvriest bij -20 de gehele dag? Ik vervoer mijn camera in de crumpler pretty boy rugzak op mijn rug. Andere tips natuurlijk ook welkom :)

Verwijderd

Januszjes schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:54:
De batterijduur gaat aanzienlijk achteruit als de batterij koud is. Nu heb ik net 2 accu's erbij besteld zodat ik altijd 2 accu's onder mijn jas kan dragen die warm blijven. Nu is hierover mijn vraag. Is een accu ook daadwerkelijk leeg als hij te koud wordt om te camera nog van energie te voorzien? Of doet hij het gewoon weer als de accu daarna weer opwarmt?
Laten opwarmen en dan zie je dat ie weer energie heeft.

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ik denk dat 1 van de belangrijkste hints is voor het eigenlijke foto's maken in de kauw: laat je camera aclimatiseren/wennen aan de temperatuur maar hou je accu warm. Dus leg je camera+ tas op je balkon om af te koelen en draag accu's in je broekzak (of een andere zo warm mogelijke plek) om ze warm te houden.

Zo heb je geen last van condens en houden je accu's het wat langer uit (als een accu eenmaal in je cam zit is het als nog vrij snel afgelopen denk ik)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Januszjes schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:54:
Een dikke vette kick met toestemming van Remy.

Over 3 weken ga ik een weekje op wintersport in het noordelijke Lapland. Natuurlijk moet de camera (Nikon D50) mee op die vakantie. Het zal jullie uiteraard niet onbekend zijn dat het daar niet al te warm is. Temperaturen van -20 overdag zijn geen uitzondering om nog maar te spreken over de temperaturen bij nacht.

Nu heb ik al het een en ander gelezen over fotograferen in kou:

Bestaat er niet de mogelijkheid dat de sluiter vastvriest bij -20 de gehele dag? Ik vervoer mijn camera in de crumpler pretty boy rugzak op mijn rug. Andere tips natuurlijk ook welkom :)
Tja, ik zit met eenzelfde 'probleem', maar heb ook een oplossing bedacht. Omdat ik mijn D50 (zonder grip) met sigma 17-70 ook mee wil nemen de skiliften in, op de piste etc, ga ik binnenkort naar de lokale flupperware-zaak om een bak te kopen waar die setup samen inpast, en het precies passend te maken met (isolerend) (pluk-) schuim. Op die manier vang je de grootste temperatuurklappen op (en hopelijk ook 'gewone' klappen) zodat er niet in één klap een hengst condens op, maar vooral in, je cam zit.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

RedXraD schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:31:
[...]

Tja, ik zit met eenzelfde 'probleem', maar heb ook een oplossing bedacht. Omdat ik mijn D50 (zonder grip) met sigma 17-70 ook mee wil nemen de skiliften in, op de piste etc, ga ik binnenkort naar de lokale flupperware-zaak om een bak te kopen waar die setup samen inpast, en het precies passend te maken met (isolerend) (pluk-) schuim. Op die manier vang je de grootste temperatuurklappen op (en hopelijk ook 'gewone' klappen) zodat er niet in één klap een hengst condens op, maar vooral in, je cam zit.
Opzich is mijn crumpler prety boy redelijk geisoleerd dus acclimatiseren kan hij wel denk ik. Daar ben ik niet heel bang voor.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

geen ervaring hier, maar volgens mij is het heel droog dus je shutter zal niet gauw vastvriezen, condenseren zal denk ook niet snel op de shutter gebeuren, maar eerder op de body. Dus problemen met de shutter verwacht ik niet. zowiezo zie ik geen probleem in de kou (natuurlijk wel de accu) in en uit een zwaar geisoleerde tas lijkt mij niet goed

www.casarodriguillo.com

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Hé aan het crossposten met DPZ? ;) Qua condens hoef je je trouwens geen zorgen te maken: het is door de kou zo droog buiten dat je geen condens zal hebben. Mijn schoonouders hadden het coolpixje van mij in hun binnenzak en de batterij wat dieper in de kleding verscholen in Lapland en hebben geen 1 x last van condens gehad. Terwijl het buiten -20C was.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
littlejoannes schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:38:
Hé aan het crossposten met DPZ? ;) Qua condens hoef je je trouwens geen zorgen te maken: het is door de kou zo droog buiten dat je geen condens zal hebben. Mijn schoonouders hadden het coolpixje van mij in hun binnenzak en de batterij wat dieper in de kleding verscholen in Lapland en hebben geen 1 x last van condens gehad. Terwijl het buiten -20C was.
Pas op met dat soort opmerkingen, want het gaat ook niet om het van binnen naar buiten gaan, maar andersom. Het maakt niet uit hoe vochtig het buiten is, maar wat voor temperatuur je camera heeft op het moment dat je binnenkomt. Stel dat je een relatieve luchtvochtigheid hebt van 50% bij 20°C, dan is de hoeveelheid dampspanning in de lucht vele malen hoger dan bij 100% @ 0°C (en dan dus nog de temperatuur van je camera), waardoor je cam dán als een idioot zal condenseren.

Van binnen (warm) naar buiten (koud) geeft geen enkel probleem ;)

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik denk dat je cam dat wel zal overleven, ik heb al eens een hele dag buiten gelopen bij -5/10 paar keer door struiken waarbij de cam geheel onder de sneeuw zat enzo, maar geen centje pijn hoor. :)
(accu was wat sneller leeg dan normaal, maar niet bijzonder veel eerlijk gezegt. )
(20D + 24-105 L )

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

littlejoannes schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:38:
Inderdaad, even een cross post ;) Vond mijn verhaal prima geformuleerd dus beetje onzinnig om hem opnieuw te tikken. Maar wederom bedankt voor je commentaar :)

Had er even niet aan gedacht dat wanneer de camera van binnen naar buiten wordt genomen er geen condensvorming optreed. Het zal toch niet gebeuren dat wanneer ik van buiten kom snel binnen moet fotograferen. Andersom eerder denk ik, dus dat is mooi :)

In ieder geval bedankt voor de tips. Ga met de accu's op stap dus zal goed moeten komen. Hopelijk komen er wat goede foto's uit die ik uiteraard zal showen :)
Pagina: 1