Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 22:28:
[...]
Dat is raar, want het verwisselen van de hardeschijf was nochtans de enige verandering die gebeurt is op die pc toen.
Het was allebei een verse windows installatie, vanaf dezelfde cd, op identieke hardware.
Het enige verschil was dat ik van een 2mb cache WD schijf naar een 8mb cache WD schijf ging.
De boottijd ging van 40sec naar 20sec of iets dergelijks.
Dus best wel meer dan een paar procentjes.
Ik betwist die 20 seconden verschil niet. Maar die extra cache is daar niet verantwoordelijk voor. Van 40 naar 20 seconden is 50% sneller en dat het gewoon onmogelijk dat die extra cache daar verantwoordelijk voor is.
Het lijkt me eerder dat er met die eerste schijf iets niet helemaal lekker zat, want 40 seconden boottime is wel vrij langzaam. Ik heb net even getimed hoelang mijn PC er over doet om te booten: 12 seconden vanaf het moment dat de bootloader geladen wordt tot het verschijnen van het inlogscherm.
Er zijn veel reviews en test van HDD's te lezen waar het verschil tussen 8 en 16MB (ik wist niet eens dat er nog schijven werden gemaakt met maar 2MB cache) worden gemeten en de meeste gevallen is de invloed van een grotere cache zeker merkbaar, maar niet dramatisch groot. En zeker geen 50%.
Alleen in hele specifieke gevallen waar een benchmark net niet in 8MB past is 16MB duidelijk sneller, maar in real life tests is het verschil zeker niet zo heel groot.
Ik heb hier 2 Maxtor DiamondMax 10, 1 met 8 en 1 met 16MB, dus ik kan het zelf ook testen.
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.