Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 14:22:
Hey,
Ik wil een fototoestel met de nodige accessoires gaan kopen. Nu zit ik met het nemen van de foto qua instellingen.
Het betreft een doos met bloemen die in folie zitten. Ik heb gehoord dat ik een polarisatiefilter moet nemen voor het uitfilteren van spiegelingen in de foto. Nu vroeg ik mij af. Op dit moment heb ik een witte achterplank voor het nemen van de fotos en gebruik ik belichting van het plafond en een flits van de camera.
Voor het aanschaffen vraag ik mij dus af of ik nog op bepaalde functies van het toestel moet letten die ik zou kunnen gebruiken voor het nemen van deze foto. Het fototoestel wordt hier speciaal namelijk voor aangeschaft. Megapixels is geen prioriteit omdat de foto maar tot een bepaald aantal pixels mag bestaan.
Iemand suggesties?
Hmmmz... leuk geformuleerd, maar volgens mij heb je niet zo opgelet in je
vorige topic (vrij recent) waar je meer adviezen gekregen hebt over wat belangrijk is voor het fotograferen zonder spiegeling.
Ik snap niet waar je de conclusie vandaan haalt dat je een andere camera nodig hebt hiervoor, noch waarom je denkt dat er opties/digitale filters bestaan om spiegeling weg te nemen.
Spiegelingen krijg je doordat je standpunt verkeerd is ten opzichte van de lichtval.
Daar gaat een nieuwe/professionelere camera je niet vanaf helpen!
Daarnaast zou ik in jouw geval (bedrijf/persoon) eerder investeren in fatsoenlijke verlichting dan in een nieuwe camera. Plafondverlichting is wel t meest "idiote' wat je hier kunt gebruiken i.c.m. een flitser gemonteerd op/in je camera.
Met name - zoals in je vorige topic genoemd is - diffusere verlichting, desnoods maak je een scherm boven het object om het plafondlicht te egaliseren/diffuser te maken.
Als je dat bereikt hebt, kun je pas met polarisatie- en andere filters enige overgebleven spiegeling wegfilteren. Maar daar heb je nog steeds geen nieuwe camera voor nodig!
Behalve dan om mee te doen in het gadget-traject. Maar ja... dat blijft ronduit sneu, als je daarvoor je bedrijf een nieuwe camera laat kopen
En maar meteen ff reageren op de reactie van DarkBlue:
Dark Blue schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 14:39:
Ik zou toch zeker niet te laag in je eisenpakket gaan zitten, als je na deze foto's het fotograferen leuk gaat vinden en wat verder wilt experimenteren, heb je spijt als haren op je hoofd als je nu op je pixels gaat bezuinigen en daarom een te simpele camera koopt. Die dingen verouderen zo snel dat met een paar maanden doorverkopen en dan tóch nog een duurdere camera aanschaffen je weer wat extra kost.
Ik weet dat de Olympus snapshotcam van mijn ouders een 'functie' heeft om foto's door een spiegelende ruit goed t te krijgen, maar die zal nooit een filter kunnen vervangen naar mijn idee.
Dus als je een echt polarisatiefilter wilt gebruiken zul je toch een wat betere camera moeten kopen, anders past zo'n filter gewoon niet (op de uitschuiflens van een snapshotcamera).
"functies"??? Je kunt prima door een spiegelende ruit fotograferen zonder alle poeha & poespas!
Het enige is dat je wel verstand van zaken moet hebben!
(Dat lijkt hier veelal te ontbreken!)
Daarnaast is het onzinnig om te zeggen dat je een polarisatie-filter alleen maar kan gebruiken mits die op je camera/lens past!
Veel digi-cams hebben maar een kleine lens-opening, en je kunt prima foto's maken met polarisatie-filter wanneer je deze gewoon direct voor de lens houdt. Het enige waar je voor moet zorgen is dat dit polarisatiefilter groter is dan de lensmaat, en dat je wat ruimte extra incalculeert dat je ruimte laat om het filter goed vast te kunnen houden.
Dit kun je bij elk type compact-camera, en bij vrijwel alle andere camera's doen.
offtopic:
Alleen zijn tele's van 500mm of meer wat onhandig...
[
Voor 29% gewijzigd door
Verwijderd op 24-09-2005 14:50
. Reden: reactie op onzinnig commentaar. zie redenatie :p ]