Fotograferen zonder spiegeling

Pagina: 1
Acties:
  • 1.956 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 153331

Topicstarter
Hey,

Voor ons bedrijf moeten wij fotos maken van onze producten. Nu maken we deze fotos op dit moment met een digitale camera. Doordat de producten ingepakt zijn met doorzichtige folie en het licht dat erboven hangt, geeft dit nogal een flinke weerspiegeling in de foto. De huidige camera is een 5.1 Megapixel van HP.

Nu willen wij deze weerspiegeling eruit hebben en dachten daarbij om een spiegelreflex camera te kopen, omdat we hebben gehoord dat je daarmee veel meer opties hebt. Is een spiegelreflex camera hiervoor de oplossing?

Oja nog een vraagje. Huidig hebben we een 5.1 megapixel, nu zijn de fotos die we nodig hebben maximaal van grootte 227 px bij 227 pixel. Dus lijkt me dat we niet een hoog aantal megapixels bij een nieuwe mogelijke camera nodig hebben?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34

YellowCube

Wait...what?

een dSLR zal geen oplossing zijn.
Een polarisatiefilter echter wel.

en dat van die Mpixels klopt..als het maximaal 227 bij 227 pixels mag zijn kun je zelfs een mobieltje met camera gebruiken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

een slr zou niets moeten uitmaken voor spiegelingen of reflecties. In principe heb je een polarisatie filter nodig (50 euro ipv het 20voudige voor een slr) maar of die ook reflecties wegneemt bij kunststof weet ik niet

This too shall pass

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Sharky schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:55:
een slr zou niets moeten uitmaken voor spiegelingen of reflecties. In principe heb je een polarisatie filter nodig (50 euro ipv het 20voudige voor een slr) maar of die ook reflecties wegneemt bij kunststof weet ik niet
een polarisatiefilter haalt spiegelingen bij alle niet-metalen voorwerpen weg.
Wat je vaak bij een polarisatiefilter icm folie of doorzichtig plastic wel krijgt is een soort van regenboogachtige lijnen over het materiaal. Als ik niet geheel abuis ben zijn dat "stress-lijnen" (punten waar meer/minder druk op het materiaal staat) die zichtbaar worden. Dat kan wel eens irritant zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-07 17:12

Sharky

Skamn Dippy!

YellowCube schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:57:
[...]

Wat je vaak bij een polarisatiefilter icm folie of doorzichtig plastic wel krijgt is een soort van regenboogachtige lijnen over het materiaal. Als ik niet geheel abuis ben zijn dat "stress-lijnen" (punten waar meer/minder druk op het materiaal staat) die zichtbaar worden. Dat kan wel eens irritant zijn.
daar was ik dus een beetje mee in de war. 'was het nou water, glas en metaal of water, glas en kunststof?'. tnx :)

This too shall pass

Topicstarter
Om een polarisatiefilter te kunnen gebruiken heb ik wel een spiegelreflexcamera nodig of niet? Ik heb namelijk geen idee hoe ik zo'n filter erop zet en of dit bij mijn huidige camera mogelijk is?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:09

Garyu

WW

gewoon netjes vasthouden voor de lens van je camera, of met een plakbandje vast zetten. Om nou voor 1000 euro een camera te kopen voor een paar fotootjes...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Topicstarter
Nou kijk het is wel voor dagelijks gebruik van veel producten vandaar. Ik denk dat het dan toch handiger is om een goede camera waar zo'n lens goed op past te kopen. In ieder geval bedankt voor de informatie.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47

Zoefff

❤ 

Ik zou zeggen, ga eens langs bij de fotowinkel met je camera en informeer of ze polarisatiefilters hebben? Misschien in combinatie met een voorzetlens oid, of anders inderdaad creatief gebruik van ducktape en plakband. Het is natuurlijk zonde om een nieuwe (dure) camera aan te schaffen omdat je er dan makkelijk een polarisatiefilter op kan zetten.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Misschien is het ook even handig om aan te geven om wát voor producten het hier gaat. Daarnaast is het denk ik wanneer je zelfs overweegt een nieuwe slr aan te schaffen, waarschijnlijk nog voordeliger om het product bij een professioneel fotograaf af te leveren en een uurtje later weer op te komen halen - mét een stapeltje foto's van een kwaliteit die je zelf nooit zult benaderen.

Toch?

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:31
we hebben waarschijnlijk dezelfde camera.

de HP photosmart 945

Daar is wel een opschroefapparaat voor te krijgen waar je weer een filter op kunt zetten :)

het opzet gedeelte valt over de uitshuifbare lens heen.. (is van tiffen, is officieel voor de hp 850 maar das dezelfde camera's.. en daar kun je weer een standaard poli filter op zetten..)

Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/419/hpim10975fd.jpg

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

YellowCube schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:57:
[...]

Dat effect kun je voorkomen met een duurdere cagtegorie : de circulaire polarisatie-filters ("cirkelpol").

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Anoniem: 119927

Rexcore schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:38:
we hebben waarschijnlijk dezelfde camera.

de HP photosmart 945

Daar is wel een opschroefapparaat voor te krijgen waar je weer een filter op kunt zetten :)

het opzet gedeelte valt over de uitshuifbare lens heen.. (is van tiffen, is officieel voor de hp 850 maar das dezelfde camera's.. en daar kun je weer een standaard poli filter op zetten..)

[afbeelding]
Je kan ook van raynox een adapter kopen van 55mm naar 52 mm veel minder vignetting als die tiffen. ( type RT5255 )

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

mvdejong schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:39:
[...]

Dat effect kun je voorkomen met een duurdere cagtegorie : de circulaire polarisatie-filters ("cirkelpol").
valt tegen...zelfs met een circ. polarisatiefilter zie je dit soort dingen.
(bv bij cd hoesjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Plakken is ook geen oplossing want een pol filter moet je kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-07 16:31

tazzman

a real boardmonkey

Producten anders toch maar uitpakken? ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153587

tazzman schreef op zondag 11 september 2005 @ 12:22:
Producten anders toch maar uitpakken? ;)
Of een prof inhuren die de foto's maakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
mvdejong schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:39:
[...]

Dat is echt complete non-sense. Een circulaire polarisatie-filter doet precies hetzelfde als een lineaire: alleen licht met een bepaalde polarisatie doorlaten. Dat verklaart ook waarom je stresslijnen ziet: de stress in het plastic zorgt ervoor dat het licht dat vanaf/door het plastic komt niet overal dezelfde polarisatie heeft.

Het enige verschil tussen een lineaire en circulaire polar filter is dat er op een circulaire filter een extra laag heeft. Achter de polarisatiefilter zit een scatter-laag die het licht weer in alle richtingen draait. Dat heb je bij sommige camera's nodig omdat de lichtmeter ook gebaseerd is op polarisatie.

kort samengevat:
Circulaire polarisatie filter = Linaire polarisatie filter + laag die het licht weer depolariseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is hier ook een topic over ministudio's uiteindelijk kan je ook een hoop spiegeling weghalen door je verlichting goed te plaatsen kortom zorgen voor een mooie egale verlichting. Voordeel eenmaal je ministudio goed afgestemd is het altijd klaar voor gebruik. Flits je je foto's nu ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:52

fstieger99

www.Isaia.it

beetje off topic

tazzman, ik wilde je een message sturen, had wat vragen over de 87th wing.

Als je dit lees, kan ik op een of andere manier contact met je opnemen

danke

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 153331 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 17:52:
Hey,

Voor ons bedrijf moeten wij fotos maken van onze producten. Nu maken we deze fotos op dit moment met een digitale camera. Doordat de producten ingepakt zijn met doorzichtige folie en het licht dat erboven hangt, geeft dit nogal een flinke weerspiegeling in de foto. De huidige camera is een 5.1 Megapixel van HP.

Nu willen wij deze weerspiegeling eruit hebben en dachten daarbij om een spiegelreflex camera te kopen, omdat we hebben gehoord dat je daarmee veel meer opties hebt. Is een spiegelreflex camera hiervoor de oplossing?

Oja nog een vraagje. Huidig hebben we een 5.1 megapixel, nu zijn de fotos die we nodig hebben maximaal van grootte 227 px bij 227 pixel. Dus lijkt me dat we niet een hoog aantal megapixels bij een nieuwe mogelijke camera nodig hebben?
1. Andere camera kopen is onzin. Spiegeling blijft spiegeling, dit voorkom je door je verlichting anders te plaatsen, cq andere lamp te gebruiken, en daarnaast je camera standpunt te veranderen.

2. Wat voor kleur heeft de achtergrond (boven de camera/verlichting)? Veel lichte kleuren, cq. drukke omgeving geeft ongewenste spiegel-effecten.

3. Voor andere verlichting zou je kunnen denken aan een portret-lamp, of een andere egale lichtbron. Eventueel knutselen met overtrek-papier, of vergelijkbaar als voorscherm op de verlichting.

4. standpunt/richting camera veranderen. Niet recht van boven, maar onder een hoek. Hiermee voorkom je ook schaduwen van je camera wanneer t licht ook van boven komt.

5. gebruik van een polarisatie-filter kan onder bepaalde hoeken ook verlichting (qua spiegeling) brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Misschien moet je je heil meer in de belichting zoeken. Diffuus indirect licht gebruiken zou het al moeten oplossen...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je met een pola nog niet het gewenste effect bereikt zou ik het idd op de Mr_Atheist manier doen: kijken wat voor dingen reflecteren en met de lichtinval spelen zodat de belichting niet weerspiegelt in je camera.

Een DSLR heeft geen automagische reflectie verwijder stand in ieder geval, dit zijn optische problemen en daar heb je dus ook een optische oplossing voor nodig: een polarizer (met een compact kun je gerust een lineaire kopen trouwens, heb ik begrepen)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1