Maxtor HDD testen

Pagina: 1
Acties:

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb een vaag probleem... ik heb een nieuwe Maxtor hardeschijf van 200 Gig nu 4 maanden, en ik heb hem verdeeld in 2 partities (Windows en de rest). In die tijd heb ik Windows 2x moeten herinstalleren.
De eerste keer was mijn Windows partitie Fat32 en was mij partitie onleesbaar geworden... FreeDos gaf willekeurige tekenreedsen om de partitie aan te duiden, en er zat niets in. De 2de keer, gisteren, was mijn Windows partitie NTFS en was de partitie "damaged". Met mijn 2e partitie is niets aan de hand... denk ik zo.

In ieder geval, ik heb PowerMax deze nacht door laten draaien (heb 5 uur geslapen door dat takke lawaai) en die kon geen fouten vinden op de hardeschijf. Dat is wel jammer, want nu sta ik niet zo sterk als ik m'n hardeschijf zou willen inruilen. Het is wel zo, dat hij tot 2 keer toe een raar geluid laat horen... maar er zit zoveel tijd tussen het geluid en het verkloten van m'n windows partitie dat ik geen duidelijke verbanden kan trekken.

Nu heb ik m'n Windows op een andere hardeschijf gezet (die het altijd heeft gedaan), en gebruik ik m'n nieuwe hardeschijf voor de rest. Ik wilde nu ik waarschijnlijk niet steeds WIndows opnieuw hoef te installeren, die hardeschijf op een of andere manier betrappen op het maken van schrijffouten. Hoe kan ik dat het beste testen? Nogmaals Powermax en de Windows scandisk zien niets. Ik merk altijd pas wat als ik Windows dan weer niet kan opstarten.

Verwijderd

ten eerste heb je de fout gemaakt om een fat32 partitie te maken, deze patities worden nietmeer voor besturings systemen gebruikt sinds windows NT (De letters NT staan voor New Technology, en NTFS staat voor New Technology File System)

maar als het niet lukt om je schijf te formateren via de XP setup, probeer dan s een Powermax Low Level Format

• HuggyB
Zo te zien moet ik m'n casus herformuleren:

Hardeschijf maakt kritieke fouten enige tijd na een format (FAT of NTSF) + Windows install.
Maxtor diagnostische tool geeft aan dat er niets aan de hand is.
Hoe moet ik de hardeschijf dan testen?

Is dat SMART gebeuren niet meer iets voor stervende hardeschijven die je niet meer "tot leven wekt" met een nieuwe format als in mijn geval?

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

nah, SMART geef een indicatie van hoe lang het duurt tot je harde schijf niet meer wekbaar is :P het is een soort kilometerteller, en aan de hand daarvan kun je kijken of je de olie moet verversen (de harde schijf grondig controleren, backuppen en eventueel een vervanger regelen)

• HuggyB
Op die fiets.. mwa, ook wel handig.

Maar hoe betrap ik mijn hardeschijf op foute handelingen dan? Als ik mijn werkgeheugen test, dan schrijft die tool ook een heleboel data weg naar het werkgeheugen, en zo detecteerd ie fouten. Is er iets dergelijks voor een hardeschijf?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Probeer BST eens.

• HuggyB
Klinkt goed, werkt ook nog eens in Windows. Ben benieuwd!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-02 07:42
geeft je psu geen te hoge 12 volt lijn? dit wil hd's ook wel eens "overstuur" maken.
Als je 12 volt lijn hoger is dan 12,6 of minder dan 10,8 dan is er iets goed mis.
Uitlezen kan met speedfan en everest 32.

• HuggyB
Ja, maar waarom doen m'n andere hardeschijven het dan wel? Maar kan jnooit kwaad om te checken.

Maar dat BST.. hij schrijf en leest naar en van alle vrije ruimte, maar hoe lees ik af dat er iets fout is gegaan? - Oh dat komt nog denk ik...

[ Voor 8% gewijzigd door HuggyB op 26-09-2005 01:15 ]

• HuggyB
Newjersey schreef op maandag 26 september 2005 @ 01:02:
geeft je psu geen te hoge 12 volt lijn? dit wil hd's ook wel eens "overstuur" maken.
Als je 12 volt lijn hoger is dan 12,6 of minder dan 10,8 dan is er iets goed mis.
Uitlezen kan met speedfan en everest 32.
11,55, best aardig dan.

Nu heb ik weer willekeurige mappen die onherstelbaar fout zijn en worden weggehaald. Mooi is dat, zo wordt m'n hele HDD gestript. En ja, als je dat soort geintjes met de Windows map uithaalt, tja.
Denk dat ik hem maar ga terugbrengen, bewijs of niet.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kun je de SMART gegevens niet even posten?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat ook wel eens wilt helpen is een andere kabel gebruiken.
Het kan zijn dat jouw kabel niet helemaal lekker is, waardoor hij fouten gaat maken met het wegschrijven van data.

• HuggyB
Volgens mij weet ik wat er aan de hand is.

Ik heb die Maxtor net ingeruild voor een Western Digital. De technische dienst van Mycom kon geen fouten vinden maar toch mocht ik een andere meenemen. Tja ze zijn een stuk duurder dan een webwinkel maar ik kom er voor de service.
In ieder geval, ik stop die Western Digital erin in zie dat mijn computer maar 130 van de 200GB ziet. Dus volgens mij kan mijn moederbord gewoon geen 200GB aan. Interessant feitje is dat ik weet dat ik voordat ik fouten ging krijgen met die Maxtor dat ik rond de 70GB vrij had. Volgens mij is het gewoon zo dat als ik meer dan 130GB data wilde aanmaken dat ie gewoon fouten ging maken op een of andere manier. Misschien zette hij wat erbij en haalde iets anders weg... weet niet precies hoe dat werkt in machineland. Maar waarom ik wel gewoon te horen kreeg (van bios) dat die Maxtor 200GB was terwijl ik er maar 130 kan zien.... tja.

Nou, dan maar m'n moederbord flashen heh? Ik hoop niet dat ik heel dat ding moet upgraden...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ziet windows de volle 200GB niet of ziet de bios het niet?

als de bios het al niet goed ziet dan heb je 2 opties:
- ga naar de site van de fabrikant van je mobo, zoek naar een bios-update en kijk voor de zekerheid of de nieuwste wel 200 GB ondersteund. en flash je bios
- koop een ide-controller, steek die in een pci slot en hang je hd eraan. (weet alleen niet of windows dan daarvan kan opstarten....)

is het in de bios wel goed maar alleen onder windows niet, dan moet je SP2 van windowsXP (als je xp hebt dan) maar installeren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• HuggyB
Ja ik weet het. Eerst bios updaten, zodat het bios de volle schijf ziet (doet ie nu niet). Dan Windows updaten zodat hij het ook kan zien.

Een IDE controller is een echte paardemiddel. Maar ja, als je er 1 hebt, levert dat geen problemen als ik in de toekomst een 2TB hardeschijf in m'n futuristische computer wil stoppen dunkt mij.

• HuggyB
Ok, ik heb m'n bios niet geupdate want die was al aardig up to date (een-na-laatste update). Fdisk zag overigens wel dat de hardeschijf 200Gig was (ik heb de Windows installatie als "buiten Windows om" beschouwd... stom stom stom). Dus ik heb dat laatste beetje geformateerd en nu ziet Windows hem helemaal.

Wat dit eigenlijk betekend is dat die Maxtor die ik had gekocht dus toch om vage redenen zat te kloten met m'n data. Heel waarschijnlijk zat er dan toch iets fout met m'n Windows installatie, want het was wel 130G limiet gerelateerd.

[ Voor 11% gewijzigd door HuggyB op 29-09-2005 00:25 ]

Pagina: 1