[VB] Eigentask bar

Pagina: 1
Acties:

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Morguh,

Ik ben bezig met een programma te maken, waarbij veel verschillende windows kunnen worden geopend. Normaal komen die allemaal in je windows taskbar terecht, en dat vond ik toch best iritant. Nou wil ik een eigen soort van taskbar maken, maar nu wil ik dat die de form naam door geven aan de knop die je in de taskbar ziet ziet, zodat ik niet voor iedere form een vast knop hoef te maken.

Dit is wat ik nu heb:
bij het form wat geminimaliseert wordt:
code:
1
2
3
4
taskbarknop1 = "Gebruikerstoevoegen"     'zo heet de form
    Welkom.Label25.Caption = "Toevoegen"        'de naam van de form die knop moet krijgen
    Welkom.Label25.Visible = "True"                  'knop zichtbaar maken
    Me.Hide                                                      'dit form verbergen

Bij de taskbar:
code:
1
2
3
    Load taskbarknop1
    taskbarknop1.Show
    Label25.Visible = False

Hij geeft een type mis match op taskbar1. Taskbar1 is een Public string waarde, gedeclareerd in een module.

Heeft iemand een ideetje hoe ik dit oplos ??

De bedoeling is dus dat die de form naam mee neemt naar taskbarknop1.

Alvast bedankt.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47

mulder

ik spuug op het trottoir

Je zult een control array moeten gebruiken (designtime), dan kun je die runtime laden.

oogjes open, snaveltjes dicht

• ThunderNet
  • Laatst online: 14:01

ThunderNet

Flits!

Misschien kun je wat duidelijker omschrjiven wat je bedoeld? Misschien, met een paar plaatjes erbij?

Het is ook slim, om je objecten/controls een zinvolle naam te geven.
Label25 zegt mij niets.. ja dat het een label is.
Welkom? wat is welkom, een form? een frame? een knop? een ander label?

:)

tip: geef met een prefix aan wat voor type control/object het is:)

FormfrmNaam
ClassclsNaam
ModulemodNaam
ControlctlNaam
PictureboxpicNaam
LabellblNaam

etc.
Hier wordt je code een stuk duidelijker van, voor anderen, en voor jezelf :)

[ Voor 46% gewijzigd door ThunderNet op 22-09-2005 10:29 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• w00d
Die benaming komt nog, dit is gewoon even om te testen ;)

Ik heb ff een screen gemaakt. Als je dus op minimaliseren drukt, verdwijnt het scherm, en krijg je dus om het hoofdscherm ( wat welkom heet :P ) een knop onderaan te zien, met de naam van het scherm wat geminimaliseert is. Als ge daar op klikt moet het scherm weer te voor schijn komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.art3d.nl/show/screen.jpg

was ik nog vergeten te zeggen, ik gebruik vb6

@Don Facundo: Je had het over een control array, zou je dat misschien een beetje kunnen uitleggen ? Ik heb geen idee hoe dat moet namelijk, en kan er ook niet echt veel over vinden op i-net.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

wat ik zou doen is idd een control array aanmaken... om dynamisch knoppen te kunnen toevoegen.

Drukt een gebruiker op minimaliseren voeg je die form toe aan een 2e controlarray..
En roep je een update functie aan.

Voor elke knop die je dynamisch aanmaakt in de 2e control array. kun je de tekst ophalen door te loopen binnen je array, en een .caption property op te halen.

En over control array's staat genoeg uitgelegd in de msdn library :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• w00d
ok, thnxs, ik zal daar is kijken ;)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Msdn is het eerste waar je moet kijken ;) misch. handig als je in de toekomst nog vragen hebt...
Ik pak vaak genoeg de boeken er nog bij ( * ThunderNet heeft VB6 reference library )

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-04 12:32
Heb je niet toevallig iets aan MDI ofzo, (in .NET iig) zit in de form class een array met alle forms erin, daar kun je een mooie opsomming mee maken (dus ook jouw zogenoemde taskbar). Ik neem aan dat iets deregelijks ook in VB6 zit gebakken (dat weet ik niet meer, ik heb jaren geleden even met VB6 gewerkt).

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ricvdp schreef op donderdag 22 september 2005 @ 14:17:
Heb je niet toevallig iets aan MDI ofzo, (in .NET iig) zit in de form class een array met alle forms erin, daar kun je een mooie opsomming mee maken (dus ook jouw zogenoemde taskbar). Ik neem aan dat iets deregelijks ook in VB6 zit gebakken (dat weet ik niet meer, ik heb jaren geleden even met VB6 gewerkt).
MDI zit er wel in ;) en die opsomming, heet een control-array :) vandaar dat we hem hier op af sturen :)

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
offtopic:
even een vraag tussendoor: waar heb je die afbeelding met blokjes vandaan, zoals .Net ??

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39

pjvandesande

GC.Collect(head);

Waarom maak je niet een PageControler oid waar je UserControls in gooi die afgeleid zijn van een abstract PageBase class met een Host en UnHost method zoals een ListViewItem.

Een host method ziet er bijvoorbeeld zo uit:

C#:
1
2
3
4
5
6
public void Host( PageControler owner )
{
    _owner = owner;

_owner.OnCloseRequest += new EventHandler( this_OnCloseRequest );
}

Je kunt er zoveel events aanhangen als je nodig hebt, bijvoorbeeld een OnClosing event waar de Page zelf nog kan cancelen. Wat je dus bij een form ook hebt.
Je PageControler geef je wat internal methods als je methods nodig hebt voor wat voor reden dan ook die door een Page gebruikt moeten worden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

questa schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 09:07:
Waarom maak je niet een PageControler oid waar je UserControls in gooi die afgeleid zijn van een abstract PageBase class met een Host en UnHost method zoals een ListViewItem.
Klinkt heel moeilijk, en volgens mij kan dat niet in VB6?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• pjvandesande

pjvandesande

GC.Collect(head);

Woodster schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:09:
was ik nog vergeten te zeggen, ik gebruik vb6
CodeCaster schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 09:11:
[...]

Ik dacht dat het VB.NET was, jammer dat ik weer is niet eerst het hele topic doorlees.

Maar ik zie dat hij nog is de test face zit, alle tijd om over te stappen :Y)

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is hoe je de knoppen witte letters hebt gegeven ?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

pkouwer schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:43:
waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is hoe je de knoppen witte letters hebt gegeven ?
Ik gok dat hij gewoon labels gebruikt :) die een zwarte border geven (std. property)
en daar de onclick event van gebruiken :)

• pjvandesande

pjvandesande

GC.Collect(head);

CodeCaster schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 09:11:
[...]

Overigens had RobIII het er op de laatste PW meeting over dat interfaces wel zou kunnen met VB6.
pkouwer schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 20:43:
Beetje spelen met Labels of je eigen UserControl maken, misschien zelfs wel een beetje spelen met GDI.

[ Voor 92% gewijzigd door pjvandesande op 27-09-2005 22:28 ]

Pagina: 1