Toon posts:

[High End Gaming PC] €1250 ter beschikking, upgrade only!

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Informatie, gebruiksdoel, budget.

High end gaming PC, upgrade budget maximaal €1250!
Aangezien mij jongere broertje ook hard toe is aan iets nieuws in zijn verouderde systeem heb ik er voor gekozen om mijn huidige systeem gedeeltelijk over te plaatsen in zijn case. Vervolgens koop ik voor mij zelf wat nieuwe hardware. Hij blij, en ik ook! Momenteel beschik ik over de onderstaande hardware. Alles wat doorgestreept is word vervangen door de aankomende upgrade!
  • Systeemkast: Recom Black Stealth (Side Window & Top Window)
  • Voeding: Zalman ZM400B-APS
  • Moederbord: ASUS P4C800 Deluxe
  • Processor: Intel Pentium 4 (Hyper Threading) 2.8 Ghz (800 FSB)
  • Geheugen: TwinMOS, DDR400, PC3200, 1 GB Dual-Channel Kit
  • Hard Disks: Maxtor DiamondMax Plus 9, 360 GB (1 x 200 GB & 1 x 160 GB), 7200 RPM, 9 MS (Cache 8192 KB) & 1 Externe USB 2.0 Maxtor DiamondMax 10, 250GB, 7200 RPM, 16MB.
  • Videokaart: ASUS V9950 Ultra (NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra) & Zalman VF700-Cu
  • Monitor: Iiyama Vision Master Pro 452 (19 Inch)
  • DVD Brander: NEC ND-3520 16x (Dual-Layer, Zwart)
  • Speakers: Logitech Z-680
  • Geluidskaart: Creative Sound Blaster Audigy 2
  • Netwerkkaart: Onboard 3Com Gigabit LOM (3C940)
  • Muis: Logitech MouseMan Dual Optical @ func sUrface 1030 (Zwart)
  • Toetsenbord: Logitech Internet Navigator Keyboard (Special Edition)
  • CPU cooler: Zalman CNPS7000A-Cu
Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties.
Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)

Prijzen die genoemd worden zijn de laagste prijzen in de pricewatch van Woensdag 21 September 2005 ;)

Moederbord: Asus A8N-SLI nForce4 SLi - € 114,95
Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2005 - High-end gamesysteem
Om eerlijk te zijn ga ik de SLi mode ga ik gewoon niet gebruiken. Desondanks lijkt mij dit wel een leuk moederbord. Er zit echter wel een probleempje aan vast, maar dat leg ik zo meteen wel even uit.
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice - € 192
Momenteel heb ik een Intel. Ben er erg tevreden mee, maar aangezien ik van het overgrote deel van bekenden te horen krijg dat AMD qua prestaties voor een gaming gerelateerde PC veel beter is, neem ik dus een AMD.
Geheugen: 2x 1024MB PC3200 DDR (TwinMos) - € 219,37
Dit geheugen heb ik momenteel ook in mijn huidige PC. Ik heb echter de 2 x 512 MB uitvoering. Loopt perfect, maar tijdens sommige games hapert het toch wel een beetje. Battlefield 2 rukt mijn huidige PC echt aan flarden!
Videokaart: ?
Het liefst zou ik een videokaart nemen van ongeveer €300! Want, de vorige keer dat ik een videokaart kocht, kocht ik ook zo'n uber ding van €500. En wat heb ik nu na 2 jaar nog in mijn systeem zitten? Precies, een slak met een "Ultra" stempel er op! Persoonlijk koop ik liever 2 keer een budget kaart van ongeveer €200/300. Dure videokaarten zijn te snel verleden tijd voor de prijs die je er voor betaald, helaas... De videokaart moet echter wel passen bij de rest van de hardware. Niet te langzaam dus...
Geluidskaart: Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS - € 56,86
Een blijvertje! De Audigy 2 die ik momenteel heb is ook goed, en deze is bijna het zelfde, dus ook goed. Alleen jammer dat er geen optische digitale uitgang op zit! Dat zou namelijk perfect zijn voor mijn boxenset.
Muis: Logitech G5 - € 55,79
Naar mijn mening is dit gewoon de beste muis van dit moment! Eerder dit jaar heb ik ook al eens een MX 1000 gekocht. Deze beviel op zich best goed want hij lag heel erg goed in de hand, maar had wel last van de beruchte muis lag. En na een paar keer goed geweld te hebben toegepast op deze muis, moest hij geopereerd worden. Uiteraard lukte dit. Maar niet voor de volle 100%. Het scrollwiel is nu nog altijd aan het herstellen... Opladen van de muis ben ik ook niet kapot van trouwens! De batterij gaat vrij snel leeg bij gaming gebruik. Een MX 1000 met draad was ideaal geweest, maar die bestaan helaas niet. Dus, vandaar een G5.
Toetsenbord: Logitech of Microsoft
Een toetsenbord moet gewoon lekker typen! Gaming toetsenborden ben ik niet erg kapot van. Het zijn leuke gadgets maar eigenlijk is het totaal niks voor mij. Waarom? Nou, ik game niet zoals de meeste mensen dat doen met de "WASD" combinatie. Ik speel voornamelijk ergens rechts onderin op het toetsenbord. Met de pink op de M, en de duim op de rechter Ctrl knop. Begrijpen jullie het nog? Ik lekker wel! Ik wil graag een toetsenbord zonder al die fucking extra knopjes wat ik toch nooit gebruik! Die gebruik ik op mij huidige toetsenbord ook niet, en dat ga ik ook niet doen op een nieuw exemplaar. Kan ik dus mooi een paar € besparen door een toetsenbord te kopen wat dit soort knoppies niet heeft. Maar, daarvoor moet ik wel even een speurtocht gaan houden op het Internet natuurlijk, want die zijn er niet zo veel van die twee merken. Toch maar een Cherry dan? Voor de rest moet het geval gewoon lekker typen. En laat dat nou net iets zijn wat ik alleen zelf kan bepalen...
CPU cooler: Zalman
Goede koelers, stille koelers (GTST melodie B))

Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)

Moederbord: Asus A8N-SLI nForce4 SLi
Dit moederbord heeft een nForce4 chipset. En laat dat nou net een chipset zijn die niet al te graag wil samenwerken met de Maxtor HDD's. Waar ik er 3 van heb aangesloten op mijn huidige systeem. En nee, ik ben niet bereid deze schijven weg te doen en daar andere exeplaren voor in de plaats te nemen. Het is echter niet 100% zeker of deze combinatie een probleem gaat opleveren. Ik ga in ieder geval geen RAID configuratie draaien. Op de eerst plaats weet ik nog niet hoe dat moet, en op de tweede plaats heb ik geen identieke schijven. Lijkt me dus niet echt optimaal. Wil ik dus gebruik maken van de Maxtor schijven en dit gaat een probleem opleveren, dan kan ik een hele nieuwe configuratie gaan samenstellen! Lekker!

Kan iemand mij hier AUB mee helpen? Weet iemand of dit ook daadwerkelijk een probleem gaat opleveren? Met het moederbord heb ik in ieder geval een probleem nu. Ook de videokaart ben ik nog niet 100% zeker van. Deze kan ik echter wel zelf uitkiezen denk ik. Dat zal niet echt een probleem worden.

Weet iemand misschien nog een leuk alternatief voor de geluidskaart? Iets met een echte optische digitale uitgang. Maar, de Terratec kaartjes ondersteunen geloof ik geen EAX en dat soort spul. Afijn, mijn moederbord probleem daar gat het eigenlijk om hiero. Ik hoop dat iemand even kan helpen! Alvast bedankt _/-\o_

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Er is een logitech gaming muis met snoer: de MX 510, en 518.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 17:21

Nik

Over de videokaart, pak een middenklasser, een X800 of 6800... Dan kun je lekker vooruit, voor weinig geld. Kijk eens op Alternate, die bieden X800 kaartjes aan voor 250 euro (ongeveer). Best een leuke deal :)

Verwijderd

Topicstarter
marcieking schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:13:
Een muis heb ik al gevonden. Namelijk de Logitech G5. Das een laser muis met draad. Iets anders vormgegeven dan de MX 1000, maar zeker niet verkeerd!

Verwijderd

voor je videokaart zal ik dit nemen

*klik*

echt een goeie kaart voor precies jou budget :)

hmm ff een edit :P die kaart is voor agp.

nu een goeie voor pci-e :P *klik*

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 21:29 ]

Verwijderd

7800 GT niet wat?
draait alles goed en denk dat die dat nog wel tijdje kan blijven doen.
volgens mij kan je 5900 niet meer mee omdat de FX serie gewoon knudde was. :r

Verwijderd

7800 gt ligt rond de 400 euro

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
Vergeet alleen niet om ook een goede vga cooler te kopen ( een zalman of arctic )
Die zijn veel stiller als de stock cooler en je kan dan beter overclocken ( met atitool mem 21% overgeclockt x800gt)

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-09 11:41
Volgens mij wel redelijk ok,
Maar dat BF2 je pc aan flarden rukt denkik niet...
en al helemaal niet door te weinig geheugen..
ik speel het met 512 mb en 9800 non pro...
maarja suc6!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Misschien kan je beter een x800GTO nemen, die zijn te unlocken volgens een nieuwsbericht naar x850xt

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
G-SuPRuuB schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:12:
Volgens mij wel redelijk ok,
Maar dat BF2 je pc aan flarden rukt denkik niet...
en al helemaal niet door te weinig geheugen..
ik speel het met 512 mb en 9800 non pro...
maarja suc6!
Hij meent natuurlijk dat deze game zijn pc aan flarden scheurt met de settings op high. Zijn huidige pc kan het spel fatsoendelijk draaien op medium ;)

http://raptr.com/Doppert/about

Verwijderd

Topicstarter
Doppert schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:36:
[...]

Hij meent natuurlijk dat deze game zijn pc aan flarden scheurt met de settings op high. Zijn huidige pc kan het spel fatsoendelijk draaien op medium ;)
Nee, ook niet op medium settings... Mijn PC wil eigenlijk alleen maar low settings in die game om fatsoenlijk zijn werk te kunnen doen. Ik kan alleen de textures op medium zetten, anders begint het te haperen in de helikopter :) Of ja, ik denk dat deze smile iets gepaster is -----> :'(

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Waarom zet je dan niet je texure quality op Low en de rest op medium. Die Texture quality verbruikt nl. veel rekenkracht.

http://raptr.com/Doppert/about

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 12:43

Aight!

'A toy robot...'

Ik zou toch voor een 7800GT gaan of een X1800XL als hij uit is.
En is Dual Core niks voor je?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hij wil een game pc, dual core is nog niet erg geschikt voor gamen.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01
marcieking schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:13:
Deze zijn optisch en hebben een dpi van 1600 t.o.v. 2000 voor de lasergestuurde G5

Verwijderd

Topicstarter
Aight! schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:48:
Ik zou toch voor een 7800GT gaan of een X1800XL als hij uit is.
En is Dual Core niks voor je?
De 7800 GT is wel gelijk €400, en dat vind ik toch wel een beetje te veel van het goede. Daar koop je bijna 2 goede budget kaarten voor. Dual core is ook weer zoiets overexpensives volgens mij. Maar, daar weet ik de prijzen niet zo 1, 2, 3, van helaas.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:53:
[...]

De 7800 GT is wel gelijk €400, en dat vind ik toch wel een beetje te veel van het goede. Daar koop je bijna 2 goede budget kaarten voor. Dual core is ook weer zoiets overexpensives volgens mij. Maar, daar weet ik de prijzen niet zo 1, 2, 3, van helaas.
Ik zou een 6800GT nemen, daarvan kun je er altijd nog eentje bijzetten.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 22:58
Coolmaster schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:34:
Misschien kan je beter een x800GTO nemen, die zijn te unlocken volgens een nieuwsbericht naar x850xt
weet jij dan ook waar je de x800GTO kan kopen in nederland, of wanneer die beschikbaar is?
ik was namelijk ook door dat artikel wel geintreseerd geraakt alleen kon em nergens vinden :(

Heb al bij diverse shops gekeken en oa azerty gemaild en die zeiden dat hun leverancier het ook niet wist.

Dus kan jij misschien mij en eventueel de TS helpen want de x800GTO is zeker een intresante kaart.

Verwijderd

Hehe eindelijk... iemand met hetzelfde "probleem" als ik!
Alleen kom ik van nog verder terug met een P4P-E Deluxe (FSB 400) en een Intel P4 2.4 oc @ 2.8.
Mijn vid kaartje is een 9800 non pro, maar ook ik heb (zelfs) geen problemen met BF2 op medium.
Zelfs niet ondanks gebruik onboard sound (Soundmax) die wel optisch naar de Z680 gaat.
Maar ik heb 2x512mb geheugen (no name).. zou dat het zijn?

Ben wel benieuwd of je ook je IIyama 452 gaat vervangen en zo ja wat je dan neemt.
Mijn 19" Visionmaster 450 staat op het punt te overlijden, geen schande na +/- 7 jaar bijna elke dag 's avonds aan. Destijds Hfl 1600 en de beste investering op pc gebied ooit. (en iedereen nu maar klagen over de prijzen van bv. 19" Samsung's 4ms TFT's van rond de 600 euri ... tsss ;) )

• Robin4
  • Laatst online: 09-09 03:36
TheJason schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:58:
[...]

weet jij dan ook waar je de x800GTO kan kopen in nederland, of wanneer die beschikbaar is?
ik was namelijk ook door dat artikel wel geintreseerd geraakt alleen kon em nergens vinden :(

Heb al bij diverse shops gekeken en oa azerty gemaild en die zeiden dat hun leverancier het ook niet wist.

Dus kan jij misschien mij en eventueel de TS helpen want de x800GTO is zeker een intresante kaart.
de x800GTO zal binnenkort toch echt leverbaar moeten zijn. Alleen zullen ze niet lang op de markt zijn. Het geld wel tot een bepaalde periode. Maar tot hoelang kan ik niet zeggen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 16:56

Pubbert

random gestoord

In duitsland bij www.snogard.de is hij al leverbaar, dus ook snel hier denk ik :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• TwieX924
  • Laatst online: 24-03-2017
Heb zelf een x800... Erg tevreden mee, draai bf2 alles op high + 4xAA... Waarom geen venice 3000+ en deze op 3500+ laten draaien? Is voor een venice een vrij lage oc lijkt me zo... Met de xtra euro's kan je dan weer een leukere graka kopen... Als je een sli mobo neemt zal ik toch eerder een 6600gt nemen. Over 1 jaar een 2e erbij en je kan weer een jaar mee ;) En met die maxtor hd's... Nforce 4 (lanparty ut-d) en maxtors geeft problemen ja, kan me 200 Gb ook niet gebruiken :(

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:54:
[...]

Ik zou een 6800GT nemen, daarvan kun je er altijd nog eentje bijzetten.
Nee, ik ga niet voor een SLi opstelling. Nu in ieder geval niet, en ik bereid me daar ook niet op voor door alvast 1 exemplaar van een bepaalde videokaart te kopen en in de toekomst er misschien nog eentje naast te zetten. Daarbij is tegen de tijd dat ik weer ga upgraden al lang weer iets veel nieuwers op de markt dat veel en veel sneller is als 2 6800 GT's in SLi opstelling. Daar ga ik tenminste van uit!

Ik heb gezien dat een X800 XL een hele mooie keus is volgens mij. Wat ik zo kan opmaken uit wat ik gelezen heb is dat deze kaart een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. In de pricewatch had ik deze kaart zien staan voor ongeveer €300. Wat lijkt jullie eigenlijk de beste keus qua merk? Persoonlijk heb ik altijd Asus videokaarten gehad in het verleden. Hier weet ik van dat ze na wat jaartjes gamen niet de geest geven en heb voor de rest ook nog nooit problemen er mee gehad eigenlijk. Misschien dat ik wel overstap naar een ander merk als mij overtuigd kan worden dat iets anders beter is qua prijs/kwaliteit :)

Qua videokaart ben ik eigenlijk op zoek naar 2 verschillende interfaces. Een AGP kaart voor mijn broertje (betaald ie zelf uiteraard ;) ) en eentje voor mij zelf. Moet natuurlijk wel in het achterhoofd gehouden worden dat mijn broertje mijn huidige PC gedeeltelijk overneemt! Een tè snelle videokaart past natuurlijk niet in dat systeem neem ik aan. Maar ik weet niet of een 2.8 Ghz P4, 1GB geheugen, en de rest van het spul snel genoeg is om een X800 XL AGP bij te houden.

Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo), Ultimate € 288,-

Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/25image2.jpg

Sapphire Radeon X800 XL 512MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo) € 299,-

Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/23image2.jpg

En dan hebben we nog wat kandidaten!

Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI) € 264,-
Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (AGP, DVI) € 289,46
Asus Radeon X800 XL 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI, ViVo), AX800XL/2DHTV € 301,50

De AGP uitvoeringen zijn trouwens duurder dan de PCi-e kaarten. Ik meende toch dat de prijzen andersom hoorden, maar goed. Veel vragen, ik weet het. Maar, beter eerst goed rond kijken en dan pas kopen he ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 17:07 ]

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:32:
[...]

Nee, ik ga niet voor een SLi opstelling. Nu in ieder geval niet, en ik bereid me daar ook niet op voor door alvast 1 exemplaar van een bepaalde videokaart te kopen en in de toekomst er misschien nog eentje naast te zetten. Daarbij is tegen de tijd dat ik weer ga upgraden al lang weer iets veel nieuwers op de markt dat veel en veel sneller is als 2 6800 GT's in SLi opstelling. Daar ga ik tenminste van uit!

Ik heb gezien dat een X800 XL een hele mooie keus is volgens mij. Wat ik zo kan opmaken uit wat ik gelezen heb is dat deze kaart een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. In de pricewatch had ik deze kaart zien staan voor ongeveer €300. Wat lijkt jullie eigenlijk de beste keus qua merk? Persoonlijk heb ik altijd Asus videokaarten gehad in het verleden. Hier weet ik van dat ze na wat jaartjes gamen niet de geest geven en heb voor de rest ook nog nooit problemen er mee gehad eigenlijk. Misschien dat ik wel overstap naar een ander merk als mij overtuigd kan worden dat iets anders beter is qua prijs/kwaliteit :)

Qua videokaart ben ik eigenlijk op zoek naar 2 verschillende interfaces. Een AGP kaart voor mijn broertje (betaald ie zelf uiteraard ;) ) en eentje voor mij zelf. Moet natuurlijk wel in het achterhoofd gehouden worden dat mijn broertje mijn huidige PC gedeeltelijk overneemt! Een tè snelle videokaart past natuurlijk niet in dat systeem neem ik aan. Maar ik weet niet of een 2.8 Ghz P4, 1GB geheugen, en de rest van het spul snel genoeg is om een X800 XL AGP bij te houden.

Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo), Ultimate € 288,-

[afbeelding]

Sapphire Radeon X800 XL 512MB DDR3 (PCIe, DVI, ViVo) € 299,-

[afbeelding]

En dan hebben we nog wat kandidaten!

Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (PCIe, DVI) € 264,-
Sapphire Radeon X800 XL 256MB DDR3 (AGP, DVI) € 289,46
Asus Radeon X800 XL 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI, ViVo), AX800XL/2DHTV € 301,50

De AGP uitvoeringen zijn trouwens duurder dan de PCi-e kaarten. Ik meende toch dat de prijzen andersom hoorden, maar goed. Veel vragen, ik weet het. Maar, beter eerst goed rond kijken en dan pas kopen he ;)
Ik meen dat er een passief gekoeld Gigabyte kaartje was... Die lijkt me wel leuk!

EDIT: Gevonden! pricewatch: Gigabyte Radeon X800 XL, 256MB 256bit (PCI-e, D-sub/DVI-I, ViVo, Passief) GV-RX80L256V

Verwijderd

voor zover ik het gezien heb zijn oudere kaarten in agp goedkoper, maar betere, nieuwere kaarten zijn meestal pci-e goedkoper.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:48
Wat je HD's betreft.
Als jij de maxtor DM10 in die extrene behuizing houd is er niks aan de hand. Er zij namelijk geen problemen tussen Nforce4 en DM9 wat je overige schijven zijn.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Timmyboy_ schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:25:
[...]

Ik meen dat er een passief gekoeld Gigabyte kaartje was... Die lijkt me wel leuk!

EDIT: Gevonden! pricewatch: Gigabyte Radeon X800 XL, 256MB 256bit (PCI-e, D-sub/DVI-I, ViVo, Passief) GV-RX80L256V
Zou ik niet doen, die kaarten worden errrugg heet, dat is al uit verschillende testen gebleken toen ze op de markt kwamen.

Een mooie goedkopere kaart met een zalman, of een sapphire met al meteen stille koeling is een veel betere oplossing dan al die warmte in je kast opslaan (in mijn ogen dan)..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet nog eens even een benchmarkje gezocht. En daar sta ik toch wel even van te kijken! Even iets vooraf: ik ben geen mannetje van de torenhoge resoluties, en de AA/AF functies. Meestal staan dat soort dingen bij mij uit. AF wil ik daarintegen nog wel eens gebruiken.

http://www.firingsquad.co...x800_xl_512mb/default.asp

Test systeem:
AMD Athlon 64 FX-55
ASUS A8N-SLI Deluxe
1GB OCZ DDR400 SDRAM

ATI RADEON X850 XT PE
ATI RADEON X800 XL 256MB
Sapphire RADEON X800 XL 512MB
Driver version CATALYST 5.6

NVIDIA GeForce 7800 GTX
NVIDIA GeForce 6800 Ultra
NVIDIA GeForce 6800 GT
Driver version 77.72

250GB Maxtor Hard Drive Maxline III SATA Hard Drive w/16MB Cache
Windows XP Professional SP1
DirectX 9.0c

Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_x800_xl_512mb/images/bf2800.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_x800_xl_512mb/images/fear800.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_x800_xl_512mb/images/fear1024aa.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.firingsquad.com/hardware/sapphire_radeon_x800_xl_512mb/images/sc1024.gif

Games die ik toch wel graag speel of wil gaan spelen in ieder geval. Half-Life 2/Counter-Strike: Source zijn me eerlijk gezegd een beetje "wurst". Langzaam begint mijn sanity metertje te dalen.....

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

je zult ander geheugen moeten kiezen, de A8n-serie mobo's van Asus duld om de een of andere reden geen Twinmos geheugen, oftewel: er kunnen zich problemen voordoen, het kan misschien niet eens werken, en met dual channel zul je ook problemen kunne ondervinden...

maar Kingston, Corsair en anderwen bieden een goed alternatief
Soms wil een bepaald merk/type geheugen helemaal niet naar behoren werken op een bepaald merk/type moederbord, ook al zijn ze allebei op zich uitstekende merken. Bekende voorbeelden zijn Asus borden en Twinmos geheugen. Ze zijn beiden uitstekende producten, maar op een of andere manier dulden ze elkaar gewoonweg niet.
Veel moederbordfabrikanten hebben op op hun websites compatibiliteitstabellen staan waarin je kunt terugvinden welk geheugen volgens de mobofabrikant uitstekend of zelfs helemaal niet op het mobo gaat werken. Op de handleidingen van de meeste moederborden staat ook welke geheugenconfiguraties cq combinaties wel gaat werken en welke niet.
en een linkje naar een recent topic hierover: Problemen met Asus A8N-E en Dual Channel

Simplicity is de bom...

• Dispenzer
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Het zijn wel mijn ervaringen, maar toch

- Neem geheugen van dane elec of ander el cheapo geheugen. AMD én de Nforce4 (evenals Nforce3) zijn erg picky en draaien niet (bij mij ) op al te strakke timings.
- Nforce4 en Maxtor is soms een probleem, ik heb goede ervaringen met ATA maar slechte met SATA, onverklaarbare errors, en systemen die opeens niet meer booten.
- Neem een 7800Gt en koop er over anderhalf jaar nog een (voor je SLI), kost je nu 400 en volgend jaar nog een keer 200. Je bent immers bereid om 2 x 300 eurie uit te geven.

Kijk maar wat je ermee doet, ik heb hetzelfde moederbord als jij

Verwijderd

Topicstarter
Dispenzer schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:54:
Het zijn wel mijn ervaringen, maar toch

- Neem geheugen van dane elec of ander el cheapo geheugen. AMD én de Nforce4 (evenals Nforce3) zijn erg picky en draaien niet (bij mij ) op al te strakke timings.
- Nforce4 en Maxtor is soms een probleem, ik heb goede ervaringen met ATA maar slechte met SATA, onverklaarbare errors, en systemen die opeens niet meer booten.
- Neem een 7800Gt en koop er over anderhalf jaar nog een (voor je SLI), kost je nu 400 en volgend jaar nog een keer 200. Je bent immers bereid om 2 x 300 eurie uit te geven.

Kijk maar wat je ermee doet, ik heb hetzelfde moederbord als jij
Dat gehuegen van Dane Elec heb ik geen ervaringen mee. Maar het zal zeker niet slecht zijn. Kingston of iets anders soortgelijks zegt me eigenlijk toch wel iets meer. Misschien dat ik daar wel voor ga! De harde schijf zal niet echt een probleem worden denk ik. Ik heb namelijk 2 Maxtor schijven uit de DiamondMax 9 serie. De 3e schijf is er een uit de 10 serie, maar die is extern, en zal als het goed is niet echt problemen gaan leveren. Hoop ik... En wat je zegt over die videokaart klopt eigenlijk ook wel! Kan ik de komende tijd tenminste goed vooruit, èn heb ik de mogelijkheid om later nog eens uit te breiden. Lijkt mij eigenlijk wel een betere optie! Want met het aankomende games geweld weet je maar nooit. En ik weet gewoon 100% zeker dat die videokaart toppie is, en de eerst komende tijd ook blijft. Beste keus lijkt mij eigenlijk wel...

• Dispenzer
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Ja het is wel de diamondmax10 SATA die problemen geeft bij mij. Hopelijk heb je geen probs bij de 9. Enne Kingston is ook goed, als je maar geen duur en strak getimed Corsair of GEil of OCZ neemt, want helaas draait dat niet lekker. 2 reepjes van 1Gb is ook beter als 4 x 512Mb mocht je dat van plan zijn. Met de eerste kun je 1T draaien, met de tweede 2T. CAS ook niet lager als 2,5 nemen.

Die 7800 Gt is echt helemaal top, BF2 draait als de beste, altijd als eerste op de maps :)

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
Tips aan mijn kant:

Naar mijn weten zijn het de maxtor diamond 10 serie die problemen geven, lees in startpost dat je 9 heb....

Daarnaast geen Twinmos maar Kingston of ander echte A-Merk kopen, want in de A8N topic kwam een aantal keer naarvoren dat Twinmos en het moederbord niet altijd over weg met elkaar kunnen.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 20:23
Ik zou voor een 6800GT gaan, Bij Alternate voor E229,- (AGP dan, PCI zal iets duurder zijn denk) te verkrijgen. Wel die met DDR3 nemen uiteraard. En aangezien jij BF2 speeld en die kaart dan bekijkt in die benchmarks ben je goedkoop uit voor een goede videokaart.

Hallo

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

ik heb gelezen dat het de beide diamondmax 9 & 10 zijn die problemen op kunnen leveren, maar het zou kunnen dat het bij de 9 door een firmware update verholpen kan worden...

anyway, ga voor de zekerheid voor een andere HD, een Western Digital / Hitachi / Seagate

Simplicity is de bom...

• Dispenzer
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

mach2 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:04:
Ik zou voor een 6800GT gaan, Bij Alternate voor E229,- (AGP dan, PCI zal iets duurder zijn denk) te verkrijgen. Wel die met DDR3 nemen uiteraard. En aangezien jij BF2 speeld en die kaart dan bekijkt in die benchmarks ben je goedkoop uit voor een goede videokaart.
Is ook een goede kaart, maar wel van de vorige generatie. Misschien niet geheel qua architectuur, maar een 7800GT is minimaal 30-40% sneller. Anyway ... beide misschien combineren over een jaar met drivers :9 in een sli?

Edit: Daarnaast wil hij een high end 'game systeem en een 6800Gt is geen high end (meer).

[ Voor 10% gewijzigd door Dispenzer op 22-09-2005 19:33 ]

• skullsplitter
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 20:50

skullsplitter

Eat brain, high fibre!

Hier gaat er binnenkort een GF6800 GT AGP in als laatste upgrade, en meer niet (naast een totale re-install van alles). Vind ik nu de beste oplossing, is in zijn 1tje snel zat, SLI is leuk en aardig, maar over een jaar vind je dat ook niet genoeg....

www.avpnews.com

Verwijderd

Topicstarter
Even wat info op een rijtje van de keuzes die ik tot nu toe al gemaakt heb. Alles wat door gestreept is word vervangen door het geen wat er onder staat:

Voeding: Zalman ZM400B-APS
Moederbord: ASUS P4C800 Deluxe
Asus A8N-SLI nForce4 SLi
Processor: Intel Pentium 4 (Hyper Threading) 2.8 Ghz (800 FSB)
AMD Athlon 64 3500+ Venice
Geheugen: TwinMOS, DDR400, PC3200, 1 GB Dual-Channel Kit
2x 1GB Kingston, Corsair, of iets dergelijks. Nog even kijken wat het budget toe laat!
Hard Disks: Maxtor DiamondMax Plus 9, 360 GB (1 x 200 GB & 1 x 160 GB), 7200 RPM, 9 MS (Cache 8192 KB) & 1 Externe USB 2.0 Maxtor DiamondMax 10, 250GB, 7200 RPM, 16MB.
Videokaart: ASUS V9950 Ultra (NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra) & Zalman VF700-Cu
Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV
Monitor: Iiyama Vision Master Pro 452 (19 Inch)
DVD Brander: NEC ND-3520 16x (Dual-Layer, Zwart)
Speakers: Logitech Z-680
Geluidskaart: Creative Sound Blaster Audigy 2
Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS
CPU cooler: Zalman CNPS7000A-Cu
Iets uit de Zalman serie.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 16:27
Race Eend schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:43:
[...]

Zou ik niet doen, die kaarten worden errrugg heet, dat is al uit verschillende testen gebleken toen ze op de markt kwamen.

Een mooie goedkopere kaart met een zalman, of een sapphire met al meteen stille koeling is een veel betere oplossing dan al die warmte in je kast opslaan (in mijn ogen dan)..
Ik draai zelf een Gigabyte 6600GT Passief en ik heb nog nooit problemen met deze kaart gehad. Met een fijne airflow zijn dit perfecte kaarten! Zeker als je van een stille pc houdt...

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Timmyboy_ schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:19:
[...]

Ik draai zelf een Gigabyte 6600GT Passief en ik heb nog nooit problemen met deze kaart gehad. Met een fijne airflow zijn dit perfecte kaarten! Zeker als je van een stille pc houdt...
6600GT is ook niet zo'n hele erge heethoofd, de 6800gt is een veel zwaardere kaart die veel meer stroom trekt (de 6600gt heeft niet eens een extra stroomaansluiting nodig (pci-e).

Een zalman op 5v is ook muisstil, bovendien als jij goede airflow in je kast wil maken moet je ook weer onderdelen als casefans hebben, die door de fanguards toch weer geluid kan maken, een systeem zonder outtake achter (behalve de voeding en dan het liefst met 12/14cm fan) en alleen als intake bij de hdd een stille 120 mm fan is eigenlijk het allerstilste.

just my 0,02$

(trouwens in de test van maart of april 2005 worden de passiefgekoelde videokaarten getest van gigabyte en daar worden ze toch wel errug heet!)

Verwijderd

Topicstarter
Colan schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:48:
je zult ander geheugen moeten kiezen, de A8n-serie mobo's van Asus duld om de een of andere reden geen Twinmos geheugen, oftewel: er kunnen zich problemen voordoen, het kan misschien niet eens werken, en met dual channel zul je ook problemen kunne ondervinden...

maar Kingston, Corsair en anderwen bieden een goed alternatief

[...]

en een linkje naar een recent topic hierover: Problemen met Asus A8N-E en Dual Channel
Mwahhh, ik heb nu precies dat zelfde geheugen als wat de topic starter heeft in dat topic. En ik heb echt nog noppes problemen daar mee gehad. Daarbij wil ik graag 2 keer 1 GB geheugen kopen van TwinMos, en of dat nou precies het zelfde is dat weet ik zo net nog niet. 2 keer 1 GB geheugen van een ander merk kost gewoon €100 meer! En dan heb je ook nog CL3 aan de broek hangen in plaats van CL2.5.

Waarom word dit dan zo geprezen in de best buy guide van deze maand? Beetje raar toch...

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:32:
[...]

Dit komt omdat erop dat soort kaarten een bridge van pci-e naar agp zit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS OEM
Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 512KB, Boxed) Boxed vanwege de 2 jaar extra garantie!
Moederbord: Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA II-RAID)
CPU koeler: Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw)
Toetsenbord: Logitech Media Keyboard Elite (2 stuks)
Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB)
Videokaart: Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) EN7800GT/2DHTV
Voeding: Tagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e)
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos)

Totaalbedrag inclusief BTW en verzendingskosten: €1327,46

Iets duurder dan verwacht, maar goed, daar maak ik me niet zo heel erg druk over. Wat telt is dat ik dalijk weer een dikke gaming bom heb! :*) Bedankt voor jullie hulp allemaal! Ik zal wel even wat foto'tjes maken als ik het spul binnen krijg. En natuurlijk zal ik die hier even op GoT komen posten!

Thx :>

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:52
misschien is de asus a8n-e het overwegen waard omdat je niet voor sli gaat. is wel 50 euro goedkoper

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
LinuZZ schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 20:46:
misschien is de asus a8n-e het overwegen waard omdat je niet voor sli gaat. is wel 50 euro goedkoper
Nee, ik heb toch besloten om me in ieder geval op een SLi opstelling voor te bereiden. Iemand in dit topic had daar een goede reden voor en heb er daarna eens over nagedacht. Uiteindelijk heb ik dus besloten om een andere voeding te nemen, en een 7800GT. Misschien dat ik in de toekomst daar nog een 7800GT naast ga zetten. Het moederbord past dus perfect bij het geen dat ik wil ;)
Pagina: 1