Toon posts:

Welke harddisk i.c.m. met veel grafische applicaties

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk zelf met veel grafische applicaties, maar ben een leek op het gebied van hardware. Nu gebeurt het dat ik te weinig opslag capaciteit heb en dus toe ben aan een niewe harddisk. Heb er twee op het oog:

SATA/150 7200 160GB

of

ATA/300 7200 160 GB

Welke raden jullie mij aan?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
ATA300 bestaat niet naar mijn weten, dit zou SATA 300 moeten zijn.
Maar daarnaast, welke merken zijn het? Maakt nogal veel verschil.
Als je moederbord SATA300 ondersteunt, zou ik zeker voor de laatste gaan, als merk/kwaliteit hetzelfde en goed is, zit een veel hogere snelheid/bandbreedte/datadoorvoer aan vast.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou als ik jouw was, een Raptor aanschaffen.
Die zijn 10.000 toeren, en draaien veel sneller als een 7200 toeren harde schijf ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45

makje

Professioneel prutser

OM FAQ / Beleid: Welke HDD, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen?

Ik vermoed dat je al 2 schijven op het oog hebt, ook al kan ik aan de hand van de door jou aangeleverde 'specificaties' niet zien welke, maar voer de namen van de schijven eens in google in tesamen met het woordje review en lees de hits even door om te weten te komen welke schijf het beste is voor je.

[ Voor 21% gewijzigd door makje op 21-09-2005 20:55 ]

9800x3d

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Outerspace schreef op woensdag 21 september 2005 @ 20:50:
Die zijn 10.000 toeren, en draaien veel sneller als een 7200 toeren harde schijf ;)
Het gaat hem om opslagcapaciteit, niet zozeer snelheid. Want een Raptor maakt teveel herrie, is te duur en heeft weinig opslagruimte.

Ik kan je de Hitachi T7K250 aanraden (250GB) of de 7K500 (500GB). Zijn beide SATAII schijven, dus ze ondersteunen NCQ en 300MB/s.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-03 23:51

Just_I

What did you just say?

Nadeel is alleen wel dat je hiermee je opslagruimte wat beperkt, naar mijn weten maximaal 74 GB. Maar ik weet niet hoeveel GB je zelf nodig denkt te hebben maar anders is dit misschien wel een optie. Als het alleen maar voor opslag van die bestanden is bedoeld zou ik gewoon voor de 7200rpm versie gaan omdat je meer GB heb voor minder € .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat klopt ook wel The__Virus en Just_I, maar grafische programma's eissen snelle spullen.
Natuurlijk ook veel schijfruimte, het is maar waar je de noodzaak in legt: Snelheid of ruimte.

Maar dat gewone SATA schijven veel meer ruimte kunnen hebben, is natuurlijk ook prima (en in verhouding goedkoper)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
als je geld over hebt zou ik eens richting scsi kijken. Zeker als je met veel app's tegelijk werkt, die veel data heen en weer staan te pompen, zou dat helemaal geen verkeerde keuze zijn.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

[off-topic]

10.000 toeren, en draaien veel sneller als een 7200 toeren harde schijf

Boeren logica heet zoiets geloof ik

[/off-topic]

De TS zoekt dus een snelle HDD met een flinke capaciteit.
(ik ga van SATA uit want P-ATA is bejaard aan t worden)

Jammer genoeg geeft de TS niet aan of de data ook veilig moet bewaard worden (is niet leuk als je je werk in de digitale afvalbak ziet belanden als je pc over zijn nek gaat en een HDD uitbraakt :( )

- Snel is 2x 10.00 rpm WD Raptor's maar dat gaat niet veel verder dan ca 140 GB in RAID-0 opstelling. 4 stuks geeft ca 280 GB, maar als t mis gaat ben je alles kwijt !!!

- Wat minder snel is 2x 7200 rpm 16 MB cache Maxtor HDD's uit de Maxline III serie, bijkomend voordeel die heb je tussen de 160 ~ 300 GB en geven in RAID-0 een flinke lel ruimte, ook hier geldt: als t mis gaat ben je alles kwijt !!!. Als je er 4 kiest en een betere RAID adapter kun je welicht RAID-10 draaien (dat is een gespiegelde RAID-0 opstelling) hetgeen meer zekerheid biedt dan RAID-0

- minder snel is 7200 rpm 16 MB cache Maxtor HDD's uit de Maxline III serie van 300 GB en dan in RAID-1 (mirror setup) zekerheid en redelijke capaciteit.

- nog minder snel is 3 x 7200 rpm 16 MB cache Maxtor HDD's uit de Maxline III serie, omvang naar eigen inzien, in een RAID-5 opstelling. Deze biedt 2/3 ruimte vd totale omvang en uitvalzekerheid. Bij uitval van 1 HDD blijft de data herstelbaar.

Dus voor elk wat wils.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ok, genoeg tips dus in dit topic. :) Daarnaast kan je nog een kijkje nemen in de benchmark db op de frontpage; er zijn genoeg benchmarks te vinden van moderne disken waarmee je gemakkelijk kan zien wèlke HD het beste bij je past. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.