Een Dennis bier, 2 Dennis bier, 1 2 3 4 Dennis bier :D
Probleempje... ik heb een Asus GeForce 7800 GTX kaart gekocht maar die past dus nooit op mijn Asus A7N8X-X moederbord
Nu ben ik helemaal niet op de hoogte van alle hardware zaken (al die nummers, termen etc. maken mij als codeklopper ook aan het zweten
) dus zou ik graag een vraag willen stellen, advies inwinnen eigenlijk.
Ik heb op dit moment dus een grafische kaart uit de verpakking die ik graag wil gebruiken, desnoods schaf ik een nieuw moederbord aan hiervoor. Maar ik wil wel mijn 3 huidige IDE HDD's kunnen blijven gebruiken.
Bestaan die moederborden zowieso wel? En zo ja, past deze kaart er ook in? En dan natuurlijk het ultieme vraagstuk: welk moederbord moet ik dan aanschaffen?
* Blue-eagle baalt best wel, had lekker willen gamen vanavond
Edit: hoe heet die aansluiting eigenlijk? Ik was van mening dat AGP zo'n beetje de standaard was

Ik heb op dit moment dus een grafische kaart uit de verpakking die ik graag wil gebruiken, desnoods schaf ik een nieuw moederbord aan hiervoor. Maar ik wil wel mijn 3 huidige IDE HDD's kunnen blijven gebruiken.
Bestaan die moederborden zowieso wel? En zo ja, past deze kaart er ook in? En dan natuurlijk het ultieme vraagstuk: welk moederbord moet ik dan aanschaffen?

Edit: hoe heet die aansluiting eigenlijk? Ik was van mening dat AGP zo'n beetje de standaard was

[Voor 9% gewijzigd door Blue-eagle op 18-10-2005 19:41]
Je zal een nieuw moederbord + CPU moeten kopen vrees ik.Blue-eagle schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:39:
Probleempje... ik heb een Asus GeForce 7800 GTX kaart gekocht maar die past dus nooit op mijn Asus A7N8X-X moederbordNu ben ik helemaal niet op de hoogte van alle hardware zaken (al die nummers, termen etc. maken mij als codeklopper ook aan het zweten
) dus zou ik graag een vraag willen stellen, advies inwinnen eigenlijk.

[Voor 5% gewijzigd door TMC op 18-10-2005 19:43]
Een ander moederbord had ik al rekening mee gehouden, maar een CPU kan je toch gewoon overplaatsen? Ik heb net een maand of 6 een nieuwe erop zitten.TMC schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:43:
[...]
Je zal een nieuw moederbord + CPU moeten kopen vrees ik.
Maar rest de vraag: wat te vervangen met wat en kan ik mijn IDE HDD's blijven gebruiken?
Een Asus A7N8X-X is toch socket A? Er zijn helaas geen socket A moederborden met PCI-express. Je harde schijven kunnen gewoon blijven, volgens mij heeft elk moederbord nog wel IDE aansluitingen.Blue-eagle schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:45:
[...]
Een ander moederbord had ik al rekening mee gehouden, maar een CPU kan je toch gewoon overplaatsen? Ik heb net een maand of 6 een nieuwe erop zitten.
Maar rest de vraag: wat te vervangen met wat en kan ik mijn IDE HDD's blijven gebruiken?

Ik dacht te weten dat AGP "het slot" was voor grafische kaarten. PCI-express? Geen idee, ik heb het weleens ergens gelezen maar zoals gezegd houd ik me erg weinig bezig met hardware gerelateerde zaken.
Laat me een poging wagen..
PCI-Express = betere manier voor het aansluiten van een grafische kaart
Socket A = voor (o.a.) AMD Athlon XP 3000+
Wat ik dus nodig heb (of denk te hebben) is een moederbord met Socket A en PCI-Express, correct? En die bestaan niet? Ok. Maar wel alle moederborden ondersteunen IDE HDD's? Dus mocht ik deze grafische kaart houden dan zal ik een moederbord moeten hebben met een ander soort "socket" en PCI-Express.
Correct me if I'm wrong
Wat is dan een goede keuze die niet direct in de 300+ Euro range loopt? Op de frontpage zie ik al dat een Asus A8N-SLI nForce4 SLi (weer die nummers en letters!!) een goede keuze is (114 euro) met een AMD Athlon 64 3500+ Venice processor (200 Euro). Tezamen ruim 300 Euro dus.
Mag ik vragen om verder advies?
Laat me een poging wagen..
PCI-Express = betere manier voor het aansluiten van een grafische kaart
Socket A = voor (o.a.) AMD Athlon XP 3000+
Wat ik dus nodig heb (of denk te hebben) is een moederbord met Socket A en PCI-Express, correct? En die bestaan niet? Ok. Maar wel alle moederborden ondersteunen IDE HDD's? Dus mocht ik deze grafische kaart houden dan zal ik een moederbord moeten hebben met een ander soort "socket" en PCI-Express.
Correct me if I'm wrong

Wat is dan een goede keuze die niet direct in de 300+ Euro range loopt? Op de frontpage zie ik al dat een Asus A8N-SLI nForce4 SLi (weer die nummers en letters!!) een goede keuze is (114 euro) met een AMD Athlon 64 3500+ Venice processor (200 Euro). Tezamen ruim 300 Euro dus.
Mag ik vragen om verder advies?

Jij hebt geen SLI nodig, vergeet dus moederborden met SLI.. Bespaart je wat geld. Maar ik zou je vraag toch echt in een ander topic stellen.. DIt heeft niet veel meer met de 7800 GTX te maken.
Gewoon een A8N-E ofzo nemen... 90 euro... Verder is je keuze van de CPU afhankelijk van je budget... En ook zeker NIET te vergeten: een GOEDE voeding. Ik weet niet wat voor een voedinkje je nu hebt maar bij 3x IDE = 1 of 2 DVD drives + GTX + etc... zou ik toch echt gaan denken aan minimaal een 450W kwaliteitsvoeding (dus geen sweex of die rommel).
Verder snap ik niet zo goed waarom je in hemelsnaam voor 400+ euro een videokaart koopt zonder je te verdiepen in de overige componenten... Ik heb geheugen nog niet eens genoemd... Beetje jammer n.l. als je 512MB PC2100 geheugen zou hebben met een GTX... kun je n.l. je geheugen ook nog even gaan upgraden.
Gewoon een A8N-E ofzo nemen... 90 euro... Verder is je keuze van de CPU afhankelijk van je budget... En ook zeker NIET te vergeten: een GOEDE voeding. Ik weet niet wat voor een voedinkje je nu hebt maar bij 3x IDE = 1 of 2 DVD drives + GTX + etc... zou ik toch echt gaan denken aan minimaal een 450W kwaliteitsvoeding (dus geen sweex of die rommel).
Verder snap ik niet zo goed waarom je in hemelsnaam voor 400+ euro een videokaart koopt zonder je te verdiepen in de overige componenten... Ik heb geheugen nog niet eens genoemd... Beetje jammer n.l. als je 512MB PC2100 geheugen zou hebben met een GTX... kun je n.l. je geheugen ook nog even gaan upgraden.
[Voor 71% gewijzigd door Darth Malak op 18-10-2005 20:21]
Anoniem: 119075
Sorry voor de bump, maar ik wil graag weten welke kaart de betere is:
De Leadtek of de Asus versie?
De Leadtek of de Asus versie?
Ik ga verder hier:
Grafische kaart gekocht - past niet op moederbord
Bedankt

Het schijnt dat de GTX erg krachtig dus is en dat de CPU over het algemeen een grote bottleneck vormt. Ik heb rond gekeken naar reviews e.d. maar ik ben er nou niet wijzer uit geworden.
Is er uberhaupt wel een processor die niet de bottleneck in een systeem met een GTX kaart vormt?
Ik zat me namelijk af te vragen of een AMD64 x-2 3800+ overclocked van 2 naar +/- 2,9-3 GHz nog een bottleneck vormt.
Is er uberhaupt wel een processor die niet de bottleneck in een systeem met een GTX kaart vormt?
Ik zat me namelijk af te vragen of een AMD64 x-2 3800+ overclocked van 2 naar +/- 2,9-3 GHz nog een bottleneck vormt.
een X2 3800+ OC'ed naar 3 ghz!!! ... ga je hem koelen met vloeibaar stikstof ofzo?? Een 1 gig OC op een 2 gig CPU... dat zou wat zijn. Geen slechte score een 50% OC.. Ik hoor graag het recept van je!
Maar ja, dan vormt ie nog een bottleneck... zoals je zelf al zei, er is geen processor op dit moment die niet een bottleneck vormt, met name op hoge resoluties met alle eye candy aan.
Maar ja, dan vormt ie nog een bottleneck... zoals je zelf al zei, er is geen processor op dit moment die niet een bottleneck vormt, met name op hoge resoluties met alle eye candy aan.
[Voor 21% gewijzigd door Darth Malak op 19-10-2005 10:50]
Anoniem: 76476
meen je dat nu? sneu, want ik heb net een 2.8 dual gekocht en van plan een 7800 GTX erbij te zetten.
Leuke kaart, zeker.... zal ietsjes minder presteren dan de TOP versie maar zeker beter dan een gewone GTX..
En met die CPU die je in je bakkie zet kun je zeker goed vooruit!
Zou alleen een probleem kunnen zijn op de hoogste resoluties (1600x1200+) en bij specifieke games... F.E.A.R. bijv.
En met die CPU die je in je bakkie zet kun je zeker goed vooruit!

Zou alleen een probleem kunnen zijn op de hoogste resoluties (1600x1200+) en bij specifieke games... F.E.A.R. bijv.
Darth Malak, ik wil je graag voorstellen aan mijn vriendje...Darth Malak schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:49:
een X2 3800+ OC'ed naar 3 ghz!!! ... ga je hem koelen met vloeibaar stikstof ofzo?? Een 1 gig OC op een 2 gig CPU... dat zou wat zijn. Geen slechte score een 50% OC.. Ik hoor graag het recept van je!
Prommie is de naam.

0 tot -40 in minder dan 2 minuten

i.c.m AMD64 x2 3800 (naar ~2,7 Ghz) en een GTX moet dit een score van rond de 9100 punten opleveren in AquaMark2005
Als aanvulling op je post, er is ook nog een Ultra kaart in de maak heb ik vernomen... dan zal deze helemaal de CPU ver vooruit zijn... In principe is het wel zonde om dan zo'n dure kaart te kopen en dan te weten dat je niet alles eruit kan persen wat erin zit.
Wat mij bij nog een vraag brengt, waarschijnlijk wordt prijs drastisch verlaagt van de GTX als ATI zijn nieuwe kaart uitbrengt... wanneer kunnen we die verwachten? Het is waarschijnlijk dus interessanter om nog heel even te wachten tot die ATI kaart uit is, correct?
[Voor 25% gewijzigd door killingdjef op 19-10-2005 12:02]
Dan kan je altijd wel blijven wachten er komt altijd wel wat snellers uit binnenkort, laten we eerst maar is wachten hoe de ati kaarten leverbaar zijn. Als dat ook zo'n drama is als de vorige generatie dan blijven de prijzen van de gtx nog wel even aan de hoge kant.killingdjef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 11:58:
[...]
Darth Malak, ik wil je graag voorstellen aan mijn vriendje...
Prommie is de naam.
[afbeelding]
i.c.m AMD64 x2 3800 (naar ~2,7 Ghz) en een GTX moet dit een score van rond de 9100 punten opleveren in AquaMark2005
Als aanvulling op je post, er is ook nog een Ultra kaart in de maak heb ik vernomen... dan zal deze helemaal de CPU ver vooruit zijn... In principe is het wel zonde om dan zo'n dure kaart te kopen en dan te weten dat je niet alles eruit kan persen wat erin zit.
Wat mij bij nog een vraag brengt, waarschijnlijk wordt prijs drastisch verlaagt van de GTX als ATI zijn nieuwe kaart uitbrengt... wanneer kunnen we die verwachten? Het is waarschijnlijk dus interessanter om nog heel even te wachten tot die ATI kaart uit is, correct?
Mijn redenatie is dat na de kerst en het nieuwejaar de prijzen lager zijn en tegen die tijd is de nieuwe generatie ATI kaarten goed leverbaar.charrel schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:35:
[...]
Dan kan je altijd wel blijven wachten er komt altijd wel wat snellers uit binnenkort, laten we eerst maar is wachten hoe de ati kaarten leverbaar zijn. Als dat ook zo'n drama is als de vorige generatie dan blijven de prijzen van de gtx nog wel even aan de hoge kant.
Anoniem: 123132
Ik heb een vraaghje, ik wil n nieuw systeem gaan samenstellen, nu wil ik de xfx 7800 gt extreme kopen op alternate, die van 389, MAAR, deze heeft 2,0 ns geheugen, terwijl de asus e.d. allemaal 1,6 ns hebben voor zover ik weet
oftewel, welk merk kan ik het beste nemen rond de 400 euro ?
Ziet er leuk uit maar je snapt wel wat ik bedoel... Een 50% OC is zelfs een redelijk doorgewinterde OC'er (waar ik er zeker GEEN van ben) geen standaard. Verder had je het over een x2 3800+ or 3 ghz... heel verschil met 2.7 ghz.
Tuurlijk er is zelfs iemand die de nieuwste ATI kaart of 1ghz heeft laten draaien maar daar ging het niet om..
Zelfs met een FX-57 draaiend op 4 ghz vormt dit nog een bottleneck voor een GTX draaiend op de hoogste resolutie en full detail... Ze zouden het eens moeten proberen om FEAR te draaien.
Maar eh.. je hebt gelijk hoor. Het IS zonde om zo'n dure kaart te kopen waarbij de rest van je systeem achterblijft. Maar ja, niet iedereen heeft een oneindig budget.
Tuurlijk er is zelfs iemand die de nieuwste ATI kaart of 1ghz heeft laten draaien maar daar ging het niet om..
Zelfs met een FX-57 draaiend op 4 ghz vormt dit nog een bottleneck voor een GTX draaiend op de hoogste resolutie en full detail... Ze zouden het eens moeten proberen om FEAR te draaien.
Maar eh.. je hebt gelijk hoor. Het IS zonde om zo'n dure kaart te kopen waarbij de rest van je systeem achterblijft. Maar ja, niet iedereen heeft een oneindig budget.
killingdjef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 11:58:
[...]
Darth Malak, ik wil je graag voorstellen aan mijn vriendje...
Prommie is de naam.
[afbeelding]
[Voor 9% gewijzigd door Darth Malak op 19-10-2005 14:10]
Er wordt in OC reviews van de x2 3800+ gezegd dat hij aircooled tot 2,7 GHz kan, en met water cooling zou je op 2,95 uitkomen, dan denk ik dat je net de 3 Ghz kan doorbreken met nog betere cooling. Zekerheid heb ik er niet over omdat ik het zelf nog niet heb gedaan. Het is dus speculeren maar 2.7 haalt hij zowiezo, vandaar dus dat ik op dit moment maar van die waarde uitga.
Er vanuitgaand dat dus inderdaad zelfs een FX57 een bottleneck vormt voor de GFX dan moet er gewoon dus nog een tijd gewachten worden op een generatie proc's die het wel aankan. Dit vind ik wel jammer. Zou ik in mijn geval dus een x2 3800 nemen, en een SLI moederboord, omvervolgens later een proc upgrade te doen als de kracht er wel is (en evt. een 2de GFX mocht die speling er zijn door de vele malen krachtigere proc) dan kom je met dat idee nog bedrogen uit omdat AMD volgend jaar over gaat stappen van de 939 naar een andere socket en je dan dus gelijk weer een nieuw moederboord kan kopen.
En dan heb ik het ook nog niet gehad over de dualcore GPU's die er ook aan gaan komen. Merkwaardige verschijning dat de videokaart sneller is (en nog sneller wordt) dan de doorgaans meer belangrijke CPU.
Er vanuitgaand dat dus inderdaad zelfs een FX57 een bottleneck vormt voor de GFX dan moet er gewoon dus nog een tijd gewachten worden op een generatie proc's die het wel aankan. Dit vind ik wel jammer. Zou ik in mijn geval dus een x2 3800 nemen, en een SLI moederboord, omvervolgens later een proc upgrade te doen als de kracht er wel is (en evt. een 2de GFX mocht die speling er zijn door de vele malen krachtigere proc) dan kom je met dat idee nog bedrogen uit omdat AMD volgend jaar over gaat stappen van de 939 naar een andere socket en je dan dus gelijk weer een nieuw moederboord kan kopen.
En dan heb ik het ook nog niet gehad over de dualcore GPU's die er ook aan gaan komen. Merkwaardige verschijning dat de videokaart sneller is (en nog sneller wordt) dan de doorgaans meer belangrijke CPU.
Darth Malak schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:08:
Ziet er leuk uit maar je snapt wel wat ik bedoel... Een 50% OC is zelfs een redelijk doorgewinterde OC'er (waar ik er zeker GEEN van ben) geen standaard. Verder had je het over een x2 3800+ or 3 ghz... heel verschil met 2.7 ghz.
[...]
Anoniem: 138239
ik heb men arctic rev 2 koeler vanop men oude 6800gt op men xfx 7800gt gezet !
past ferfect en is zeer stil
stressed is na 2 uur bf2
idle stressed
stock koele 40 58
arctic rev 2 37 48
echt vet zo een stil
past ferfect en is zeer stil
stressed is na 2 uur bf2

idle stressed
stock koele 40 58
arctic rev 2 37 48
echt vet zo een stil

Krijg deze week me GTX trug van RMA 

Anoniem: 79835
Prijzen van nieuwe produkten dalen zelden voor de kerst en nieuwjaarsperiode.killingdjef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:39:
[...]
Mijn redenatie is dat na de kerst en het nieuwejaar de prijzen lager zijn en tegen die tijd is de nieuwe generatie ATI kaarten goed leverbaar.
ik heb me nieuwe drivers(81.85) met quake 4 geprobeerd en heb op me 2 cores helemaal full staan dus ik denk dat de dualcore functies wel werken bij deze drivers en game! erg lekker allemaal!
trouwens het spel vraagt ook om 1,44 gig geheugen! best veel maar geen probleem!

trouwens het spel vraagt ook om 1,44 gig geheugen! best veel maar geen probleem!
Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver
Anoniem: 79835 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:14:
[...]
Prijzen van nieuwe produkten dalen zelden voor de kerst en nieuwjaarsperiode.
Gammakillingdjef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:39:
[...]
Mijn redenatie is dat na de kerst en het nieuwejaar de prijzen lager zijn en tegen die tijd is de nieuwe generatie ATI kaarten goed leverbaar.

Anoniem: 123132
iemand ?Anoniem: 123132 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 13:44:
Ik heb een vraaghje, ik wil n nieuw systeem gaan samenstellen, nu wil ik de xfx 7800 gt extreme kopen op alternate, die van 389, MAAR, deze heeft 2,0 ns geheugen, terwijl de asus e.d. allemaal 1,6 ns hebben voor zover ik weet
Ik vind hem een rotherrie makenTranzy schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 23:07:
@et36s
Jij hebt ongeveer dezelfde config als ik kwa systeem .. heb ervaar jij het geluid van je 7800GT van Asus? Heb jij toevallig ook een TFT ? zie Tranzy in "Het GeForce 7800 GT en GTX Topic Deel 4"

Zo'n koeler gaat niet de verkeerde kant opdraaien als je de polariteit omdraait hoor, het zijn electronische fans die dus helemaal niet draaien als de de + en - omdraaitLefty_38 schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 19:16:
Jah die Silencer NV5 heb ik ook op mijn GeForce 6800GT gehad en de fan draaide de verkeerde kant op. Echt niks waard.... Ik zou voor een VF-700 gaan van zalman. Die heb ik ook op mijn kaart zitten, en hij koelt zeer goed en is heel erg stil. Vooral op 5 - 7V onhoorbaar met goede koelprestaties.

Een topic kick binnen 24u word niet erg gewaardeerd. Wacht even rustig af en vraag het morgenavond nog eens als je geen reacties hebt gehad.
Ontopic, zijn er geen benchmarks van?
Dit topic is gesloten.