Na toevoegen 2x 256mb DDR, bevriest systeem

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoi iedereen!

Ik heb een paar dagen geleden mijn systeem geüpgrade. De onderdelen die er nu inzitten:

MSI K8N Neo 4-f
AMD Athlon 64 3000+ Venice
Geforce 6600GT 128 MB
Corsair value select DDR PC3200 256mb CL 2,5 (2x)
Q-tech 550 voeding.

Dat draait allemaal als een zonnetje gelukkig, maar ik wilde er 512mb geheugen bij, dus 2 x 256 gehaald zodat het in dual channel kon draaien en het geheugen erin geprikt. Het is van White lake, ook PC3200, 256mb CL 2,5.

Zodra ik die 4 reepjes erin heb zitten bevriest mijn pc soms, bijvoorbeeld tijdens het laden van het spel F.E.A.R, of tijdens memtest.

Ik heb nu dus 2 paren van 2 x 256 mb.

Wat ik heb geprobeerd:

Het paar van corsair in bank 1+2 = Werkt prima.
" " 3+4 = Werkt prima.

Het paar van White lake in bank 1+2 = Werkt prima.
" " 3+4 = Werkt prima.

Maar zodra ik alle 4 de bankjes bezet (1 paar in 1+2 en 1 paar in 3+4), bevriest mijn systeem.

Bij memtest lijkt hij dit steeds op hetzelfde punt te zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Pass 921000

Test 0%
Test #6 Modulo 20 ones & zeros cached
Testing 80K - 1024M
Pattern 00000000-0

Walltime
0:10:06

Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan de voeding het niet aan? Of het mobo, proc?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heeft je mobo ook een regeling (BIOS, jumper, weet ik het ;)) voor RAM voltage? Zet die eens 1 stapje hoger en kijk of dat wat uithaalt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De titel is niet in overeenstemming met de uitslag van je memorytest. :)

Heb je elk van de reepjes al afzonderlijk getest? Ben je er zeker van dat beide merken en types compatable zijn met je MB én met elkaar? Is het niet zo dat 4 reepjes op 533 draaien in tegenstelling tot 3 reepjes?

[ Voor 17% gewijzigd door Guardian Angel op 17-09-2005 11:49 ]

ARME AOW’er

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Heb je dezelfde reepjes wel in de juiste kleuren zitten ivm dual channel

Dus corsair 1 en 3

Whitelake 2 en 4

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51

charrel

Cortisol4life..

Je geheugen instellingen al op 2t geprobeerd?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je de handleiding van je mobo al eens doorgenomen?
Dit staat daar bijvoorbeeld in:
Please note that each DIMM can work respectively for singlechannel
DDR, but there are some rules while using dual-channel DDR (Please
refer to the suggested DDR population table below). Users may install memory modules
of different type and density on different-channel DDR DIMMs. However, the same
type and density memory modules are necessary while using dual-channel DDR,
or instability may happen.
MSI Reminds You...
- Dual-channel DDR works ONLY in the 3 combinations listed in
the table as below.
- Please select the identical memory modules to install on the dual
channel, and DO NOT install three memory modules on three
DIMMs, or it may cause some failure.
- Always insert the memory modules into the GREEN slots first, and
it is strongly recommended not to insert the memory modules into
the PURPLE slots while the GREEN slots are left empty.
- This mainboard DO NOT support the memory module installed
with more than 18 pieces of IC (integrated circuit).
MSI Reminds You...
1. The maximum memory speed decreases when the following two
Memory Combination is selected (you can also refer to the Recommended
Memory Combination list shown in the previous page:
- Each channel is installed with two double-sided memory modules
- Both DIMM1 and DIMM3 slots are installed with double-sided
memory module.
2. Due to the South Bridge resource deployment, the system density
will only be detected up to 3+GB (not full 4GB) when each
DIMM is installed with an 1GB memory module.
In de tabel die erbij staat, staat ook aangegeven dat indien je alle banken bezet hebt je 4 x single sided memory modules moet gebruiken om op 400 Mhz te draaien. 4 x double sided draait op 333 Mhz.

En dan heb je nog de memory compatibility list die je op de website van MSI kan vinden.

If I can't fix it, it ain't broken.

• saviour
  • Niet online
Oke, de compatible list heb ik in zoverre nog niet veel aandacht aan geschonken omdat de reepjes het afzonderlijk van elkaar wel doen (dat heb ik dus geprobeerd). Vandaar dat ik dacht dat het wel snor zat.

Ik heb in de handleiding gekeken en daar heb ik inderdaad zien staan dat je eerst de groene bankjes moet pakken en dan de paarse. Toen ik eerst 2 reepjes had, zorgde dit juist voor instabiliteit, maar dat moet dus alleen als je 4 bankjes hebt? In dat geval, ga ik dat zo proberen.

Het voltage heb ik nu iig iets verhoogd, ik zal zo eerst de reepjes in een andere volgorde zetten dan. Volgens het boekje van het moederbord zouden ze wel gewoon op 400 Mhz draaien, want ze zijn wel single sided.

Hartstikke bedankt, ik laat dalijk weer van me horen.

Edit:
Ik heb zojuist de corsair modules in 1 en 3 gedaan en die van White lake in 2 en 4. Jammer genoeg liep het systeem weer vast op hetzelfde punt. Misschien wil dit moederbord niet met dit geheugen ofzo. Of de combinatie van die 2. Want als ik alleen corsair of alleen white lake erin doe, werkt het wel prima.

Misschien maar de hele boel vervangen door 2x 512 :(

[ Voor 20% gewijzigd door saviour op 17-09-2005 12:45 ]

• saviour
  • Niet online
Een update.

Ik heb geprobeerd om het geheugen op CL3 te zetten, dit had geen nut. Daarna heb ik geprobeerd om het geheugen op 166Mhz te laten lopen ipv 200Mhz. Nu draait het wel stabiel, memtest loopt gewoon door.

Maar, hoe kan het dat het niet werkt op 200Mhz? Kan dat komen door incompabiliteit? De reepjes zijn namelijk wel pc3200 en het moederbord zou het aan moeten kunnen. Krijgen ze niet genoeg stroom ofzo? Het draait nu op 2,65 volt. Toenstraks op 2,7 volt liep het ook niet goed.

Verwijderd

Ik heb 2x 512MB WhiteLake PC3200 geheugens, maar deze werken ook niet op 200Mhz.

PC-1: Asus A8V: boot niet op 200Mhz, instabiel op 166Mhz, stabiel op 133Mhz (dual channel)
PC-2: Asus K8V: instabiel op 200Mhz, stabiel op 166Mhz (single channel)

Op beide Asus moederborden werken deze geheugens dus niet op 200Mhz.
Bij jou dus ook niet op een MSI bord.

Als je ze nog kan inruilen voor Corsairs of Kingstons, doe dat dan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

saviour schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:22:Maar, hoe kan het dat het niet werkt op 200Mhz? Kan dat komen door incompabiliteit? De reepjes zijn namelijk wel pc3200 en het moederbord zou het aan moeten kunnen. Krijgen ze niet genoeg stroom ofzo? Het draait nu op 2,65 volt. Toenstraks op 2,7 volt liep het ook niet goed.
Guardian Angel in "Geheugen is goed maar 4 reepjes = bevrie..."

ARME AOW’er

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Typisch dat je dit probleem ook al met Corsair Valueselect ram hebt... ik zit ook met een min of meer er op lijkend probleem, alleen dan met Corsair Valueselect SDR-SDRAM...

Zie ook: Mijn thread hierover :/

Kort samengevat: Geheugenmodules werken afzonderlijk prima, stop je corsair en niet corsair bij elkaar dan gaat het zeuren en zie je fouten verschijnen in memtest86 enzo...

Please do not contact me telepathically.

• saviour
  • Niet online
Sorry Guardian Angel, maar ik begrijp niet goed wat je met die post bedoelt. Of de geheugen modules misschien niet goed met elkaar kunnen is natuurlijk mogelijk, eveneens met het moederbord. Het draait nu wel goed, alleen niet op 200Mhz. Alleen, wat bedoel je met "op 533 draaien"?

Gezien het feit dat Squee ook problemen heeft met een combinatie van Corsair en iets ander en -Arvades- problemen heeft met het White lake geheugen, weet ik even niet meer wat ik moet doen.

Het lijkt mij trouwens wel aannemelijker dat de combinatie gewoon niet wil, aangezien het White lake geheugen én het Corsair geheugen afzonderlijk van elkaar wel op 200Mhz wil draaien.

Ik bedenk me net dat de voeding misschien ook wel het probleem zou kunnen zijn.Het is een Q-techn 550W en die dingen zijn niet echt bijsterend goed heb ik begrepen (nadat ik hem gekocht had :P). Misschien dat hij niet zoveel vermogen kan leveren ofzo. Dit is wat hij moet aansturen:

MSI K8N Neo 4-f
Geforce 6600GT
AMD Athlon 64 3000+
2x 7200 RPM hdd
1x fdd
1x DVD speler
1x 80mm fan
1x 120mm fan
4x 256mb DDR PC3200

[ Voor 26% gewijzigd door saviour op 18-09-2005 23:55 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 11:57

HKS-Skyline

Vroooom ?

Is het niet een idee om de bankjes terug te brengen en corsair te kopen, ik denk dat je dan van het probleem af bent, als het binnen bepaalde tijd word terug gebracht heb je wettelijke omruilgarantie...

edit:
je systeem ziet er ok uit, 550 watt is gruwelijk overkill, ik denk dat hij idle 150 watt en onder load max 250 tot 300 watt trekt, dus op zo'n lage spanning zou een b merk voeding ook niet het probleem mogen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door HKS-Skyline op 19-09-2005 00:04 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik bedoelde natuurlijk 333 (ipv de 400 die het zou moeten draaien) want met 4 double side dimms kom je nooit op 400 maar is 333 het maximum.

Dat staat óók op deze pagina klikkerdeklik

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 19-09-2005 00:15 ]

ARME AOW’er

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

topictitel gewijzigd van: Geheugen is goed maar 4 reepjes = bevriezen naar Na toevoegen 2x 256mb DDR, bevriest systeem. :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• saviour
  • Niet online
Turkish, bedankt voor het wijzigen van de titel :)

Guardian Angel, het zijn 4 single sided reepjes en die draaien dan op 400Mhz. Als ze double zouden zijn, zou hij inderdaad op 333Mhz zijn gaan draaien.

De reden waarom ik niet nog een setje Corsair erbij heb gezet, is omdat ze van dat geheugen nog maar 1 reepje hadden bij Gistron.Dus heb ik dit geheugen bij de lokale boer gehaald. Ik zal vanmiddag proberen of ik het geheugen terug kan brengen.

Edit:
Ik heb net de computerwinkel gebeld waar het White lake geheugen vandaan komt, ik mag het terugbrengen.Echter, dat corsair geheugen is nu moeilijk verkrijgbaar, dus laat ik het wel zo zitten en koop ik er een keer White lake bij. Ik geloof dat het verschil niet zo denderend groot is tussen 333Mhz en 400Mhz.

[ Voor 59% gewijzigd door saviour op 19-09-2005 13:14 ]

Pagina: 1