A7V-133 & Corsair PC133 geheugen probleem (dropt bits?)

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Systeem:
Asus A7V-133, Athlon 1 GHz (10x100) @ 1 GHz (7.5 x 133)
1 x 512 MB Corsair Valueselect PC133 SDRAM
(was eerder 2x 256 MB Corsair Valueselect PC133 SDRAM)

Rest van de specs doen er niet toe, evt indien gevraagd voeg ik die later toe

Probleem:
512 MB module en 2 x 256 MB modules laten af en toe bitjes vallen, tijdens langdurige Memtest86 run.

Wat wil ik niet horen:
"Koop een nieuwe PC" - Ik heb daar gewoon geen geld voor, en qua specs is hij prima waarvoor ik hem nodig heb.

Verhaal:
Enige tijd geleden ging ik het geheugen van de desbetreffende machine upgraden, en had ik 2x 256MB Corsair Valueselect PC133 SDRAM modules gehaald. Deze zaten er in samen met een Noname 128MB PC133 module, en ik begon wat problemen en blauwe schermen te krijgen. Na uitvoerig Memtest86 draaien en proberen kwam ik er achter dat het probleem zich bevond in de Corsair modules. Ook als ik de Processor niet overgelocked was en de memory bus wel op 133MHz daaide ging het fout, dus ik ga er niet van uit dat het aan de Processor lag. Ook zonder de 128MB Noname module had ik het probleem. Het was ook niet zo dat er extreem veel error voorkwamen, maar aantal (in de orde van 2 tot 10) als je een complete test voltooide, ze kwamen ook pas later ergens in test 6 of 7 aan het licht. Het vreemde was ook dat als ik een van de twee Corsair modules lost testte, ik deze errors niet kreeg. Ik heb toen de modules weer verwijderd en getest met 3x een 128MB PC133 noname module, en alles werkte daarmee prima. Geen bluescreens, geen errors, gewoon prima. Iets anders wat me overigens opviel was dat de 2x 256MB configuratie wel goed leek te werken als ik ze op 125MHz liet werken ipv 133MHz.

Nu ben ik vandaag toch maar terug gegaan naar de winkel om ze in te ruilen ivm garantie, en heb ze geruild voor een enkele 512MB module. Tot mijn verbazing geeft deze dus wederom precies het zelfde probleem! Ik begin me nu af te vragen... :?
- Zou dat Corsair geheugen niet goed samen kunnen werken met de VIA KT133A Chipset? Is dit een bekend probleem? (wat ik niet tegen kwam met de search)
- Of heb ik gewoon extreem pech dat ik voor de tweede keer met een slechte module thuis ben gekomen? :/

Nog wat andere opmerkingen:
- Ik heb het geheugen helaas niet kunnen testen in een andere PC, wat ik hier heb staan heeft of PC66/PC100 of DDR, eventueel zou ik nog een Duron 800/A7V in elkaar kunnen zetten maar aangezien deze (bijna) dezelfde chipset heeft weet ik niet of dat zinvol is
- Geheugentimings staan gewoon op SPD settings (CAS 3)
- BIOS is de allerlaatste van de ASUS site (versie 1010 BETA 001-B)

Ik hoop dat ik voldoende toelichting zo hier heb gegeven, en dat iemand me misschien kan helpen met dit probleem :)

[ Voor 2% gewijzigd door Squee op 09-09-2005 15:25 . Reden: Bios versie toegevoegd ]

Please do not contact me telepathically.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Geen idee man, lijkt wel alsof je chipset het niet lekker vindt om modules van 256MB of groter aan te nemen. Aangezien je geen ellende had met 128MB.

Ok, je had ook geen ellende met 256MB als je de boel op 125MHz ging zetten.... lijkt mij dan toch dat het ergens in je chipset met timings niet goed loopt (jaja, spd cas 3 etc...... maar ik heb het dan echt over ruis op je datalijnen of wat dan ook. Dat het wel net binnen de specs zit wat fout toleranties betreft..... maar dat het er toch ook vaak uit spiked. Hmm kan je je het voorstellen? :D )

Maar je hebt dus geen ander systeem ter beschikking die DIMM's slikt van dat formaat om te memtesten? (met een andere chipset.......)

• Squee
Nou, ik heb alsnog even een Duron 800/100 op een A7V in elkaar gezet en de DIMM daar op getest. Ook daar werkte het niet op, een bepaald geheugen adres gaf fouten... en het leek steeds erger te worden, aangezien hij eerst pas in test 6 of 7 een fout gaf, en het nu al vanaf de eerste test raak is. Het viel me ook nog op dat de DIMM tamelijk warm werd, zou het een hitte probleem kunnen zijn waardoor ze stuk gaan? Alhoewel dat toch wel vreemd is, want ze zijn gemaakt om op PC133 te moeten kunnen lopen zonder problemen....

Ik ga vandaag nog even terug naar de winkel om deze te ruilen, ben benieuwd of de volgende het wel normaal zal doen. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het geld terug en een ander merk bij een andere winkel halen indien mogelijk...

[ Voor 1% gewijzigd door Squee op 10-09-2005 17:09 . Reden: typfout ]

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
hmmmmmmmmmmm misschien een over-voltage probleem dan?

• Squee
Alle voltage settings staan op de standaard waarden....

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer eens het voltage in de bios met 0,1 te verhogen, dat kan echt geen kwaad. Controleer desnoods af en toe met je vingers of je reepjes niet enorm heet worden. Maar denk dat het daarmee opgelost moet zijn.

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 09:24

bartaa

Battlefield

verschillende slots geprobeerd ?
en al gekeken op http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

[ Voor 56% gewijzigd door bartaa op 10-09-2005 14:31 ]

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• Squee
Verschillende slots geprobeerd, en dus ook ander Mobo geprobeerd. Ik kom nu net terug van de winkel met een ander reepje, dat ga ik nu even uitvoerig testen. Mocht dit weer problemen geven dan ga ik mijn geld terugvragen en bij een andere winkel een ander merk proberen te halen!

• The__Virus
Heb je nou al een voltage verhoging geprobeerd :?

• Squee
The__Virus schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 16:43:
Heb je nou al een voltage verhoging geprobeerd :?
Nee sorry, ik was al naar de stad om hem om te ruilen toen je die post deed, maar mocht deze ook weer moeilijk doen dan ga ik dat zeker ook nog proberen :)

• Squee
Het lijkt er op dat de nieuwe module het wel goed doet, althans op de A7V133 krijg ik nu geen errors meer lijkt. Morgen ga ik nog wel wat verder proberen/testen voor de zekerheid, wat overigens erg veel tijd kost steeds omdat de fouten pas in de latere test fases steeds aan het licht kwamen (tests #7 en #8 van memtest86 - voordat die klaar zijn ben je zo'n 50 a 60 mins verder)

Morgen meer dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Squee op 11-09-2005 05:13 ]

• The__Virus
Laat memtest maar eens 2 uur alle tests doen. Beter is nog om prime95 te gebruiken en die 10 uur te laten draaien. Als er iets in je systeem fout is, zul je dat met dit programma merken!

• Squee
Goed nog even een samenvatting van mijn ervaringen van de laatste tijd.

- Laatste 512MB Corsair module doet het in zijn eentje prima in de A7V133 maar hij doet het niet goed in de A7V, daar laat hij (alleen) in test 8 op twee adressen een bit vallen
- 512MB Corsair module met een 128MB noname module werkte niet, gaf weer later in test 7 of 8 een aantal fouten. Met andere 128MB noname module ook aanvankelijk niet, ook weer enkele fouten, maar toen ik ze in een andere volgorde er in deed heeft hij tot twee maal toe 4 uur memtest86 staan draaien zonder ene fout te vinden. Stopte ik dan weer een van de eerder geprobeerde modules van 128MB erbij, ging het weer fout.
Nogmaals voor de duidelijkheid: Alle modules zijn PC133 en hebben dezelfde CAS latencies e.d. (althans, de gedetecteerde SPD waarden zijn het zelfde)

Nu weet ik eigenlijk niet of ik hier nou tevreden mee moet zijn... Aan de ene kant heb ik nu het systeem met in totaal 640MB geheugen stabiel werkend, maar aan de andere kant kan ik er dus geen geheugen bij zetten zonder weer problemen te krijgen. Het lijkt me ook vrij duidelijk nog steeds dat de problemen allemaal aan de Corsair modules verbonden zijn. Ik vermoed dat ze gewoon een nogal brakke batch hebben uitgebracht? Ik vraag me af wat mijn kansen zijn op beter werkend geheugen als ik mijn geld terug ga halen bij de winkel en bij een andere winkel 512MB van een andere fabrikant koop.

@ The__Virus: Die voltage verhoging ben ik nog even aan het proberen, ook al kan mijn mobo maar in stappen van 0,05V. Het lijkt me sterk alleen dat dit zou helpen, aangezien ik niet met alle geheugenmodules dit probleem heb, en het probleem zich ook altijd op dezelfde geheugenadressen afspeeld. Als het een signaal(sterkte) probleem zou zijn, dan zou het veel meer random gedrag vertonen lijkt me.

Verder zat ik nog te overwegen of de Data en CAS drive strength settings nog iets uit zouden kunnen maken, ze staan nu op Auto. (maar ook hier geld wat ik hierboven al zei - als het een signaal(sterkte) gerelateerd probleem zou zijn dan zou het niet zo reproduceerbaar gedrag moeten vertonen)

• Squee
klein schopje :>

• Squee
Toch wederom nog maar even een schopje.... :o

Ik ga vanmiddag toch nog maar eens voor de 3e keer terug naar de winkel... Ik had namelijk afgelopen weekend weer ineens een Page Fault bluescreen, dus ben ik nog steeds niet tevreden over de stabiliteit. Sowieso was ik dat al niet omdat hij dus ook weer problemen gaat geven als ik nog andere modules er bij stop.

Ik ga proberen maar mijn geld terug te halen en een ander merk bij een andere winkel te kopen en dan te hopen dat ik daar meer geluk mee heb :)

Verwijderd

a7v133 staat er om bekend dat hij fouten geeft bij memtest, welke hardware rev heb je?

mijn 1.005 gaf bij test 5 constant errors, dit is een bekend probleem,

bord ligt nu btw in de prul

ps. miijn oude topic hierover
[rml][ RAM] 2 systemen, 1 geeft memtest errors, andere niet[/rml]

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 13:15 . Reden: linkje ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
koop nieuwe hardware?

Overigens is het testen in een ander systeem wel nuttig want als je mobo bevobbeld brak is dan merk je dat dus, alleen als de chipset en geheugen elkaar bijten heb je idd een niet identificeerbaar probleem :P

[ Voor 84% gewijzigd door Rey Nemaattori op 19-09-2005 13:18 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Squee
Rey Nemaattori schreef op maandag 19 september 2005 @ 13:16:
koop nieuwe hardware?

Overigens is het testen in een ander systeem wel nuttig want als je mobo bevobbeld brak is dan merk je dat dus, alleen als de chipset en geheugen elkaar bijten heb je idd een niet identificeerbaar probleem :P
Als je het topic wat beter had gelezen dan had je gezien dat ik het ook in een A7V getest heb ;)

• Squee
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 13:11:
a7v133 staat er om bekend dat hij fouten geeft bij memtest, welke hardware rev heb je?

mijn 1.005 gaf bij test 5 constant errors, dit is een bekend probleem,
Had je dit met elk geheugen wat je er in stopte? En waren deze errors constant als in, heel veel? Of maar enkele op bepaalde (reproduceerbare) adressen?

Verwijderd

Squee schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:00:
[...]

Had je dit met elk geheugen wat je er in stopte? En waren deze errors constant als in, heel veel? Of maar enkele op bepaalde (reproduceerbare) adressen?
heel veel, maar dat schijnt te verschillen per type nr. dan moet je er ff over googlen

• Squee
Vandaag terug geweest naar de winkel voor de 3e keer. Probleem wederom uitgelegd, geheugen ingeleverd en mijn geld teruggekregen. Verkoper was gelukkig vriendelijk, begreep mijn probleem en raadde mij aan om Samsung geheugen te proberen omdat dat wat betere compatibiliteit zou hebben.

Bij de dichtsbijzijnde andere zaak hadden ze voor dezelfde prijs 512MB Kingston ValueRAM PC133 CL3 SDRAM dus heb ik daar een reepje van meegenomen. Deze werkt nu zonder problemen in dezelfde PC, ook samen met de modules waarmee de Corsair problemen gaf.

Conclusie: Corsair Valueselect SDRAM = :r ?

Ik weet in ieder geval welk merk ik de komende tijd ga mijden... :X

Pagina: 1