Toon posts:

Gekke geluiden uit mijn HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HD doet soms tjetjiktjetjik, alsof de kop flink hard heen en weer gaat, daarna doet hij weer normaal. Ik merk er tijdens het werken niets van. Hij doet dit al vanaf het begin en ik heb hem al 3 jaar. Maar er staat nu toch wel wat belangrijke data op.

Heeft iemand hier ervaring mee en is het misschien niets of is het verstandig een buppie te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 22:48 ]

Verwijderd

Ja. Heb ik ook gehad. 2 week later stond ik bij de Norrod met een nieuwe HDD in mijn handen, oude was gecrasht. Zo snel mogelijk backups maken en een testprogramma van de site van de fabrikant downloaden. Na 3 jaar is het goed mogelijk dat je HDD af is...

Verwijderd

Topicstarter
IBM DESKSTAR IC35L060AVVA07-0

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sorry hoor, maar de vraag of het verstandig is een backup te maken op een forum waar dagelijks veel mensen een manier vragen om een kapotte harddisk te recoveren is op zijn zachts gezegd erg vreemd.

Wat je moet doen is je HD testen en als hij kapot gaat en je hebt geen backup.... geen topic openen graag.

[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 15-09-2005 22:52 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Nou ff zoeken op de IBM site dus naar een diagnostic tool :).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je harde schijf eens met deze tool Drive Fitness Test :)

En check dit gedeelte van de faq even: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

En daarnaast is een backup nooit verkeerd :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:51:
Sorry hoor, maar de vraag of het verstandig is een backup te maken op een forum waar dagelijks veel mensen een manier vragen om een kapotte harddisk te recoveren is op zijn zachts gezegd erg vreemd.

Wat je moet doen is je HD testen en als hij kapot gaat en je hebt geen backup.... geen topic openen graag.
Ja testje heb ik aleens een jaar geleden gedaan. Hele nacht laten draaien. Niets aan het handje volgens de test tool.

Maar misschien heeft iemand hetzelfde met de DESKSTAR IC35L060AVVA07-0 ??
En is het een soort van selfcheck die je uit kunt schakelen. Of moet er even een tooltje
worden gedraaid voor de acoustic instellingen?

Buppie heb ik natuurlijk al gemaakt :)

Ik zal de vraagstelling anders formuleren: Gaat hij uiteindelijk naar de klote of is er iemand die dit ook heeft en er al langer dan 3 jaar mee werkt?

Verwijderd

Een jaar geleden... In een jaar tijd kan er veel kapot gaan. En het type boeit niet, elk type kan kapot gaan. Test je HDD gewoon nog een keer, getik is nooit een goed teken. Je hebt wss al beschadigde sectoren en dan is het hek van de dam. De spreekwoordelijke dam dan :+.

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Lijkt mij verstandig om de boel geregeld back te uppen (up the backen :? )

Ook al doet je schijf het prima kan het nooit kwaad een DVD(R/RW) te hebben met al je belangrijke data, je weet maar nooit en zoals Guardian Angel terecht zeg heb je hier op GoT té veel mensen die worstelen met recoveren van kaduke hd's...

Wel vreemd dat je niet eerder naar de leverancier/fabrikant bent gegaan als je schijf al 3 jaar vreemd 'tjetjiktjetjik' doet, is het niet gewoon een 'normale' zoekactie van de schijf?

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

Uit je startpost concludeerde ik dat dat getik sinds kort is, of heb je dat al langer??

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:56:
[...]
Ja testje heb ik aleens een jaar geleden gedaan. Hele nacht laten draaien. Niets aan het handje volgens de test tool.
8)7 een jaar geleden getest... toen was hij goed. Waar ben je mee bezig?
Ik zal de vraagstelling anders formuleren: Gaat hij uiteindelijk naar de klote of is er iemand die dit ook heeft en er al langer dan 3 jaar mee werkt?
Uiteindelijk gaat alles stuk. De Deskstar-serie stond ook bekend als de Deadstarserie. Dat zegt wel iets denk ik.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
PAKMAN79 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:58:
Lijkt mij verstandig om de boel geregeld back te uppen (up the backen :? )

Ook al doet je schijf het prima kan het nooit kwaad een DVD(R/RW) te hebben met al je belangrijke data, je weet maar nooit en zoals Guardian Angel terecht zeg heb je hier op GoT té veel mensen die worstelen met recoveren van kaduke hd's...

Wel vreemd dat je niet eerder naar de leverancier/fabrikant bent gegaan als je schijf al 3 jaar vreemd 'tjetjiktjetjik' doet, is het niet gewoon een 'normale' zoekactie van de schijf?
Ja. tjeeetjik-tjeetjik....

Nee dat zoekgeluid ken ik wel, heerlijk. Nee, het is echt storend. Het winkeltje is allang pleite en hij was daar ooit een keer in de uitverkoop toen de 60 gigs echt stoer waren :) Ach ik stop hem wel in een pc van een broertje of zusje en koop een nieuwe. Bedankt in iig. Soms wel leuk om op tweakers te klagen over je eigen hardware :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:59:
Uit je startpost concludeerde ik dat dat getik sinds kort is, of heb je dat al langer??
Wat tik ik nou net.... 3 jaar. Maar ja, ik ben lui daar heb je dan wel weer gelijk in.

Verwijderd

Doe die test nou gewoon even opnieuw! :/ :O Weet je zeker of dat het probleem is.

/Edit: sorry, startpost niet helemaal goed gelezen. Nevermind, laat maar.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:06:
Doe die test nou gewoon even opnieuw! :/ :O Weet je zeker of dat het probleem is.

/Edit: sorry, startpost niet helemaal goed gelezen. Nevermind, laat maar.
Ok... Maar dan moet ik dus nu mijn bedje in. Aan de andere kant heb ik jullie ook niets te melden :o

Welterusten dan maar!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 22:56:
[...]

Maar misschien heeft iemand hetzelfde met de DESKSTAR IC35L060AVVA07-0 ??
En is het een soort van selfcheck die je uit kunt schakelen. Of moet er even een tooltje
worden gedraaid voor de acoustic instellingen?
Hier een schijf met als type nummer IC35L090AVV207-0 (iets anders) en die maakt (denk ik) precies dat geluid wat jou schijf ook geeft. Zoals je zelf al aangeeft is het volgens mij ook gewoon een selfcheck of calibratie. Niks ernstigs, de schijf draaid hier al zo'n 2 jaar en het geluid komt er vanaf het begin uit.

Even voor de duidelijkheid, het klinkt alsof de kop ultrasnel beweegt maar dan maar een extreem klein stukje.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 23:16 ]

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

De levensduur van een HD is 3 tot 4 jaar. Direct backups maken. Ik heb zelf ook wel eens een vergelijkbaar iets gehad. Elke bitje welk ik schreef resulteerde in corrupte data. Nogmaals direct backups maken, dan eventueel pas self diagnostic tool draaien.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is een Deskstar, die gingen van bouwjaren 2000 a 2001 erg vaak stuk. Maar het zal een nieuwere deskstar zijn die wel de minst foutgevoelige firmware heeft, dus dat zegt nog niet zoveel.

Nadat men doorhad dat die schijven vaak stukgingen, vlak voor de joint-venture met Hitachi, had men ze wel alweer betrouwbaar gekregen. Verder zijn de latere Hitachi Deskstar series ook vrij lawaaiig, most notably doen ze in idle toestand soms een head adjustment (soort ieeeeeuw geluid), ook kunnen ze behoorlijk ratelen tijdens het werk. Op zich dus geen dingen om je echt zorgen over te maken, in mijn ervaring gaat een Maxtor sneller stuk.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon de Drive Fitness Tool moet draaien, en backups trekken is natuurlijk altijd verstandig.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Four schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:16:
De levensduur van een HD is 3 tot 4 jaar.
Onzin. Er zijn legio harddisken te koop P-ATA en S-ATA alsmede SCSI die 5 jaar garantie hebben en een MTBF van 1.000.000 uur.

ARME AOW’er

Pagina: 1