vreemd IBM HD probleem wel/niet schrijven

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik kon nit echt een goeie topic titel verzinnen, want ik heb een beetje een raar probleem.

Het gaat om een IBM Deskstar, 80GB <ic35l080avva07> ata. de schijf bevat mijn documenten enzo, dus geen windows of programmas.

Het vremde is dat de schijf gewoon benaderd kan worden, en de mappen/bestanden structuur is ook te zien. maar zodra bestanden worden gekopieerd loopt mn computer vast en start ie opnieuw op.
waarschijnlijk nog vreemder is dat programmas wel gewoon kunnen worden gestart vanaf de schijf, verder wordt mijn outlook data ook op deze schijf bewaard, maar als ik in outlook een nieuwe afspraak of zo maak, dan geeft dat helemaal geen problemen.

ik heb een scandisk getracht te doen, maar iedere keer als die starte dan rebootte het systeem.
ik heb de drive fitness test van IBM geprobeer, maar die vond niks vreemds.
ik heb ook gechecked of ik een firmware update nodig had (via de FAQ gevonden) maar dat was niet het geval.

heeft iemand dit probleem al gezien? wie kan me helpen mn schijf weer optimaal te laten werken?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je toen je in de OM FAQ keek ook je oog laten vallen op de kopjes Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? en Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk? ?

Verder is ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een goed begin.

Wat is de temperatuur van de harde schijf op het moment dat hij vastloopt?
Wat zijn je verdere specs? Vooral voeding (merk/type) aangezien die test van IBM niets vond.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 15-09-2005 01:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:55

mr_petit

opperprutser

Het eerste wat ik zou doen is backups maken, temeer omdat al je persoonlijke data erop staat.
Volgens mij is je schijf namelijk een 120gxp; een van de types die ook wel bekend staat als deathstar (vanwege het hoge crashpercentage).
IBM heeft in het verleden speciale firmwares voor de drives uitgebracht die zouden voorkomen dat de drives crashen. Zie ook oa topics als deze.
Ik weet niet of deze firmwares hetzelfde zijn als uit de FAQ
(deze staat dus in de FAQ 8)7), maar ik heb een keer een deatstar als RMA opgestuurd, en daar zat een firmware in die niet overeen kwam met firmwares die te downloaden waren :? (ja, raar verhaal).

Probeer ook de kabel te vervangen.

Probeer evt. ook eens de bios van je mobo te updaten (indien nodig).

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 15-09-2005 01:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb in de afgelopen tijd niks veranderd aan mn computer dus het updaten vn firmwares zou toch eigenlijk niet hoeven.
Verder probeerde ik backups te maken (met standaard windows ding en met acronis true image) maar dat leidde weer tot een reboot

en verder mn specs zijn:
A64 3000+, 1GB ram, DVD-speler, CDRW, 1 SATA HD, 1ATA HD, floppy, 2x 120mm fan
voeding: 380Watt antec truepower geloof ik

en temperatuur was ook niet het probleem, want ik heb m nu buiten mn kast gehangen en het probleem was er nog steeds

[ Voor 38% gewijzigd door Mad_Cow op 15-09-2005 01:58 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:55

mr_petit

opperprutser

dan zou een firmware/biosupdate niet hoeven.

Misschien kan je proberen in de recovery console of via een ntfs bootdisk de files naar een andere drive te kopieeren. (het kan nl ook aan je windows install liggen).

"man is not truly one, but truly two,"