Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Winterbanden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:44:
Waarom zou je winterbanden gebruiken in dit land?
Omdat de performance van winterbanden tov zomerbanden groter is zodra de tempratuur onder de 7 graden gaat. Verder zijn winterbanden tegenwoordig een stuk beter dan vroeger (toen ze veel harder sleten en een stuk meer lawaai maakten)

Living the American Dream

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Erik_van_H schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:04:
Omdat de performance van winterbanden tov zomerbanden groter is zodra de tempratuur onder de 7 graden gaat.
In welk opzicht leveren die betere performance? Meer grip dan een zomerband bij hogere snelheden?

In dat geval zal de zomerband bij "normale" omstandigheden zich ook goed handhaven. Als je gaat liggen scheuren bij koud weer dan zal je inderdaad wel moeten maar bij normaal gebruik is in deze contreien de normale band voldoende.

Zolang je nog geen diesel moet tanken met een ongelofelijk laag zelfontbrandingstemperatuur zoals in Finland dan heb je aan je standaard band genoeg aan. Bij 7 graden zal een supercorsa band (band gemaakt voor circuit) nooit warm worden maar een normale straatband? Doe es gek en probeer normaal te doen. Zelfs met mijn harde TW48 had ik voldoende grip met de motor bij temperaturen onder de 7 graden. En dan ging ik nog harder door de bochten dan menig auto.

[ Voor 49% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2005 11:17 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:11:
[...]

In welk opzicht leveren die betere performance? Meer grip dan een zomerband bij hogere snelheden?
Nee, meer grip bij lagere temperatuur of gladheid. Vertel me niet dat je dat niet weet :/

Er zijn genoeg tests te vinden waar zomerbanden tegen winterbanden worden afgezet en als je goede kwaliteit vergelijkt hebben winterbanden altijd meer grip bij lage temperatuur of bij gladheid. Meest treffend vond ik nog wel een uitzending op TV waar twee auto's een cirkel achter elkaar aanreden op een glad nat circuit. Die met zomerbanden vloog de bocht uit, die met winterbanden niet.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Noklan, Pirelli, en Continental hebben de beste winterbanden volgens de autobild. Elke band heeft zijn goede en slechte eigenschappen. Continental scoort slecht met droog weer. Daarintegen weer het beste met echte sneeuw.
Volgens de test is de Pirelli (Winter 240 contact) naar mijn mening de beste band voor Nederland. Goede eigenschappen met droog en nat weer en iets slechter in de sneeuw. Vooral met de slalom scoort hij matig.

• Stampertje
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ook het waterafvoervermogen ligt hoger dan bij een zomerband, en dat is een eigenschap die wij wel kunnen gebruiken ;)

Living the American Dream

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:24:
Nee, meer grip bij lagere temperatuur of gladheid. Vertel me niet dat je dat niet weet :/
Dus meer grip dan een zomerband bij hogere snelheid in koude en natte omstandigheden.
Die met zomerbanden vloog de bocht uit, die met winterbanden niet.
Bij natte weersomstandigheden is het profiel van belang, niet het soort rubber.
Als je normaal rijdt dan heb je geen daar geen last van in deze streken.

Al die testen zijn gewoon bangmakerij (er zit weldegelijk een kern van waarheid in, ik zal niet beweren dat een winterband slecht is). Sommige mensen denken echt dat band de beperkende factor is, ken er zo genoeg welke op circuit de schuld bij de banden neerleggen. Persoon A rijdt 1.50 met racebanden, persoon B met 1.42 met doodnormale straatbandjes.

Als je merkt dat je wagen niet veilig genoeg is om te rijden met de normale banden (kan zijn door de staat van je vering, vooral de vering is van belang. Dan mag je banden van 1000 euro het stuk hebben, als je vering ruk staat dan stuurt die niet) dan moet je pas aan de winterbanden. Maar bij normaal gebruik heb je dat niet nodig. Wat wel zo is dat je minder marges hebt met een zomerband dan bij een winterband bij koude omstandigheden.

[ Voor 54% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2005 13:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:35:
[...]

Als je merkt dat je wagen niet veilig genoeg is om te rijden met de normale banden (kan zijn door de staat van je vering, vooral de vering is van belang. Dan mag je banden van 1000 euro het stuk hebben, als je vering ruk staat dan stuurt die niet) dan moet je pas aan de winterbanden. Maar bij normaal gebruik heb je dat niet nodig. Wat wel zo is dat je minder marges hebt met een zomerband dan bij een winterband bij koude omstandigheden.
Dus zo'n beetje 75% van de Duitse bevolking is verkeerd bezig omdat ze in de winter winterbanden onderleggen en niet hun schokdempers vervangen?
Vind ik wel een boude uitspraak hoor. Vooral omdat je op sneeuw en ijs sowieso niet hard rijdt.

En dat "minder marges", betekent dat niet gewoon dat je met een zomerband eerder in de slip raakt op sneeuw of ijs?

Of deze: het maakt niet uit of je wel of geen profiel hebt, alleen zijn de marges bij regenweer en profielloze banden wat kleiner. Bij normaal gebruik heb je dat niet nodig.

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:30:
En dat "minder marges", betekent dat niet gewoon dat je met een zomerband eerder in de slip raakt op sneeuw of ijs?
Ja dat klopt maar omdat je op sneeuw of in ijs toch al rustiger rijdt maakt het niet zo veel uit. Het is nou niet dat het hier gigantisch hard regent. Heb jij in de zomer toen ook jouw banden vervangen toen het gigantisch hard regende dat sommige stadcentra onder water liepen? * Chevy454 reed er gewoon lekker lui tegen 120km/h door op de autostrade in een sprinter bus daar veel mensen gewoon op de remmen gingen staan (ja dan vraag je erom hé)

Wat ik zeg is: hier in België / Nederland zijn de omstandigheden niet der mate zwaar dat de normale all season band ontoereikend is.

Dat wil niet zeggen dat een winterbandniet nuttig is, het is zeker goed om een winterband te monteren maar heeft het nut? Ik vind van niet omdat een beetje band toch wel hier tegen moet kunnen en je past je ook aan naar gelang de omstandigheden.

En daarnaast is het ook een beetje rijstijl afhankelijk. Rijd je als een dweil dan maakt het niet uit, rijd je sportief dan zou ik het wel doen.
Dus zo'n beetje 75% van de Duitse bevolking is verkeerd bezig omdat ze in de winter winterbanden onderleggen en niet hun schokdempers vervangen?
Wat de Duitsers doen intresseert me niet, de omstandigheden daar zijn wel anders dan hier.
En de Duitse wegen zijn wel een stuk beter dan bij ons.
Of deze: het maakt niet uit of je wel of geen profiel hebt, alleen zijn de marges bij regenweer en profielloze banden wat kleiner. Bij normaal gebruik heb je dat niet nodig.
Daar ga ik niet eens op in.

[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2005 13:48 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:35:
[...]

Wat ik zeg is: hier in België / Nederland zijn de omstandigheden niet der mate zwaar dat de normale all season band ontoereikend is.
Ja, in Nederland. TS geeft geen lokatiebegrenzing aan en wij houden een fundamentele discussie over het nut van winterbanden die je even onderuitschoffelt door opeens "in Nederland" er bij te zetten. :>

Maar goed, het nut zal in Nederland dan misschien minder zijn dan in Zwitserland, maar wie weet woont TS wel in Noorbeek (misschen wel het meest heuvelachtige dorp in Nederland). En daar kom niet ver zonder winterbanden als het gesneeuwd heeft.
Of hij gaat dit jaar op wintersport.

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 15 september 2005 @ 14:04:
Ja, in Nederland. TS geeft geen lokatiebegrenzing aan en wij houden een fundamentele discussie over het nut van winterbanden die je even onderuitschoffelt door opeens "in Nederland" er bij te zetten. :>
Chevy454 schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:44:
Waarom zou je winterbanden gebruiken in dit land?
En de meeste tweakers wonen toch wel in Nederland dunkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 15-09-2005 14:14 ]

Verwijderd

Ik heb momenteel Kleber Viaxer voorop liggen. Ze gaan er over 1,5 maand vanaf om te ruilen met de Vredestein banden die ik hierboven heb genoemd. Op dat moment zullen de banden de respectabele afstand van ca. 90.000 km hebben afgelegd in 2,5 jaar. Geen slechte prestatie dacht ik zo :)

Nadeel van winterbanden is wel degelijk dat ze meer slijtage vertonen dan de zomerbanden...
Dit merk je al wanneer de temperatuur boven de 10C komt. Zomerbanden daarentegen worden in de winter wat "harder" door de gemiddeld lagere temperatuur. Dit verlaagt ook de slijtage... Winterbanden zorgen voor meer grip bij gladheid. Verder heb je er bijster weinig aan. De waterafvoercapaciteit van een band is afhankelijk van de vorm en diepte van het profiel.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Ik heb zelf nog nooit winterbanden onder mn auto gehad, voor die paar winterse dagen die we in nederland hebben vindt ik het gewoon simpelweg te duur om winterbanden aan te schaffen. Ik pas me aan aan de weersomstandigheden, conditie van de weg en hou rekening met de beperkingen die mn banden hebben en in al die jaren dat ik auto rij is me dat nog nooit opgebroken. Maar goed mn karretje staat niet op brede stappers, maar wel een fatsoenlijk merk stappers, niet die rommel van 25 euro bij bijvoorbeeld de Kwikfit.

Ik heb ook een collega gehad die voor het eerst van de leasemaatschappij winterbanden mocht monteren en dat ook deed, drie weken daarna rijdt hij omgerekend voor een kleine 5.000 euro aan schade. Hij had zn winterbanden een beetje overschat.

Ik ben dan ook van mening dat winterbanden niet meer is dan een extra hulpmiddel in de winter, uiteindelijk valt of staat alles door bij de bestuurder en dat wordt nogal eens vergeten. Nogmaals voor nederland vindt ik winterbanden onzin, daarin tegen als ik op wintersport zou gaan met de auto of regelmatig over de landsgrenzen bevinden dan zou ik ze wel monteren, in bijvoorbeeld duitsland heb je nog echte winters met een serieus pak sneeuw. Maar als iemand zich beter voelt met winterbanden eronder, dan ben ik de laatste die hem zal tegenhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door squaddie op 15-09-2005 22:37 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rejgun schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:14:
Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende merken winterbanden?

[..]

Het merk maakt mij weinig uit, als het maar een goede band betreft.
Da's wat tegenstrijdig. Tenminste, als je de ANWB mag geloven. Die hebben vorig jaar een test uitgevoerd voor Winterbanden (helaas voor jou volgens mij alleen voor 15" en 16" banden - geen 17") en de goede merken scoorden daar het best, ahoewel het per wielmaat wel nog flink verschilt welk merk nou uiteindelijk als beste uit de test komt.

De namen die het best scoorden waren overigens Michelin, Pirelli, Continental en Vredestein, maar een kritische noot moet geplaatst dat de prestaties per band ook nog 'ns per auto verschillen (een band die onder de ene auto heel goed presteert kan onder een andere auto kansloze prestaties leveren). Het kan dus lonen om even bij een merkdealer te informeren wat de banden zijn die zij standaard leveren en waarom.

Wat je kiest hangt daarnaast ook af waar je van plan bent heen te gaan. Als je voornamelijk in Nederland blijft heb je veel aan een band die goed scoort op het gebied van aqua-planning, wil je d'r mee op wintersport of naar de Skandinavische landen dan heb je meer aan een band die goed scoort bij lage(re) temperaturen en grip op een flink pak sneeuw (zondat je minder snel naar je sneeuwkettingen hoeft te grijpen).

Ik heb vorig jaar gereden op Vredestein Snowtrack 2 banden, die bijzonder goed scoorde op het gebied van aqua-planning en daar heb ik bijzonder veel lol van gehad hier in Nederland (ben er overigens niet mee op wintersport gegaan, daar had ik ze ook niet voor).

Ik ontkracht trouwens graag het idee dat staal een noodzakelijk kwaad is voor winterbanden. In de regel is makkelijker om gewoon een tweede set velgen aan te schaffen, zodat ze je zomerbanden met velg en al op kunnen slaan en die er in één keer weer op kunnen schroeven - en de volgende winter natuurlijk hetzelfde liedje voor je winterbanden. En als je een tweede set velgen aanschaft is staal natuurlijk goedkoper dan lichtmetaal.

Dat wordt echter ook wel eens goedgepraat met het argument dat je in de winter beter geen lichtmetaal kan rijden omdat het vele strooizout je velgen zou aantasten, maar dat verhaal werd oa. door de garage en een aantal monteurs naar het rijk der fabelen verwezen. Ik kan 't me voor lage kwaliteit velgen nog wel voorstellen, maar de meeste moderne velgen zullen echt niet zomaar vergaan.

Ik heb m'n winterbanden in ieder geval (in het kader van de "geen staal, maar licht metaal" actie van Volvo vorige winter) gewoon om lichtmetaal laten zetten en die zagen er nog prima uit aan het eind van het seizoen. :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dan zou ik de velgen wel op z'n even wassen voordat je ze weer opslaat voor de zomer, resten strooizout gaan dus echt wel je velgen aanvreten. Jup ook bij stalen velgen.

🖥️ | 🚗

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MadMarky schreef op donderdag 15 september 2005 @ 23:10:
Dan zou ik de velgen wel op z'n even wassen voordat je ze weer opslaat voor de zomer, resten strooizout gaan dus echt wel je velgen aanvreten. Jup ook bij stalen velgen.
Da's inbegrepen bij de service's van de garage, die spuiten de losse wielen (velg + band) helemaal schoon met de hogedrukspuit voor ze ze opslaan. :)

edit:

En ja, als je het langer laat zitten gaat het ongetwijfeld aanvreten (maar dat geld dus inderdaad voor beide tiepen velgen), maar een beetje fatsoenlijk onderhoud bij regulier gebruik mag je toch wel vanuit gaan. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Roelant op 15-09-2005 23:16 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 12:08
Ik heb er GT-Radial Champiro WT Snowtyres onder. Echt voor de in de sneeuw dus, grip in de regen, droog, ed. is allerbelabbberst vergeleken met mijn Goodyear Eagle F1's. Maar als ik dan in Oostenrijk ben om te gaan skien kan ik wel elk besneeuwd bospad oprijden zonder enige problemen.
Daar gaat het dan ook om :+

Verwijderd

Ik snap het niet. Heb vijf jaar in oostenrijk gewoont/gewerkt, als je daar winter icm spikes banden koopt dan kan ik erin komen, maar in dit kikker landje. Gewoon een goede set michelin,good year, bridgestone met genoeg profiel dr onder aanschaffen en t helpt je de winter door. En dan niet op 4 verschillende merk banden gaan rijden oid.

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Ach, zoals ik hiet lees snappen veel mensen er geen *** van.

Winterbanden zijn niet alleen voor ijs en sneeuw, maar vooral voor betere prestaties (bochten, remweg, waterafvoer) bij kou. Nogmaals, het wordt in iedere remtest opnieuw bewezen, zowel in die van de ANWB als die van ADAC. En dat waterafvoer enkel afhankelijk is van profieldiepte is bullsh*t. Een winterband heeft een heel andere profiel dan een zomerband. Namelijk veel meer gemaakt voor het afvoeren van grote hoeveelheden water.

De Goodyear Ultra Grip 7 wint momenteel elke Europeese test, met als 2e de Dunlop en als 3e de Vredestein.

Verder bescherm ik liever mijn lichtmetalen velgen tegen het zout dat in Nerderland met overmaat wordt gebruikt, daar heeft een Oostenrijker geen last van. Als je dan toch velgen wisselt in de winter kun je er net zo goed winterbanden ondergooien. Extra kosten zijn eigenlijk enkel de stalen velgen, want in de totale levensduur van de auto gebruik je echt niet meer rubber, je wisselt alleen de zomerbanden met de winterbanden af.

Bijkomend is dat er nu 225/45/17 bij mij onderligt. Hoe breder en platter de band is des te meer last zul je er in de winter (in de zomer bij regen trouwens ook) van ondervinden. Ook dan is een overgang voor de winter naar 195/65/15 niet onverstandig.

Probleem is dat ee complete set in Nederland echt enorm duur is. Denk al gauw aan 700 euro, terwijl je dezelfde set in Duitsland voo 450 euro hebt.

Tweede hands kan ook. Dan zijn ze een stuk goedkoper. +/- 200 euro, voor complete set banden met velgen en montage. Maar slijt elke auto een band niet net op een andere manier af? Ik ben bang dat een setje 2e hands banden problemen met grip en trillingen gaat geven.

Wie heeft er ervaring met 2e hands banden?

Audi: Vorsprung durch Technik

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20
Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling. Een gewone band heeft onder 8 graden éénvoudigweg *geen* grip meer, terwijl een winterband dan nog lekker soepel blijft.

Denken dat winterbanden alleen voor in de sneeuw zijn, is net zoiets als denken dat je alleen maar gezond hoeft te leven als je ziek bent.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:44

The Legend

*Plop*

Erik_van_H schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:04:
[...]

Omdat de performance van winterbanden tov zomerbanden groter is zodra de tempratuur onder de 7 graden gaat.
Is het niet zo dat winterbanden pas nut hebben zodra de temperatuur van het wegdek lager dan 7 graden is? Dat wil zeggen dat als de zon schijnt op zwart asfalt de temperatuur snel boven de 7 graden zal komen en winterbanden al niet meer het extra nut bieden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Tikkie naar TFV :)

• StevenK
The Legend schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:35:
[...]

Is het niet zo dat winterbanden pas nut hebben zodra de temperatuur van het wegdek lager dan 7 graden is? Dat wil zeggen dat als de zon schijnt op zwart asfalt de temperatuur snel boven de 7 graden zal komen en winterbanden al niet meer het extra nut bieden.
Nee, het is andersom: niet-winterbanden worden vanaf die temperatuur zo hard dat de grip heel hard afneemt. Met mijn sub reed ik het hele jaar op winterbanden en dat ging heel aardig; bijkomend voordeel van iets minder mechanische grip is dat je ook bij droog weer een vierwieldrift in kon zetten :)

Verwijderd

Ik monteer in de winter wel winterbanden onder mijn auto.
Sowieso vind ik het jammer om mijn nu nog schadeloze Enzo lichtmetalen velgen te laten verneuken door pekel, dus er gaan sowieso al stalen velgen onder.
Wanneer je dan toch in de winter andere velgen gaat monteren, kun je er net zo goed exemplaren met winterbanden onder leggen. Als je toch bezig bent :).

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

^^^^^

Precies de reden dat ik ook winterbanden heb (Vredestein SnowTrac). M'n zomervelgen (MAK spirit) wil ik gewoon niet laten verneuken door de pekel. Heb dus vorig jaar een setje licht metaal gehaald van ronal met (nieuwe) winterbanden via marktplaats voor 110 euro. Dan ga ik niet moeilijk lopen doen :)

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
ben nu ook naar de Vredestein Snowtrac 2 aan het kijken. Maar in Nederland durft een bandenboer hier gewoon 130 euro per stuk voor te vragen. Via www.autobandenmarkt.nl is dit al terug te bregnen tot 77 euro per stuk.

Inmiddels een duits bedrijf gevonden die ze voor 63,48 per stuk kan leveren (komt wel 16 euro aan verzendkosten bij per 4 banden) Het gaat hier dan om banden in de 'H' klasse (tot 210 km/h)

Nu nog een leverancier vinden voor stalen velgen. Ook die kosten in Nederland per stuk ongeveer 50 euro.

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

kan je beter op marktplaats een setje velgen scoren, al dan niet licht metaal. Dan ben je voor weinig klaar :)

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Valt nog best wel tegen hoor.

Let wel op dat er echt enorm veel verschillende maten zijn !

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Nut van winterbanden? Mijn vader kon met zijn Mercedes E290 TD (8 jaar oud) de primitieve vorm van tractiecontrole niet aan het werken krijgen zonder kickdown. Met sneeuw stond hij naast een nieuwe BMW in het kralingse bos die niet weg kon komen. Hij had nergens problemen mee. In onze straat kon ik nog amper normaal fietsen of lopen, maar in de auto voelde je totaal niks schuiven.
Met zijn C5 glijdt hij wel vaker weg, maar dat zal komen door de baggerautomaat én voorwielaandrijving. Die heeft toch veel sneller wielspin natuurlijk.

offtopic:
Pap, mag ik met jouw auto weg? Het is glad, de jouwe heeft ABS en winterbanden, en mama gaat toch mee dus ik ga geen gekke dingen doen. "Nee, je gaat lekker met die van je moeder" Maar, maar... "ik kan niet zonder auto, en als hij in puin ligt doe ik het dan liever zelf" *zucht*

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Rejgun schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:08:
........
Tweede hands kan ook. Dan zijn ze een stuk goedkoper. +/- 200 euro, voor complete set banden met velgen en montage. Maar slijt elke auto een band niet net op een andere manier af? Ik ben bang dat een setje 2e hands banden problemen met grip en trillingen gaat geven.

Wie heeft er ervaring met 2e hands banden?
Ik koop mijn banden altijd tweedehands op de sloop.
Waar je op moet letten is dat ze nog onder de auto zitten zodat je kan zien waar de schade zit. De voor banden die komen van een frontale botsing wil je niet. Het als ook slim om alleen de achter banden te gebruiken omdat die zelfs bij hard remmen niet blokkeren en dus geen last van remplekken hebben.
Verder is het goed zoeken en neem je alleen de banden waar de krijtstrepen nog op staan.
De laatste keer koste mij dat 70 euro voor 4 Michelin banden incl overzetten. Daar komt dan nog wel 35 euro bij voor het uitbalanceren.

Maar winterbanden zul je nu nog wel niet vinden op de sloop.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
van het verhaal 2e hands ben ik afgestapt. Van veel onafhanelijke bedrijven (die overigens wel 2e handse aan konden bieden) vernomen dat het niet de slimste keus is, zeker niet met winterbanden.
Zelf houd ik ook niet van 2e hands btw.

Na een tijd gezocht te hebben kan ik nu voor EUR 515 een setje velgen met Vredestein Snowtrac kopen. inclusief balanceren en monteren.

Echter bied een bandenbedrijf ook een set met de volgende banden aan:
FULDA SUPREMO
alles inclusies voor EUR 429

Zelf geen ervaring met die merk. Het is een Duits merk.

Iemand ervaring met dit merk c.q. deze band ?

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb Continental eco 3 eronder zitten..

voorbanden zijn zomerbandjes.. en achter heb ik winterbanden zitten.. Mij hoor je nie klagen.. en met regen moet je zoiezo niet hard rijden!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• MBV

MBV

@AMDFreak: kan rare effecten geven lijkt mij. Achter winterbandjes zorgt ervoor dat je niet kan remmen als het glad is, en achterstevoren gaat als het droog is. Of je moet ABS met EBD hebben, dan kan je nog iets...
@Rejgun: volgens mij geen topper in de ANWB, kan me vergissen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als toevoeging op het verhaal van Rejgun: Natuurlijk kosten winterbanden geld. Maar op het moment dat je op winterbanden rijdt, spaar je je zomerbanden. Dus maakt het over een paar jaar verspreid niet zo veel uit. Stel dat je 1 setje banden per 40.000km gebruikt, en 10.000km per winter rijdt, dan heb je na 4 jaar het break-even point al bereikt (je rijdt immers 30.000 op zomer en 10.000 op winter). Natuurlijk heb je natuurlijk wel opzet kosten, maar deze kan je besparen door het zelf te doen, of slim zoeken/onderhandelen met een bandentoko.

De meest genoemde merken zijn toch wel Dunlop, Vredestein, Goodyear en Michelin.
Voor real-life tests kan je ook kijken op http://www.autobandentest.com/.

En ja, zelf rij ik ook met winterbanden (Dunlop Winter Sport M3) :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MBV schreef op donderdag 17 november 2005 @ 23:05:
@AMDFreak: kan rare effecten geven lijkt mij. Achter winterbandjes zorgt ervoor dat je niet kan remmen als het glad is, en achterstevoren gaat als het droog is. Of je moet ABS met EBD hebben, dan kan je nog iets...
Met daarbij dat je voorwielen bij sneeuw nu minder grip hebben en je dus sneller de bocht uitvliegt met onderstuur, plus het feit dat het remmen het meest op de voorwielen gebeurd, dus wat dat betreft ga je er ook niet echt op vooruit. Lijkt me een gevaarlijke of in ieder geval een nutteloze combinatie.

• StevenK
Sneeuw is een slecht argument voor winterbanden, want tenzij je een zeer geoefende rally/ijsrijder bent kun je niet veilig genoeg in de sneeuw de rijden, tenzij met een 4x4 met sneeuwbanden (en dus geen algemene winterbanden, maar banden met een M+S codering) en zelfs dan is het nog erg lastig.

Denk daarbij vooral aan art 19 RVV
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is
Het grootste probleem in de sneeuw, maar ook bij ijzel en zelfs bij voldoende blad op de weg, is dat een noodstop of uitwijken zo goed als onmogelijk is.

En voor die knakker met voor eco (== harde compound, lekker slijtvast en zo, maar werkelijk allerbelabberdst zodra het wat kouder is) en achter winterbanden: blijf alsjeblieft thuis als het regent...

En dat zelfde geldt ook voor iedereen die geen vertrouwen in zijn auto of eigen kunnen heeft als het regent, en daarom maar zachter gaat rijden: zorg dat je auto er geschikt voor is en blijf anders thuis.

[ Voor 17% gewijzigd door StevenK op 18-11-2005 08:17 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

StevenK schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 08:11:
Sneeuw is een slecht argument voor winterbanden, want tenzij je een zeer geoefende rally/ijsrijder bent kun je niet veilig genoeg in de sneeuw de rijden, tenzij met een 4x4 met sneeuwbanden (en dus geen algemene winterbanden, maar banden met een M+S codering) en zelfs dan is het nog erg lastig.
Volgens mij draaf je nu een beetje door.
Ik lees eigenlijk dat je vindt dat het geen zin heeft om onder een gewone personenauto winterbanden te leggen.
Waarom kom je met winterbanden op een besneeuwde weg dan wel omhoog terwijl je collega zonder winterbanden onder aan de berg blijft steken?
Allebei dezelfde auto (VW Passat) en ook nog even de rijders gewisseld. Zonder winterbanden was er geen land mee te bezeilen, met winterbanden geen probleem.

Ik moet er wel bijzeggen dat winterbanden ook hun grens hebben. Een 30% besneeuwde helling kwam ik ook met winterbanden niet omhoog. ESP of niet, dat was te veel van het goede.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 18-11-2005 08:45 ]

• StevenK
Maasluip schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 08:26:
[...]
Volgens mij draaf je nu een beetje door.
Ik lees eigenlijk dat je vindt dat het geen zin heeft om onder een gewone personenauto winterbanden te leggen.
Nee, dat lees je verkeerd. Ik geef aan dat je van winterbanden zeker wonderen moet verwachten in de sneeuw. Als ik zie hoe wanneer het sneeuwt Nederland bevolkt lijkt te worden door amoebes die denken dat ze omdat ze winterbanden hebben veilig stapvoets op 5 meter afstand van de voorligger kunnen rijden, dan heb ik sterk de indruk dat mensen zich door winterbanden veel veiliger voelen dan het geval is.

Zoals ik eerder al aangaf is het rijden met winterbanden sowieso heel verstandig om het rubber van een winterband ook bij lagere temperaturen goed blijft werken, waardoor je veel meer grip houdt in bijvoorbeeld regen.

[ Voor 14% gewijzigd door StevenK op 18-11-2005 08:45 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:56

YellowCube

Wait...what?

StevenK schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 08:11:
moet je een keer scandinavische "spikes" onder je auto zetten...Zelfs oude omaatjes worden doorgewinterde rallyrijders.
;)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• StevenK
YellowCube schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 08:51:
[...]

moet je een keer scandinavische "spikes" onder je auto zetten...Zelfs oude omaatjes worden doorgewinterde rallyrijders.
;)
Ga ik als 't goed is in februari doen. Een hele week de evo uitlaten op een bevroren meer in Finland.

• TheRitz
  • Laatst online: 12-02-2024
Vanochtend was het wel raak weer met al die niet-winterbanden-auto's. Ik heb net zelf nieuwe allyear Pirelli's onder mijn 406 gehangen en ik moet zeggen: prima te doen, ook met gladheid. Ja, kijk je glijdt af en toe ff een baantje naar links maar da's toch leuk? Ik wil express geen winterbanden! ;)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:56

YellowCube

Wait...what?

StevenK schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:23:
[...]

Ga ik als 't goed is in februari doen. Een hele week de evo uitlaten op een bevroren meer in Finland.
wellicht wat ot, maar krijg je dan reguliere spikes zoals die ook onder gewonen auto's geplakt worden of echte zoals men die bij ijsraces gebruikt?
Klinkt erg gers overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 18-11-2005 09:47 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• StevenK
YellowCube schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:47:
[...]

wellicht wat ot, maar krijg je dan reguliere spikes zoals die ook onder gewonen auto's geplakt worden of echte zoals men die bij ijsraces gebruikt?
Klinkt erg gers overigens.
Volgens mij gebruiken we dan 'gewoon' straat-spikes, competitiespikes kosten een vermogen, zeker wanneer je op ijs rijdt, omdat je na 50 km alle spikes kwijt bent.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:02

The End

!Beginning

TheRitz schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 09:40:
Vanochtend was het wel raak weer met al die niet-winterbanden-auto's. Ik heb net zelf nieuwe allyear Pirelli's onder mijn 406 gehangen en ik moet zeggen: prima te doen, ook met gladheid. Ja, kijk je glijdt af en toe ff een baantje naar links maar da's toch leuk? Ik wil express geen winterbanden! ;)
Winterbanden helpen helemaal niets als het geijzeld heeft...

Bij regen en sneeuw werken ze geweldig, maar verder niet.

• MBV

MBV

The End schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 15:40:
[...]

Winterbanden helpen helemaal niets als het geijzeld heeft...

Bij regen en sneeuw werken ze geweldig, maar verder niet.
Da's absoluut niet waar. Doordat je rubber zachter is zal je meer grip hebben. Het is nog steeds heel dicht bij het 0-punt, maar je hébt meer grip dan met zomerbanden. Het kan dat beetje verschil zijn tussen de bocht wél en níet halen, toch? En als je hem niet haalt heb je meer grip in de bevroren berm :+
Als het glad is in nederland is dat zelden dankzij ijzel, meestal door half-gesmolten sneeuw of hagel. Dat is wel een beetje ruw, en geeft héél veel verschil tussen zomer- en winterbanden.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Duitsland verplicht automobilisten vanaf 2006 om winterbanden gemonteerd te hebben, ook voor de toerist.

Boetes gaat men pas geven vanaf mei 2006, dus pas vanaf het volgende winterseizoen. Geen winterbanden betekend daar voortaan een boete en het bokje als je bij een ongeval betrokken raakt en je habt geen winterbanden.. Bron: Eindhovens Dagblad.

Zou mij niet verbazen dat het in Nederland binnen enkele jaren ook verplicht gaat worden.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik denk niet dat ze het in nederland invoeren.... dan zullen ze eerder iets anders verzinnen zoals 80 km/h als maximumsnelheid op snelwegen bij extreem slecht weer en/of veel sneeuw en ijzel.

Ik heb overigens besloten om geen winterbanden te nemen, maar gewone zomerbanden (Pirelli p6000).
Die schijnen ook bij nat weer erg goed te zijn, en aangezien mijn portomonee ook niet oneindig is zitten winterbanden er dit jaar niet in. :P

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Mijn 'gewone' banden zijn de Continental Sport Contact. Dit zijn niet de beste voor in de winter. Zeker omdat ze gewoon te breed zijn voor in de winter.

De winterbanden komen er komende zaterdag onder.

Wat is duur? Valt eigenlijk wel mee, banden heb je toch nodig, nu slijten je zomerbanden gewoon niet in de winter en v.v. Dus de kosten in banden maken niets uit. Het betreft enkel de aanschaf van de velgen.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Rejgun schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 18:16:
Duitsland verplicht automobilisten vanaf 2006 om winterbanden gemonteerd te hebben, ook voor de toerist.

Boetes gaat men pas geven vanaf mei 2006, dus pas vanaf het volgende winterseizoen. Geen winterbanden betekend daar voortaan een boete en het bokje als je bij een ongeval betrokken raakt en je habt geen winterbanden.. Bron: Eindhovens Dagblad.

Zou mij niet verbazen dat het in Nederland binnen enkele jaren ook verplicht gaat worden.
Kan me zomaar voorstellen dat goede zomerbanden meer grip hebben in de winter dan slechte winterbanden.
In dat opzicht beetje onzinnige regel (hoewel ze daar ook andere winters hebben dan hier als je wat verder van nederland af gaat zitten).

leeg

Verwijderd

winterbanden verplichten vind ik nu echt net iets te ver gaan. Ik rijd met mijn auto eigenlijk afstanden van maximaal 50 km, en ik doe haast nooit autowegen. Als ik dan keuze heb tussen winterbanden (die op ijzel misschien beter rijden), of de snelheid van een voetganger aanhouden, kies ik toch voor dit laatste.
Verplichting opleggen voor winterbanden zou veel mensen gewoon verplichten om hun wagen thuis te laten staan. 4 andere velgen en 4 banden kosten gewoon meer dan mijn auto...

laat het gewoon aan de bestuurder om in te zien dat het niet slim is om in zulk weer snel te gaan rijden, als het nodig is zal je wel aan 10km/u verder tuffen.

heb ik juist veel uitgegeven voor michelin banden eronder te zetten die ietwat veilig zijn, dan ga ik volgende keer toch de goedkoopste carrefour bandjes eronder hangen. Stel dat er zo'n wet afgekondigd wordt, heb ik tenminste nog wat over.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2005 20:43 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 20:37:
winterbanden verplichten vind ik nu echt net iets te ver gaan. Ik rijd met mijn auto eigenlijk afstanden van maximaal 50 km, en ik doe haast nooit autowegen. Als ik dan keuze heb tussen winterbanden (die op ijzel misschien beter rijden), of de snelheid van een voetganger aanhouden, kies ik toch voor dit laatste.
Verplichting opleggen voor winterbanden zou veel mensen gewoon verplichten om hun wagen thuis te laten staan. 4 andere velgen en 4 banden kosten gewoon meer dan mijn auto...

laat het gewoon aan de bestuurder om in te zien dat het niet slim is om in zulk weer snel te gaan rijden, als het nodig is zal je wel aan 10km/u verder tuffen.

heb ik juist veel uitgegeven voor michelin banden eronder te zetten die ietwat veilig zijn, dan ga ik volgende keer toch de goedkoopste carrefour bandjes eronder hangen. Stel dat er zo'n wet afgekondigd wordt, heb ik tenminste nog wat over.
Ik vind het verplichten van alle veiligheidsmaatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn juist wel verstandig.

Mensen die niet harder kunnen rijden dan 10 km/u moeten onder die omstandigheden van de weg blijven, want als jij zonder grip 10 km/u rijdt, kun je nog steeds niet uitwijken of remmen. De weg op gaan als het feitelijk niet veilig is, is gewoon onverantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 19-11-2005 21:24 ]

• MBV

MBV

idd stevenK, iemand die toen net zijn rijbewijs had gehaald (en nu 3 jr later nog steeds niet kan rijden) heeft in die omstandigheden een geparkeerde auto geramd. Bol klinkerweggetje met gladheid, links en rechts geparkeerde auto's, persoon rijdt zachtjes er doorheen om mensen af te zetten, maar toen: "het enige wat ik deed was remmen, en mijn auto gleed toen ineens tegen die Mercedes aan!". 8)7 Hij had niet eens verzonnen dat remmen daar wel eens voor kon zorgen bij gladheid, en hij wachtte dus ook niet op de plek waar je kon glijden zonder iets te rammen |:( Ook toen we het aan hem uitlegden geloofde hij niet dat remmen voor glijden kan zorgen... :X

• StevenK
De paradox zit er ook in dat de enige manier om daadwerkelijk veilig te kunnen rijden bij echte gladheid is met toch nog redelijke snelheid en geforceerd overstuur. Nadeel daarvan is dan ook weer dat je echt ruimte nodig hebt.

Bij beelden van aanrijdingen bij gladheid zie je ook altijd hetzelfde: mensen die relatief langzaam rijden, maar vaak wel dicht op elkaar en bij het remmen gaat het mis.

• MBV

MBV

Ik ben geinteresseerd in dat geforceerde overstuur. Heb je daar wat wetenschappelijke onderbouwing voor? In dat geval hoop ik dat het héél snel glad wordt... >:) "Ja mama, dat moet zo. Dat zij StevenK" :+ Helaas heb je bij ons in de wijk nergens ruimte om te glijden, en buiten de wijk is het direct zo goed gestrooid dat je niet kán glijden. Alhoewel ik die dijk nog nooit geprobeerd heb met gladheid :X

Vorig jaar zag ik een oud oma'tje die met de gladheid was vergeten haar handrem los te halen :+ Gewoon niet draaien die achterwielen :D Helaas ;) reed ze zo zachtjes dat ze er niks van merkte.

• StevenK
MBV schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 23:02:
Ik ben geinteresseerd in dat geforceerde overstuur. Heb je daar wat wetenschappelijke onderbouwing voor? In dat geval hoop ik dat het héél snel glad wordt... >:) "Ja mama, dat moet zo. Dat zij StevenK" :+ Helaas heb je bij ons in de wijk nergens ruimte om te glijden, en buiten de wijk is het direct zo goed gestrooid dat je niet kán glijden. Alhoewel ik die dijk nog nooit geprobeerd heb met gladheid :X
Nee, helaas niet echt wetenschappelijk, alleen empirisch. Ik heb wel een verklaring: door overstuur te forceren zorg je er allereerst voor dat je niet verrast wordt door plotseling over- of onderstuur en heb je ten tweede het voordeel dat ook in en voorwielaangedreven auto overstuur met vermogen te corrigeren is.

picture this: aan het einde van mijn straat staat in een haakse bocht in het verlengde van de raaklijn van de apex een dikke boom. Wanneer ik bij gladheid normaal die bocht door stuur en ik wordt verrast door onderstuur dan gaat die boom het winnen. Maar wanneer ik voor die bocht aan de handrem trek, dan hoef ik alleen nog maar gas te geven om weer in de goede richting de bocht uit te komen.

• Chevy454
  • Niet online
Ik denk dat menig persoon hier niet vermogend zijn qua skillz om dat soort truukjes te gaan proberen StevenK :) Ze kunnen beter een slipcursus nemen ipv de auto tegen een boom te parkeren na het lezen van een post van één of andere gozer van op internet wat wel erg stoer klinkt :)

(tenzij de bestuurder de pijp aan Maarten geeft tijdens die onbezonnen actie, dan zwijg ik in alle talen ;)
* Chevy454 is voorstander van Darwin :P )

Ik heb liever dat iedereen lekker normaal rijdt op de weg, dat is al moeilijk zat voor iedereen. Als je toch enorm gek gaat doen dan in the middle of nowhere of op circuit.

* Chevy454 gaat eens informeren wat het racen nu daadwerkelijk kost.
Banden (elke dag een nieuwe set, gelukkig heb ik toch al enige connecties waarbij ik aan fabrieksbanden met speciale compound kan komen tegen een schappelijke prijs)), licentie, uitrusting,.....

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 20-11-2005 08:57 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Dat overstuur verhaal heb ik ook eens een aantal uurtjes zitten oefenen op een spekglad industrieterrein in aanbouw.
Ergste wat er kon gebeuren was dat je vast kwam te staan in het zand.
Het werkte trouwens heel aardig, bocht was spekglad, maar je kwam er wel doorheen (en met een flinke snelheid).
Je had alleen aardig wat ruimte nodig :X.

leeg

• StevenK
Chevy454 schreef op zondag 20 november 2005 @ 08:54:
Ik denk dat menig persoon hier niet vermogend zijn qua skillz om dat soort truukjes te gaan proberen StevenK :) Ze kunnen beter een slipcursus nemen ipv de auto tegen een boom te parkeren na het lezen van een post van één of andere gozer van op internet wat wel erg stoer klinkt :)
Ja, ik had eigenlijk wel ff een jackass-disclaimer in m'n post moeten zetten :)
(tenzij de bestuurder de pijp aan Maarten geeft tijdens die onbezonnen actie, dan zwijg ik in alle talen ;)
* Chevy454 is voorstander van Darwin :P )
hear, hear !
Ik heb liever dat iedereen lekker normaal rijdt op de weg, dat is al moeilijk zat voor iedereen. Als je toch enorm gek gaat doen dan in the middle of nowhere of op circuit.
Ik heb liever dat iedereen die het concept over/onderstuur niet enigszins beheerst bij gladheid binnen blijft :), hoewel er met die T5 ook niet zoveel meer aan te genieten is..
* Chevy454 gaat eens informeren wat het racen nu daadwerkelijk kost.
Banden (elke dag een nieuwe set, gelukkig heb ik toch al enige connecties waarbij ik aan fabrieksbanden met speciale compound kan komen tegen een schappelijke prijs)), licentie, uitrusting,.....
Voor zowel race als rally zul je moeten beginnen met het halen van een licentie, setje kleding + helm.

In de rallysport kun je voor zo'n 5k al een seizoen rijden (bijvoorbeeld in de www.205cup.nl, de www.voch.nl of de www.325ichallenge.nl), circuit ben ik iets minder goed van op de hoogte (heb de licentie al zes jaar, maar nog nooit gebruikt)

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 20-11-2005 11:43 ]

• Chevy454
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 20 november 2005 @ 11:42:
Voor zowel race als rally zul je moeten beginnen met het halen van een licentie, setje kleding + helm.
Voertuig niet te vergeten ;)
Ik wil gaan motorracen. Ik overweeg een instap in de endurance racing omdat je dan met meerdere kunt rijden. Veel leuker om als ploeg te racen dan alleen :) Of je moet alleen 2 uur aan een stuk kunnen sturen op hoog niveau, ik vind 1 uur wel genoeg ;)

• StevenK
Chevy454 schreef op zondag 20 november 2005 @ 12:54:
[...]

Voertuig niet te vergeten ;)
Ik wil gaan motorracen. Ik overweeg een instap in de endurance racing omdat je dan met meerdere kunt rijden. Veel leuker om als ploeg te racen dan alleen :) Of je moet alleen 2 uur aan een stuk kunnen sturen op hoog niveau, ik vind 1 uur wel genoeg ;)
Op de motor is het nog een heel stuk goedkoper. Daar kun je in principe met een helemaal standaard brommer van start gaan..

• MBV

MBV

True. Alleen denk ik niet dat ik dat aan mijn moeder wil gaan uitleggen, die zal dat nooit van haar leven kunnen gok ik. Alhoewel ze bij Top Gear ook een stel bejaarden een burnout hebben leren maken :)
Chevy454 schreef op zondag 20 november 2005 @ 08:54:

...
FYI: Slipcursus bij Slotenmakers 1,5 jaar geleden gedaan, half jaar nadat ik mijn rijbewijs had gehaald. Alleen heb ik bij gladheid nog nooit de auto meegekregen zonder mijn moeder erin :(. In Krimpen a/d IJssel weet ik nog wel een leuk terreintje op zondagochtend bij gladheid. Vooropgesteld dat je nog ongeschonden de dijk op en af kan rijden dan ;)
Slipcursus kan ik aan iedereen aanraden, heel veel lol gehad. "Goed, nu nog 1x serieus om te bewijzen dat je het echt kan..." trekt die instructeur aan de handrem halverwege de uitwijkmaneuvre :+

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zit ook over winterbanden na te denken. Waarschijnlijk ga ik ook nog op wintersport in februari, da's dus een extra argument.

4 van deze jongens kosten me +/- €240,-. Dan heb ik alleen nog velgen nodig, maar die vind ik vrijwel nergens op een site :?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stalen velgen zijn zo'n standaard produkt dat je ze bij elke bandenwinkel kunt krijgen. Op het internet, kijk eens op www.winterbanden.nl
Een andere optie is naar een sloper autodemontage bedrijf te gaan en te kijken of er een auto staat met de goede velgen (of binnen even vragen, maar dan weet je niet met welke schade de auto was aangeboden).

Je hoeft trouwens niet per se extra velgen te hebben. Je kunt de winterbanden natuurlijk ook gewoon om je huidige velgen laten leggen.

• MBV

MBV

@Maasluip: moet je wel elk jaar je banden laten balanceren enzo. Stalen velgen verdienen zich dan snel terug lijkt mij... Oh ja, vergeet dan niet wieldoppen erbij te kopen. Dat ziet er mooier uit dan zwart IMHO, in ieder geval als je rijdt :)

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
BreadFan schreef op woensdag 23 november 2005 @ 08:39:
Zit ook over winterbanden na te denken. Waarschijnlijk ga ik ook nog op wintersport in februari, da's dus een extra argument.

4 van deze jongens kosten me +/- €240,-. Dan heb ik alleen nog velgen nodig, maar die vind ik vrijwel nergens op een site :?
Voor nieuwe stalen velgen vraagt men +/- EUR 50 per stuk

Vergeet niet dat wanneer je de banden online besteld veel bedrijven er geen trek in hebben om de banden voor jou op de velg te leggen (ze verkopen liever een complete set banden + velgen) of dat ze het wel doen, maar hiervoor EUR 15 per band voor durven te vragen (incl. balanceren)

Mijn set kost iets minder dan EUR 430 incl BTW.

Dit betreft 4 velgen (15 inch) + 4 banden (195/65R15 H). Verder is dit inclusief balanceren, monteren en verwijderingsbijdrage.

Zie nu pas dat jij 185/60 R14 82T zoekt. Aangezien dit een smallere, kleiner band in een lagere snelheidsklasse is moet je voor EUR 350 incl. toch wel klaar zijn.

Zelf je banden regelen en dan ergens anders nieuwe velgen kopen en daar de banden erop laten leggen en balanceren + monteren loont vaak niet, omdat de bedrijven pas kortingen geven als je de complete set bij hen besteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Rejgun op 23-11-2005 19:53 ]

• catchingfire
  • Laatst online: 10:35
Winterbanden zijn zeker zinvol. Ik was ook jaren sceptisch t.o.v. het nut van winterbanden in Nederland maar was na 1 milde winter overtuigd. De toegevoegde grip (je merkt gewoon dat de banden zachter blijven bij koude temperaturen) geven mij een zeer prettig gevoel. Ik rij zelf momenteel op Bridgestone Blizzak LM18's. Bevallen prima en kwamen vorig jaar zeer goed uit de ADAC test. Als ik nu winterbanden zou vervangen zouden het of de nieuwe Blizzak LM20's of de Goodyear Ultra Grip 7 worden. Vredestein is me afgeraden in Nederland, schijnen onder de auto weg te smelten als het een beetje warmer wordt. Ik voor een paar tientjes 4 stuks stalen velgen gekocht via marktplaats in nieuwstaat.

In Duitsland betalen verzekeringen niet uit bij ongevallen op zomerbanden onder winterse omstandigheden. Zouden ze hier ook eens moeten doen... tsssk.. hoeveel idioten rollen er niet net na de winter met 1.6mm profiel door de APK en vervolgens met quasi geen profiel het volgende jaar de winter in. Zie je zo vaak he, wel enorme velgen kopen en dan bezuinigen op de banden .

Vanaf 1 januari 2006 zijn winterbanden trouwens verplicht in Duitsland! Geen winterbanden == 40 euro boete.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Goodyear Ultr Grip 7 is inderdaad de beste winterband op het moment. Maar indien je niet op wintersport gaat voor gebruik in Nederland nogal overdreven. De band scoort extreem goed in de sneeuw en dat is een eigenschap die je in Nederland niet nodig hebt aangezien er nooit sneeuw ligt.

Nu niet gaan zeggen dat er weleens 2-5 centimeter ligt, want dat is niet de manier waarop een winterband wordt getest. Met rijden in de sneeuw wordt ook echt bedoelt rijden in een pak van15-20 centimeter sneeuw. Helaas is dat iets wat de ANWB niet vermeld. Vandaar dat er meer info uit de duitse testen kan worden gehaald, want die vermelden vaak wel exact wat er is getest. Zie bijvoorbeeld http://www.markenreifen.c.../hauptteil_diagramme.html Terwijl de anwb enkel plussen en minnen uitdeelt zonder aan te geven wat ze testen. Voor de consument die zich ergens op wenst te orienteren nogal zinloos.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

catchingfire schreef op woensdag 23 november 2005 @ 19:54:

Vanaf 1 januari 2006 zijn winterbanden trouwens verplicht in Duitsland! Geen winterbanden == 40 euro boete.
Een beetje nuanceren. De wettekst luidt:
"Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage".
(vertaling: bij motorvoertuigen moet de uitrusting aan de weersomstandigheden zijn aangepast. Hiertoe behoren met name juiste banden en antivries in de ruitenwissersproeier).

Er staat niet met zoveel woorden dat je winterbanden moet hebben, wat komt omdat in de wet de term "zomerband" of "winterband" onbekend is. Het is vooral een kapstokartikel waarmee bij ongevallen mensen kunt bekeuren, en wat er dus voor moet zorgen dat de mensen zullen besluiten om toch maar winterbanden te monteren (of voorzichtig te rijden). Dit kapstokartikel kan er ook voor zorgen dat als je met winterbanden met 1,6 mm profiel onderweg bent, je alsnog een bekeuring krijgt.
Maar het zal absoluut niet zo zijn dat de politie geparkeerde auto's langsgaat en iedereen met zomerbanden een bekeuring geeft. De duitse politie is nog niet zo matennaaierig.

Eigenlijk verandert er niet veel, want je moet je altijd aanpassen aan de weersomstandigheden. Nu wordt er alleen duidelijk gemaakt dat dat verder gaat dan je gedrag, en dus ook je uitrusting omvat.

• The Legend

The Legend

*Plop*

*BUMP*

Vraagje:

We hebben onder de Skoda Felicia uit '98 :p Vredestein Snowtrac's liggen (14", maat verder weet ik zo niet). De "normale" bandenspanning kan ik uit het boekje halen maar winterbanden moeten normaal altijd zachter zijn toch :? Is daar een regel voor of kan ik dat ergens aflezen :?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Bij mij zijn ze gewoon op normale spanning, iets van 2 bar. Zacht is niet goed omdat je velg dan te veel kan bewegen. Vraag het anders even aan je lokale bandenboer.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• StevenK
Zolang je niet in de sneeuw rijdt, kun je dezelfde bandenspanning aanhouden; in de sneeuw is zachter beter.

• MBV

MBV

té zachte banden slijten harder, en dan vooral aan de zijkanten. té harde banden ook (maar dan in het midden), alleen moet je het dan wel erg gek maken. Mijn vader pompt de banden altijd 0,2 bar harder op dan de voorschriften, op advies van de garage. Misschien is het verstandig om bij échte winter de spanning te verlagen, hoewel dat het meeste effect heeft bij ballonbanden ;)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ok, ga zo ff de spanning checken volgens het boekje dan :)

Thx ;)

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
Spanning aanpassen naar je gevoel..
Voor zowiezo harder als achter.

Overgens heeft spanning verlagen meer nadelen als voordelen lijkt me , aangezien je raak oppervlakte met de weg groter word..en je miss meer kans van aqua plaining krijgt..
Terwijl je er zo van overtuigd ben dat je veel grip hebt :P

Ikzelf rijd nog gewoon op mijn "normale" banden, en kwa spanning nog hetzelfde als in de zomer.
2.4 bar voor :D en 2.0 achter ;)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb nu 2,2 voor en 2,6 achter.. zo stond het in het boekje :P

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:36
Vraagje en dat doe ik dan maar hiero even. We hebben onlangs een Opel Vectra Wagon 1.8 16V gekocht van 10-1999 hier liggen standaard 195/65 R15 ( zomer ) banden onder.
Volgens autoweek.nl kan mijn wagen max. 190 km/h kan ik dan volstaan met T ( tot 190 km/h ) winterbanden ? Of moet het H ( tot 210 Km/h ) zijn ?? Zat te denken aan Pirelli W190 SnowControl 195/65 R15 T op stalen velgen van autobandenmarkt voor € 66,10 per stuk ( incl. porto ) Deze kwamen namelijk bij de ANWB test erg goed uit de test.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Was je van plan er zo hard mee te gaan rijden? :P

• WiLLoW_TieN
ACM schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 22:42:
Was je van plan er zo hard mee te gaan rijden? :P
Ik zat meer aan verzekerings technisch te denken bij b.v een ongeval in Duitsland.
Waar ze kennelijk binnenkort winterbanden s'winters verplicht willen stellen ook voor de toerist op doorreis.

• MBV

MBV

Stond laatst in de autokampioen: als de typegoedkeuring op H is, moet je ook H banden eronder leggen. Anders kom je niet door de APK mag je niet door de APK komen :). Ongeacht of je die snelheid haalt.
En zeker in Duitsland houden ze er ook rekening mee dat je wel eens heuveltje-af harder dan de opgegeven maximumsnelheid kan rijden.

Laatst had Chevvy454 nog zo'n verhaal over iemand die betere remmen onder zijn wagen had geen uitkering van de verzekering, omdat zijn wagen daardoor niet meer aan de typegoedkeuring voldeed, so be warned :)

• WiLLoW_TieN
MBV schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 23:30:
Stond laatst in de autokampioen: als de typegoedkeuring op H is, moet je ook H banden eronder leggen. Anders kom je niet door de APK mag je niet door de APK komen :). Ongeacht of je die snelheid haalt.
En zeker in Duitsland houden ze er ook rekening mee dat je wel eens heuveltje-af harder dan de opgegeven maximumsnelheid kan rijden.

Laatst had Chevvy454 nog zo'n verhaal over iemand die betere remmen onder zijn wagen had geen uitkering van de verzekering, omdat zijn wagen daardoor niet meer aan de typegoedkeuring voldeed, so be warned :)
Dus type H nemen t/m 210 km/h ? Scheelt trouwens maar € 7,50 per band dus dat is het probleem niet.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stond laatst in de autokampioen: als de typegoedkeuring op H is, moet je ook H banden eronder leggen.
Hoe weet je wat de typegoedkeuring voorschrijft?

In Duitsland is het trouwens toegestaan om winterbanden met een lagere snelheidsindicatie te monteren, zolang je in de auto en duidelijk in het zicht een waarschuwingssticker hebt die de maximum snelheid van de band aangeeft.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:02

Piggen

Lekker bakkie

In de AutoWeek van vorige week stond nog een uitgebreide test van winterbanden.

1. Dunlop SP Winter Sport 3D (ca. €240) - Uitstekend
2. Pirelli Winter 210 Sottozero (ca. €250) - Uitstekend
3. BF Goodrich Winter G (ca. €150) - Uitstekend
4. Continental WinterContact (ca. €170) - Uitstekend
5. Semperit Sport Grip (ca. €165) - Goed
6. Fulda Kristall Supremo (ca. €175) - Goed
7. Nokian WR 95 H (ca. €140) - Goed
8. Goodyear Eagle UG GW-3 (ca. €240) - Goed
9. Vredestein Wintrac Xtreme (ca. €175) - Goed
10. Michelin Pilot Alpin PA2 (ca. €180) - Goed

Vooral die BF Goodrich is dus een goede koop.

• ConZito
  • Laatst online: 20-11 12:08
Ik hou het toch lekker bij mijn hagelnieuwe Nokian Hakkapeliitta 2 sneeuwbandjes, ze presteren bij regen en droog koud weer uiteraard minder dan normale winterbanden, maar in Oostenrijk waar ik relatief lang verblijf en elke dag de berg op moet met de auto zijn normale winterbanden alsnog nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door ConZito op 04-01-2006 10:29 ]

• WiLLoW_TieN
Maasluip schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:20:
[...]
Hoe weet je wat de typegoedkeuring voorschrijft?
Ja dat wil ik ook wel eens weten ? Want een duidelijk antwoord of ik nu T of H winterbanden moet/mag monteren heb ik nog steeds niet gehad.

• Chevy454
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 10:55:
Ja dat wil ik ook wel eens weten ? Want een duidelijk antwoord of ik nu T of H winterbanden moet/mag monteren heb ik nog steeds niet gehad.
Dealer: die heeft alle specs van de wagen. Daarbij staat dus ook banden specificaties bij.
* Chevy454 is niet 100% zeker maar kijk eens bij de tankdop. Kans dat je het daar ook gaat vinden welke banden er onder moeten liggen. Snelheidsindex hoort er ook bij te staan. Als dat niet zo is dan moet je even naar de garage bellen.
Geen uitkering van de verzekering, dat was de minste zorg van die kerel. Hij is hoofdelijk aansprakelijk gesteld. Nee, hij mag de rest van zijn leven geld gaan betalen aan de tegenpartij omdat die nu invalide is. Wat is dan dat geld wat je voor je wagen terugkrijgt als je de rest van je leven een flinke som geld mag overmaken?

[ Voor 64% gewijzigd door Chevy454 op 04-01-2006 12:11 ]

• MBV

MBV

De verzekering had aan de tegenpartij levenslang betaald als hij originele remmen had gehad, toch :? Dus lijkt me wel een hele grote zorg van die persoon...

Zoieso belachelijk trouwens dat je in NL banden eronder móet hebben die tot 210 kunnen, aangezien er geen enkele plek op de openbare weg is, waar je die snelheid mág halen...

• The Legend

The Legend

*Plop*

MBV schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 13:18:
De verzekering had aan de tegenpartij levenslang betaald als hij originele remmen had gehad, toch :? Dus lijkt me wel een hele grote zorg van die persoon...

Zoieso belachelijk trouwens dat je in NL banden eronder móet hebben die tot 210 kunnen, aangezien er geen enkele plek op de openbare weg is, waar je die snelheid mág halen...
Je moet banden hebben die net zo hard kunnen als de fabrieksnelheid van je auto. Een Fiet Panda 900cc hoeft dus geen winterbanden te hebben die 210 kunnen. Dat je winterbanden net zo snel moeten kunnen als je auto vind ik nou niet bepaald een hele kromme regel omdat je bv. in Duitsland op plaatsen die snelheid best kan halen.

• MBV

MBV

Dat is dus iets wat je kan plannen. Er zijn zat mensen die met hun auto nooit de grens over zullen gaan, en als dat €100 zou schelen...
En daarnaast: wat heeft APK te maken met de situatie over de grens? In NL mag je nergens harder dan 120. Ga er vanuit dat er een situatie is dat je wat te hard rijdt, dan kom je op 150. Harder zal ik niet rijden. Met banden die 150 mogen heb ik dan toch een veilige auto? En voor Duitsland plak ik dan wel een sticker op mijn dashboard ;)

• The Legend

The Legend

*Plop*

MBV schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 16:31:
Dat is dus iets wat je kan plannen. Er zijn zat mensen die met hun auto nooit de grens over zullen gaan, en als dat €100 zou schelen...
En daarnaast: wat heeft APK te maken met de situatie over de grens? In NL mag je nergens harder dan 120. Ga er vanuit dat er een situatie is dat je wat te hard rijdt, dan kom je op 150. Harder zal ik niet rijden. Met banden die 150 mogen heb ik dan toch een veilige auto? En voor Duitsland plak ik dan wel een sticker op mijn dashboard ;)
Dat is een hele leuke gedachte maar dus onmogelijk, uitzonderingen bepalen nou eenmaal de regel. Je gaat de remmen van een auto toch ook niet afstellen op de maximum snelheid van 120 kilometer per uur "omdat je in Nederland toch nergens harder mag/kan". Jij gaat het plannen en koopt banden die tot 150km/u kunnen omdat jíj niet harder gaat, je buurman doet hetzelfde maar is iets minder slim en ploft een band bij 170 per uur.. Voor die uitzonderingen is nu de regel bedacht dat je banden móet hebben die je constructiesnelheid aankunnnen.

• WiLLoW_TieN
The Legend schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 17:41:
[...]

Dat is een hele leuke gedachte maar dus onmogelijk, uitzonderingen bepalen nou eenmaal de regel. Je gaat de remmen van een auto toch ook niet afstellen op de maximum snelheid van 120 kilometer per uur "omdat je in Nederland toch nergens harder mag/kan". Jij gaat het plannen en koopt banden die tot 150km/u kunnen omdat jíj niet harder gaat, je buurman doet hetzelfde maar is iets minder slim en ploft een band bij 170 per uur.. Voor die uitzonderingen is nu de regel bedacht dat je banden móet hebben die je constructiesnelheid aankunnnen.
De eerder genoemde ANWB test is allemaal voor T type banden of te wel tot 190 km/h.

• Jazzy
  • Laatst online: 20:14

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

StevenK schreef op donderdag 08 december 2005 @ 11:14:
Zolang je niet in de sneeuw rijdt, kun je dezelfde bandenspanning aanhouden; in de sneeuw is zachter beter.
Check anders even het boekje van je auto, of de sticker die je ergens in/op de auto vind. In mijn geval moest ik maar liefst naar 3 bar voor en 3,2 bar achter. Dat scheelt nogal dus.

Ik heb overigens een tweedehands, maar goed als nieuw, setje winterbanden gekocht voor 200 euro. Dat was inclusief mooie (dus niet zwarte) Volkswagen velgen met een dopje in het midden. :) Ik weet het type niet meer uit mijn hoofd maar het is een Michelin uit Zweden, hier niet te koop.

Naast een beetje bandengeruis merk ik er niet zo heel veel van, maar dat komt ook doordat ik vrijwel altijd erg rustig rij. Maar het is wel een veilig gevoel om te weten dat je band een stuk beter presteert bij temperaturen onder de 7 graden, en dat is het toch wel momenteel als ik 's ochtends vroeg naar mijn werk rij.

Toen het sneeuwde merkte ik wel een enorm verschil, de grip is echt heel veel beter dan zonder winterbanden. Maar goed, dat is dus maar heel weinig het geval. Zodra het weer een beetje warmer wordt gaan deze de schuur in, voor het volgende seizoen. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet weet of ik ze zou gaan vervangen als ze op zijn.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
MPmad schreef op woensdag 04 januari 2006 @ 09:21:
In de AutoWeek van vorige week stond nog een uitgebreide test van winterbanden.

1. Dunlop SP Winter Sport 3D (ca. €240) - Uitstekend
2. Pirelli Winter 210 Sottozero (ca. €250) - Uitstekend
3. BF Goodrich Winter G (ca. €150) - Uitstekend
4. Continental WinterContact (ca. €170) - Uitstekend
5. Semperit Sport Grip (ca. €165) - Goed
6. Fulda Kristall Supremo (ca. €175) - Goed
7. Nokian WR 95 H (ca. €140) - Goed
8. Goodyear Eagle UG GW-3 (ca. €240) - Goed
9. Vredestein Wintrac Xtreme (ca. €175) - Goed
10. Michelin Pilot Alpin PA2 (ca. €180) - Goed

Vooral die BF Goodrich is dus een goede koop.
Kan online de test niet vinden helaas. Staat de test wel ergens online? Of alleen in het blad 'autoweek' gepubliceerd?

Verwijderd

hmm, ik heb nog een reden om met winterbanden te rijden denk ik:
dan kan je in de zomer met erg harde banden rijden, veel zuiniger op vlak van brandstof en slijtvaster, maar levensgevaarlijk in de winter.
dus een vrij goed compromis imho

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:02

Piggen

Lekker bakkie

Rejgun schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 18:49:
[...]

Kan online de test niet vinden helaas. Staat de test wel ergens online? Of alleen in het blad 'autoweek' gepubliceerd?
Alleen in het blad. Ik heb ook gezocht (zodat ik de uitslag niet over hoefde te typen :+), maar kon hem ook niet vinden.

Ik heb niet de mogelijkheid om het artikel voor je in te scannen, maar het nummer (nummer 52 van 2005) kun je eventueel nabestellen, 0900-2523288 :)

• WiLLoW_TieN
Heb nog een handige site gevonden http://www.autobandentest.com denk dat het de Pirelli W190 SnowControl wordt 195/65 R15 T. Of maybe de Falken-Ohtsu HS 437 195/65 R15 T scheelt bijna € 14,00 per band en komt ook goed uit de test.

• Rejgun

Rejgun

Leven is Bier drinken

Topicstarter
Let op dat dit geen officiele test is, maar meningen/ervaringen van gebruikers!

• WiLLoW_TieN
Rejgun schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:00:
Let op dat dit geen officiele test is, maar meningen/ervaringen van gebruikers!
Ja das idd 100 % waar. Iemand anders nog links naar officiele tests van winterbanden ?

• Valandil
  • Laatst online: 10:42
Nadeel van winterbanden:
- in Nederland amper nodig
- relatief duur
- opslagruimte nodig

Voordeel
- het is bewezen veiliger.

Ikzelf zou ze alleen willen gebruiken voor als ik op wintersport ga; ik denk dat huren voor mij een betere optie is.

Iemand ervaring met huren van winterbanden en zoja, ook toevallig een goed adres beschikbaar??

wijze woorden

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Huren van winterbanden kan je o.a. bij Profile Tyrecenter.

• Chevy454
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 08 januari 2006 @ 10:29:
Huren van winterbanden kan je o.a. bij Profile Tyrecenter.
Let dan wel even op de DOT codes. Een band welke 4 jaar oud is is nou ook niet meer bepaald super (uitdrogen van de band als hij niet goed bewaard is)

* Chevy454 heeft liever banden welke vers van de pers komen, een week of 3 oud.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 08-01-2006 12:09 ]

• WiLLoW_TieN
Chevy454 schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:09:
[...]

Let dan wel even op de DOT codes. Een band welke 4 jaar oud is is nou ook niet meer bepaald super (uitdrogen van de band als hij niet goed bewaard is)

* Chevy454 heeft liever banden welke vers van de pers komen, een week of 3 oud.
Thanx, goede tip ;)
Pagina: 1 2 Laatste