Da's wat tegenstrijdig. Tenminste, als je de ANWB mag geloven. Die hebben vorig jaar een test uitgevoerd voor Winterbanden (helaas voor jou volgens mij alleen voor 15" en 16" banden - geen 17") en de goede merken scoorden daar het best, ahoewel het per wielmaat wel nog flink verschilt welk merk nou uiteindelijk als beste uit de test komt.
De namen die het best scoorden waren overigens Michelin, Pirelli, Continental en Vredestein, maar een kritische noot moet geplaatst dat de prestaties per band ook nog 'ns per auto verschillen (een band die onder de ene auto heel goed presteert kan onder een andere auto kansloze prestaties leveren). Het kan dus lonen om even bij een merkdealer te informeren wat de banden zijn die zij standaard leveren en waarom.
Wat je kiest hangt daarnaast ook af waar je van plan bent heen te gaan. Als je voornamelijk in Nederland blijft heb je veel aan een band die goed scoort op het gebied van aqua-planning, wil je d'r mee op wintersport of naar de Skandinavische landen dan heb je meer aan een band die goed scoort bij lage(re) temperaturen en grip op een flink pak sneeuw (zondat je minder snel naar je sneeuwkettingen hoeft te grijpen).
Ik heb vorig jaar gereden op Vredestein Snowtrack 2 banden, die bijzonder goed scoorde op het gebied van aqua-planning en daar heb ik bijzonder veel lol van gehad hier in Nederland (ben er overigens niet mee op wintersport gegaan, daar had ik ze ook niet voor).
Ik ontkracht trouwens graag het idee dat staal een noodzakelijk kwaad is voor winterbanden. In de regel is makkelijker om gewoon een tweede set velgen aan te schaffen, zodat ze je zomerbanden met velg en al op kunnen slaan en die er in één keer weer op kunnen schroeven - en de volgende winter natuurlijk hetzelfde liedje voor je winterbanden. En als je een tweede set velgen aanschaft is staal natuurlijk goedkoper dan lichtmetaal.
Dat wordt echter ook wel eens goedgepraat met het argument dat je in de winter beter geen lichtmetaal kan rijden omdat het vele strooizout je velgen zou aantasten, maar dat verhaal werd oa. door de garage en een aantal monteurs naar het rijk der fabelen verwezen. Ik kan 't me voor lage kwaliteit velgen nog wel voorstellen, maar de meeste moderne velgen zullen echt niet zomaar vergaan.
Ik heb m'n winterbanden in ieder geval (in het kader van de "geen staal, maar licht metaal" actie van Volvo vorige winter) gewoon om lichtmetaal laten zetten en die zagen er nog prima uit aan het eind van het seizoen.