Toon posts:

Waarom gaat de CPU fan zo tekeer?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2 dagen heb ik het volgende systeem in elkaar gezet:

AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)
MSI RS480M2, Xpress 200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394)
AMD Boxed Koeler
512MB x 2 (1024MB) PC3200 DDR (TwinMos)
Maxtor DiamondMax 10 120GB (SATA, NCQ)
NEC ND-3540 16x

Zodra ik wat zwaardere toepassingen opstart en de processor aan de slag moet, gaat de CPU fan flink tekeer. Ik heb in de bios ff de verschillen vergeleken bij een "normale situatie" en wanneer hij zo tekeer gaat:

Normaal:/ Tekeer::
CPU temp: 50C, 52C
System temp: 29C: 34C
CPU fan speed: 2996RPM, 5119RPM
System fan speed; 1365RPM, 1350RPM

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? :/

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
zit de fan wel goed vast?

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-05 18:31
cool n 'quiet aangezet in de bios?

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
MIsschien een BIOS update?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat is toch normaal :?
Hoe zwaarder de programma's des te meer je cpu zijn best moet doen -> automatische fan regeling :)

Je hebt wel mazzel dat je pc niet te warm word met zwaar bezig zijn.

Wauw, een sig!

• Eisenhower
met stock word mijn 3400+ niet eens 50graden :-/

is de CPU fan de enige fan in het systeem?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:05
50 is inderdaad teveel. Hij moet ong 30 tot 35 graden worden idle. Geen case fans, maar wel de kast dicht? zet de kast eens open. Brakke temp sensor kan ook natuurlijk, fan niet goed gemonteerd?

Verwijderd

Topicstarter
Eisenhower schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:59:
met stock word mijn 3400+ niet eens 50graden :-/

is de CPU fan de enige fan in het systeem?
Nee, de kast zelf heeft ook nog een fan, die heb ik ook op het Mobo aangesloten. Maar als ik hem open haal is het duidelijk de CPU fan die zo tekeer gaat.

Verwijderd

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:03:
50 is inderdaad teveel. Hij moet ong 30 tot 35 graden worden idle. Geen case fans, maar wel de kast dicht? zet de kast eens open. Brakke temp sensor kan ook natuurlijk, fan niet goed gemonteerd?
De case fan is juist wel stil. En als ik hem open zet blijft ie tekeer gaan. Ik denk inderdaad dat er iets niet goed is gegaan bij het monteren van de fan.

• Niks123Random3
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:51
Zet je kast eens open, en zet daar een flinke (tafel) ventilator op, gaat de fan dan nog zo tekeer?

Haal anders gewoon de fan eraf en monteer hem opnieuw. Met een dun laagje coolpasta.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de fan inderdaad maar opnieuw ga monteren. Zodra ik dat gedaan heb zal ik hier de resultaten posten. :)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

de standaard prut op boxed koelers is zeer redelijk te noemen en er kan bij het installeren dan ook weinig misgaan buiten dat je het hendeltje niet omdraait, maar dat zou veel ergere gevolgen hebben.

ontopic: voel eens voorzichtig hoe vast de koeler zit deze zou bijna geen speling mogen hebben.

nog even dit: ik heb zelf een msi sempron bord en de temps die die bij mij geeft geloof ik ook niet

sempron 2400+ @ 70 graden met open kast,
de koeler een cm vortex dream 7 (geheel koper)is nog niet handwarm
dus ik neem mijn temps altijd met een korrel zout.
voel eens aan de heatsink(zo dicht mogelijk bij de cpu)
50 graden zou redelijk warm moeten aanvoelen.

[ Voor 41% gewijzigd door snooze op 14-09-2005 15:25 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
De fan zit stevig vast. Ik heb even de handleiding van het mobo erbij genomen en daar stond wel iets in over de instalatie van een backplate van het CPU, maar die heb ik niet gemonteerd (en is ook niet in mijn bezit). :?
Verder pakt de bios de 2 reepjes geheugen zo te zien als single channel. Zou dat niet dual channel moeten zijn?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:55:
Verder pakt de bios de 2 reepjes geheugen zo te zien als single channel. Zou dat niet dual channel moeten zijn?
Heb je ze wel in de goede bankjes zitten? Ik weet niet zeker hoe het bij jouw bord precies zit, maar het maakt wel uit welke geheugenbankjes je gebruikt. (meestal 1 en 3 voor DualChannel). Ook staat er in de BIOS soms nog een optie om dit aan/uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Lammert schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:02:
[...]

Heb je ze wel in de goede bankjes zitten? Ik weet niet zeker hoe het bij jouw bord precies zit, maar het maakt wel uit welke geheugenbankjes je gebruikt. (meestal 1 en 3 voor DualChannel). Ook staat er in de BIOS soms nog een optie om dit aan/uit te zetten.
Je hebt gelijk, de reepjes zitten nu in 1 en 3, maar volgens de handleiding is de combinatie 1 en 2, 3 en 4, of 1,2,3 en4, nodig voor dual channel.
Nice en Quiet staat trouwens ook aan.
En de backplate zit standaard ook al op het Mobo zie ik. Ik blijf het vreemd vinden. :|

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 16:28 ]

• Eisenhower
mijn vriendin heeft zelf een Socket A pctje ( Packard Bell :r )

en die sensor ziet dat die CPU idle draait op 60/70graden, terwijl als ik aan de heatsink voel.. dat ding uber cool is.. dus ik denk gewoon brak sensortje bij jou, net zoals bij mijn GF..

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Eisenhower schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:57:

en die sensor ziet dat die CPU idle draait op 60/70graden, terwijl als ik aan de heatsink voel.. dat ding uber cool is.. dus ik denk gewoon brak sensortje bij jou, net zoals bij mijn GF..
Of een slecht gemonteerde heatsink natuurlijk, je zou niet de eerste zijn.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19

Koppensneller

winterrrrrr

Eisenhower schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:57:

Is de heatsink dan wel goed bevestigd? (lees: wordt de warmte wel goed doorgegeven?)

Damn you, bovenbuur ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Koppensneller op 14-09-2005 17:03 . Reden: te laat ]

• Eisenhower
yup, paar keer goed terug bevestigd.. zit nu strak as hell =)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is zeker weten het sensortje. De tool van het moederbord geeft in winows zelfs 129 graden aan, terwijl de heatsink hartstikke koel aanvoelt. Moet ik nu mijn moederbord retourneren of mn fan? Of gewoon lekker zo laten?

• Eisenhower
je kan het retourneren, maar met een beetje ongeluk ben je het 2maanden kwijt..

ikzelf zou het lekker laten :)

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

snooze schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:20:
de standaard prut op boxed koelers is zeer redelijk te noemen
Dat is écht niet waar. Met goede koelpasta (bv. silvergrease) scheelt dat nog weer heel aardig.

Dus wat ik zou doen is de koelpasta vervangen. En de opties in de BIOS nachecken. Probeer die optie die je hierboven vermeldt "Nice and Quiet" eens uit te zetten in plaats van aan want, het kan zijn dat deze er juist voor zorgt dat de CPU fan harder gaat draaien naarmate hij meer belast wordt (omdat het de bedoeling is dat hij bij minder temperatuur lager gaat draaien volgens mij).

[ Voor 9% gewijzigd door hannos op 14-09-2005 17:37 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik, persoonlijk, zou terug gaan naar de winkel en het moederbord omruilen, tenminste als de sensor brak blijkt te zijn.. Je hebt het spul nog geen week in huis als ik dat zo lees. Als je via een webshop hebt gekocht kun je altijd bellen voor RMA en stuur je het moederbord terug binnen de 8 dagen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 14-09-2005 17:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat ik het mobo maar terugstuur. Maar hoe weet ik zeker dat die de temperatuur meet'~?

Verwijderd

Topicstarter
Ik stuur morgen het Mobo RMA. Voor de zekerheid stuur ik ook mijn processor en mn fan mee. Voor de rest kan het toch niet iets anders zijn, iets software matigs of bijvoorbeeld iets met de systeemkast? :?

• Outerspace

Outerspace

Heb je mijn reply ook al eens bekeken (ergens boven in het topic) :?
Het zou kunnen zijn dat je fan automatisch wordt geregeld als je CPU harder aan het werk moet :)

Als dat zo zou zijn, is er eigenlijk niets aan de hand. Vertrouw je het niet, stuur hem alsnog op :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:16:
Heb je mijn reply ook al eens bekeken (ergens boven in het topic) :?
Het zou kunnen zijn dat je fan automatisch wordt geregeld als je CPU harder aan het werk moet :)

Als dat zo zou zijn, is er eigenlijk niets aan de hand. Vertrouw je het niet, stuur hem alsnog op :)
Ja, ik had je reply gelezen hoor :)
Maar ik vertrouw hem dus niet aangezien ik veronderstel dat 50 graden idle veels te hoog is, en juist iets van 20 graden minder moet zijn. Ook progs als Speedfan en MSI PC alert , vinden een temp van 50 en 1 van rond de 129 graden.

Ik wou alleen nog weten of ik naast het Mobo en de CPU+Fan nog eventueel wat anders zal meesturen wat een oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem.

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:21:
[...]
vinden een temp van 50 en 1 van rond de 129 graden.
Ik gok dat je sensor kapot is. 129 is veel te hoog. Gewoon opsturen die handel :)

Wauw, een sig!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:21:
Maar ik vertrouw hem dus niet aangezien ik veronderstel dat 50 graden idle veels te hoog is, en juist iets van 20 graden minder moet zijn. Ook progs als Speedfan en MSI PC alert , vinden een temp van 50 en 1 van rond de 129 graden.
Zet Cool'n'Quiet eens uit, dat zorgt er namelijk voor dat je fan langzamer gaat draaien als je CPU weinig belast wordt en harder als je CPU zwaarder belast wordt.
Is het je opgevallen dat er ruim 2000RPM verschil in zit tussen idle en load? en dan vind je het raar dat je CPU temp hetzelfde blijft?

Daarnaast is de boxed cooler niet echt je-van-het en is 52C load acceptabel (Natuurlijk is dat ook afhankelijk van de kast/kamer temperatuur).
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie er goed opzit, hij kan ook verkeerd om zitten en toch goed vast zitten.
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 17:29:
Ja, het is zeker weten het sensortje. De tool van het moederbord geeft in winows zelfs 129 graden aan, terwijl de heatsink hartstikke koel aanvoelt.
Je geeft aan dat een ander progje 50C aangeeft, hoe kan dat dan? (Zie ook hieronder) software moet je niet op afgaan, kijk liever in de BIOS...zelfs die zit er vaak naast (In de BIOS is het geen Idle en geen Full load).
Als je heatsink koel aanvoelt onder full load dan zit ie waarschijnlijk niet goed.

Koop eens goede koelpasta (Scheelt vaak 5C of meer) en zet C'n'Q uit en controleer of je heatsink er goed opzit.
Outerspace schreef op donderdag 15 september 2005 @ 11:23:
Ik gok dat je sensor kapot is. 129 is veel te hoog. Gewoon opsturen die handel :)
Hij geeft 2 verschillende temps op....lijkt mij eerder een software probleem (Juiste sensor IC kiezen??).

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat verschil tussen je rpm's, is dat uitgelezen nadat je bij speedfan de snelheid hebt proberen te regelen? Ik heb het namelijk ook als ik bij speedfan mijn ventilator tot stilstand heb gebracht en dan terug op 100% zet, hij ook schommelt tussen 3300 en 5000 (soms komt er zelfs 10 000 bij). Misschien dat daar je probleem zit. Ligt gewoon aan speedfan in dat geval.

Nu weet ik niet of het toeval is of niet maar een tijd terug is hier iemand langs geweest die ook een MSI RS480M2 met een 3000+ venice die had ook temperaturen van 60° (na een extra fan geplaatst te hebben) Missch ligt het aan de combinatie, venice - ATI X200, of heeft die ATI gewoon brakke sensors.

Gelijkaardig systeem.

offtopic:
Die 129° is dat er wss geen sensor op die poort zit, gewoon uitschakelen bij opties

Verwijderd

Mijn MSI K8T neo doet dus hetzelfde... 5000 toeren en niks aan te doen lijkt wel. Maar ik stap daarom ook af van MSI. Ik vertrouw die "rommel" niet meer.

Ben druk opzoek naar een nieuwe:
Klik hier voor advies over de aanschaf van een nieuw s754 moederbord.

Maar mensen.. ff off-topic: Wat vinden we nou van MSI? Ik ben er zeer ontevreden over... valt me vies tegen en had meer verwacht van een marktleider...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 16:03 ]

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Ik zou het ook terug sturen, ik heb 2jaar geleden een asus a7v600 gekocht met een athlon xp 2800+. Deze werd een dikke 75 graden. Iedereen hier op GoT zei tegen mij dat het aan de sensors lag etc. en dat ik me daar niks van aan moest trekken. Omdat ik wilde overclocken heb ik dat ding toen in z'n totaliteit aan mijn vader verkocht. Na 3 kwart jaar zat de CPU fan en de heatsink een beetje onder het stof waardoor de CPU soms 80 graden werd met het gevolg constant een shutdown. Ik heb hem toen schoongemaakt, de koelprut was zwart/bruin. Na het schoonmaken en nieuwe koelprut werd de temp weer 75 graden. waarmee mijn onwetende vader weer netjes vooruit kon >:) Voordat mensen gaan zeggen dat ik geen koelers kan monteren, ik werk nu in een computer winkel, heb een X aantal systemen geassembleerd en mijn huidige PC wordt idle 31 graden dus daar ligt het niet aan.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
kluyze schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:56:
Dat verschil tussen je rpm's, is dat uitgelezen nadat je bij speedfan de snelheid hebt proberen te regelen? Ik heb het namelijk ook als ik bij speedfan mijn ventilator tot stilstand heb gebracht en dan terug op 100% zet, hij ook schommelt tussen 3300 en 5000 (soms komt er zelfs 10 000 bij). Misschien dat daar je probleem zit. Ligt gewoon aan speedfan in dat geval.
Ik weet niet wat voor gaat speedfan of C'n'Q, maar het lijkt me dat als je speedfan op 100% zet dat C'n'Q het weer overneemt....C'n'Q uitzetten in de BIOS en dan nog eens kijken of dat zo is.(Ik ga het niet testen, C'n'Q staat bij mij altijd uit omdat ik niet zo'n luidruchtige boxed cooler gebruik).
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:02:
Mijn MSI K8T neo doet dus hetzelfde... 5000 toeren en niks aan te doen lijkt wel. Maar ik stap daarom ook af van MSI. Ik vertrouw die "rommel" niet meer.

Ben druk opzoek naar een nieuwe:
Klik hier voor advies over de aanschaf van een nieuw s754 moederbord.

Maar mensen.. ff off-topic: Wat vinden we nou van MSI? Ik ben er zeer ontevreden over... valt me vies tegen en had meer verwacht van een marktleider...
Shameless plug?
Zijn fan blijft niet op 5000RPM hangen (Zie OP), heb je C'n'Q aangezet?
Daarbij heeft de TS een 939 CPU (Zie OP).

Wat betreft MSI....Threadjacking?
The_Priest schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:11:
Ik zou het ook terug sturen, ik heb 2jaar geleden een asus a7v600 gekocht met een athlon xp 2800+. Deze werd een dikke 75 graden. Iedereen hier op GoT zei tegen mij dat het aan de sensors lag etc. en dat ik me daar niks van aan moest trekken. Omdat ik wilde overclocken heb ik dat ding toen in z'n totaliteit aan mijn vader verkocht. Na 3 kwart jaar zat de CPU fan en de heatsink een beetje onder het stof waardoor de CPU soms 80 graden werd met het gevolg constant een shutdown. Ik heb hem toen schoongemaakt, de koelprut was zwart/bruin. Na het schoonmaken en nieuwe koelprut werd de temp weer 75 graden. waarmee mijn onwetende vader weer netjes vooruit kon >:) Voordat mensen gaan zeggen dat ik geen koelers kan monteren, ik werk nu in een computer winkel, heb een X aantal systemen geassembleerd en mijn huidige PC wordt idle 31 graden dus daar ligt het niet aan.
Nu en 2 jaar geleden is een groot verschil, daarbij hebben de oudere CPU's geen on-die sensor en was het toen huilen met de pet op, en zo is het nog steeds, BIOS, Software e.d. updates helpen vaak, de juiste sensor in het progje kiezen helpt ook vaak.
En dat je in een computer winkel werkt zegt natuurlijk niks, wat meer zou zeggen is het soort koeler, Winchester, Venice, Clawhammer, Newcastle....daar zit namelijk aardig wat verschil in, zeker qua temps.

Vroegâh kon je de PIII's nog calibreren, maar zelfs die temps zijn niet accuraat, een CPU heeft namelijk meerdere hotspots.
Ik trek me niet veel aan van temps en gebruik het als referentie, ik kijk naar stabiliteit, Overklokken op standaard voltage (Hoge temp=weinig overklokken), en hoeveel voltage ik nodig heb om verder over te klokken.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik dacht dat CnQ niks met de fan te maken heeft, CnQ regelt alleen de frequentie van de cpu. Bij Asus bv kunt ge wel de Asus QFan (ik weet niet wat dat bij MSI is) opzetten, die regelt de fan snelheid.
Dat hij zo een hoge fan snelheid heeft ligt volgens mij trouwens aan de temp.
Bij te hoge temps maakt het bij mij niet uit of ik QFan aan heb of niet. Dat gaat mijn fan ook oppeens op een hogere snelheid draaien.
Op de balusC site staat ook dat de venice maar een 65° max wordt, (de Winchester 75°) Dus 50° is gewoon te veel dan gaat hij de fan een snelheid hoger laten draaien. Het kan zijn dat de grens op 50° of zo ligt.

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
KILLorBE schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:35:

Nu en 2 jaar geleden is een groot verschil, daarbij hebben de oudere CPU's geen on-die sensor en was het toen huilen met de pet op, en zo is het nog steeds, BIOS, Software e.d. updates helpen vaak, de juiste sensor in het progje kiezen helpt ook vaak.
En dat je in een computer winkel werkt zegt natuurlijk niks, wat meer zou zeggen is het soort koeler, Winchester, Venice, Clawhammer, Newcastle....daar zit namelijk aardig wat verschil in, zeker qua temps.

Vroegâh kon je de PIII's nog calibreren, maar zelfs die temps zijn niet accuraat, een CPU heeft namelijk meerdere hotspots.
Ik trek me niet veel aan van temps en gebruik het als referentie, ik kijk naar stabiliteit, Overklokken op standaard voltage (Hoge temp=weinig overklokken), en hoeveel voltage ik nodig heb om verder over te klokken.
2 jaar geleden hadden de CPU's die toen verkocht werden in mijn geval toen een AMD Athlon XP 2800+ (Barton) ook een on-die sensor. Hoezo zeg je eigenlijk dat het meer zou zeggen wat voor soort koeler en dan begin je over CPU cores? Ik heb in mijn computer carriere natuurlijk vooral Boxed koelers gemonteerd. Maar ook een paar waterkoeling setjes en vooral Zalman koelers voor de extra stille PC's.
In het vervolg zou ik altijd proberen om een systeem wat veel te hoge temps aangeeft het mobo en de CPU terug te sturen. Misschien is dit een rot klus en gaat er veel tijd overheen en als je pech hebt krijg je helemaal niks nieuws maar als het lukt heb je daar later in ieder geval geen spijt van. ;)
Pagina: 1