kluyze schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 15:56:
Dat verschil tussen je rpm's, is dat uitgelezen nadat je bij speedfan de snelheid hebt proberen te regelen? Ik heb het namelijk ook als ik bij speedfan mijn ventilator tot stilstand heb gebracht en dan terug op 100% zet, hij ook schommelt tussen 3300 en 5000 (soms komt er zelfs 10 000 bij). Misschien dat daar je probleem zit. Ligt gewoon aan speedfan in dat geval.
Ik weet niet wat voor gaat speedfan of C'n'Q, maar het lijkt me dat als je speedfan op 100% zet dat C'n'Q het weer overneemt....C'n'Q uitzetten in de BIOS en dan nog eens kijken of dat zo is.(Ik ga het niet testen, C'n'Q staat bij mij altijd uit omdat ik niet zo'n luidruchtige boxed cooler gebruik).
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:02:
Mijn MSI K8T neo doet dus hetzelfde... 5000 toeren en niks aan te doen lijkt wel. Maar ik stap daarom ook af van MSI. Ik vertrouw die "rommel" niet meer.
Ben druk opzoek naar een nieuwe:
Klik
hier voor advies over de aanschaf van een nieuw s754 moederbord.
Maar mensen.. ff off-topic: Wat vinden we nou van MSI? Ik ben er zeer ontevreden over... valt me vies tegen en had meer verwacht van een marktleider...
Shameless plug?
Zijn fan blijft niet op 5000RPM hangen (Zie OP), heb je C'n'Q aangezet?
Daarbij heeft de TS een 939 CPU (Zie OP).
Wat betreft MSI....Threadjacking?
The_Priest schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:11:
Ik zou het ook terug sturen, ik heb 2jaar geleden een asus a7v600 gekocht met een athlon xp 2800+. Deze werd een dikke 75 graden. Iedereen hier op GoT zei tegen mij dat het aan de sensors lag etc. en dat ik me daar niks van aan moest trekken. Omdat ik wilde overclocken heb ik dat ding toen in z'n totaliteit aan mijn vader verkocht. Na 3 kwart jaar zat de CPU fan en de heatsink een beetje onder het stof waardoor de CPU soms 80 graden werd met het gevolg constant een shutdown. Ik heb hem toen schoongemaakt, de koelprut was zwart/bruin. Na het schoonmaken en nieuwe koelprut werd de temp weer 75 graden. waarmee mijn onwetende vader weer netjes vooruit kon

Voordat mensen gaan zeggen dat ik geen koelers kan monteren, ik werk nu in een computer winkel, heb een X aantal systemen geassembleerd en mijn huidige PC wordt idle 31 graden dus daar ligt het niet aan.
Nu en 2 jaar geleden is een groot verschil, daarbij hebben de oudere CPU's geen on-die sensor en was het toen huilen met de pet op, en zo is het nog steeds, BIOS, Software e.d. updates helpen vaak, de juiste sensor in het progje kiezen helpt ook vaak.
En dat je in een computer winkel werkt zegt natuurlijk niks, wat meer zou zeggen is het soort koeler, Winchester, Venice, Clawhammer, Newcastle....daar zit namelijk aardig wat verschil in, zeker qua temps.
Vroegâh kon je de PIII's nog
calibreren, maar zelfs die temps zijn niet accuraat, een CPU heeft namelijk meerdere hotspots.
Ik trek me niet veel aan van temps en gebruik het als referentie, ik kijk naar stabiliteit, Overklokken op standaard voltage (Hoge temp=weinig overklokken), en hoeveel voltage ik nodig heb om verder over te klokken.