Net terug van vakantie valt me op dat vele foto's last hebben van een (extreme?) barrel distortion. In de vakantie heb ik
veel landschapfoto's gemaakt waardoor het me nu pas echt opvalt.
Ik heb een Nikon D70 met 18-70 kitlens gebruikt. Is deze distorion normaal?, ik ben van mening dat het behoorlijk is, zeker gezien dat ik vorig jaar met de NikonF75 + Sigma 70-300mm op safari ben geweest en dat het me toen in de fotos niet opviel.
Op veel foto's is de horizon links hoger dan rechts, ik zou de camera dan scheef houden, maar doordat al die foto's de "scheve" afwijking gelijk is begin ik te denken dat de ccd chip misschien slecht is. Hieronder een paar voorbeelden, de link verwijst naar de orginele grootte (jpg).
1. ton, bol of pincussion ???

1/80sec. - F/8 - focal length 18mm @ 18-70mm
2. scheef gehouden of een uitsnede van bolvervorming?

1/320sec. - F/9 - focal length 50mm @ 18-70mm
3. bolvervorming

1/100sec. - F/10 - focal length 18mm @ 18-70mm
4. scheef gehouden of een uitsnede van bolvervorming?

1/250sec. - F/8 - focal length 65mm @ 18-70mm
Voor de vakantie heb ik helaas weinig kunnen oefenen met de D70 vanwege een verhuizing, terug kijkend naar de foto's gemaakt met de NikonF75 en Fujica zie ik niet zulke afwijkingen.
veel landschapfoto's gemaakt waardoor het me nu pas echt opvalt.
Ik heb een Nikon D70 met 18-70 kitlens gebruikt. Is deze distorion normaal?, ik ben van mening dat het behoorlijk is, zeker gezien dat ik vorig jaar met de NikonF75 + Sigma 70-300mm op safari ben geweest en dat het me toen in de fotos niet opviel.
Op veel foto's is de horizon links hoger dan rechts, ik zou de camera dan scheef houden, maar doordat al die foto's de "scheve" afwijking gelijk is begin ik te denken dat de ccd chip misschien slecht is. Hieronder een paar voorbeelden, de link verwijst naar de orginele grootte (jpg).
1. ton, bol of pincussion ???

1/80sec. - F/8 - focal length 18mm @ 18-70mm
2. scheef gehouden of een uitsnede van bolvervorming?

1/320sec. - F/9 - focal length 50mm @ 18-70mm
3. bolvervorming

1/100sec. - F/10 - focal length 18mm @ 18-70mm
4. scheef gehouden of een uitsnede van bolvervorming?

1/250sec. - F/8 - focal length 65mm @ 18-70mm
Voor de vakantie heb ik helaas weinig kunnen oefenen met de D70 vanwege een verhuizing, terug kijkend naar de foto's gemaakt met de NikonF75 en Fujica zie ik niet zulke afwijkingen.
[ Voor 7% gewijzigd door brooks123 op 14-09-2005 12:17 ]
signature