[Tutorial] Horizon Rechtdraaien

Pagina: 1
Acties:
  • 3.594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47
Horizon rechtdraaien

Een scheve horizon op een foto kan soms heel erg storend zijn. Het rechttrekken van de horizon is vrij eenvoudig, maar omdat ik toch vaak scheve foto's zie deze korte tutorial.

Je kan de horizon op 2 manieren rechtdraaien (1 manier behandeld in GIMP en PSP):

Photoshop CS (1)
[list]• Semi-automatisch
Handmatig

The GIMP 2.0
[list]• Semi-automatisch

Paint Shop Pro
[list]• Semi-automatisch

Als uitgangspunt nemen we onderstaande foto, die ik voor deze tutorial even scheef gedraaid heb. Het beste is natuurlijk om al bij het maken van een foto goed op de horizon te letten ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60692/full.jpg

Photoshop CS - Semi-automatisch

1. Open de foto in Photoshop (duh) en bepaal welke lijnen er recht moeten lopen (in dit geval de overgang zee-lucht.

2. Selecteer de Measure Tool of druk op I

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60693/full.jpg

en trek hiermee een lijn over de horizon

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60694/full.jpg

3. Ga dan naar Image -> Rotate Canvas -> Arbitrary....

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60695/full.gif

Je zal zien dat er al een hoek is ingevuld. Klik op OK om te bevestigen en je foto te draaien.

4. Nu de foto is gedraaid, hoef je hem alleen nog maar te croppen, zodat je de lege hoeken niet meer ziet. Selecteer de Crop Tool of druk op C,

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60696/full.gif

sleep een kader om het deel van de foto dat je wilt behouden,

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60697/full.jpg

en druk op ENTER om te bevestigen.

Als je de originele verhoudingen van de foto wilt behouden (in dit geval 3:2), sleep dan eerst een kader om de héle foto heen, houd SHIFT ingedrukt, en verklein het kader door 1 van de vierkantjes in de hoeken vast te pakken en te verschuiven.

Photoshop CS - Handmatig

Als je (om welke reden dan ook) de foto liever handmatig draait, kan dat natuurlijk ook. Je kan dit via Image -> Rotate Canvas -> Arbitrary... doen door zelf een hoek in te vullen (zie stap 3 hierboven), maar de volgende manier vind ik makkelijker werken.

1. Selecteer eerst de hele foto door met de Rectangular Marquee Tool (M) een kader om de foto te trekken, of door simpelweg op CTRL + A te drukken

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60698/full.jpg

en ga naar Edit -> Free Transform (CTRL + T)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60699/full.gif

2. Je kan nu met de blokjes op de hoeken van het geselecteerde veld de foto uitrekken of inkrimpen, maar dat willen we niet. Als je de muis búiten het geselecteerde veld houd, dan zie je een "draai-muisaanwijzer". Klik en sleep om de foto te draaien. Als het goed is, krijg je een live-preview zodat je weet hoe het er uit gaat zien. Klik vervolgens op ENTER om de draai te bevestigen.

Een screenshot hiervan maken kan ik niet, omdat m'n muisaanwijzer dan weg gaat :X

3. Vervolgens hoef je alleen nog maar de foto te croppen, zie hiervoor stap 4 van de tutorial hierboven :)

Tip:

Je ziet me hierboven een aantal keer een sneltoets gebruiken. Probeer deze te onthouden, want als je lekker bezig bent werkt dit véél sneller dan steeds weer naar je tool-paneel te gaan.
[list]• C = Crop Tool
• I = Measure Tool
• M = Marquee Tool
• CTRL + T = Free Transform

The GIMP - Semi-automatisch

Allereerst: Ja, ik heb een NL versie van The GIMP. Please don't shoot me :P

1. Open het bestand en kies Tools -> Measure (Gereedschap -> Meten), of selecteer deze uit je tools panel

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60805/full.gif

2. Trek hiermee een lijn langs de horizon. Onderaan in de statusbalk zie je nu naast de lengte van je streepje een hoek verschijnen (3,38°)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60806/full.jpg

3. Kies nu Tools -> Transform tools -> Rotate (Gereedschap -> Transformaties -> Draaien) of SHIFT + R

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60807/full.gif

en vul in het venster wat je nu krijgt het aantal graden wat je net hebt gekregen (3,38°) in.

Let op dat als je de foto tegen de klok in moet draaien om hem recht te krijgen (de horizon is links hóger dan rechts), je een - voor het aantal graden moet zetten (-3,38°).

4. Je foto is nu gedraaid, je hoeft hem alleen nog maar te croppen om van de lege hoeken af te komen. Kies de crop-tool Gereedschap -> Transformaties -> Snijden en schalen (SHIFT + C)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60808/full.gif

en trek een kader om het deel van de foto dat je wilt behouden.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60809/full.jpg

Eventueel kan je in het menu van de Snij-tool ook handmatig de begincoördinaten en het formaat aangeven.

Klik met je muis binnen de selectie om te bevestigen en de actie uit te voeren.

Met dank aan Garyu voor de uitleg :)

Paint Shop Pro - Semi-automatisch

1. Neem de Straighten Tool

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60819/full.jpg

2. Je krijgt nu een lijn die je evenwijdig aan de horizon (of een andere lijn in je foto die horizontaal moet komen) moet leggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60820/full.jpg

Druk vervolgens op Apply om de draai te bevestigen

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60821/full.jpg

3. Met de Crop Tool kan je nu de foto bijsnijden.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60822/full.jpg

Om de originele verhoudingen te behouden kan je eventueel een vinkje zetten bij Maintain aspect ratio

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60823/full.jpg

Met dank aan Orion84 voor de uitleg & screenshots :)

[ Voor 35% gewijzigd door Zoefff op 17-08-2007 11:00 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

misschien ook handig als je handmatig je foto draait, het raster aan te zetten...zodat je altijd met een horizontale lijn werkt waarmee je kunt vergelijken.
sneltoets = CTRL + '

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ETM schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 16:11:
misschien ook handig als je handmatig je foto draait, het raster aan te zetten...zodat je altijd met een horizontale lijn werkt waarmee je kunt vergelijken.
sneltoets = CTRL + '
Of een guide, dat is misschien nog handiger omdat je die precies op de juiste plek kunt slepen.
View -> New Guide en dan horizontaal kiezen. Met de Move Tool (V) kun je hem dan slepen naar de juiste hoogte.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
De laatste methode van Zoeff werkt alleen als je maar 1 (background) layer hebt met daarin je foto. Heb je meerdere layers met masks etc dan gaat het niet op.

In zo'n geval doel je het volgende :
Hou ALT ingedrukt en ga naar de opties van je Layer-panel (dat kleine pijltje wat rechtsboven je panel zit). Nu kies je (met ALT nog steeds ingedrukt) voor "Merge Visible".
Je krijgt nu een nieuwe layer met daarin ALLE zichtbare bewerkingen (dus adjustment-layers etc etc) in 1 nieuwe layer. Deze kan je nu volgens de "Free Transform" methode van Zoeff draaien/transformeren.

My 2 cents.

EDIT :
Je zou ook gewoon een flatten image kunnen doen, maar dan ben je al je bewerkingen kwijt. Nu heb je gewoon een nieuwe layer met daarin alles wat je hebt gedaan + je transform.

[ Voor 16% gewijzigd door GerardHenninger op 14-06-2005 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goede tip, aan de andere kant zou je ook kunnen beginnen met het rechtdraaien van je foto voordat je wat anders doet ;)

Maar aangezien ondergetekende regelmatig last heeft van scheve plaatjes ben ik erg blij met Zoefff's tutorial :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48

Acid_Burn

uhuh

mee eens. Eerst draaien.. dan bewerken,

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 14:57

zAo

GPLv2 Fanboy

Mooie tutorial :)

Kan iemand mij dit vertellen voor Gimp? Ik kan het echt niet vinden...

Thanks in advance _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

Garyu

WW

In The GIMP heb ik even gekeken naar een vergelijkbare manier, en dat kan zo:
- open het bestand
- kies Tools > Measure
- trek een vergelijkbaar lijntje als in de startpost hier wordt aangegeven
- je ziet in de statusbar onderaan een mooi getalletje verschijnen: X pixels, Y graden
- kies Tools > Transform Tools > Rotate.. (Shift+R)
- typ 't getalletje van Y graden in (met een minnetje ervoor, je wilt immers deze hoek opheffen, niet verdubbelen) en klik op Rotate.

Klaar :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan het verhaal van Garyu hierboven overgenomen worden in de startpost met vergelijkbare plaatjes erbij? Dan kan Photoshop uit de topictitel en kan een PaintShop Pro gebruiker er een PSP tutorial voor schrijven, zijn we met dit onderwerp al klaar :)

Overigens een erg handige en duidelijk geschreven tutorial dit :)

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 15-06-2005 07:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Ik heb The GIMP toegevoegd aan de SP. PSP heb ik helaas niet in huis, dus als iemand anders mij afbeeldingen en een uitleg kan mailen, dan zet ik het in de SP :)

sandervleeuwen [at] mytweakers [dot] net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Toevoeging:

Met de Photoshop CS2 Camera RAW importer kun je bovenin het scherm kiezen voor de Straighten Tool (twee lijntjes die onder een hoek staan met een pijltje en rondje er tussen). Hiermee kun je in 1x de rotatie en crop handeling verrichten. Teken hiermee een lijn (langs de horizon) op de foto, laat de muisknop los en de gewenste resultaten verschijnen op het scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door MissingDog op 15-06-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
'k Heb de tutorial voor The GIMP als extra linkje in de tutorial toegevoegd (als anchorpoint dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoefff schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 12:33:
Ik heb The GIMP toegevoegd aan de SP. PSP heb ik helaas niet in huis, dus als iemand anders mij afbeeldingen en een uitleg kan mailen, dan zet ik het in de SP :)

sandervleeuwen [at] mytweakers [dot] net
PSP heeft een speciale straighten tool die grotendeels werkt zoals de automatische methode in PS.
Je krijgt daarmee een lijn die je zo versleept dat ie evenwijdig loopt aan de horizon, en vervolgens klik je op apply, waarna je nog moet croppen.

Zal zo wel ff proberen of ik wat screens kan maken.

EDIT: Je hebt mail ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2005 14:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:42

Sabbi

je denkt aan mij.

Mooie tutorial, misschien handiger om ipv alles te selecteren met de marquee-tool dit via >Select>All te doen of via Ctrl+A.

(De uitgebreide versie hierboven is ook leuk maar dat is misschien wat te gevorderd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Je hebt helemaal gelijk. Dacht dat ik dat ook had opgeschreven, maar dat ben ik blijkbaar vergeten. Toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
PSP ook toegevoegd, met dank aan Orion84 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
PSP ook in de sticky toegevoegd :) Zal Orion84 nog ff toevoegen aan de credits. Vergeet ik ondertussen nog iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
Garyu , die de GIMP uitleg heeft gegeven (of in ieder geval een aanzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Topictitel aangepast en Garyu aan de credits toegevoegd :)

[ Voor 49% gewijzigd door Grrrrrene op 15-06-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:20

Garyu

WW

Ik zal binnenkort nog ff wat screenshots enzo maken, dan is de tutorial ook echt af :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 13:24

Impry

Rallymedia.nl

Om de 3:2-verhouding te behouden kun je tijdens het croppen ook gewoon 3 & 2 bovenin invullen:

Afbeeldingslocatie: http://www.urlz.nl/img/6267_1119446934.jpg

Om deze weer weg te halen druk je op "Clear"

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb een klein probleempje en wil graag weten of dit opgelost kan worden. Ik heb een foto en na het rechtzetten van de horizon blijven in de hoeken dus onopgevulde gaten zonder foto. Nou kan ik hem best een stukje croppen en dat heb ik dan ook gedaan, echter heb ik een foto waarvan ik de weggedraaide hoek eigenlijk liever niet wil kwijtraken, want als ik em verder crop (naar boven dus, vanaf onder gezien) dan haal ik een stukje van het onderwerp weg wat ik niet wil. Dat hoekje moet opgevuld worden met gras. Is dat mogelijk?

Dus om het bij het voorbeeld van dit topic te houden: De paal valt door het draaien er een stuk vanaf, bij mij is dit een poot van een hond. ik zou dus graag iets lager croppen, zodat de poot erop blijft staan, maar wil de hoek die dan wit blijft (zonder foto dus) opvullen met zand (gras bij mij). is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dik 2 jaar oud topic kicken met een vraag waar je 't antwoord zelf al weet?
Wanneer er bij het rechtzetten van de horizon iets van je uiteindelijke kader afvalt, dan is dat gewoon zo. Wil je dat niet, dan moet je leren leven met een scheve horizon op dat plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:44
Sinds kort trek ik horizons recht met Lightroom, nog nooit was het zo makkelijk!
@ leeke1984 : croppen gebeurt hierbij automatisch

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je cropt dan verlies je gewoon een stuk van je foto en croppen is nodig om je foto recht te krijgen.
met veel pijn en moeite zou je er een stuk bij aan kunnen clonen, maar dan moet je wel erg goed kunnen om het niet te laten opvallen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
leeke1984 schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 00:16:
Dus om het bij het voorbeeld van dit topic te houden: De paal valt door het draaien er een stuk vanaf, bij mij is dit een poot van een hond. ik zou dus graag iets lager croppen, zodat de poot erop blijft staan, maar wil de hoek die dan wit blijft (zonder foto dus) opvullen met zand (gras bij mij). is dit mogelijk?
Als het weg is is het weg, daar kan je natuurlijk weinig aan doen ;)

Je kan wel een aantal trucjes uithalen om het alsnog te bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld met de warp-tool de betreffende hoek van je foto (voor of na het croppen) een beetje uitrekken zodat je net wat meer opvulling hebt, maar het niet opvalt dat je de foto hebt uitgerekt. Of je pakt zoals hierboven ook al gesuggereerd wordt de clone-tool om wat gras bij te maken. Als je dat een beetje onder de knie hebt kan je dat behoorlijk netjes doen, het zal een gemiddelde kijker niet opvallen.

Hop, en dit topic maar meteen gemoved naar FGW :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 19:45
ikmattie schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:35:
Sinds kort trek ik horizons recht met Lightroom, nog nooit was het zo makkelijk!
@ leeke1984 : croppen gebeurt hierbij automatisch
nog gemakkelijker dan met Picasa?:

1. Select the photo you wish to edit.
2. Click "Straighten."
3. Drag cursor until the photo is straight with aid of the raster overlay.
4. Click "Apply."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
catchingfire schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:51:
[...]

nog gemakkelijker dan met Picasa?:

1. Select the photo you wish to edit.
2. Click "Straighten."
3. Drag cursor until the photo is straight with aid of the raser overlay.
4. Click "Apply."
Makkelijker dus nog!:
lijn trekken op scheve horizon,
lightroom zet horizon recht! (dit hoef je dus niet zelf te doen) en cropped de foto
klaar

[ Voor 3% gewijzigd door ikmattie op 17-08-2007 13:28 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Hoe doe ik dit in Paint.net dan?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
je monitor draaien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu dit topic toch omhoog komt...

Mensen die gemakkelijk willen 'straighten', gebruik picasa.

Prachtig programma en helemaal niets moeilijk aan. (werkt wel met een raster dus je moet het een beetje op zicht doen, dus hyperperfect zal het nooit zijn, maar het gebruiksgemak maakt veel goed)

Croppen wordt idd automatisch gedaan.

edit: nevermind, ik was niet op de tweede pagina aan het lezen blijkbaar ... :X

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2007 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 13:51:
Nu dit topic toch omhoog komt...

Mensen die gemakkelijk willen 'straighten', gebruik picasa.

Prachtig programma en helemaal niets moeilijk aan. (werkt wel met een raster dus je moet het een beetje op zicht doen, dus hyperperfect zal het nooit zijn, maar het gebruiksgemak maakt veel goed)

Croppen wordt idd automatisch gedaan.

edit: nevermind, ik was niet op de tweede pagina aan het lezen blijkbaar ... :X
Bij Lightroom hoeft het niet op zicht,
je tekent een lijn over de horizon heen, Lightroom zet vervolgens deze lijn recht en cropped automatisch de hoeken bij

Mijn Flickr; Sony A7iii

Pagina: 1