Toon posts:

Transcend SD Flash 2GB -> 935mb, kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een SD kaartje gekocht van Transcend, nl een 2GB 150x. Nu gaf mijn eigen computer aan dat de kaart geformatteerd moest worden, maar dat kon hij op een of andere manier niet. Misschien een cardlezer die deze snelle kaartjes of iets dergelijks niet aan kan? In ieder geval, toen heb ik het geprobeerd met een digitale camera, deze formatteerde de kaart, maar tot een grootte van 935mb... Ik dacht eerst dat de kaart kapot was, en dat hij alle beschadigde sectoren had verwijderd, maar nu begin ik te vermoeden dat het door de digitale camera komt. Het geval is namelijk, dat als ik bij de systeemwerkset kijk (in een andere pc, mijn cardreader herkent de kaart nog steeds niet), dat hij de kaart weergeeft met 932mb niet toegewezen....

Voor mij is het een groot raadsel, en als ik hem terugstuur naar de leverancier en het mijn fout is, betaal ik natuurlijk onderzoekskosten. Ik hoop dat een van jullie een goede tip voor mij heeft.

Thnx!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je ook even kijken tussen configuratiescherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> opslag :?
Wie weet geeft hij daar heel wat anders aan, en zou je hem dan evt. kunnen formatteren ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Daar geeft hij juist aan dat die bestandsruimte niet is toegewezen, maar als ik hierop klik kan ik niks met deze ruimte, verder, als ik ga formatteren, formatteerd hij alleen de eerste 935mb van het kaartje... Misschien iemand ook een tip voor een ander proggie waarmee ik het kan proberen?

• Outerspace

Outerspace

Wat geven Spacemonger en Sequoiaview aan :?
en heb je iets van deze tools gebruikt: OM FAQ: Een paar handige freeware tooltjes

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn Spacemonger en Sequoiaview en/ of hoe kom ik daaraan? nvm, staat in je lijstje, ik ga ff proberen. Thnx

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geven allebei gewoon dezelfde grootte in als in windows... Ken je ook een partitieprogrammaatje dat ook voor flashkaartjes werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Met SwissKnife (proggie dat stond in je lijst) heb ik het kaartje opnieuw kunnen formatteren waardoor hij nu weer 1800 nog wat mb groot is. Super bedankt voor de tip!!!

Nu ik toch al zo schaamteloos gebruik van je aan het maken ben nog 2 andere vraagjes:
1. Waarom is het kaartje in windows maar 1876 of zoiets mb groot, is toch 2gb?
2. Hoe kan het dat mijn cardreader het kaartje niet kan lezen, bestaan er readers die snelle SD kaartjes niet kunnen lezen of kaartjes met een hoge capaciteit?

Thnx

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 11:57:
Met SwissKnife (proggie dat stond in je lijst) heb ik het kaartje opnieuw kunnen formatteren waardoor hij nu weer 1800 nog wat mb groot is. Super bedankt voor de tip!!!

Nu ik toch al zo schaamteloos gebruik van je aan het maken ben nog 2 andere vraagjes:
1. Waarom is het kaartje in windows maar 1876 of zoiets mb groot, is toch 2gb?
2. Hoe kan het dat mijn cardreader het kaartje niet kan lezen, bestaan er readers die snelle SD kaartjes niet kunnen lezen of kaartjes met een hoge capaciteit?

Thnx
1. 1 mb is 1024 bytes. Dus reken maar uit. Een 200gb harde schijf wordt ook weergegeven als 189gb :) Check ook OM FAQ: Mijn schijfruimte klopt voor geen meter, hoe komt dat? ;)
2. Dat zou ik niet weten, zoek even op got of op google :)

[ Voor 74% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2005 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
over vraag 1 nog even; klopt, maar dat betekend toch dat 2gb 2048mb is? Zou het kunnen liggen aan de gebruikte clustergrootte? En.. als ik die aanpas, naar een kleinere grootte, laat zeggen 4kb, wordt het schijfje dan langzamer?

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:03:
over vraag 1 nog even; klopt, maar dat betekend toch dat 2gb 2048mb is? Zou het kunnen liggen aan de gebruikte clustergrootte? En.. als ik die aanpas, naar een kleinere grootte, laat zeggen 4kb, wordt het schijfje dan langzamer?
Misschien hoef je dat niet te doen :)
Het kunnen ook gewoon verborgen bestanden zijn, of slackspace.
Zie die link naar de faq, daar staat meer info over in ;)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Harddeschijf fabrikanten (en dus ook flashkaart fabrikanten) gaan uit van 1 kb = 1000 bytes, dus met 2 gb is dat 2000000000 bytes. Officieel is het 1 kb = 1024 bytes, dus: 1907 megabyte voor 2000000000 bytes. Dan gaat er nog wat af voor de partitie tabel en dat soort dingen en kom je dus aardig in de buurt van die 1876 mb. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, is nu helemaal duidelijk! Thnx voor jullie hulp!!!
Pagina: 1