Toon posts:

[XP] Problemen met weergegeven schijfgrootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na problemen met de weergave van de defragmentatie heb ik nu problemen met de weergave van de schijfgrootte en de benaming van een schijf, hoewel het ook aan de schijf zelf zou kunnen liggen.

In de verkenner zie ik een schijf van 115 GB met de naam "Lokaal Station", in de tabelweergave van schijfbeheer zie ik een schijf van 115 GB met de naam "Documentaires 2" en in de visuele weergave van schijfbeheer zie ik een schijf van 371 GB met eveneens de naam "Documentaires 2", terwijl het overal een schijf van 115 GB met de naam "Documentaires 2" zou moeten zijn.

De naam is al voor de 2e keer 'zomaar' veranderd en verder gebeurt het soms dat ik zonder aanwijsbare reden alle data van die schijf kwijt ben (gelukkig is het slechts een backup, vandaar het getal 2).

Het betreft een Hitachi IC35L120AVV207-1 (Primary Master - PATA), de problemen zijn er gekomen sinds ik boot vanop 2 Maxtors 6Y120M0 (120 GB - SATA) op de onboard Promise 20378 controller in RAID0 (vroeger ook al gedaan op de onboard RAID VIA 6410 van de P4P800 Deluxe zonder dergelijke problemen). Mijn huidige moederbord is een P4C800 Deluxe, verdere specificaties die denk ik niet echt relevant zijn: http://specs.tweak.to/5817 PS: SMART en Sandra geven geen problemen voor de Hitachi, hoewel ik eens gezien heb dat de naam van de schijf in de BIOS en apparaatbeheer IC35L120AVV207-1' ' ' ' ' ' ' ' ' ' was.

Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn? Aangezien de naam in de BIOS soms anders is zou je denken dat het aan de schijf ligt, maar kan het ook aan Windows liggen indien het niet goed kan omgaan met situaties waarin de benaming en grootte van de schijf anders zijn dan wat het zou moeten zijn?

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/742/tmp2lv.th.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 22:20 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Check je kabels maar eens goed (vervang ze eens).
Als je ook foute namen in je BIOS krijgt heeft Windows er alvast niks meer mee te maken, die heeft dan gewoon last van hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 13-09-2005 22:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
De kabels heb ik al verschillende keren gecontroleerd en de andere schijf op die kabel (Maxtor 80 GB) heeft nooit problemen. In het verleden heb ik al eens een slechte kabel gehad en dat leidde slechts tot trage overdrachtsnelheden, niet tot het verlies van alle gegevens.

Ik heb even herstart en in de BIOS wordt de naam van de schijf normaal weergegeven en in Windows is momenteel alles terug normaal, maar het is denk ik gewoon een kwestie van tijd vooraleer het weer gebeurt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vervang je kabel nou maar ;)
Of je controller is brak, of de schijf, of de kabel.
Een andere oorzaak waardoor je zelfs in je BIOS garbage krijgt bij HDD autodetection is er eigenlijk niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt de schijf zelf te zijn, vandaag bleef mijn pc telkens een halve minuut hangen tijdens het lezen van de BIOS en het opstarten van Windows ging heel traag. Een andere kabel haalde niets uit en zonder de schijf ging alles terug zonder problemen, alvast bedankt voor de raad. Ik denk dat ik mijn partitities ga herindelen zodat ik van alles een backup kan blijven nemen zonder een extra schijf te kopen.