Toon posts:

Harde schijf bekijken in m'n laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Deze week wilde m'n laptop niet meer opstarten, omdat ie m'n harde schijf opeens niet meer kon vinden. Ik heb van alles geprobeerd softwarematig (BIOS), maar niets werkte.

Nu wil ik graag bij de harde schijf van m'n laptop komen, omdat ik denk dat de kabel gewoon een stukje los is geschoten. Maar hier komt m'n probleem. Ik kan niet in m'n laptop.

Het enigste wat ik open kan maken zonder de garantie te verneuken, is een klepje voor de accu, een klepje voor de RAM modules, en eentje voor m'n wireless kaartje.

Voor m'n harde schijf moet ik volgens mij een "Warranty void if seal is broken" openmaken, en dat doe ik liever niet ;).

Ik heb een BenQ Joybook 8100, en ben echt helemaal gefrustreerd door m'n dataverlies op de harde schijf. Ik ben bang dat als ik hem laat maken dat ze niet voorzichtig met m'n data omspringen en net zo lief alles verwijderen.

Weet iemand hier een oplossing? Weet iemand of m'n harde schijf te benaderen is zonder de garantie te verbreken?
Weet iemand waar ik van die "warranty void" stickers kan halen? (:P)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:17

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Weet je toevallig wat voor schijf er in zit (welk merk). Staat vast in het specs boekje :)
Als je dat weet zou je kunnen kijken met een diagnostisch tooltje om je computer te testen.
Je kan ze hier vinden: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

En anders moet je hem maar gewoon terugsturen, ze kunnen er wel voorzichtig mee omspringen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 13-09-2005 14:24 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
fohn er tegenaan dan schijnt ie los te raken.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
In de laptop zit 9 van de 10 keer geen kabel om je harddisk aan je moederbord te knopen, maar een connector, en die is moeilijk los te krijgen als de harddisk in je laptop zit... :)
Hoor je een geluid van je harddisk komen??

Verwijderd

Zitten er bij of in het toetsenbord nergens geen klipjes welke je kunt verschuiven zodat je het toetsenbord kun loskoppelen van de laptop? Wellicht zit daaronder de harddisk.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Laptopschijven zitten normaalgesproken met directe connectors vast aan het moederbord :)

Maar als je nog garantie hebt dan ga je toch niet zelf zitten kloten en lever je het apparaat gewoon in. Die stickers zitten er niet voor niets op natuurlijk ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:23:
Weet je toevallig wat voor schijf er in zit (welk merk). Staat vast in het specs boekje :)
Als je dat weet zou je kunnen kijken met een diagnostisch tooltje om je computer te testen.
Je kan ze hier vinden: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

En anders moet je hem maar gewoon terugsturen, ze kunnen er wel voorzichtig mee omspringen ;)
Bedankt voor de tip, maar ik kom niet verder dan m'n opstartscherm.

Daarna krijg ik een error van PXE 2.0 en die error wordt de hele tijd gelooped. Ik kan dus niet in windows of niks.
ShellGhost schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:25:
In de laptop zit 9 van de 10 keer geen kabel om je harddisk aan je moederbord te knopen, maar een connector, en die is moeilijk los te krijgen als de harddisk in je laptop zit... :)
Hoor je een geluid van je harddisk komen??
Oke, dat wist ik niet.

Nee ik hoor zo op het eerste gezicht geen geluiden van m'n schijf. Ik weet wel dat voordat ik deze error kreeg, ik op m'n laptop 'gesteund' heb, en 'dacht' een kraak-achtig geluid te horen. Als ik nu met m'n laptop schud, hoor ik wel een loszittend iets, maar ik weet niet of dit eerder ook al was.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:25:
Zitten er bij of in het toetsenbord nergens geen klipjes welke je kunt verschuiven zodat je het toetsenbord kun loskoppelen van de laptop? Wellicht zit daaronder de harddisk.
Nee helaas, zoals ik als zei, ik heb maar 3 dingen die open kunnen, en vanuit daar kan ik nog niet verder.

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:38:
Laptopschijven zitten normaalgesproken met directe connectors vast aan het moederbord :)

Maar als je nog garantie hebt dan ga je toch niet zelf zitten kloten en lever je het apparaat gewoon in. Die stickers zitten er niet voor niets op natuurlijk ;)
Dat is uiteraard wel de veiligste oplossing, maar ik heb geen ervaring met reparatie.

Ik wil eigenlijk kosten wat kost m'n data terughebben (ik produceer muziek, anders ben ik veel werk kwijt... geen backup gemaakt, dom ik weet het... ) en ik vraag me af of ze bij zo'n service center wel kijken of ze nog iets terug kunnen halen, of dat ze meteen een andere schijf erin knallen?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:41:
[...]

Dat is uiteraard wel de veiligste oplossing, maar ik heb geen ervaring met reparatie.

Ik wil eigenlijk kosten wat kost m'n data terughebben (ik produceer muziek, anders ben ik veel werk kwijt... geen backup gemaakt, dom ik weet het... ) en ik vraag me af of ze bij zo'n service center wel kijken of ze nog iets terug kunnen halen, of dat ze meteen een andere schijf erin knallen?
Mail of bel eens met zo'n service center en leg ze je probleem voor. Ik denk dat ze echter niet aan data recovery doen. Als ze het dus niet voor je kunnen doen en alleen de harde schijf vervangen als de sticker nog intact is zul je zelf een keuze moeten maken.
Zelf voor reparatie kosten opdraaien of je data kwijt. :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan er wel vanuit gaan dat ze er gewoon een nieuwe inzetten, en dat je de data kwijt bent, als dit niet eenvoudig te repareren is. Datarecovery is over het algemeen vrij duur :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dan zal je moeten vragen of je de kapotte schijf terug kan krijgen om hem dan op één of andere manier weer aan de praat te krijgen. Of je laat de garantie voor wat het is en koopt een nieuwe schijf en probeert dmv een converter (of iets dergelijks) hem als secundaire schijf aan een pc te hangen en zo de data te restoren ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:46:
Je kan er wel vanuit gaan dat ze er gewoon een nieuwe inzetten, en dat je de data kwijt bent, als dit niet eenvoudig te repareren is. Datarecovery is over het algemeen vrij duur :P
Inderdaad, het is een prijzig gebeuren.

Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat ze eerst kijken of er iets 'simpels' aan de hand is, zodat ze dezelfde schijf kunnen maken, ipv ene nieuwe erin? Anders ga ik zelf proberen te sleutelen :)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01 17:32

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:47:
[...]

Inderdaad, het is een prijzig gebeuren.

Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat ze eerst kijken of er iets 'simpels' aan de hand is, zodat ze dezelfde schijf kunnen maken, ipv ene nieuwe erin? Anders ga ik zelf proberen te sleutelen :)
Dat doen ze niet, snel andere schijf erin is goedkoper dan tijd besteden aan problemen zoeken.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Coach4All schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:50:
[...]

Dat doen ze niet, snel andere schijf erin is goedkoper dan tijd besteden aan problemen zoeken.
En dat is dus hetgeen mij niet lekker zit.

Ik denk dat ik eens ga bellen met de servicedienst, om te kijken of ik misschien m'n oude hdd terug kan krijgen als ze er een nieuw inzetten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:37
Laat er dan een nieuwe schijf in "knallen" en vraag de oude terug onder het mom van: dat hij naar een data recovery bedrijf gaat?

Verwijderd

je kan ook bellen en vragen of je dat stickertje mag verwijderen. Op mijn asus laptop zit helemaal niet zo'n sticker en kan er zo een andere schijf in plaatsen als ik dat zou willen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:12:
je kan ook bellen en vragen of je dat stickertje mag verwijderen. Op mijn asus laptop zit helemaal niet zo'n sticker en kan er zo een andere schijf in plaatsen als ik dat zou willen.
Mwah dat stickertje zal er niet voor niets opzitten.. :)

Het zit precies over een schroefje, en als ik het goed bekijk zit er ook nog iets van een chipje in die sticker.

Verwijderd

Topicstarter
Is er trouwens een 'makkelijkere' (lees: voor n00bs) mogelijkheid om, stel dat ik de schijf terug krijg, de data daarvan af te halen, zonder printplaatjes te vervangen etc?

Ik ben alles behalve hardwarematig technisch :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:17

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ja, met die dagnostische tooltjes die ik je aanwees.
Maar omdat jij niet goed kan booten, heeft dat ook geen nut :/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Syndr0me: heb je geprobeerd wat ik aangeraden heb? B)

-edit: Is er trouwens een 'makkelijkere' (lees: voor n00bs) mogelijkheid om, stel dat ik de schijf terug krijg, de data daarvan af te halen, zonder printplaatjes te vervangen etc?

ja, reanimeren met een schroevendraaier, maja als je niet weet hoe dat moet .. dan kan je dat maar beter niet proberen.

ga er nou maar vanuit dat ie D00D is

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:53 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:39:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ik kom niet verder dan m'n opstartscherm.

Daarna krijg ik een error van PXE 2.0 en die error wordt de hele tijd gelooped. Ik kan dus niet in windows of niks.
Hmmz, PXE klinkt als een netwerkkaart die van het netwerk wil booten.
Op school ook van die fijne machines die dat doen. Vinden ze echter niks dan wil zo'n machine nog wel eens in een rebootloop gaan (hij blijft dan maar domweg rebooten).
Van de HD opstarten wil niet omdat hij voordat hij de HD asnspreekt alweer gaat rebooten.

Heb je in de BIOS van je laptop soms de optie aanstaan waarmee de laptop van het netwerk kan opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
Mjah die optie is waarschijnlijk "Boot to LAN", die als 4e in mijn boot-volgorde staat (als laatste dus).

Hij ziet dus m'n hdd niet (1e), in BIOS staat Primary Master ook op None en kan ik niet veranderen.

Ik ga nu eens even de BenQ Technische Dienst bellen, kijken of ze daar iets weten :).

Verwijderd

hoe is het afgelopen? ik heb namelijk net exact hetzelfde probleem gekregen;
- tijdens werken crash ( zonder zware toepassingen of eerdere problemen)
( laptop is krap een jaar oud)
- booten gebeurd in een loop
- booten vanaf cd rom etc wil ook niet

ook hoor ik een rammelend geluid, waarvan ik niet weet of dat er eerder ook was...

ben van plan hem naar de TD van de winkel te brengen, maar ik zit niet te wachten op een dure nieuwe harde schijf als het idd een brakke connector blijkt te zijn...

hampo

Verwijderd

nu probleem is opgelost;
door het trillen van verplaatsen laptop ( tsjah, dat doe je met zo'n ding)
was de HD los geschoten

kwestie van terugklikken en hij deed het weer

hoop dat deze info voor iemand nog eens bruikbaar kan zijn

• Joey_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 18:34

Joey_k

Rammstein Rulez - Crx ook!

Kun je mij uitleggen hoe je bij de harddisk komt, want ik kan hem niet vinden... Ik heb inderdaad alle klepjes geopend en erachter gekeken, maar daar dus niets gevonden.
Het toetsenbord kun j er ook uithalen door hele kleine nokjes weg te drukken met een platte schroevendraaier. (Deze nokjes zitten bovenaan het toetsenbord boven de F1 - F7 & Insert prt sc toetsen).

Ik ben dus heel erg benieuwd waar dat ding zit...

Nokia verzamelaar....

Pagina: 1