Toon posts:

USB 2.0 en vier "Via rev 5 or later..." controllers ?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb dit topic al op het MSI forum gepost, maar daar zijn ze niet zo happig op antwoorden... Kan iemand mij hier misschien verder helpen?

Thanks!

Gr, Friso

====

Hi

Yesterday, I reinstalled my computer and installed a new mainboard (MSI KT6 Delta). This mainboard contains 8 USB 2.0 ports. I installed the Windows XP SP1 Via patch and upgraded to WinXP SP2. The problem is that Windows indicated that I connect my portable hard disk to a low speed port. When I take a look in device manager, I see the following:

Via Rev 5 or later USB Universal Host controller
+ USB Root HUB (2 ports according to properties)

Via USB 2.0 Enhanced Host Controller
+ USB Root HUB (8 ports according to properties)

The problem is that all my devices are connected (according to device manager) to the "Via Rev 5..." controllers. When I check out the properties of these controllers, I conclude that every controller contains two ports, which totals to 8 ports.

When I check the properties of the "Via USB 2.0" controller, it mentions 8 ports....

My mainboard has a total of 8 physical ports and I suspect a driver mess-up. For this reason, I completely removed ALL USB devices from device manager and let plug and play do it's job. Unfortunately, this resulted in the same situation... 4 "Via rev 5" controllers and 1 "Via USB 2.0" controller.

When I take a look in the BIOS, I see the following USB related settings:

Enable USB Ports: 8ports
USB Legacy support: disabled

What can I do to enable the USB 2.0 function of this mainboard?

Thanks in advance!

-------------------------
AMD Athlon XP 3000+ MSI KT6 Delta 2x Kingston DDR400 PC3200 Club3D ATI Radeon 9600 Pro 1x Maxtor 200 GB ATA133 2x Maxtor 200 GB SATA150 RAID 1 C-Media onboard sound Broadcom onboard GBLAN Plextor PX708A Plextor PX2410A Enermax 430W

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Heb je misschien een Nederlandse vertaling voor me :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Allemaal leuk en aardig zonder spelfouten, maar je zult het toch even naar het Nederlands moeten vertalen. Natuurlijk is het prima leesbaar, maar het is niet de bedoeling in het Engels te posten :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kan je ergens niet in je bios kiezen tussen USB in Hispeed of fullspeed? Deze zou op fullspeed moeten staan.

offtopic:
Hier op GOT hebben we het liever in het nederlands

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 21:06
ik heb heir hetzelfde moederbord en eerst ook dat probleem. SP1 instaleren doet wonderen ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:49:
ik heb heir hetzelfde moederbord en eerst ook dat probleem. SP1 instaleren doet wonderen ;)
Misschien kun je de volgende keer wèl naar deze zin kijken:
I installed the Windows XP SP1 Via patch and upgraded to WinXP SP2.
Zullen we nu dan maar even wachten tot de TS er in het Nederlands staat? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 11:51
Pfff, wat zijn jullie nou voor tweakers. Een beetje tweaker kan toch zeker wel Engels. Wat hij zegt komt hier op neer.

Als hij zijn usb2.0 hdd op zijn usb2.0 poorten van zijn mobo aansluit krijgt hij de melding dat het apparaat sneller kan werken. Dus werkt op usb1.1 snelheden.
In de device manager staan 4 Via usb rev 5 of later controller en 1 via usb 2.0 controller. En hij vraagt zich af hoe hij het kan oplossen.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan :-)

Hi

Gisteren mijn PC opnieuw geinstalleerd en gelijk een ander moederbord (MSI KT6 Delta) erin gezet. Hierop zitten volgens de handleiding 8 USB 2.0 ports. Windows XP SP1 CD geinstalleerd en de patch van Via voor USB 2.0 geinstalleerd. Vervolgens upgrade gedaan naar SP2. Verbind ik nu mijn portable hard disk, dan krijg ik de melding dat hij niet op zijn maximale snelheid werkt en dat ik hem moet aansluiten op een USB 2.0 port. Ga ik dan naar de device manager, dan zie ik het volgende:

+ USB Root HUB (2 poorten volgens eigenschappen)

Via USB 2.0 Enhanced Host Controller
+ USB Root HUB (8 poorten volgens eigenschappen)

Al mijn USB apparaten zijn (volgens de device manager) verbonden aan "Via Rev 5..." controllers. Vraag ik dan meer gegevens van die controllers op, dan hebben ze allemaal 2 poorten. In totaal dus 8 poorten verdeeld over vier "Via rev 5..." controllers.

Ga ik dan naar de eigenschappen van de "Via USB 2.0 Enhanced Host Controller", dan staat daar dat dat ding 8 poorten heeft......

Mijn moederbord heeft in totaal 8 fysieke USB poorten en ik vermoed dus ook een corrupte driver (beetje vreemd na verse installatie)... Daarom heb ik ALLE USB apparaten die onder het kopje USB in de device manager staan verwijderd en Windows Plug & Play zijn werk laten doen. Helaas resulteerde dit in dezelfde situatie: 4 "Via rev 5" controllers en 1 "Via USB 2.0" controller.

Kijk ik dan in de BIOS, dan zie ik de volgende USB gerelateerde instellingen:

Enable USB Ports: 8ports
USB Legacy support: disabled

Wat kan ik nog meer doen om USB op dit moederbord te laten werken???

Dank voor jullie antwoord!

-------------------------
AMD Athlon XP 3000+ MSI KT6 Delta 2x Kingston DDR400 PC3200 Club3D ATI Radeon 9600 Pro 1x Maxtor 200 GB ATA133 2x Maxtor 200 GB SATA150 RAID 1 C-Media onboard sound Broadcom onboard GBLAN Plextor PX708A Plextor PX2410A Enermax 430W

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:27
bij mij met een Delta-L nForce moederbord waar ook een aantal USB2.0 aansluitingen op zitten.
Moest ik ook de software van de cd installeren omtrend USB2.0 drivers voor Windows XP SP2.
Ik neem aan dat dit voor jou ook geldt. Dus zoek eventjes op je moederbord installatie cd naar drivers voor USB2.0.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op de CD staan bij USB 2.0 drivers 1 zinnetje: installer Windows XP SP2

What the .... :-) dat staat erop!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:18

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Wel eens op mijn Asusje gehad. Windows XP (no-SP) had wel de USB herkend, maar allen als 1.1.

Service packs geinstalleerd, nog geen USB2. Even de USB poorten in hardware beheer verwijderd, opnieuw laten detecteren en alles was USB2

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:27
Als het goed is moet je daarna op de cd kijken (dus niet autorun) en daar de USB2.0 drivers installeren. Anders zou ik het ook niet weten.
Dus gewoon even door de cd browsen (ofwel "bladeren" voor de mensen die het in het NL willen hebben :+ ).

Verwijderd

Topicstarter
Been there, done that. Op de CD staat ook een textbestandje met "Installeer SP2 en dat doet ie het".

Ik heb ook alles al uit devicemanager (hardware beheer) verwijderd en opnieuw laten detecteren.... no luck :-(

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
Instaleer dan eens SP2 :)

• Dmitri
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:52:
Windows XP SP1 CD geinstalleerd en de patch van Via voor USB 2.0 geinstalleerd. Vervolgens upgrade gedaan naar SP2.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En hoe deden ze het dan onder SP1? Want dat heb je niet gezegd...

Verwijderd

Topicstarter
Daar deden ze het ook niet :-( Vervolgens op aanraden van Via en MSI SP2 geinstalleerd, want daar zou de USB 2.0 ondersteuning toch wel helemaal top zijn....

Even voor de goede orde:
DaNiEl KuNsT: SP1 geinstalleerd
Flesdop: SP2 ook geinstalleerd

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik ken het probleem hier ook, deels dan. Ik draai hier op een Asus P4P800 bord en heb 8 USB poorten ingeschakeld staan. Nu herkent hij er 4 als USB2 fullspeed en 4 als USB highspeed. Het lijkt dus wel alsof er 4 stomweg gecapped worden. Watskeburt?

telefoontoestel

• kluyze
  • Niet online
Het enige wat ik kon vinden toen ik de manual van je mobo doorbladerde (ja zo goed ben ik eens geweest :) ) was dat je misschien eens kunt proberen van PnP support voor je OS uit te schakelen. Misschien dat het niks uitmaakt maar je kan in elk geval proberen.
Daarna je USB-poorten/Controllers opnieuw laten detecteren.

Verwijderd

Topicstarter
BIOS Setup defaults geladen...
PNP Aware OS eens uitgezet...
Alle USB apparaten ontkoppeld
Alle USB devices in hardware manager weggehaald...
Reboot...

...

Still no luck :( Word je toch niet goed van...

• kluyze
  • Niet online
op de site van MSI zie ik nu een "VIA USB2.0 Patch (Under WinXP+SP1)" staan. Heb je dat geprobeerd?

http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=474&kind=1

Onder de C-Media CMI9739A/9761 Software Audio Drivers.

En 2 eronder staan de USB2.0 drivers
Edit: Ik zie nu wel dat dit de drivers voor Win98/Me zijn :? Maar die patch kun je toch proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 12-09-2005 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP + SP1 Via patch heb ik helaas al geprobeerd... Is dezelfde driver, maar met een andere naam.........

Waarschijnlijk hebben mensen zitten zeuren dat er geen "USB 2.0" maar "Enhanced USB" in de naam voorkomt ;(

Still no luck...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mogelijke oplossing gevonden......

Morgen haal ik een USB 2.0 PCI kaart gebaseerd op een NEC chip ipv een f***ing VIA chip :)

Dank voor de vele posts!

Verwijderd

Topicstarter
... en dat helpt dus niet....... :-(

Heb een NEC-based USB 2.0 PCI kaart geinstalleerd... en die wordt in Windows ook herkend als NEC Open Host Controller met vier USB 1.1 poorten...

Er staat in het hele driverlijstje wel een NEC Enhanced Host Controller (dus USB2) bij, maar op welke poort ik de harddisk ook aansluit, steeds de melding dat het apparaat sneller kan......

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
LOL dat is toch echt van de zotten. En als je dan de onboardpoorten uitzet?

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 19:46
Ligt vlgs mij niet enkel aan msi. Ik heb hetzelfde probleem met mijn A8N-sli premium. Er staat wel enhanced usb controller, maar op welke poort ik mijn usb stick (ja usb 2.0 stick) ook aansluit hij geeft steeds de melding dat het een 1.1 poort is :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok... .ik ben eruit. Waarschijnlijk is tijdens het laatste gebruik van die harddisk de interne USB 2.0 "aandrijving" van de harddisk kapot gegaan waardoor hij door Windows als USB 2.0 apparaat wordt herkent, maar op USB 1.1 snelheid draait... Ik heb eens mijn IPOD Mini via USB 2.0 aangesloten ipv via firewire en me dunkt..... vloeiende USB 2.0 snelheid....

Kortom.... probleem zat in de externe harddisk behuizing, die ineens min of meer dood gegaan was en windows voor de gek hield :-)

Resultaat: door het aanschaffen van die NEC kaart zit ik ineens met een enorme hoeveelheid USB2 poorten op mijn PC :)

In ieder geval heel veel denk voor de vele suggesties!

Mardonios

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-01 11:38
Ik zat met hetzelfde probleem en het volgende hielp bij mij:

Ga naar configuratiescherm en dan apparaatbeheer. Ga naar de usb hubs en dan software. Laat windows dan naar nieuwe driver versies zoeken, gewoon op de C:. Bij mij vond hij nieuwe drivers en nu werkt het wel snel :)

Casemod: Cubeleon

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 12:45
Zo'n soort gelijk probleem had ik ook met mijn oude (low budget) Jetway moederbord.
Als ik daar altijd een memorystick, of iets anders op USB2.0 wou installeren, detecteerde hij het installeerde het half en de boel liep vast.
Ook met een losse USB2.0 kaart precies het zelfde probleem, zelfs onder verschillende Windows versies/installatie's.
heb nu een Asus P4P800-SE en niks geen problemen meer!

Schiet me trouwens te binnen, misschien dat als je de onboard USB 2.0 drivers uitzet en dan via het kaartje je hard disk aansluit hij het wel pakt. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1