Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

xtra case of active chipset -fan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal!

Noob dat ik ben, heb ik de volgende vragen.

1- Mijn cpu temp is netjes rond de 45 als hij echt zun best doet, en met een maximum betrouwbare temp van 67 bij een p4 530j lijkt me dat wel in orde. Echter word mijn mobo 50+ wat me toch echt te veel lijkt! Wat is dan het voornaamste om te upgraden? Van passive naar active chipset cooler of een extra casefan met als bedoeling de airflow te verbeteren. (Heb momenteel een 120mm casefan en that's it. Naast de cpu en psu fan's dan.)

2- Hoe sluit ik zo'n fan eigenlijk aan? Er staat overal 3pin's. Maar op mijn moederbord zit langs de cpu maar 2 aansluitingen. 1 voor cpu en 1 voor case fan. Dus mijn vraag hier, molex aansluiting van de psu, wat is dat? Zijn dat die diskdrive aansluitingen? Of die 5.25" aansluitingen, want die hadden 4pinnen als ik me niet vergis.

Ik hoop dat deze topic zo volledig en niet ongegrond is ;) (als noob nogal ervaring met gesloten topics door lack of info etc :P )

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Bij een beetje casefan krijg je een adatertje, zodat je hem aan de 4-aderige molex kunt hangen waar ook je harde-schijven en CD-romspelers aan hangen.

Vaak zit anast de 2 fan-aansluitingen naast de CPU, echter vaak ook nog een fan aansluiting in de rechteronder hoek van het mobo, waar ook de powerswitch ed. zijn aangesloten.

Een mobo van 50+ lijkt me aan de warme kant. Probeer wat meer luchtstroming door je case te krijgen, eventueel door een gat te maken in de bovenkant oid.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Een molex is zo een 4pinnige plug, met een rode, een gele en 2 zwarte kabels. Dit is dus iets anders als een floppy-stroomkabel, die plugjes zijn kleiner en de draadjes meestal dunner.
Ik persoonlijk zou een extra casefan aansluiten. De chipset cooling is er op gemaakt om perfect te kunnen werken bij een degelijke airflow, die hier dus blijkbaar wat zal ontbreken.
Je kan fans ook aansluiten via zo een molex, desnoods knip je de kabels af en soldeer je er een molex aan, of je zoekt naar een fan met molex aansluiting.
Hopelijk heb je er iets aan!
(edit: ik moet sneller leren typen)
edit2: Afbeeldingslocatie: http://www.nuggetlab.com/comptia_files/equipment/perif_Molex%20style%20power%20connector.jpg
Dit is dus een molex

[ Voor 15% gewijzigd door MYST op 09-09-2005 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, beide hartelijk dank :) Het is me volkomen duidelijk. Casefan met molex aansluiting aan de voorkant voor koele lucht toevoer dus.

Topic kan gesloten worden :P Whehehe

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Je zegt dat je 120mm fan op je moederbord aangesloten is. Het is in het algemeen beter als je je fans gewoon direct op je voeding aansluit, op een molex dus. Dan trek je niet zoveel stroom van je moederbord en dat is beter. Als je graag het toerental van de fan wel wilt aflezen, kun je alleen de gele draad van de fan aansluiten op je moederbord :) De rode en zwarte doe je dan op je voeding.
Je kabels goed op orde brengen scheelt ook erg goed in temperatuur. Dan kan er namelijk veel meer airflow ontstaan.

Casemod: Cubeleon

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Weet je zeker dat het wel je moederbord is die 50+ word en niet je CPU?
Hoe lees je de temperatuur af?
De meeste uitlees programma's zitten er helemaal naast met standaard instelingen. Dan is de temp die bij je CPU staat vaak de kast temperatuur en de kast temperatuur de CPU temp.
Je CPU produceerd namelijk ruim de meeste warmte (zeker als ie belast word) en zal dus in 99,99% van de gevallen het warmste onderdeel zijn.

Kijk eens in je bios, die klopt iedergeval wel.

[ Voor 4% gewijzigd door NBK op 09-09-2005 15:09 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

NBK schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:08:
Weet je zeker dat het wel je moederbord is die 50+ word en niet je CPU?
Hoe lees je de temperatuur af?
De meeste uitlees programma's zitten er helemaal naast met standaard instelingen. Dan is de temp die bij je CPU staat vaak de kast temperatuur en de kast temperatuur de CPU temp.
Je CPU produceerd namelijk ruim de meeste warmte (zeker als ie belast word) en zal dus in 99,99% van de gevallen het warmste onderdeel zijn.

Kijk eens in je bios, die klopt iedergeval wel.
tijdens CPU burn in, een kartiertje wachten en dan in everest home kijken wat je temps zijn. bij speedfan is het meestal gokken, met name voor de leek.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 16:41
Ik wil niet perse reclame maken, maar ik heb een 3tal nexus fans in mijn pc zitten.
Deze hebben allemaal zo'n 3pins connector en ook een verloopstukje met molex (man en vrouw aansluiting). Dus je kan gewoon tussen een harddisc zo'n fan aansluiten.

Ik heb juist die fans genomen omdat ze relatief goedkoop zijn, 7 euro en ze zijn muisstil.

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/80mm_casefan_connectors.gif

Verwijderd

Topicstarter
Bios en Asus PC-Probe II lezen dat voor me uit. Bovendien zijn het dezelfde waardes die hij weergeeft.
Ik ga er dus maar van uit dat die ze niet omgedraait heeft.

met andere woorden, wat zou anders een oorzaak zijn voor de hoge temperaturen die mijn moederbord bereikt?

-edit-
nog wat info dan maar. me cpu fan draait op 2700 rpm, de casefan op 1300 rpm. asus q-fan staat vanzelfsprekend uit. (toen deze aan stond bereikte ik temps van 70C voor me cpu :S

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 16:21 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50

World Citizen

FreeReef.nl

brinkdinges schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:59:
Je zegt dat je 120mm fan op je moederbord aangesloten is. Het is in het algemeen beter als je je fans gewoon direct op je voeding aansluit, op een molex dus. Dan trek je niet zoveel stroom van je moederbord en dat is beter.
Damn waarom heb ik daar nog nooit aan gedacht. goede tip!!!!!!!!! _/-\o_

Maar ik zou ook voor een extra casefan gaan. (mischien een 120mm met een verloopstuk naar 80mm, minder toeren=minder geluid)

FreeReef.nl

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Jfwiet schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:37:
Ik wil niet perse reclame maken, maar ik heb een 3tal nexus fans in mijn pc zitten.
Deze hebben allemaal zo'n 3pins connector en ook een verloopstukje met molex (man en vrouw aansluiting). Dus je kan gewoon tussen een harddisc zo'n fan aansluiten.

Ik heb juist die fans genomen omdat ze relatief goedkoop zijn, 7 euro en ze zijn muisstil.

[afbeelding]
Ik kan dit bevestigen... had er voor de sier een fancontroller op aan gesloten, maar die bleek niet nodig: ze zijn supersstil...stiller dan mij HD.

Ik heb er 8 in twee cases...

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1