Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

pc start niet meer na verwisselen voeding fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik gisteren mijn fan van mijn voeding (standaard 300W ATX) heb veranderd, wil mijn pc niet meer starten..

als ik de powerknop van mijn indruk draait de voedingfan gewoon.. de fan van cpu draait ook.. maar verder gebeurt er helemaal nix.. en het beeldscherm roept dat er nix is aangesloten...

wat kan er fout zijn? kan ik beter nu de hele voeding veranderen, of is er iets anders aan de hand??

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 11:16

hilgo

Clear your mind of can't.

Ik zou zelf denk ik de hele voeding vervangen, ben bang dat je iets kapot hebt gemaakt bij het vervangen van de fan.

edit: Had verkeerd gelezen, kan inderdaad niet liggen aan wel of niet krachtig genoeg

[ Voor 84% gewijzigd door hilgo op 09-09-2005 11:05 ]

Discogs

Verwijderd

ik denk niet dat dat het probleem is, als hij daarvoor wel werkte.

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
het verwisselen van een fan kan er niet toe leiden dat je hele pc niet meer werkt.
(tenzij je heel rare fratsen hebt uitgehaald in je bios natuurlijk)

Klinkt lullig maar weet je zeker dat je alle stekkers wel goed hebt aangesloten??

you'll never know

Beeldschermen geven alleen die melding als ze niet met de pc zijn aangesloten. Op het moment
dat de pc uit staat en de monitor aan valt de monitor gewoon in een soort slaapstand. Als je de
stekker eruit trekt zegt de monitor "NOT CONNECTED" of iets dergelijks

Check de connector van je monitorkabels en videokaart even.

[ Voor 40% gewijzigd door sw_reijnders op 09-09-2005 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beeldschermen geven alleen die melding als ze niet met de pc zijn aangesloten.
dat klopt.. maar er klinkt ook helemaal geen piepje ofzo (normaal dus wel), dus hij lijkt helemaal niet te starten..

stekkers zijn volgens mij wel goed aangesloten, maar zal het nog eens controleren..

bios heb ik verder niet aangezeten..

kan het ook zijn dan dat de voeding stuk is?? dat ie niet voldoende voltage heeft om de boel aan te sturen op het mobo, maar nog wel genoeg voor de fan ofzo.. of is dat niet mogelijk?? (vind het zonde om een neiuwe voeding te kopen, als het daar niet aan ligt)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:20 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12
en wat heb je zelf al geprobeert? kheb gister nog precies zo'n zelfde topic langs zien komen met allemaal tips erin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:13:
kan het ook zijn dan dat de voeding stuk is?? dat ie niet voldoende voltage heeft om de boel aan te sturen op het mobo, maar nog wel genoeg voor de fan ofzo.. of is dat niet mogelijk?? (vind het zonde om een neiuwe voeding te kopen, als het daar niet aan ligt)
Volgens mij is die niet stuk, meet gewoon eens na met een multimeter of elk voltage wel aan wezig is. Zo ja, zal die waarschijnlijk niet kapot zijn.

Verwijderd

Ik herken dit probleem. Ook ik heb eens de fan van een voeding willen vervangen en moeten constateren dat daarna de voeding niet meer werkte.

De oorzaak bleek een kortsluiting in de voeding te zijn veroorzaakt door een niet kort genoeg afgeknipt component. Doordat ik de hele print uit de voeding had gehaald en na het vervangen van de fan weer gemonteerd was de print net even anders vastgezet en maakte dat component kortsluiting waardoor de voeding niet meer wilde opstarten. Die print was trouwens hardstikke krom, enkelzijdig en van goedkoop materiaal. Ik heb deze voeding uiteindelijk gerepareerd (het was mijn eer te na om het niet te doen) en hij doet het nog steeds.

Voor de mensen die het willen weten; de voeding was een 400Watt Nexus wat een omgebouwde Fortron/FSP voeding bleek te zijn.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Heb je echt helemaal niks gedaan met de andere draden? Op dit moment lijkt het er meer op dat je voeding geen Power_good signaal geeft ofzo, zodat je moederbord niet opstart.

Was de vorige fan toevallig een driepolige en de nieuwe een 2-polige?

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt erop dat de voeding idd naar z'n grootje was, want heb het even geprobered met andere voeding en hij doet het weer als een trein!

de printplaat is idd ietsje losgeweest, dus het verhaal van die kortsluiting kan hier best ook van toepassing geweest zijn..

oude nog even nakijken of er nog iets te redden valt en anders maar nieuwe voeding halen...

tnx voor de tips iig ;)

Verwijderd

zoals 2 post hierboven gevraagd: was de vorige fan een 3 en deze misschien een 2 aderige fan?

Misschien verwacht de voeding op een of andere manier wel een RPM signaal. Ik heb het ook wel eens gehoord dat bij oude pc de pc ook niet meer starte omdat de fan was vervangen (maakte te veel herrie als ik me goed herinner).

=>Maar dit verklaart het feit wel niet dat de cpu fan aanslaat.

Check voor de zekerheid toch maar eens of je ATX kabel goed inzit.

Verwijderd

Topicstarter
vorige fan was ook 2-aderig, dus dat was het niet denk ik..

ATX kabel zit goed.. als ik hem nog verder druk zit ie aan de andere kant van mijn mobo :P

heb er iig nu een neiuwe voeding in gegooid en hij doet het weer als een tierelier (en nog stiller ook..)

Verwijderd

Je kan ook gewoon de printplaat eruit halen, en dan eerst een islorend lapje plastiek (warmtebestendig) inleggen voordat je de printplaat weer terug monteerd, zo maakt deze geen contact met de voedingsbehuizing.
Pagina: 1