Toon posts:

verschil in cache

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb gister een nieuwe hdd aangeschaft. Namelij 250 Gb 16Mb cache (IDE)
Ik heb er hier ook nog liggen van 120Gb en 80Gb beide 8Mb cache.

Nu vertelde ze me in de winkel dat als ik van 250 de primaire schijf maak voor windows etc. en ik hier dan als tweede hdd eentje van 8m Cache bij hang, dat dit verkeerd kan gaan. Je zou dan een blauw scherm krijgen en moest omdat te voorkomen iets veranderen in je bios. Omdat de cache niet goed zou samen werken. Weten jullie wat hier van waar is ? En hoe het anders moet. Ik haf geen flauw idee op welke woord/onderwerp ik hiervoor moest zoeken op google.

En welke schijf is het verstandigste om windows op te zetten? Die van 250 of 120? (80 is voor school)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 20:01 ]

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwarren ze het met RAID? Ik heb nog nooit van zoiets gehoord bij onafhankelijke harde schijven.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 13:18

Haan

dotnetter

Klinkt mij als de grootst mogelijke nonsens in de oren :/ Cache is in principe 'onzichtbaar', m.a.w. het systeem weet niet eens dat er een cache bestaat..

Ik denk verder dat de nieuwste schijf het snelste zal zijn (mede door de grotere cache ;) ) dus maak daar een 20 GB partitie op als systeempartitie :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt me een broodje aap verhaal. Ik heb ook 2 schijven van 8 en 16MB cache en geen enkel probleem.
Ik zou Windows natuurlijk op de beste zetten, de 250GB dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Plain bullsh*t.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

^^ met Borromini,

Ik heb voor klanten ook systemen gebouwd met diverse hdd's van oud tot jong door elkaar. (klanten leveren hun oude hdd's voor inbouw in een nieuw systeem) Zelfs toerentallen maken niet zo heel veel uit. Scheelt je hoogstens in tijd bij bijvoorbeeld een back-up. (op de langzaamste schijf dan!)

Het is inderdaad wel slim je OS install op de snelste schijf te zetten en de langzaamste te gebruiken voor bijvoorbeeld back-up doeleinden.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon een partitie van windows van 20mb maken op de snelste schijf is het beste?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:12:
dus gewoon een partitie van windows van 20mb maken op de snelste schijf is het beste?
20 GB ;). Je bepaalt natuurlijk zelf hoe groot je OS-partitie is; maar zet ze inderdaad wel op de beste schijf ja.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
bedoelde ook 20Gb :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2005 20:16 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:00:
Ik heb gister een nieuwe hdd aangeschaft. Namelij 250 Gb 16Mb cache (IDE)
Ik heb er hier ook nog liggen van 120Gb en 80Gb beide 8Mb cache.

Nu vertelde ze me in de winkel dat als ik van 250 de primaire schijf maak voor windows etc. en ik hier dan als tweede hdd eentje van 8m Cache bij hang, dat dit verkeerd kan gaan. Je zou dan een blauw scherm krijgen en moest omdat te voorkomen iets veranderen in je bios. Omdat de cache niet goed zou samen werken.
:z
En welke schijf is het verstandigste om windows op te zetten? Die van 250 of 120? (80 is voor school)
OM FAQ / Beleid » Hoe/waarmee kan ik mijn schijf/schijven het beste indelen? :)

• Haan

Haan

dotnetter

Ik ben alleen nog wel benieuwd in welke winkel ze dit verkondigen :P

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Haan schreef op donderdag 08 september 2005 @ 21:57:
Ik ben alleen nog wel benieuwd in welke winkel ze dit verkondigen :P
Troost je... Ik koop m'n hardware bij een hobbyist met érg lage prijzen, die man heeft zelfs een 'showroom', maar die kent Jack sh*t van hardware... 7(8)7

Een voorbeeld:

1. Ik koop een S-ATA harde schijf icm A7N8X-E Deluxe (zie sig). Besteld via internet. Krijg ik telefoon van die brave man: 'Mijnheer, u weet toch dat u twéé S-ATA schijven nodig heeft wanneer u dit mobo koopt? Want dit mobo draait alleen maar RAID met S-ATA mijnheer 8)7.

Heb hem met handen en voeten proberen uit te leggen dat dit niet het geval was (hij wou niet echt luisteren). |:(

2. Ga nog es langs voor wat andere spullen. Voor mij een klant met een verstopte pc (kilo's stof, je kent dat wel, mensen die niks van pc's kennen). Met luchtdruk uitgekuist. Conversatie tussen mijnheer en klant:
M: 'Joa we gen doar nen extra fan in moete zette eh'
Klant (in de wolken door zoveel kennis): 'Joa'
MP: 'Joa, we gen die va voër moete montere neh. Nen inteek.'

8)7

Is het geen common knowledge dat je in een kast met als enige fans je CPU-fan & PSU-fan je eerst een outtake fan monteert? Man man... Hij is brandweerman van beroep :). Over de hardware die hij verkoopt heb ik echter geen klachten :).

3. Pimp pc voor me broer samengesteld (tijdje geleden - Antec Sonata, Xp 3200+, 1 Gig RAM, X800 Pro :+). PC is instabiel om een vreemde reden. Stresstests gedraaid (Sandra, MemTest, cpu-stressprogramma's (kan ff niet op naam komen)). Het cpu-stresstest klapt eruit met 'hardware error'. LAME encoder (is ook cpu-belasting hé) geeft na een paar seconden een encodeerfout. Geheugen lijkt ok. BIOS wordt geflasht, cpu wordt in ander systeem geplaatst. Draait als een zonnetje. CPU komt terug, zelfde probleem (vreemd genoeg draaide een nieuwe cpu in de originele config wél zonder problemen). Ten einde raad breng ik hem bij de man binnen. Die belt me een paar uur later op 'ja kom moar oepale, niks gevonne'. Tja. Wat bleek? Hij had PCMark 2004 gedraaid |:(. Diepgaand als je 't mij vraagt...

Volgens mij heeft een groot deel van de mensen die als verkoper id computerbranche werken nauwelijks het niveau van hobbyist :Y) .

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 08-09-2005 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kweet niet of ik die winkel hier mag noemen :/

• Haan

Haan

dotnetter

Borromini schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:12:

Volgens mij heeft een groot deel van de mensen die als verkoper id computerbranche werken nauwelijks het niveau van hobbyist :Y) .
Gelukkig is het andere helft actief lid van GoT, dus dat compenseert weer mooi :P

• leuk_he
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2005 @ 20:00:
Nu vertelde ze me in de winkel dat als ik van 250 de primaire schijf maak voor windows etc. en ik hier dan als tweede hdd eentje van 8m Cache bij hang, dat dit verkeerd kan gaan.
Er kan altijd iets verkeerd gaan. Maar nu heb je zzo'n waasverhaal over dat het antwoord, nee dat is onzin. Wellicht als je de schijven in raid wilt draaiendat het een zinnig verhaal was geweest.

Voor al je roddels over shops:

http://www.tweakers.net/shopsurvey

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik nog een vraag.
De 80gb schijf die er nu in ligt is een primaire. De schijf van 250gb die erin gaat is ook primair. Om daarna de belangrijke bestanden van de 80 naar de 250 te zetten wilde ik deze in mijn externe behuizing doen. Werkt dit echter wel? Want toen ik die van 250 geformatteerd had, en als primaire schijf gekozen had, werd deze ook niet gezien.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

JA

evt fdisk /MBR vanauit de recovery console draaien om de drive allocatiie (wat is C:) te resetten.

Echter ik denk niet dat je windowss vanaf je interne HD op je exterene HD gepropt krijg.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Topicstarter
Daar gaat het niet om.
Ik zet op die van 250 windows met cd etc.
Dan is die van 80 waar nu windows op staat er uit.
Echter wil ik een aantal documenten wel behouden, dus die van 80 na de installatie in een externe behuizing doen, en dan de belangrijke data naar die van 250 zetten. Maar toen ik dus die van 250 had geformatteerd vanuit de externe behuizing, werd deze niet herkend waarschijnlijk omdat ik van die van 250 een primaire partitie gemaakt heb. Nu zal dus die van 80 ook wel primair zijn (omdat daar nu ook windows op draait), en ben ik dang dat mijn pc straks die van 80 niet herkend, en ik daardoor geen belangrijke documenten etc. kan kopieren naar die van 250

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Oh, nou snap ik het, denk ik.

Nee, 1x primaire partitie (niet disk!) per disk is ok. dus je kunt als het goed is gewoon die 80 GB disk in de externe unit stoppen.

Of heb je het over master/slave? affijn, dat kun je ook gewoon omwisselelen met een jumper.

Waarschijnlijk heeft je externe usb meuk problemen met de 128 GB grens? komt wel eens voor.

Toch nog effe de link onder "ja"lezen?

Verwijderd

Idd de grootste onzin.. Heb zelf pas een 2e grotere schijf bij geplugd en daar XP op gezet. (Oude was w98). Technisch gezien geen probs.. MAAAAAAR :

je doet er best aan je oude schijf tijdelijk te verwijderen, cleane setup van XP te doen en daarna pas de oude terug aankoppelen als slave . Dan ben je zeker dat die oude niet gebruikt wordt door XP. Had ik niet zo gedaan, en heeft me een herinstallatie gekost :-( Xp zet immers wat bestandjes op je oude OS-schijf, die zorgen voor een doorverwijzing naar de nieuwe XP. Formateer je nadien die oude disk.. dan ist goe mis !

Verwijderd

Topicstarter
Net een foutje gemaakt.
Tijdens het formatteren van de 250 Gb schijf een partitie van 250 gb aangemaakt.
Nu dus weer even 80Gb schijf erin, en dan de 250Gb schijf formatteren en alvast partities maken. Waarna ik windows weer op de eerste partitie zal zetten
Pagina: 1