Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Condensator lek op moederbord wat nu ?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb al meerdere keren meegemaakt dateen condensator begon te lekken op een moederbord.

De meeste hadden een waarde van 2700uf.
Alleen deze is voor mij moelijk aan te komen.

Moet ik dan 1 stapje hoger of 1 stapje lager nemen ?

En wat gebeurt er als er aleen de condensator lek is.
Gaat de computer random opnieuw opstarten ?
Of gaat hij na een bepaalde moment niet meer aan ?

Of kan het allebij ?

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 21:22

salient

Want omdat ik herhaal

Allebei. Eerste symptomen zullen inderdaad spontane reboots zijn, en later zal je de PC in zijn geheel niet meer aan de praat krijgen. Ik heb het vaak zat meegemaakt (met voornamelijk MSI moederborden overigens).

--

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gewoon vervangen.
Vaak werkt het bord dan weer.

Zelf haal ik de C's altijd van oude defecte mobo's af. Zitten vaak dezelfde waarden op.
Als je deze niet hebt neem dan een condensator die kwa capaciteit zo dicht mogelijk in de buurt zit. Iets meer of minder maakt niet zo gek veel uit. Let op de + en de - !!!
De spanning die de C aan kan, moet wel gelijk of hoger zijn. Nooit kleiner, anders zal hij niet lang mee gaan.

Suc7

[ Voor 5% gewijzigd door jhead22 op 07-09-2005 09:16 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
Zou een iets grotere nemen.. Groter is niet erg, kleiner kan ie capaciteits problemen krijgen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Inderdaad gewoon vervangen voor een grotere. Ik zou trouwens ook eens proberen je mobo-fabrikant te mailen. MSI heeft Atlas en Terw_Dan wel eens een hele zak elco's voor iets van 50 moederborden voor niks opgestuurd :)

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

Als je voor elco's gaat shoppen neem dan in ieder geval typen die tot 105 graden aan kunnen.
Nog beter zijn zgn. low ESR elco's maar die hebben de meeste elektroboeren niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga even kijken of ik ze uit een oude moederbord kan afslopen.

En de meeste elco's die ik tegen kom gaan tot 105Graden celsius.
Zijn daarook andere van dan ?

Verwijderd

Ja, er bestaan heel veel soorten condensatoren met elk een specifieke eigenschap, waardoor ze voor een bepaalde toepassing heel erg geschikt zijn. De Elco's op moederborden zijn over het algemeen Low ESR en geschikt voor hoge temperaturen (105 graden Celcius). Deze condesatoren worden veel gebruikt in schakelende voedingen. Ze zijn zeker niet overal zomaar tekoop.
Pagina: 1