Nikon en Adobe zijn in gesprek over de toekomst van het RAW-formaat in de digitale fotografie: link. Dit is goed nieuws aangezien er veel heisa is ontstaan een tijdje geleden toen bleek dat de witbalans-gegevens in oa de D2X waren gecodeerd: zie hier. Mede door dat encrypten is de site OpenRAW gelanceerd: zie ook dit topic.
Quote van het originele bericht:
Lees de info op OpenRAW over het RAW probleem, waarom RAW belangrijk is en nog meer zaken daaromtrent. Als je alleen JPEG schiet is dit niet interessant, maar ik heb zelf zo'n 8000+ foto's in RAW die ik graag ook in de toekomst nog zou willen kunnen openen en bewerken
Best belangrijk dus dat de RAW altijd toegankelijk blijft voor de fotograaf, aangezien jij de foto hebt gemaakt, en niet de camerafabrikant
Quote van het originele bericht:
Adobe and Nikon are both enthusiastic about the continued innovation of
digital imaging technology. Both companies recognize that ongoing advancement
in current RAW formats is bringing a new level of control, precision, and
quality to the photography community and are excited about helping to foster
that innovation.
Adobe is committed to working with Nikon to ensure that our common
customers have an excellent experience when using Nikon cameras with Adobe
software, and the company is disappointed that there has been confusion about
this in the market. Adobe wants to ensure that our common customers get the
very best quality from their photos when using our products together.

Adobe heeft zijn eigen Digital Negative formaat ontwikkeld om zo 'eindelijk' een overkoepelend RAW format te hebben, echter wil niet iedereen daaraan om verschillende redenen. De voordelen voor fotografen zijn echter behoorlijk met dat dng: ook over 20 of 50 jaar zal je nog een originele RAW kunnen openen in het DNG-formaat, gezien Adobe geen klein bedrijf is dat vandaag of morgen failliet gaat
Lees de info op OpenRAW over het RAW probleem, waarom RAW belangrijk is en nog meer zaken daaromtrent. Als je alleen JPEG schiet is dit niet interessant, maar ik heb zelf zo'n 8000+ foto's in RAW die ik graag ook in de toekomst nog zou willen kunnen openen en bewerken
Best belangrijk dus dat de RAW altijd toegankelijk blijft voor de fotograaf, aangezien jij de foto hebt gemaakt, en niet de camerafabrikant