[nieuws] Nikon en Adobe praten over eenduidig RAW-formaat

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Nikon en Adobe zijn in gesprek over de toekomst van het RAW-formaat in de digitale fotografie: link. Dit is goed nieuws aangezien er veel heisa is ontstaan een tijdje geleden toen bleek dat de witbalans-gegevens in oa de D2X waren gecodeerd: zie hier. Mede door dat encrypten is de site OpenRAW gelanceerd: zie ook dit topic.

Quote van het originele bericht:
Adobe and Nikon are both enthusiastic about the continued innovation of
digital imaging technology. Both companies recognize that ongoing advancement
in current RAW formats is bringing a new level of control, precision, and
quality to the photography community and are excited about helping to foster
that innovation.

Adobe is committed to working with Nikon to ensure that our common
customers have an excellent experience when using Nikon cameras with Adobe
software, and the company is disappointed that there has been confusion about
this in the market. Adobe wants to ensure that our common customers get the
very best quality from their photos when using our products together.

Adobe heeft zijn eigen Digital Negative formaat ontwikkeld om zo 'eindelijk' een overkoepelend RAW format te hebben, echter wil niet iedereen daaraan om verschillende redenen. De voordelen voor fotografen zijn echter behoorlijk met dat dng: ook over 20 of 50 jaar zal je nog een originele RAW kunnen openen in het DNG-formaat, gezien Adobe geen klein bedrijf is dat vandaag of morgen failliet gaat ;)

Lees de info op OpenRAW over het RAW probleem, waarom RAW belangrijk is en nog meer zaken daaromtrent. Als je alleen JPEG schiet is dit niet interessant, maar ik heb zelf zo'n 8000+ foto's in RAW die ik graag ook in de toekomst nog zou willen kunnen openen en bewerken :)

Best belangrijk dus dat de RAW altijd toegankelijk blijft voor de fotograaf, aangezien jij de foto hebt gemaakt, en niet de camerafabrikant ;)

LinkedIn
Instagram

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Pelle

🚴‍♂️

De voordelen voor fotografen zijn echter behoorlijk met dat dng: ook over 20 of 50 jaar zal je nog een originele RAW kunnen openen in het DNG-formaat, gezien Adobe geen klein bedrijf is dat vandaag of morgen failliet gaat
Het lijkt me stug dat de verschillende huidige RAW formaten over 20 of 50 jaar niet meer te bekijken zijn. Er zijn inmiddels miljoenen zo niet miljarden foto's gemaakt in die formaten; het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er over een paar decenia niets meer voorhanden is om die files te openen.
Er wordt daar altijd een big issue van gemaakt, maar dat vind ik een beetje overtrokken. Er zijn nu toch ook nog steeds programma's die Word Perfect 1.0 bestanden kunnen openen, of een C64 kunnen emuleren om die games van toen te kunnen spelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pelle op 06-09-2005 10:28 ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Pelle

🚴‍♂️

Neemt overigens niet weg dat het goed is om naar één standaard te streven ;)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
Een mod die de edit knop niet weet te vinden :? ;)

Zeer mooi nieuws, ik vind dat multi-bestandsformaten gedoe maar niks.
Plus dat opensource nog altijd bewerkbaar/verbeterbaar is.

Wat is eigelijk precies het verschil tussen RAW en BMP, het is toch allebei uncompressed?
Behalve dan dat er in RAW schijnbaar ook nog encryptie kan zitten.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

RAW bevat nog extra informatie m.b.t Witbalans, belichting etc.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10

Sabbi

je denkt aan mij.

RAW is feitelijk gezien geeneens een plaatje, het is zoals de naam verklapt een 'raw' dump van je CCD in een file, met daarbij nog wat data die info geven over witbalans, scherpte enz. Daarom als je een raw-file opent op je pc duurt het altijd wat langer dan bv een jpg, omdat je pc eerst uit die ruwe data een bruikbare preview moet knutselen. Bij jpg's schieten heeft de camera dit.al gedaan.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Lijkt mij een goed plan, 1 standaard. Dan graag wel als firmware-update. :)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als ik de pressrelease zo lees, betekent dit alleen dat Nikon aan Adobe en andere alleen meer informatie gaat geven over het NEF-formaat, inclusief ondersteuning om met het NEF-formaat om te gaan in de vorm van software bibliotheken. Als ik namelijk het volgende lees, kan ik nergens uit opmaken dat Nikon met Adobe een standaard formaat gaat ontwikkelen, maar gewoon de kennis die nodig is om NEF-bestanden te verwerken aan Adobe heeft verkocht:
Nikon has endeavored to develop the raw image concept for digital
photographers through its Nikon Electronic Format (NEF) file, supporting
software and compatible system components. Nikon envisions its role as an
innovator, and values its participation within the industry's organizations,
so that the future for RAW images will expand in importance and acceptance
among the market's photographers.
Met andere woorden, Adobe en andere krijgen van Nikon inzage in de specificaties van de NEF-files. Waarschijnlijk alleen tegen betaling van een flinke bak geld.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Pelle schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:26:
[...]Er zijn nu toch ook nog steeds programma's die Word Perfect 1.0 bestanden kunnen openen, of een C64 kunnen emuleren om die games van toen te kunnen spelen?
Precies, die Word Perfect 1.0 bestanden of C64 programma’s zijn ook niet versleuteld en dus veel makkelijker te doorgronden of de werking ervan te simuleren.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Ik zie het nog best gebeuren dat support voor een product komt te vervallen. Ik denk dat je een raw file ook meer moet vergelijken met een driver dan met een programma. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van hardware waarvoor de driver support is komen te vervallen. Die krijg je op windowx xp al misschien niet eens meer draaiend.

zo ook met raw. Als een camera niet meer gesupport wordt. wie zegt dan dat ze nog ondersteuning bieden als het raw formaat veranderd?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Pelle schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:26:
[...]

Het lijkt me stug dat de verschillende huidige RAW formaten over 20 of 50 jaar niet meer te bekijken zijn.
Er worden door verschillende fabrikanten al bepaalde cams die net aan 5 jaar oud zijn al niet meer gesupport in hun software ;)
Er zijn inmiddels miljoenen zo niet miljarden foto's gemaakt in die formaten; het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er over een paar decenia niets meer voorhanden is om die files te openen.
Het gaat niet direct alleen om het openen zelf: ook om de totale 'macht' erover te behouden, oftewel alle info die in zo'n foto zit er ook weer uit kunnen halen :)
Er wordt daar altijd een big issue van gemaakt, maar dat vind ik een beetje overtrokken. Er zijn nu toch ook nog steeds programma's die Word Perfect 1.0 bestanden kunnen openen, of een C64 kunnen emuleren om die games van toen te kunnen spelen?
Ja, maar dat is niet vergelijkbaar ;) Het probleem is dat door verschillende fabrikanten zoals Canon, Nikon en Sony bepaalde info wordt ge-encrypt danwel gecodeerd: om wat voor reden dan ook. Dat betekent dat je specifiek -hun- software zou moeten gebruiken om die raw-bestanden te openen. Stel je voor, de digicam-markt komt op z'n gat te liggen en een paar grote jongens gaan eruit: hierdoor wordt geen nieuwe software ontwikkeld om jouw foto's te kunnen openen.

Dan zeg jij dus 'ja, er zijn toch oude versies van software blabla?' ...over 20 of 50 jaar zal OS en hardware-land er behoorlijk anders uit zien Pelle ;) Het is nog helemaal niet zo zeker dat je al jouw Canon RAW-bestanden of ik mijn Nikon NEFs dan ook nog kan openen. Terwijl je als je nu een 35mm-negatief van 40 jaar oud dat in goede staat is, naar de foto-ontwikkelaar brengt, er nog gewoon foto's van te maken zijn :)

LinkedIn
Instagram

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Vergeet niet dat een 'open' 'eenduidig' formaat ook zal evolueren. Of dat formaat over 20 of 50 jaar nog bruikbaar zal zijn, is nog maar de vraag. Verder kan ik, zoals ik al eerder zei, nergens uit het persbericht opmaken dat het om een verandering van het NEF-formaat gaat. Het enige wat ik eruit kan opmaken is dat Nikon Adobe en derden gaat helpen om de maximale beeldkwaliteit uit een NEF-bestand te halen. Iets waarvoor Nikon tot nu toe alleen zei dat je daarvoor de Nikon NEF-SDK moest gebruiken. Dit laatste komt waarschijnlijk te vervallen. Met andere woorden, reverse enginering van NEF-files is niet meer nodig in de toekomst. Maar dat maakt het formaat nog geen 'eenduidige' standaard.

Om heel eerlijk te zijn blijf ik het persbericht daarom nogal veel gelul in de loze ruimte vinden.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Het is toch te triest voor woorden dat Adobe moeilijk moet gaan zitten doen om NEF files te kunnen ondersteunen in PS. PS word door de gehele wereld gebruikt, wat heeft Nikon bereikt als hun klanten hier niet direct gebruik van kunnen maken ? Is die witbalans zo speciaal ? Ik kan het er vaak vanaf zien als fotos met een Nikon zijn geschoten, puur omdat de witbalans "off" en inconsistent is....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 09:32 ]

Pagina: 1