[nieuws] OpenRAW site gelanceerd

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
De OpenRAW Working Group heeft zijn site gelanceerd gisteren :) Het doel van de organisatie is het volgende:
"Our primary strategy is to educate the public and the manufacturers," said Juergen Specht, the Japan-based German photographer who is spearheading the OpenRAW group. Specht also founded the highly regarded D1scussion mailing list for Nikon dSLR photographers, and hosts a similar 1Dscussion group for Canon photographers. Specht continued, "Once photographers understand what's at stake, and once digital camera manufacturers understand how their profitability will be enhanced by the release of the RAW file format specifications, our goals will be realized."
Teneinde de RAW files van fotografen zo bruikbaar en flexibel mogelijk te maken, moet de documentatie door fabrikanten dus vrijgegeven worden. Hierdoor krijgen fotografen de zekerheid dat hun RAW files ook in de toekomst nog leesbaar en bruikbaar zijn. Ook de mogelijkheden om RAW files te bewerken of in workflows te implementeren worden zo beter ondersteund :)
There are already instances of encrypted data in RAW files and dropped support by manufacturers for older camera models. The OpenRAW solution will prevent more such problems. The OpenRAW solution represents a win for photographers, a win for manufacturers, a win for software developers, and a win for the longterm transmission of human culture.
Er is flinke heisa ontstaan omtrent het bericht dat Nikon de WB-data in D2X en D2Hs files zou encrypten: zie hier voor meer info. Ook is het zo dat support voor de Canon D30 uit de nieuwste versie van Canon's RAW-software is gehaald. Niet fijn voor fotografen die met een D30 fotograferen en hun files in die software willen bewerken :o

De problemen die OpenRAW bedoelt met het RAW format staan hier beschreven.

Het artikel van DPReview staat hier.

Het initiatief van OpenRAW vind ik een goeie, alleen is de vraag of ze het voor elkaar krijgen dat fabrikanten gaan luisteren naar hun wensen. Time will tell :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Leuk initiatief, maar het is hetzelfde als een topkok vragen naar zijn recepten..

Ik vrees dat de fabrikanten toch wel een bord voor de kop houden en hun eigen weg blijven vervolgen (maw. steeds het wiel opnieuw proberen uit te vinden)

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:25:
Leuk initiatief, maar het is hetzelfde als een topkok vragen naar zijn recepten..

Ik vrees dat de fabrikanten toch wel een bord voor de kop houden en hun eigen weg blijven vervolgen (maw. steeds het wiel opnieuw proberen uit te vinden)
De vergelijking met een topkok vragen naar zijn recepten begrijp ik niet.

Als ik een foto maak, dan is die foto mijn eigendom, het copyright is van mij, dus ik vind dat ik vrij moet zijn om met de file en de gegevens die erin zitten te kunnen doen wat ik wil - ik bepaal wat ik ermee wil doen en met wat voor software ik mijn eigen foto wil bewerken. Het is raar als er een bedrijf tussen mij en mijn eigen foto gaat staan dat me dwingt zijn software te gebruiken.

Om nog eens op die topkok terug te komen: wat Nikon nu doet met het encrypten van een deel van de NEF files, komt erop neer dat een leverancier van een bepaald ingrediënt wat de topkok gebruikt, de kok dwingt om ook de pannen en spatels van die leverancier te gebruiken.

Verwijderd

Door de boel open te gooien geef je een kijkje in de keuken van $bedrijf en dat proberen ze gewoon tegen te houden, immers er moet geld verdient worden.

En ik blijf erbij dat dat hele gedoe omtrent het versleutelen van de witbalans info zwaar overtrokken is. Je kunt nog steeds uit de NEF je foto halen, en je bent vrij om dat te doen met elk willekeurig pakket die NEF ondersteunt. Het is alleen de "As Shot" witbalans info. Maar goed, dat is verder offopic.

Over die copyright issue, als bedrijf X nu formaat Y op camera Z bedacht heeft die alleen met hun software te gebruiken viel en je hebt toevallig zo'n camera om welke reden dan ook, hoor je ook niemand klagen.

Het is een ander verhaal als ze bij je camera een algemene voorwaarde geven waarin gesteld wordt dat de gemaakte foto's eigendom blijven van het bedrijf die de camera gemaakt heeft, maar dat is natuurlijk volstrekte flauwekul en niemand zal zo'n camera dan kopen, afgezien van het feit of zo'n constructie rechtsgeldig is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 14:56 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Remy schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:21:
Ook is het zo dat support voor de Canon D30 uit de nieuwste versie van Canon's RAW-software is gehaald. Niet fijn voor fotografen die met een D30 fotograferen en hun files in die software willen bewerken :o
Valt hard mee hoor, 'k heb die Canon shit nog nooit gebruikt, misschien toen ik de cam net had en nog geen Photoshop had geinstalleerd, maar daarna gewoon op Adobe Photoshop met CRW plugin overgestapt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Nee oke, maar niet iedereen heeft het geld om Photoshop te kopen he ;)
Of iig er voor over.

[ Voor 14% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 25-04-2005 16:54 ]

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:54:
Nee oke, maar niet iedereen heeft het geld om Photoshop te kopen he ;)
Of iig er voor over.
Maar als er een nieuwe versie wordt uitgebracht heeft wel iedere student die versie, binnen een week. Maarja, dat zal wel toeval zijn ;)

Ik ben ook student, lang leven ps cs :X

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Remy schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:21:
Ook is het zo dat support voor de Canon D30 uit de nieuwste versie van Canon's RAW-software is gehaald. Niet fijn voor fotografen die met een D30 fotograferen en hun files in die software willen bewerken :o
Wat een onzin eigenlijk van fabrikanten... waarom zou je de ondersteuning van oudere apparatuur verwijderen? Hij zit erin; gewoon lekker laten zitten. Niemand die er last van heeft als hij erin zit, maar er zijn wel mensen die er last van hebben als hij verwijderd wordt.

Excel kan dacht ik ook geen Works Calc formaten van vóór een bepaalde versie meer lezen. Lekker handig; pasgeleden moest ik een hele set oude files migreren vanuit Works voor DOS naar Excel 2003. Dat ging dus alleen door ze eerst over te zetten naar Excel 5 voor Win3.1, en daarna naar Excel 2003... Lastig gewoon.

Het gaat er nog van komen zeker dat je eerst de D30 RAW's moet omzetten met een tooltje naar een 20D-RAW waarna je hem kunt bewerken. Ik hoop het toch niet.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
er is al een prima alternatief voor de opslag van RAW files... Adobe's Digital Negative formaat. Je kan je raw's er naar omzetten en het formaat is niet in handen van je camerabouwer... en gezien de inzet van Adobe op dit vlak zal ie ook echt komende jaren lang ondersteund blijven.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 23:02
Dit is slightly "off-topic" Hoewel toch ook weer niet.
Liefhebbers van star-wars zullen van dit stukje smullen. Op het forum van www.Luminous-landscape.com is een thread gepost die het lezen absoluut waard is. User DiaAzul schreef
I just hacked George Lucas’s computer and found what looks like the latest script for his follow up to the Star Wars saga.

Raw Wars – Episode 7, Empire Resurrection

Darth Vader having been vanquished, the empire retreats and the rebels establish a new Republic. However, in a dark corner of the galaxy a new threat is growing in the shape of Darth Nikon intent on making the Empire the force that it once was.
Lees verder op Raw Wars – Episode 7, Empire Resurrection.
Ik heb in tijden niet zo gelachen :+

Hans van Zijl

Pagina: 1