Toon posts:

Budgetbewuste processorkeuze

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil mijn systeem gaan upgraden. Nu zit ik te kijken en nu gaat de keuze tussen deze 2 processoren:
Pentium 4 630 3.0G 800FB 2MB LGA775 BOX
Athlon 64 3000+ Skt 939 2000 FSB Tray 512kb Venice
Wat mij gelijk opvalt is dat de Athlon 64 4x zo weinig cache heeft. Wat ook opvalt is de hogere FSB, maar ik weet niet of ik van die hoge FSB kan profiteren omdat ik niet al te veel geld heb en dus geen mobo van 200 euro kan kopen (liever rond de 50 à 60 euro, en ja dat zal wel 'bagger' zijn, convince me why). De Pentium 4 kost 180 euro en de Athlon 64 kost 115 euro, prijzen die opzich wel meevallen, maar voor mij als jongen van 16 met een niet zo goed betaalde bijbaan best hoog zijn aangezien er ook nog RAM, een mobo en een HDD (en eventueel een losse grafische plank) bijkomen.
Dus het voordeel van de P4 is dat het een groter cache heeft en HT heeft, de Atlon 64 heeft een hoge FSB. Maar wat is nou beter voor mij? Op de eerste plek is dit gewoon een internet PC, maar ik programmeer ook zo af en toe. En het moet de wat nieuwere spellen redelijk kunnen spelen (van mij hoeft het niet op z'n hoogste reso, ik ben wel erger gewend :P)
Nogmaals, prijs is belangrijk, maar als de P4 echt beter is betekend dat dus gewoon doorsparen

Verwijderd

Ten eerste mag je de hoeveelheid cache van een pentium niet vergelijken met de hoeveelheid van een AMD. De AMD64 3000+ kan met 512k cache even goede resultaten halen als een pentium 630 met 2m cache. Zoek maar eens naar benchmarks waarin deze 2 processoren vergeleken worden. Voor algemeen gebruik gaan ze altijd nek aan nek, maar voor games gaat de AMD64 3000+ wel beter zijn. Verder is deze ook een heel pak zuiniger, en heeft ook Cool & Quit.
een vergelijkingtje:

Algemeen gebruik: Status quo
Games: AMD beter
Verbruik en warmteproductie AMD beter (minder verbruik en warmteproductie dus, bij de Venice welteverstaan)
Prijs: AMD goedkoper
Pentuim heeft wel Hyperthreading.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2005 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik zal het nooit meer doen :>
Nou even serieus, komt dat door die hogere FSB snelheid of komt dat doordat een AMD zoveel beter met instructies omgaat, of wat?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?

Lijkt me duidelijk ;)

Een tweaker wordt geacht zelf wel een keus te kunnen maken tussen twee cpu's. Bovendien zijn er een groot aantal reviews etc waardoor je kan kijken of je de juiste keus kan maken :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Dit topic is gesloten.