Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inrijden nieuwe auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Chevy454 schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:45:
[...]

:D :'( :D

Dus jij wilt de cilinders gaan inrijden met een harde slijpsteen in korte tijd ipv een fluwelen hand lange tijd? Het echte vermogen komt pas na 10 000km vrij. Heb het al talloze keren gezien. Motorblok met 3000km op de teller levert minder dan één met 10 000km op de teller.
Nou... mijn racemotor (qua blok, uitlaatsysteem ed. geheel standaard) levert na 1200 km meer vermogen dan een vergelijkbaar straatmodel. M'n motor heeft alleen maar circuit gezien, dus nooit rustig ingereden. Warmgedraaid en met 0 kilometer op de klok gelijk vol belast.

Gaat perfect, verbruikt nog geen drup olie en levert zeker 5 pk meer aan het achterwiel dan standaard. Bovendien zijn die blokken in de fabriek al even maximaal belast dus niet zo zinvol om 1000 kilometer rustig in te rijden. Toleranties zijn zo goed tegenwoordig, inrijden hoeft niet meer. Wat WEL belangrijk is, is op tijd je olie en filter te vervangen tijdens de eerste 500/1000 kilometer!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 11:52 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 11:48:
Nou... mijn racemotor (qua blok, uitlaatsysteem ed. geheel standaard) levert na 1200 km meer vermogen dan een vergelijkbaar straatmodel. M'n motor heeft alleen maar circuit gezien, dus nooit rustig ingereden. Warmgedraaid en met 0 kilometer op de klok gelijk vol belast.
En dan nu de truuk waar iedereen gek van is: DIN of SAE?
En zulke metingen zijn verschrikkelijk makkelijk te manipuleren. Motor een heel klein beetje scheef inspannen en wat een verschil dat het niet maakt. De motor had de week ervoor 240pk op het achterwiel en plots zonder enig aanpassingen 280pk aan het wiel... 40pk meer in een week tijd door te rijden... Daarnaast zit je nog met slip en weerstand van de ketting. Zelfs een andere band kan zomaar een paar pk's schelen.

En jij beweert zomaar dat jij naast de 10% verlies in de aandrijflijn 5pk meer dan stockvermogen (aan de krukas) aan het wiel hebt? Dat roept gewoon om een meting op een FactoryPro of een Superlow testbank.
Wat WEL belangrijk is, is op tijd je olie en filter te vervangen tijdens de eerste 500/1000 kilometer!
En hier spreek jij jezelf tegen vind ik, als de motor dan niet hoef ingereden te worden waarom zou je dan de olie wisselen?

[ Voor 60% gewijzigd door Chevy454 op 09-09-2005 13:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Chevy454 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:39:
[...]

En dan nu de truuk waar iedereen gek van is: DIN of SAE?
En zulke metingen zijn verschrikkelijk makkelijk te manipuleren. Motor een heel klein beetje scheef inspannen en wat een verschil dat het niet maakt. De motor had de week ervoor 240pk op het achterwiel en plots zonder enig aanpassingen 280pk aan het wiel... 40pk meer in een week tijd door te rijden... Daarnaast zit je nog met slip en weerstand van de ketting. Zelfs een andere band kan zomaar een paar pk's schelen.
SAE pk's, totaal 10 runs gehad, 3 verschillende dagen. Dynostar bank, dezelfde bank waar het voorbeeld wat ik noemde ook op gestaan heeft. Nee, ik haal de piek er niet uit, neem het gemiddelde van al die runs. Gewone Diablo straatband trouwens, geen plakkerig racerubber. Dynostar banken zijn trouwens zowiezo niet overdrijverig, een Dynojet bank geeft meestal meer aan, wat weer in het voordeel spreekt van mijn resultaat.

Kortom, ik deel je mening dat metingen vaak nietszeggend zijn maar in dit geval durf ik wel te stellen dat ik meer vermogen heb dan een standaard fiets. :)

Inmiddels sta ik op zo'n 3000 km (alle 3000 circuit dus) trouwens (die 1200 was toen ik 'em kocht), nog steeds 0 olieverbruik, fietsje loopt meer dan perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2005 13:58 ]

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:39:
[...]

En jij beweert zomaar dat jij naast de 10% verlies in de aandrijflijn 5pk meer dan stockvermogen (aan de krukas) aan het wiel hebt? Dat roept gewoon om een meting op een FactoryPro of een Superlow testbank.

[...]

En hier spreek jij jezelf tegen vind ik, als de motor dan niet hoef ingereden te worden waarom zou je dan de olie wisselen?
Nee, dat beweert hij niet, want dat staat er ook niet. Hij heeft 5pk meer aan het wiel dan standaard het geval zou zijn. Ook aan het achterwiel dus. Dat zou mij logisch zijn volgens de manier waarop de zin is opgebouwd.

Inrijden versta ik ook geen oliewissels onder, maar de manier waarop je de motor belast. Dus de eerste 500km maximaal 4500 toeren ofzo.
Met een oliewissel erbij durf ik een splinternieuwe machine gerust op zijn donder geven. Mijn sm moet sowieso vaak een oliewissel hebben.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Verwijderd

PeeJay, exactemundo. :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 13:54:
[...]

SAE pk's, totaal 10 runs gehad, 3 verschillende dagen. Dynostar bank, dezelfde bank waar het voorbeeld wat ik noemde ook op gestaan heeft. Nee, ik haal de piek er niet uit, neem het gemiddelde van al die runs. Gewone Diablo straatband trouwens, geen plakkerig racerubber. Dynostar banken zijn trouwens zowiezo niet overdrijverig, een Dynojet bank geeft meestal meer aan, wat weer in het voordeel spreekt van mijn resultaat.

Kortom, ik deel je mening dat metingen vaak nietszeggend zijn maar in dit geval durf ik wel te stellen dat ik meer vermogen heb dan een standaard fiets. :)
Laat dan is de uitdraai van de bank zien :)
Inmiddels sta ik op zo'n 3000 km (alle 3000 circuit dus) trouwens (die 1200 was toen ik 'em kocht), nog steeds 0 olieverbruik, fietsje loopt meer dan perfect.
Nogal logisch dat hij nog geen olie verbruikt, dat ga je niet na 3000km merken. Ik weet niet hoe het bij motoren zit, maar stel dat je erg trapt in het begin, dan gaat hij bijvoorbeeld al olie zuipen bij 100k km ipv bij 150k km wanneer je rustig aan had gedaan.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:15:
[...]

Laat dan is de uitdraai van de bank zien :)

[...]

Nogal logisch dat hij nog geen olie verbruikt, dat ga je niet na 3000km merken. Ik weet niet hoe het bij motoren zit, maar stel dat je erg trapt in het begin, dan gaat hij bijvoorbeeld al olie zuipen bij 100k km ipv bij 150k km wanneer je rustig aan had gedaan.
Sorry, heb geen scanner. Je zult me op m'n blauwe ogen moeten geloven. :)

Nou... heb een GSX-R gehad waar ik elke 1000 kilometer een liter bij mocht gooien. Verder lust m'n Opel ook een behoorlijke slok, tijden gehad dat ik elke 3 tankbeurten er een liter bij kon mikken. Ding is HEEL netjes ingereden.

Voor de sceptici (van hard inrijden), lees dit even. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ik heb niet genoeg technische kennis om te beweren dat het klopt, hoewel ik ook denk dat jullie niet genoeg technische kennis hebben om het tegendeel zeker te weten :P maar het artikel op die Amerikaanse website klinkt zeer plausibel in mijn oren.

• Chevy454
  • Niet online
Het kan zeker zo zijn, heb zulke gevallen al vaker gezien dat een motor sterker is dan opgegeven. Maar dat komt niet omdat die hard is ingereden, ik heb dat ook al meegemaakt met motoren welke langzaam zijn ingereden. Daarnaast zijn er wel mensen welke het SAE en DIN truukje uithalen.
Dynostar bank, dezelfde bank waar het voorbeeld wat ik noemde ook op gestaan heeft.
Ik ga nu een uitspraak doen welke _heel_ erg gewaagd is... Dynostar, Tovami,... zijn allemaal replica's van een Dynojet bank. Het werkingsprincipe van die testbanken zijn allemaal gelijk, de software is wel verschillend. De FactoryPro en Superflow testbanken zijn de meest afwijkende testbanken qua ontwerp maar wel de meest nauwkeurige voor vermogen metingen (low inertia Eddy Current testbanken).

Maar zelfs de testbanken met een rol van 400kg hebben hun voordelen maar dan op andere gebieden.
|:( Sorry, maar dat moest gewoon even. |:( nog één om het af te leren :+
Na 3000km zal je het natuurlijk niet merken, pas bij 50 000km ofzo kan je het echt goed merken. Of wanneer je het blok uit elkaar trekt al is dat geen goede referentie (je weet namelijk de spelingen toen de motor werd gebouwd niet)
PeeJay schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:08:
Nee, dat beweert hij niet, want dat staat er ook niet. Hij heeft 5pk meer aan het wiel dan standaard het geval zou zijn. Ook aan het achterwiel dus. Dat zou mij logisch zijn volgens de manier waarop de zin is opgebouwd.
Verkeerd geinterpreteerd dan ;)
Mijn sm moet sowieso vaak een oliewissel hebben.
Tja, hoe ga ik dit zeggen?
Ik weet niet beter dan dit: een KTM moet standaard uit fabriek al worden gereviseerd >:) :P
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 14:31:
Sorry, heb geen scanner. Je zult me op m'n blauwe ogen moeten geloven. :)
Ik kan die dynostar testbank niet beoordelen want heb er zelf nog geen metingen op gedaan. Ik laat mijn metingen altijd doen door de zelfde persoon op dezelfde testbank. PeeJay weet wie ik bedoel ;)

En je geloven op je blauwe ogen: het kan zeker mogelijk zijn dat je meer vermogen hebt dan stock, seen it before, got the print out (alleen waar ligt die) maar dat hoeft niet per definitie door dat hard inrijden gebeuren want heb het ook gezien bij motoren welke langzaam zijn ingereden.

Het is niet zo dat een mus een vogel is dat alle vogels mussen zijn.
Nou... heb een GSX-R gehad waar ik elke 1000 kilometer een liter bij mocht gooien. Verder lust m'n Opel ook een behoorlijke slok, tijden gehad dat ik elke 3 tankbeurten er een liter bij kon mikken. Ding is HEEL netjes ingereden.
Opel heeft een tijdje een techniek toegepast waarbij honen overbodig zou zijn. Moet niet zeggen dat die techniek geen lang leven was bestempeld. En wat die gixxer betreft. Kan zijn dat je slechte olieschraapveren hebt gehad. Een vriend van mij had wiseco zuigers en zuigerveren gekocht en gemonteerd, compressie was goed in orde, olieschraapveren hadden 2mm slotspeling :|
Voor de sceptici (van hard inrijden), lees dit even. http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ik heb niet genoeg technische kennis om te beweren dat het klopt, hoewel ik ook denk dat jullie niet genoeg technische kennis hebben om het tegendeel zeker te weten :P maar het artikel op die Amerikaanse website klinkt zeer plausibel in mijn oren.
Moet je het topic maar es lezen :P
En het artikel klinkt heel erg plausible omdat het ook erg sensatieachtig is opgesteld. Ik hanteer gewoon de rodeer methodes zoals ik van alle tuners en mensen welke race motorfietsen moeten prepareren leer.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 09-09-2005 15:42 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:32:

[...]

Tja, hoe ga ik dit zeggen?
Ik weet niet beter dan dit: een KTM moet standaard uit fabriek al worden gereviseerd >:) :P
Je moet iets voor performance over hebben toch? :P ;)
Ik laat mijn metingen altijd doen door de zelfde persoon op dezelfde testbank. PeeJay weet wie ik bedoel ;)
Klopt, zal mijn Gix ook naartoe gaan als de NX-kit erop zit.

• Chevy454
  • Niet online
PeeJay schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:56:
Je moet iets voor performance over hebben toch? :P ;)
Iets meer degelijkheid is wel gewenst bij KTM hoor :)
Klopt, zal mijn Gix ook naartoe gaan als de NX-kit erop zit.
Hint: ga in de lente... en maak je afspraak in de winter al.
En schrik vooral niet, Paul is een goede tuner maar nog beter in het afzeiken (moet je met een knipoog nemen bij hem :) Maarja, als je stopt met zeiken ben je tevreden en dat mag je nooit zijn alszijnde tuner)

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 09-09-2005 16:10 ]

Verwijderd

@Chevy454

Ik haal je signature maar even aan.
Bij twijfel is er maar één goede optie: GASSEN met die handel!
:P

• PeeJay

PeeJay

Prutser

Chevy454 schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:08:
[...]

Iets meer degelijkheid is wel gewenst bij KTM hoor :)
Waarom? Het ding doet waar het voor gebouwd is, niet meer, niet minder. Kijk maar naar de Dakar-rally.
Noem eens een degelijker merk dat hetzelfde presteert :)
Hint: ga in de lente... en maak je afspraak in de winter al.
En schrik vooral niet, Paul is een goede tuner maar nog beter in het afzeiken (moet je met een knipoog nemen bij hem :) Maarja, als je stopt met zeiken ben je tevreden en dat mag je nooit zijn alszijnde tuner)
Ik zal er rekening mee houden ;)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Heb er nu inmiddels 1000 mijl opzitten (Ongeveer 1600KM)

Het maximum vermogen (123PK) word afgegeven aan 6000rpm. Heb hem gisteren voor het eerst doorgetrokken tot ongeveer 5000rpm. Maar meestal zit ik tussen de 2000-4000rpm. Nu heb ik van de week het oliepeil gechecked en het viel me meteen op dat de olie aan de meetstok er mooi goudgeel uitzag. Ik denk dat ik de olie er nog mooi maar even in laat zitten. :)

Die-hard Brexiteer

• Chevy454
  • Niet online
KingNothing schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:05:
Nu heb ik van de week het oliepeil gechecked en het viel me meteen op dat de olie aan de meetstok er mooi goudgeel uitzag. Ik denk dat ik de olie er nog mooi maar even in laat zitten. :)
;( Maargoed, ieder zijn keuze :)
Maar moet je maar es aan LPG rijders vragen hoe hun olie eruit ziet wanneer ze de olie moeten verversen.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 17-10-2005 13:07 ]

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Chevy454 schreef op zondag 04 september 2005 @ 11:36:
Ook voldoende cool down sessies houden. (zeg, 50km rijden, 2 uur stoppen)
Joh, komop zeg, wat een flauwe kul. Als je een auto hebt hoef je ook echt niet onder de 2500 toeren te blijven de eerste 1k kilometer ofzo. Komop, da's in mijn geval minder dan 100km/u. Dat zijn nu typisch van die verjaardagsverhaaltjes die zichzelf in stand blijven houden. En als ik om de 50km moest stoppen zou ik 5 uur doen over de reis naar m'n ouders :D

https://niels.nu

• Chevy454
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:43:
Joh, komop zeg, wat een flauwe kul. Als je een auto hebt hoef je ook echt niet onder de 2500 toeren te blijven de eerste 1k kilometer ofzo. Komop, da's in mijn geval minder dan 100km/u. Dat zijn nu typisch van die verjaardagsverhaaltjes die zichzelf in stand blijven houden. En als ik om de 50km moest stoppen zou ik 5 uur doen over de reis naar m'n ouders :D
Oké dan. Geef _mij_ dan maar eens een technische onderbouwing van waarom dat het niet zo zou zijn. Ik ben benieuwd om eens naar jouw argumenten te luisteren.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Hydra schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:43:
[...]

Dit is dus de reden dat ik altijd huiverig ben voor 2ehands motoren. Je weet nooit hoe ze behandeld zijn. Er zijn kennelijk mensen die inrijden maar onzin vinden en hem gelijk in de toerenbegrenzer jetsen. Of een blok niet goed warm laten lopen, want das toch maar onzin.

Tjonge tjonge.. Ik geef wel toe dat het iets minder belangrijk is dan (heel) vroeger omdat de toleranties, afwerking, hardheid/coating en smering van de verschillende bewegende onderdelen tegenwoordig veel beter zijn. Maar als je ziet hoeveel toeren een modern motorfietsblok mag draaien en hoeveel vermogen zo'n blok uit een relatief kleine cylinderinhoud perst, dan mag het allemaal best even rustig op elkaar inslijten en opwarmen voordat er op het gas gegaan wordt.

Bij auto's heb ik hetzelfde.

maargoed. thats just me, what do i know.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 17-10-2005 15:14 ]

Have a wheelie good weekend!

• Chevy454
  • Niet online
FragDaddy schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 15:06:
maargoed. thats just me, what do i know.
Het is om depressief van te worden ;(

• KingNothing
Eerste olie vervangen :*)
Had er zo een 3500 mijlen opzitten, de auto is nu 11 maanden oud. De monteur keek mij echt zo aan van 'Ben je gek geworden ofzo, breng je de auto al zo vroeg terug??'

Die-hard Brexiteer

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

KingNothing schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 16:13:
Eerste olie vervangen :*)
Had er zo een 3500 mijlen opzitten, de auto is nu 11 maanden oud. De monteur keek mij echt zo aan van 'Ben je gek geworden ofzo, breng je de auto al zo vroeg terug??'
Slechte monteur dus...

Een paar feiten;
  • Olie vervang je nóóit te vaak! Praat maar eens met een (binnen-)schipper, die wéten dat de regelmaat van olie-verversen recht evenredig is met de levensduur van een motor.
  • "Inrijden" is onzin. Dat hebben de kereltjes op fabrieks-, rangeer- en scheepsterreinen al voor je gedaan, en dan voornamelijk HARD (starten, trappen, uit)!
  • Motoren worden niet "lui" of "snel" tijdens de eerste 10.000km.
  • Iedere motor moet eerst op temperatuur zijn voordat je hem zwaar belast.

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Iedereen die roept dat inrijden onzin is komt nooit met argumenten om een of andere reden, terwijl ik toch best een aantal posts zie die argumenten geven voor inrijden. :?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Ik zei toch dat het "inrijden" al gedaan is door de kereltjes op de fabrieks-, rangeer- en scheepsterreinen? Op mijn nieuwe auto's heeft altijd al een kilometertje of 30-40 gestaan dus hoeveel miljoenen keren hebben de zuigers, zuigerveren, etc., etc. het oppervlak binnen de cylinder dan al gepolijst (anyone? :) )?

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 14-07-2006 18:12 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:40
Uit ervaring weet ik dat van de fabriek naar jou echt maar iets van hooguit 5 kilometer is ;)
En ja.... ik ben zo'n kereltje >:)
Die andere 25-35 kilometer zijn proefritjes ofzo?
Is hier iemand van een showroom die dat kan bevestigen O-)

[ Voor 33% gewijzigd door Vandread op 14-07-2006 18:14 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 22:35
offtopic:
vindt het trouwens belachelijk dat opel in uk vauxhall heet :?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 12:09

Ravefiend

Carpe diem!

Fact: Vorige week vrijdag een nieuwe leasewagen in ontvangst genomen: Audi A3 Sportback 2.0TDi van 136pk. De verkoper adviseerde mij om de eerste 1000 km het wat rustiger aan te doen en niet boven de 3000 toeren/min te gaan. Daarna mocht het stillaan wat hoger gaan ... ;)

Edit: er stond bij ontvangst al 65 km op de teller dus vraag ik me wel af hoe die zijn gereden :+

[ Voor 16% gewijzigd door Ravefiend op 14-07-2006 18:33 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mcandor schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:22:
offtopic:
Many cars sold by General Motors worldwide are Opel designs, including such models as the Corsa, Astra, Vectra and Omega. Opel models are also sold under other GM brand names, such as Vauxhall in the UK, Holden in Australasia, Chevrolet in Latin America, and Saturn automobile in the US. Its Zafira people carrier was sold in Japan badged as a Subaru Traviq, while the Omega was briefly sold in the US as the Cadillac Catera.
tja.. :)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Vandread schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:14:
[...]Uit ervaring weet ik dat van de fabriek naar jou echt maar iets van hooguit 5 kilometer is ;)
En ja.... ik ben zo'n kereltje >:)
Die andere 25-35 kilometer zijn proefritjes ofzo?
Eh...misschien dat dat niet voor ieder merk geldt? Ik kan me voorstellen dat een Volvo die in NL in Born wordt geassembleerd, minder km's hoeft te maken. Mijn Chrysler Sebring 2.7V6 8) heeft moeten rijden van fabriek naar opslagterrein, van opslagterrein naar vrachtwagen, van vrachtwagen naar parkeerterrein, van parkeerterrein over rangeerterrein naar schip en het hele verhaal weer terug (maar dan niet naar fabriek maar naar dealer)...

[ Voor 3% gewijzigd door JHMvP op 17-07-2006 10:08 ]

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

mcandor schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:22:
offtopic:
zijn gewoon 2 merken die ooit zijn gaan samenwerken ;)

• Vandread
JHMvP schreef op maandag 17 juli 2006 @ 09:43:
[...]
Eh...misschien dat dat niet voor ieder merk geldt?
Ik heb ook in Corvette's en Cadillacjes gereden (en mazda en subaru en kia etcetcetcetc) ....
En de afstanden die gereden worden zijn redelijk niehiel (was het maar zoveel, dikke pret met een Vette :P)

• Chevy454
  • Niet online
JHMvP schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:12:
Op mijn nieuwe auto's heeft altijd al een kilometertje of 30-40 gestaan dus hoeveel miljoenen keren hebben de zuigers, zuigerveren, etc., etc. het oppervlak binnen de cylinder dan al gepolijst (anyone? :) )?
Onder welke omstandigheden zijn die km's gemaakt moet je ook afvragen. Daarnaast weet men ook wel hoe het er aan toe gaat dus wordt er bij assemblage al rekening mee gehouden. De afwerking is ook niet goed omdat wanneer je dat wel zou doen de wagen al een nieuw motorblok nodig heeft nog voordat de wagen bij de dealer komt. Zeker met personen zoals Vandread, voor hun is het gewoon just another car. Niet hun eigen auto want dan zouden ze het toch wat rustiger aan doen.

Maar tijdens de beginfase van het inrijden worden de grove stukken eraf gereden. De fijne inslijting gebeurd pas na honderden kilometers. Het is ook met reden dat er pas veel vermogen na enkele duizenden kilometers uit het motorblok komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2006 12:19 ]

• Vandread
Chevy454 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:18:
[...]
Zeker met personen zoals Vandread, voor hun is het gewoon just another car. Niet hun eigen auto want dan zouden ze het toch wat rustiger aan doen.
Ik doe het nog vrij rustig aan hoor ;) En het gaat ook steeds rustiger (voor mij is de lol ervanaf, jaartje of 3 geleden ging het 2 x zo hard)
Het leukste is aan boord van schepen een beetje over metaal glijden, dit doe je met lage snelheden en voor ervaren personen die de kunst wel snappen peanuts (al denkt de leiding daar natuurlijk anders over)

Het is trouwens wel link voor je rijstijl.... want het verschilt niet bijster veel van hoe ik met eigen auto's rijd 8)7

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Maar tijdens de beginfase van het inrijden worden de grove stukken eraf gereden. De fijne inslijting gebeurd pas na honderden kilometers. Het is ook met reden dat er pas veel vermogen na enkele duizenden kilometers uit het motorblok komt.
De motor van mijn golf (http://www.rallyauto.nl/index.php?menu=7) werd bij de motorenbouwer precies één kwartier op de vermogensbank ingedraaid en dat was alles om aan de 260 pk @ 8800 te komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• KingNothing
StevenK schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:30:
[...]

De motor van mijn golf (http://www.rallyauto.nl/index.php?menu=7) werd bij de motorenbouwer precies één kwartier op de vermogensbank ingedraaid en dat was alles om aan de 260 pk @ 8800 te komen.
Maar dat is een rally-auto, die motoren hoeven geen 10 jaar of langer mee te gaan...

Die-hard Brexiteer

• Chevy454
  • Niet online
StevenK schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:30:
Achja, zoveel mensen met hun eigen opinie erover. Als je een automotor moet prepareren met 200pk per liter dan doe je het toch wel net iets anders. Maar moet eerlijk zijn, de racemotoren welke ik onder ogen heb gehad werden ook niet ingereden. Dingen werden toch na een seizoen vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2006 13:06 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

[...]
Hmmm...ik kan me nog van een jaar of 12 geleden diverse full-tests herinneren uit AutoWeek waarin auto's gedurende een lange tijd werden gemonitord. Eén daarvan was een Volvo'tje wat gedurende 160.000 periodiek werd gemeten (onderhoud, vervangingen, verbruik, vermogen) en die tot 100.000km iedere keer weer hogere vermogenswaarden opleverde...hoe kan dat dan?

• Chevy454
  • Niet online
JHMvP schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:04:
Hmmm...ik kan me nog van een jaar of 12 geleden diverse full-tests herinneren uit AutoWeek waarin auto's gedurende een lange tijd werden gemonitord. Eén daarvan was een Volvo'tje wat gedurende 160.000 periodiek werd gemeten (onderhoud, vervangingen, verbruik, vermogen) en die tot 100.000km iedere keer weer hogere vermogenswaarden opleverde...hoe kan dat dan?
Dan zou ik me toch echt eerst gaan afvragen onder welke omstandigheden er gemeten werd :) En wat is een hogere vermogenswaarde? 5pk meer, ja dat is mogelijk tgv van meetfouten ja. Welke banden etc etc werden gebruikt. Je moet weten wat er allemaal veranderd is. Ja onderhoud, maar wat is dat? Het veranderen van je distributieriem kan al reden zijn om 5pk extra te winnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2006 13:10 ]

• Vandread
Vroegah gebruikte bmw voor z'n 1.5 liter turbo f1 motoren juist blokken die een tijdje buiten hadden gelegen en wat kilometers hadden gemaakt ;)
1.5 liter (gemaakt van een destroked 1.8 blok of binnen de regels te blijven destijds)... officieel 850pk _/-\o_
onoficieel 1000
en tijdens qualifier 1400 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Vandread op 17-07-2006 13:21 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Vandread schreef op maandag 17 juli 2006 @ 13:15:
Vroegah gebruikte bmw voor z'n 1.5 liter turbo f1 motoren juist blokken die een tijdje buiten hadden gelegen en wat kilometers hadden gemaakt ;)
Yep... Dat is pas 'ingereden'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 11:44
Dat BMW destijds voor oude blokken ging voor de Formule 1 heeft de maken met het productieproces destijds van de blokken. Die oude blokken waren alle interne spanningen al uit en de kans was veel kleiner dat deze onder hoge belasting alsnog zouden klappen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Vandread
Ja maar zie je het nu nog voor je ;)
Doet subura dat ook nog in de WRC omdat ze een turbootje gebruiken :P

Verwijderd

Gewoon rustig aan doen en veel afwisselen. Maarja in het rood trekken is nooit goed voor een consumenten auto. En als je goed schakelt is dat niet eens nodig. En een keer lekker vlammen op de Duitse autobahn. Als je blok dat niet leuk vindt, heb je iig zelf nog kunnen genieten.
Pagina: 1 2 Laatste