vraag over stekkertjes van behuizing

Pagina: 1
Acties:

• J0ngemAn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01-2024
Hallo,

Mijn verhaaltje met misschien wat veel foto's:

Ik heb nog een wat oudere p3 933MhZ IBM pc (IBM Netvista 6578) die ik weer werkend wil hebben.
Er zat een Intel moederbord in die kapot was.

Sinds gisteren heb ik een nieuw moederbord ontvangen.
Het is een AOpen MX3S, micro ATX, socket 370
Deze is nu in de behuizing geplaatst zoals hieronder te zien is.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20006.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20005.jpg

Er zitten vier dingen op de behuizing (ook van IBM):

1 power/reset knop
1 power on led
1 hd activity led
1 speakertje

op deze manier als hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20004.jpg

de kabeltjes die hier vandaan kwamen waren allemaal verwerkt in 1 grote stekker die ik op het vorige moederbord zo kon aansluiten.

zo'n stekker als hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20002.jpg

Maar op mijn nieuwe AOpen MX3S moederbord ontbreekt echter zo'n aansluiting.
Nu moet ik het aansluiten op zo'n aansluiting als hieronder volgens de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20009.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20008.jpg

Ik denk dat ik die draden los moet halen van die zwarte stekker en een paar van deze stekkertjes halen zoals hieronder denk ik, want anders zou ik niet weten hoe het anders moet :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.vanderzee3/Afbeelding%20001.jpg

maar wie kan me de naam voor die stekkertjes vertellen zodat ik ze kan ik ze kopen??
en is dat de juiste oplossing zo??
of gaat dat anders?
en als ik nou zo'n stekkertje verkeerd doe, gaat m'n nieuw moederbord dan naar de kloten?

nog wat foto's:
http://members.home.nl/d.vanderzee3/

gr. j0ngemAn

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

Als het goed is kan je al die kabeltjes volgen naar die grote stekker. Volgens mij zitten die kabeltjes dan per paar naast elkaar (stekker 1 geel en zwart)(stekker 2 zwart en geel)enz. Als je dus op die breuken van die kabels knipt dus bij de ')(' hou je dus 4 kleinere stekkertjes over.
Elke stekkertje komt dan of uit een knop, of een LEDje oid. En die kan je dan vinden op de beschrijving van je moederbord als het goed is.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Janao
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 11:54

Janao

Dog Clubbing Cat

als ik jou was, zou ik gewoon ff rondsnuffelen voor een 2de hands "standaard" kastje

dit is namelijk een Custom made IBM kast (et verbaast me al enigsinds dat je mobo er in past)

I am not responsible for any harm or damage to you or your computer caused by the above message

• J0ngemAn
Sir Killalot schreef op zondag 04 september 2005 @ 04:15:
Als het goed is kan je al die kabeltjes volgen naar die grote stekker. Volgens mij zitten die kabeltjes dan per paar naast elkaar (stekker 1 geel en zwart)(stekker 2 zwart en geel)enz. Als je dus op die breuken van die kabels knipt dus bij de ')(' hou je dus 4 kleinere stekkertjes over.
Elke stekkertje komt dan of uit een knop, of een LEDje oid. En die kan je dan vinden op de beschrijving van je moederbord als het goed is.
ja dat is wel een goed idee ja
dat ga ik maar proberen.
maar als ik nou wat moeilijkheden ondervind bij het knippen, kan je dan ook gewoon van die witte stekkertjes ergens kopen, weet je hoe die heten?
zo'n klein wit stekkertje op dat plaatje waar 2 kabeltjes in kunnen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je bedoelt kroonsteentjes? Dat zal niet gaan lukken denk ik, omdat je teveel verlies hebt, waardoor de lampjes en knopjes het misschien niet eens (goed) doen. En dat ding direct op je mobo aansluiten is sowieso onmogelijk, omdat ie veel te dik/groot is.

• telefoontoestel
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Dat zijn idd geen kroonsteentjes. Maar ga anders eens naar de lokale electro-onderdelen boer of pc-winkel en laat ze zo'n stekkertje zien en vraag of ze er daar meer van hebben.

telefoontoestel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Janao schreef op zondag 04 september 2005 @ 04:57:
dit is namelijk een Custom made IBM kast (et verbaast me al enigsinds dat je mobo er in past)
Dan ga ik je nu een geheimpje verklappen:
Ook de grotere OEMs houden over het algemeen rekening met de standaard formaten die er qua PCBs voorhanden zijn, mATX en ATX, en inmiddels ook BTX.

Je loopt eerder tegen problemen als proprietaire voedingsstekkers aan en onbekende pinouts als een niet-passend mobo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• J0ngemAn
okee ik zal eerst even uitzoeken welk kabeltje welke is van de behuizing en dan die stekker inknippen.

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Die stekkers zijn los te halen.

Even de zwarte flapjes bij het eind omhoog klappen en je trekt het er zo uit. Dan de stekkertjes ff tapen ivm kortsluiting. En je zet ze er een voor een goed op.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou gewoon de draadjes volgen naar de LEDs en switches. Dat custum stekkertje zo in stukjes knippen en dan aansluiten. Kom je ergens zo uit dat het niet past dan maak je er gewoon "losse" stekkertjes van. Dus allemaal losse stekkertjes en sluit je ze dus allemaal apart aan uitgaande van de manual van het mobo.
Zorg gewoon dat de draadjes op de juiste pinnetjes komen. En nee je mobo gaat niet kapot als je een ledje verkeerd aansluit en voor een schakelaar maakt de polariteit volgens mij niet eens uit. LEDjes werken overigens alleen maar als je ze goed aansluiten en anders doen ze gewoon nix.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• J0ngemAn
cybersteef schreef op zondag 04 september 2005 @ 14:38:
Ik zou gewoon de draadjes volgen naar de LEDs en switches. Dat custum stekkertje zo in stukjes knippen en dan aansluiten. Kom je ergens zo uit dat het niet past dan maak je er gewoon "losse" stekkertjes van. Dus allemaal losse stekkertjes en sluit je ze dus allemaal apart aan uitgaande van de manual van het mobo.
Zorg gewoon dat de draadjes op de juiste pinnetjes komen. En nee je mobo gaat niet kapot als je een ledje verkeerd aansluit en voor een schakelaar maakt de polariteit volgens mij niet eens uit. LEDjes werken overigens alleen maar als je ze goed aansluiten en anders doen ze gewoon nix.
doen we dat.
maar als ik eventueel een andere behuizing zou kopen, zitten daar van die normale stekkertjes op?
en niet zo'n grote stekker als die van mn ibm behuizing?

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-01 11:38
J0ngemAn schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:52:
[...]

doen we dat.
maar als ik eventueel een andere behuizing zou kopen, zitten daar van die normale stekkertjes op?
en niet zo'n grote stekker als die van mn ibm behuizing?
Alle losse kasten die je in de winkel koopt hebben losse stekkertjes. Merken als Dell, HP, Compaq (overgenomen door HP ondertussen) en IBM dus hebben hun eigen stekkertjes, zodat het in de fabriek sneller te monteren is.

De pinnetjes op je mobo heten trouwens pinheaders. Ik weet niet precies hoe de stekkertjes heten, maar als je bij de electronicaboer naar stekkertjes voor pinheaders vraagt kunnen ze je wel helpen denk ik :P

Casemod: Cubeleon

• Xander
  • Laatst online: 16:00
Dat witte stekkertje op je laatste foto lijkt me meer een stekkertje van een fan (zonder rpm regeling)...

Die moet je iig niet hebben mocht je andere stekkertjes gaan kopen, die zijn volgens mij te groot. Maar de huidige stekker in stukken knippen moet afaik ook te doen zijn. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• J0ngemAn
XanderH schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:12:
Dat witte stekkertje op je laatste foto lijkt me meer een stekkertje van een fan (zonder rpm regeling)...

Die moet je iig niet hebben mocht je andere stekkertjes gaan kopen, die zijn volgens mij te groot. Maar de huidige stekker in stukken knippen moet afaik ook te doen zijn. :)
dat stekkertje met op die laatste foto is van het speakertje in de behuizing.
die zijn wel wat te groot ja.
maar ik zal eerst dat knippen proberen hoor.
en ik moet eerst even wat koelpasta kopen, kan ik mn processor er op doen.
en proberen dat die stekkertjes wel goed zitten.

ken je die resten van de koelpasta verwijderen met wasbenzine ofzo?
Pagina: 1