Toon posts:

Intel P4 3.6GHz idle temp te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Heb sinds kort een 3.6GHz P4 Prescott processor (560J) in mn LianLi kast zitten..
Op deze processor (hoop ik) zit een Zalman 7700Cu koeler..
Nu valt me op dat de idle temp van deze processor ongeveer 65C is. Als ik ook maar iets doe schiet de temp direct 5-10 graden omhoog.. Hierdoor gaan er allerlei Intel Monitor alarmpjes af...
Ik had al begrepen dat deze processoren iets warmer worden dan normaal maar stikstof koeling is toch niet verplicht om een dergelijke processor normaal te draaien..
Alles is volgens mij strak geinstalleerd maar misschien dat die Zalman net niet goed contact maakt? Had het al eens gechecked.. Zit nu maar een flinterdun laagje Arctic Silver III op.. Iets dikkere laag misschien? HELP!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De Prescott-reeks van Intel is altijd al een heethoofd geweest dankzij hun zeer hoge TDP.
Zo verbruikt jouw 560J standaard al 115 W. Temperaturen van rond de 60/70°C zijn hierbij zeker niet ongewoon. Deze processoren moeten dus van degelijke koeling worden voorzien.
Het kan zijn dat je 7700Cu hierin tekort schiet, aangezien Zalman-produkten over het algemeen bedoeld zijn om stille systemen te verwezenlijken.

Of de heatsink een goed contact maakt is gemakkelijk te checken. Voel even aan het koellichaam of deze warm aanvoelt. Is dit niet het geval en je CPU wel, dan is het contact niet optimaal.

[ Voor 67% gewijzigd door Rone op 03-09-2005 22:59 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ach, zo lang je processor nog geen 90 graden wordt dan zou ik niet in paniek raken... Zie ook:
Hoe warm mag mijn CPU worden?
De zelf-uitschakeling van de Pentium4 gebeurt bij een die-temperatuur van ca. 135ºC.
Je ziet het, je hebt nog wat rek :)

[ Voor 10% gewijzigd door Han op 03-09-2005 22:57 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Han schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 22:56:
Ach, zo lang je processor nog geen 90 graden wordt dan zou ik niet in paniek raken... Zie ook:
Hoe warm mag mijn CPU worden?
[...]
Je ziet het, je hebt nog wat rek :)
En als dat niet werkt ..... ga dan over naar een H2O set-up......

Dat heeft (in mijn wereld) wel alle Temp problemen opgelost .....