Ik heb als eindwerk dit jaar een meettoestel gemaakt om DiSEqC-switches computergestuurd te meten

. DiSEqC wordt zowiezo gebruikt als je LNB via 1 coaxkabel verbonden is, aangezien ze over die coaxkabel maar een 250tal kanalen kunnen verzenden, terwijl ze nu per satteliet een 1000tal kanalen versturen (eigenlijk 4 coaxkabels nodig).
Het goedkoopste systeem voor jou lijkt me een simpel 2 weg DiSEqC-switchje, alle sattelietontvangers kunnen dat gebruiken. Je ontvanger schakelt automagisch tussen kanaal A (LNB 1) en kanaal B (LNB 2) wanneer je verzapt naar een zender die op een andere LNB zit (eenmaal je dat je ontvanger aan het verstand hebt gekregen natuurlijk, doorgaans werkt dat na scannen naar zenders).
Dan hang je in je sattelietschotel dus 2 LNB's, die op Astra en Astra 2D gericht zijn, en elk heeft 1 coaxkabeltje dat je op een switchje (lijkt op een TV-splitter, 3 weg en geen voeding nodig, die komt via de coaxkabel) aansluit, dat mag allemaal buiten hangen. Je kan dus je coax die er ligt blijven gebruiken.
Disclaimer: ook al denk ik niet dat er dubbele ontvangers bestaan die alles intern hebben, kan het zijn dat er nog andere oplossingen zijn. Maar ik denk wel dat dit de goedkoopste oplossing is.
Dit is dus wat je nodig hebt (werkt met Mini-DiSEqC, ook wel tone burst genoemd):
Je hebt wel het nadeel dat je niet met meerdere sattelietontvangers kan werken, maar daarvoor moet je serieuze investeringen doen (quadro-LNB's, en een 9x2 DiSEqC-switch, maar dan kan je wel de gewone distributie ook op dezelfde coax steken).
Ook kan je met zo'n switch niet overschakelen naar 3 ontvangers (als je hotbird er ook nog bij wil), dan moet je een 4weg switch kopen.
[
Voor 20% gewijzigd door
naftebakje op 03-09-2005 12:14
. Reden: Beter merk van switchje gezocht :) ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.