[satelliet] Uitrichten op zowel 19.2 als 28.2?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik weet dat er monoblock LNB's zijn die ontvangst van Hotbird (13 graden) en Astra (19.2 gr) mogelijk maken.
Ik wil graag de BBC ontvangen, maar daarvoor moet ik mijn schotel dan kunnen uitrichten op 28.2 graden (Astra 2D). Ik heb een 80 cm schotel, volgens de footprint moet 75 cm genoeg zijn.

Zijn er monoblocks die ontvangst op 19.2 en 28.2 mogelijk maken zoals de blocks voor Astra en Hotbird? Zijn er nog andere mogelijkheden?

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan A op 03-09-2005 01:28 ]

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
Je hebt ook lnb houders voor 2 lnb's (astra 1 en hotbird) en 3 lnb's (beide astra's en hotbird) je zou dus zon 3 lnb rek kunnen halen en 2 lnb's dan laat je hotbird (voorlopig) leeg.

Je moet dan wel met diseq gaan werken, ik weet alleen dat als je afstemt op bbc bijvoorbeeld je ontvanger een signaal naar de diseq stuurt en die weet dan welke lnb die nodig heeft, bij sommige monoblocks zit dat ingebouwd. Maar daar zal je je over moeten laten informeren, omdat er verschillende standaarden zijn en wat er werkt met je ontvanger. Ze zijn niet zo duur als ik het goed heb die dingen.

lnb houder:
Afbeeldingslocatie: http://www.galaxysat.nl/img/diversen/drielinbhouder.jpg

diseq:
Afbeeldingslocatie: http://www.galaxysat.nl/img/diversen/golden41.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door 6killer op 03-09-2005 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik heb als eindwerk dit jaar een meettoestel gemaakt om DiSEqC-switches computergestuurd te meten :) . DiSEqC wordt zowiezo gebruikt als je LNB via 1 coaxkabel verbonden is, aangezien ze over die coaxkabel maar een 250tal kanalen kunnen verzenden, terwijl ze nu per satteliet een 1000tal kanalen versturen (eigenlijk 4 coaxkabels nodig).
Het goedkoopste systeem voor jou lijkt me een simpel 2 weg DiSEqC-switchje, alle sattelietontvangers kunnen dat gebruiken. Je ontvanger schakelt automagisch tussen kanaal A (LNB 1) en kanaal B (LNB 2) wanneer je verzapt naar een zender die op een andere LNB zit (eenmaal je dat je ontvanger aan het verstand hebt gekregen natuurlijk, doorgaans werkt dat na scannen naar zenders).

Dan hang je in je sattelietschotel dus 2 LNB's, die op Astra en Astra 2D gericht zijn, en elk heeft 1 coaxkabeltje dat je op een switchje (lijkt op een TV-splitter, 3 weg en geen voeding nodig, die komt via de coaxkabel) aansluit, dat mag allemaal buiten hangen. Je kan dus je coax die er ligt blijven gebruiken.

Disclaimer: ook al denk ik niet dat er dubbele ontvangers bestaan die alles intern hebben, kan het zijn dat er nog andere oplossingen zijn. Maar ik denk wel dat dit de goedkoopste oplossing is.

Dit is dus wat je nodig hebt (werkt met Mini-DiSEqC, ook wel tone burst genoemd):
Afbeeldingslocatie: http://www.satsonix.gr/diseqc.JPG

Je hebt wel het nadeel dat je niet met meerdere sattelietontvangers kan werken, maar daarvoor moet je serieuze investeringen doen (quadro-LNB's, en een 9x2 DiSEqC-switch, maar dan kan je wel de gewone distributie ook op dezelfde coax steken).
Ook kan je met zo'n switch niet overschakelen naar 3 ontvangers (als je hotbird er ook nog bij wil), dan moet je een 4weg switch kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2005 12:14 . Reden: Beter merk van switchje gezocht :) ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
OK, bedankt voor de uitgebreide info. Hier heb ik wat aan. Is dit bij een goede sat-dealer te koop (v. Hunen in Arnhem bijv.)?

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Arjan A schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 15:56:
OK, bedankt voor de uitgebreide info. Hier heb ik wat aan. Is dit bij een goede sat-dealer te koop (v. Hunen in Arnhem bijv.)?
Wat denk je zelf? Bij een nachtwinkel kan je dat mss niet krijgen, en de gamma of de lokale bouwmarkt heeft dat ook niet op stock, maar het is wel een heel standaard gevalletje, dus een sat-dealer heeft iets dergerlijks zeker liggen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:19:
[...]

Wat denk je zelf? Bij een nachtwinkel kan je dat mss niet krijgen, en de gamma of de lokale bouwmarkt heeft dat ook niet op stock, maar het is wel een heel standaard gevalletje, dus een sat-dealer heeft iets dergerlijks zeker liggen.
Ik wilde vooral weten of dit een vrij normaal artikel is, of dat er alleen maar op aanvraag zo'n ding wordt gemaakt. Je had het zelf al over een eindwerk, dus dat vind ik dan nogal exclusief klinken :)

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Arjan A schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 20:32:
[...]

Ik wilde vooral weten of dit een vrij normaal artikel is, of dat er alleen maar op aanvraag zo'n ding wordt gemaakt. Je had het zelf al over een eindwerk, dus dat vind ik dan nogal exclusief klinken :)
Oeps, ik was dus niet erg duidelijk. Mijn eindwerk was idd erg exclusief, maar dient om alle mogelijke satellietgevallen uit te meten. Het is dus een meettoestel, en niet het product dat ik je aanraad. Ik wilde gewoon duidelijk maken waar ik mijn kennis vandaan haal.
Zie het alsof ik zou zeggen "ik werk in een garage, dus raad ik je die en die uitlaatpijp aan".

Als je nog vragen hebt, kan ik je hopelijk straks verwijzen naar de satellietFAQ, ik ben eraan bezig, ik heb toch nog vakantie :+

Pagina: 1