Gigabyte 7vaxp-e boot spontaan

Pagina: 1
Acties:

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023
Ey hallo ik heb het volgende bakkaliete systeem,

amd 2000xp
1024mb ram
60 gigh hdd
Gigabyte 7vaxp-e
Club 3d ati radeon 9000pro

Nu heb ik tijdens dit warme weer last van ongewenste reboots. Niet als de pc aanstaat maar juist als ie aanstaat. Nu weet ik voor 99,9% cker dat ik geen virussen heb. Maar mijn probleem is als volgt.

PC draait de heledag tot een uurtje of 1 snachts en dan druk ik 1maal op de powerknop om de pc uittezetten. (Windows xp(sp2) sluit dan automatisch af)

5 minuten later +/- hoor ik dan naast mn hoofd plots. Pffhoemmm!!! kortom mn pc die zomaar weer opstart!. Hoe komt dit? ik kan het wel simpel verhelpen om de schakelaar van de voeding om te halen maar dat is niet de bedoeling want hiervoor deed ie het altijd goed. Iemand enig ideE?

Save Water Drink Beer

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Grote kans dat het systeem te warm wordt. Je zegt immers ook dat het tijdens het warme weer gebeurd.

Bekijk eens wat voor AMD Athlon XP 2000+ je hebt. Als je een 'Palomino' processor hebt kan het best zijn dat de processor te warm wordt.
Officieel heb je volgens de richtlijnen van AMD een 80MM casefan nodig welke de warme lucht naar buiten blaast. Het is dus aan te raden om een 80MM exhaust fan te installeren als je deze niet hebt.

Bekijk dus even met CPU-Z wat voor een 'core' je hebt. (Palomino of Thoroughbred)
Controleer dus even hoeveel graden de processor en de 'system/case' temperatuur is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 02-09-2005 23:55 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:54
De TS heeft dus het probleem dat zn systeem vanzelf aan gaat, niet andersom. En ik weet voor 100.1 procent zeker dat hij geen virus heeft. Computervirussen werken niet zonder stroom :)

[ Voor 43% gewijzigd door Triggy op 02-09-2005 23:57 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Triggy schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 23:56:
De TS heeft dus het probleem dat zn systeem vanzelf aan gaat, niet andersom
Hmm, verwarring dus. Er stond "Niet als de pc aanstaat maar juist als ie aanstaat".
Vandaar de verwarring.

Anyways, controleer of je in het BIOS niet iets aan hebt staan m.b.t. 'Wake Up on device X'.
Device X kun je in dit geval veranderen met PCI, Network card (Wake up on Lan) etc. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 03-09-2005 00:00 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Da's dus geen ongewenste reboot maar ongewenst opstarten :)

Kijk ff in je BIOS naar instellingen als bootup op NIC (WOL), keyboard, muis, tijd etc :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• hovingtim
Voordat ik wat heb gepost had ik er zelf ook al naargekeken.
Ik heb op de cpu een coolermaster jet opzitten en die zorgt voor met dit warme weer een graadje of 38
Verder zijn in de bios wake up on lan on mouse en on keyboard allemaal uitgeschakeld.

Ik heb het eigenlijk pas sinds ik ddr400 mhz 2x512mb dr in heb gezet. Beetje vreemd want dit zou het toch niet mogen beinvloeden.

Gisteraaf gebeurde het weer. Ditkeer na percies 4min:30. Maar wake on time ondersteunt mijn bios niet.

Iemand al een ideE??

Save Water Drink Beer

• Briefcase
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
heb je de handel wel aangesloten op een stopcontact met randaarde? Probeer dat eens.

Lorem Ipsum Fujitsu

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Je kunt eens na het afsluiten je netwerk kabeltje eruit halen. mss dat hij een signaal door krijgt om op te starten.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

limoentje schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:01:
Da's dus geen ongewenste reboot maar ongewenst opstarten :)

Kijk ff in je BIOS naar instellingen als bootup op NIC (WOL), keyboard, muis, tijd etc :)
met stom (^_^)

T zal je Wake On Lan instelling wel wezen.

And it goes BRAAAAAPP!

• hovingtim
dat is juist het leuke alles in de bios wat remote zou zorgen voor een opstart staat uit. Ook zit mn pc op de randaarde en zit er zo'n stekkerdoos met piekspanningsbeveiling/blikseminslagbeveiliging aan. Het enigste wat ik me nog zou kunnen bedenken is dat de aan uit knop stuk is maar die dingen hebben toch het ewige leven???

Save Water Drink Beer

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:54
Aan/uit knopjes hebben ook niet het eeuwige leven, maar meestal is het resultaat dan dat ze helemaal niks meer willen doen, dus niet aanzetten, en niet uitgaan. Lijkt me sterk dat je schakelaar zo rammelig is geworden dat ie vanzelf je compu aan en uit kan krijgen. Dus ook: als je schakelaar defect is zou je compu ook zomaar uit kunnen gaan op elk moment. Als het nog eens gebeurt, kijk dan of het weer na ongeveer 5 minuten is, want dan kan het ook heel goed aan andere hardware liggen.

• hovingtim
van het weekend weg geweest en gisteren trg gekomen en ff getest. Gemerkt dat bij koelere temps hij het niet doet. Wordt de cpu boven de 42 graden dan komt hij na percies 4:30 met een reboot? Hoe kan dit? Toen de box cooler er nog op zat werdt ie ongestressed altijd 50 graden en nu blijft ie koeler en doet ie het wel. sinds de nieuwe ram heb ik hier last van. Kan het zijn dat er een stukje van windows in blijft steken ofzo? Ik sta egt voor een raadsel (ram is gewoon kingston 2x 512mb met een toegangstijd van 4)

Save Water Drink Beer

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-01 11:38
hovingtim schreef op maandag 05 september 2005 @ 19:30:
van het weekend weg geweest en gisteren trg gekomen en ff getest. Gemerkt dat bij koelere temps hij het niet doet. Wordt de cpu boven de 42 graden dan komt hij na percies 4:30 met een reboot? Hoe kan dit? Toen de box cooler er nog op zat werdt ie ongestressed altijd 50 graden en nu blijft ie koeler en doet ie het wel. sinds de nieuwe ram heb ik hier last van. Kan het zijn dat er een stukje van windows in blijft steken ofzo? Ik sta egt voor een raadsel (ram is gewoon kingston 2x 512mb met een toegangstijd van 4)
Hoe weet je dat de cpu boven de 42 graden komt als de pc uit staat? Het probleem was toch dat hij uit stond en dan plotseling aan ging? Ik heb de verwarrende startpost wel gelezen en de rest van het topic ook, maar weet het nu nog steeds niet zeker.

Edit: Ik klets alsnog uit mn nek, het staat er wel duidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 05-09-2005 19:58 ]

Casemod: Cubeleon

• hovingtim
Een coolermaster viva ziter erop met en die werkt ook als hij de pc uitstaat (anologe temp meter) maar goed het is ook verwarrend en het is gewoon raar

Save Water Drink Beer

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Tip: je kunt eens na het uitzetten van de pc bepaalde kabeltjes los halen, Bv die van je aan/uit knop ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Even je topictitel verduidelijkt :)

van ongewenste reboot -> Gigabyte 7vaxp-e boot spontaan

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad, PC ging vijf min na uitzetten vrolijk weer aan.
Alle wake on installingen in de BIOS uit gezet, zonder sucees. Toen 3Com netwerkkaartje geplaats en de on-board netwerkkaart gedisabled, probleem over.
Het probleem kwam bij mij ook na een tijdje, de andere PC met identiek moederbord BIOS etc heeft er geen last van

Van de temps kan je PC niet aangaan, aan/uit switch kan inderdaad stuk zijn, maar dan zou hij ook ongewenst uit moeten gaan.

Verwijderd

Ik heb ervaring mee dat als je de utp kabel in m'n realtek newerkkaart doet deze de functie 'wake up on keyboard password' overbrugt en dus de pc aangaat.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

FF spontane gedachte; Heb je in de eigeschappen van je lan kaart al gerommeld? wellicht dat daar staat dat je OS het altijd nog bepaald wat er met WOL gebeurt of dat ie wakker wordt op een "directed packet"? Het lijkt me dat het uitschakelen in de BIOS vrij definitief moet zijn maar kennelijk niet.

Bij mij "wake on link" alles disabled en "wake on settings" OS controlled.

Deze instelling verhielp bij mij het niet afsluiten van de PC dwz hij bleef restarten. Daarna pas in de BIOS, WOL uitgezet.

Zoals jezelf oppert, wellicht blijft windows steken en zou ff een andere instelling voor verbetering zorgen?
Eigenlijk roep ik maar wat en klinkt het als een Voodoo oplossing :P

En als het je aan uit knop is die sluiting maakt dan zou het veel eerder moeten komen dan 4:30

Bij de weg heb je al ge-memtest?

[ Voor 5% gewijzigd door ROFLASTC op 06-09-2005 18:36 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1