[OSX Tiger] hoe krijg je snel Tiger onder de knie?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjempie
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben deze week overgestapt van Windows naar Mac en ben dus net lekker aan de slag met mijn nieuwe Macmini. Als IT-er ben ik erg bedreven in Windows maar merk dat ik in OSX Tiger nog veel kennis tekort kom. De meeste dingen krijg ik wel voor elkaar :) maar ik mis basiskennis van bijvoorbeeld:

- het bestandssysteem: hoe werkt deze en hoe zit deze in elkaar; (ben bang dat het een rommeltje wordt)
- hoe je moet omgaan met nieuwe applicaties en hoe ze juist te installeren
- apple-sneltoetsen en truukjes
- etc etc etc....

Uiteraard maak ik veel gebruik van de search in dit forum en heb ook gezocht naar goede boeken die mij kunnen helpen wegwijs te worden in OSX Tiger. Ik vind ze alleen wel behoorlijk duur en kan niet goed de kwaliteit inschatten. En na het goed doorlezen van de regels van dit appletalk-forum en het echt heel goed zoeken in dit forum naar het antwoord op mijn vraag kon ik niets vinden dus daarom bij deze de vraag:

hoe kan ik het snelste de basisbeginselen en meer onder de knie krijgen van het OSX Tiger besturingsysteem?

Welke info heeft mij al wel goed geholpen?:
- Dit forum op tweakers;
- net gevonden: http://www.macmiep.nl/

Wie o wie kan mij helpen? _/-\o_

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
* Liegebeest gaat op de doos van Tiger zitten... Zo! Onder de knie!

Macmiep helpt je inderdaad veel verder :)
Verder zou ik gewoon zelf heel veel rondneuzen. Op fora, maar ook in je computer zelf. Zorg d'r wel voor dat je een eigen account hebt en het admin account apart houd. Mocht je wat slopen, dan kan je het altijd nog repareren...

Installeren van apps is doorgaans heel simpel: sleep het icoontje naar /Applications of naar de Applications folder in je homedir.

Het filesysteem zit in elkaar als de vele andere UNIXen.. In de Finder zie je dit echter niet, omdat het wordt afgeschermd... Ga maar eens met Terminal aan de slag en kijk wat rond. Zul je zien dat het gewoon een BSD is met standaard dingen als /etc, /usr, /var enzovoorts. Zorg er gewoon voor dat je al jou eigen files in je homedir bewaard, onder een voor jou prettige directory structuur.

[ Voor 47% gewijzigd door Liegebeest op 31-08-2005 11:12 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Het beste advies is gewoon uitproberen. Voor de veiligheid kun je dat inderdaad doen onder een ander account. Zelf ben ik ook zo begonnen en doe ik het nog steeds wel eens. Door er mee te werken leer je pas anders te denken. Wanneer je zo simpel mogelijk denkt dan snap je het vanzelf.
Je kunt gewoon alle opties bekijken die een applicatie biedt door middel van het pull down menu na te lopen. Daar vind je ook de shortcuts. Voor andere shortcuts kun je kijken bij http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Op de site van Apple is overigens heel veel informatie te vinden. Na twee weken spelen heb je het meeste onder de knie is mijn ervaring.

• sjempie
  • Niet online
Klinkt ook wel logisch het uitproberen dan.. ik ga komende weken gewoon lekker proberen...

Ik begrijp alleen het proberen onder een andere user niet... dan kan je toch nog steeds een zooitje maken van de basis, van het OS? :O

even nog een off topic vraagje (ik geef toe nog niet goed gezocht..): ik heb kan nu intussen mijn netwerkschijven op mijn 2003-server benaderen, is het ook mogelijk om die standaard te koppelen in de mac? zodat bij opnieuw opstarten standaard die shares worden gekoppeld? :/

Verwijderd

sjempie schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:21:
even nog een off topic vraagje (ik geef toe nog niet goed gezocht..): ik heb kan nu intussen mijn netwerkschijven op mijn 2003-server benaderen, is het ook mogelijk om die standaard te koppelen in de mac? zodat bij opnieuw opstarten standaard die shares worden gekoppeld? :/
Ja, je kunt je netwerkschijven gewoon in je startupitems plaatsen; te vinden onder System Preferences > Accounts > Login Items, dan moet het werken :Y)

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

- De snelkoppelingen zijn veelal t zelfde als in windows, alleen gebruik je in plaats van de Ctrl toets de Command toets (Appeltje), zo is Ctrl+C/Ctrl+V hier Cmd+C/Cmd+V
- Voor zover ik weet kun je je schijven niet automatisch mounten. Wellicht kun je ze opnemen in je fstab.. dat heb ik nog niet geprobeerd. Wat ik gedaan heb is konfabulator installeren, met de mounttab widget. Daarin heb ik een lijst van al mijn shares, en hoef ik er alleen maar op te klikken (in een lijstje op mn desktop) om ze te mounten... makkelijk genoeg :)

Overigens, als normale user kun je van het OS geen zootje maken. De OS files zijn net als op een normaal BSD systeem van root:wheel (de superuser), en die mag jij als normale gebruiker niet aanpassen/verwijderen/whatever. De beveiliging binnen het OS is een stuk beter geregeld dan op Windows vanwege het BSD subsysteem, dus als je een "normaal" user account hebt hoef je echt niet bang te zijn dat je bestanden kunt slopen waar je eigenlijk niet aan hoort te (kunnen) zitten.
Hierin komt ook de manier van applicaties installeren binnen OSX naar boven: Applicaties bestaan uit één bestand waarin alles is opgenomen, dus niet zoals in Windows, waar je 100 mappen en 1000 registry entry's nodig hebt voor een applicatie. One file does it all. En die file zet je in de Applications dir neer, waar alle users rechten op hebben. Zo kan je dus ook bij het installeren van apps niets van het OS slopen ;)

Succes! :)

• Liegebeest
Wat betreft het automatisch mounten van je shares werkt de truuk van Jogm perfect :)

Wat betreft het tweede account: ik heb naast het admin account (eerste account wat wordt gemaakt, heet bij mij ook Administrator) gewoon aparte accounts voor mijzelf en m'n vrouw gemaakt. Deze accounts hebben geen admin rechten. Mocht je binnen een van je eigen accounts een instelling per ongeluk mollen, dan kan je het altijd nog fixen als admin.

En inderdaad: als _gewone_ user kan je niets aan het OS slopen. De admin user heeft per default wat meer rechten, maar kan ook nog geen echte schade aanrichten.

En gelukkig: in tegenstelling tot Windows XP is het voor een gewone user _wel_ mogelijk om applicaties te installeren! _/-\o_ Hoera! Je kan de app OF in je eigen homedir neerzetten OF, door het ingeven van een admin user+passwd, in /Applications. Scheelt een hele hoop heen-en-weer-gezap met je login :)

Trouwens, Remz-Jay: onder water is dat "ene applicatie bestand" een directory met een hele berg sub-directories en files :) Dus het is wel deels het zelfde als bij Windows, maar:
1. Het wordt netjes voor je verborgen gehouden
2. _Alles_ wordt bij elkaar opgeslagen en niet op een dozijn verschillende plaatsen.

Verwijderd

Wat mij erg heeft geholpen is het aanschaffen van de mighty mouse (iedere tweeknops muis werkt overigens). In OSX heb je voor iedere handeling wel een toetscombinatie maar die kreeg ik niet snel genoeg onder de knie. Met de rechter muisknop sla je de brug tussen windows en os x. Het was verrassend om te zien hoe snel je daarna toch overstapt op toetscombinaties.

Het was voor mij het juiste duwtje in de rug iig.

• sjempie
  • Niet online
ik kan intussen dus niet meer wachten tot ik straks thuis weer aan slag kan gaan om hier mee te gaan prutsen...

dank voor alle snelle reacties! _/-\o_

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 19:00
geloof dat je een gemounte schijf eenvoudigweg van je bureaublad naar je startupitems kan slepen. hier gevonden

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:00:
Wat mij erg heeft geholpen is het aanschaffen van de mighty mouse (iedere tweeknops muis werkt overigens). In OSX heb je voor iedere handeling wel een toetscombinatie maar die kreeg ik niet snel genoeg onder de knie. Met de rechter muisknop sla je de brug tussen windows en os x. Het was verrassend om te zien hoe snel je daarna toch overstapt op toetscombinaties.

Het was voor mij het juiste duwtje in de rug iig.
Door op ctrl+muisknop te klikken krijg je ook de rechter muisknop menutjes etc... Duurde ook even voordat ik daar achter kwam toen ik net mijn iBook had, maar wel handig als je maar een enkele muisknop hebt zoals ik op mijn iBook.

Verder blijkt wanneer je in een terminal gaat werken dat je gewoon op een unix type os werkt, dus dat moet aardig duidelijk zijn mocht je daar ervaring mee hebben.

Hier is trouwens een hele lijst met alle keyboard shortcuts enzo:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

Ik ken ze ook echt niet allemaal, maar wanneer je er een beetje mee leert werken is het toch wel heel erg handig en kun je snel een hoop handelingen uitvoeren, vooral als je iemand bent die het liefst zo veel mogelijk met het toetsenbord doet.

Success ermee!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
cailin_coilleach schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:49:2. _Alles_ wordt bij elkaar opgeslagen en niet op een dozijn verschillende plaatsen.
Daar wil ik toch nog even op in gaan, zo heeft 99% van de applicaties de gewoonte om aparte voorkeuren bestanden aan te maken. Deze zijn ook op een dozijn plaatsen te vinden, maar meestal onder de home dir.

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Sorry dat ik gebruik maak van deze thread maar ik heb een klein vraagje over Finder in Tiger.
Is het mogelijk om verborgen bestanden weer te geven?
Ik kan nergens een setting daar voor vinden.

Ik weet dat ik het in een terminal kan zien, maar het zou fijn zijn als er een aan/uit optie is in Finder.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik heb, als OS X n00b, erg veel gehad aan de OS X Bible

• Liegebeest
Leon1e:
Daar heb je nog gelijk in. Maar alle werkelijke onderdelen van de applicatie zitten netjes bij elkaar.

Persoonlijk vind ik het eigenlijk ook wel een goed idee dat de prefs apart worden opgeslagen:
1. makkelijk te scheiden per user
2. worden bewaard als je een nieuwe versie van de app installeert
3. als je prefs kapot zijn hoef je niet de hele app weg te keilen en alle users lastig te vallen

Pagina: 1