[OS X noob] opsomming van een paar vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008

• johnneman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 16:51

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Matched: externe
Hallo. Ook ik ben overgehaald door de strategie van apple. Ik heb eerst wat reviews gelezen over de iPod, en heb toen een iPod mini gehaald. Toen was ik ZO overtuigd van apple's simpliciteit en strakke design etc etc, dat ik maar een Mac Mini heb gehaald. Welcome to the real world John..

offtopic apple praisin' talk
Lang leve OS X.. Wat geweldig. Alles werkt zo duidelijk.. Software installeren? Drag and drop! Nieuwe hardware? Ik heb alles sneller aan het draaien dan in Windows XP, ook als alles automatisch in XP ging. Verder moet ik alleen nog een keer mn RAM uitbreiden, 256 is een beetje weinig. Oh my God wat moet ik met Internet Explorer dan? Geintje van apple ofzo? En het ziet er naar mijn mening nog brak uit ook nog. Maar snel ff Firefox als standaard browser ingesteld. En Exposé is echt uber! wow wat handig.. Ook gewoon hoe alles in elkaar steekt, zelfs het systeemvoorkeuren venster werkt smooth.

Disclaimer
Maargoed, Ik heb een paar vragen. Houd alsjeblieft UTFS en andere opmerkingen voor je . Ik ben echt geen dikke naab. Ik heb voor alle vragen die ik hier stel, echt wel moeite gedaan om ze zelf op te lossen. Zoals je ziet formuleer ik alles netjes en geordend, en praat ik niet vaag, dus dit moet allemaal kunnen. Bovendien zit ik met de volgende vragen al minimaal een week, dus het is niet zo dat ik alles maar direct vraag.

Tijdens het installeren van iLife 05 was ik met OS X help aan de gang. Opeens ging de help functie vast zitten, en sindsdien kan ik de help functie niet meer raadplegen. Dus echt de standaard vraagbaak raadplegen kan dus ook niet voor mn problemen suggesties?

De vragen
Toen ik trouwens iLife 05 installeerde, werd er gezegd dat er ongeveer 3 gig gebruikt zou gaan worden voor de installatie. Is dit echt zo? Ik had iLife er al op staan (vorige versie), komt er dan echt 3 gig boven op? En dan nog, je praat alleen maar over GarageBand, iPhoto, iTunes, iDVD en iMovie (zoiets dan), dat kan toch nooit 3 gig zijn?

Met iLife heb ik het probleem dat ik niet al mijn foto's kan importeren. Ik krijg steeds deze error " euhm.. wacht, terwijl ik iLife op wil starten om te kijken welke foutmelding ik krijg tijdens het importeren, krijg ik deze mededeling "update: In iPhoto 5.0.1 zijn problemen met het bijwerken van iPhoto 4-bibliotheken, het slepen van albums naar mappen en het importeren van MPEG 4-films verholpen," _O_ apple roelatie echt waar! Ik vond dit even het melden waard! en vond het zonde om deze alinea nu nog te verwijderen ;)

Wat ik me nu wel afvraag (tijdens het updaten van iPhoto (toeval btw ofniet dan?!)), die update applicatie he, controleert die ook direct op updates van andere applicaties zoals Firefox? Laat staan voor eventuele plugins van Firefox? Zou echt te gek zijn.

Ook zoek ik nog goede software om dvd's te backuppen. Ze moeten dus van dual layer naar singe, maar voordat ik echt een vervanger heb voor DVD decryptor en DVD shrink, ben ik wel een tijdje verder denk ik! Ik kan in ieder geval nu "Fast DVD copy" niet uitvoeren. Ik heb een externe bay voor mn dvd-brander, deze doet het perfect. Alleen als ik "Fast DVD copy" opstart zegt ie "No superdrive Detected", enige oplossingen?

Iemand een idee hoe ik een drive permanent mount? (Ik geef toe, ik heb hier nog niet echt naar gezocht) Hij reconnect (na een reboot dus) een drive wel als ik (Ik heb zeg maar alle muziek die ik via iTunes afspeel op de onze server staan) bestanden opvraag.

En is "Teksteditor" nu dan de echte tekstverwerker van osx? Dus zeg maar voor de Windows gebruikers, de vervanger voor MS Word? Ik heb OpenOffice al wel geprobeerd, maar dat vond ik echt niks.

Nog een hele simpele vraag, is er ook een vervanger voor Windows' "Show Desktop" knopje? Ik snap wel dat expose' veel werk uit handen neemt, maar toch :)

Bedankje
Mensen, mede apple liefhebbers, en alle andere tweakie's. Thanks! Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite. Ik waardeer dit zeer..

[ Voor 4% gewijzigd door johnneman op 24-03-2005 15:32 . Reden: Exposé aangepast, thx breinonline ;) ]

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Geen matches
johnuitalmelo schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:42:
[...]

Tijdens het installeren van iLife 05 was ik met OS X help aan de gang. Opeens ging de help functie vast zitten, en sindsdien kan ik de help functie niet meer raadplegen. Dus echt de standaard vraagbaak raadplegen kan dus ook niet voor mn problemen suggesties?
Dat is vreemd. In dit soort gevallen zijn er een aantal mogelijkheden om het probleem te analyseren; het standaard lijstje:
  • Disk Utility - Repair Permissions
  • Console
  • CrashLogs
De vragen
Toen ik trouwens iLife 05 installeerde, werd er gezegd dat er ongeveer 3 gig gebruikt zou gaan worden voor de installatie. Is dit echt zo? Ik had iLife er al op staan (vorige versie), komt er dan echt 3 gig boven op? En dan nog, je praat alleen maar over GarageBand, iPhoto, iTunes, iDVD en iMovie (zoiets dan), dat kan toch nooit 3 gig zijn?
Uh, ja. iDVD is 1.4 gb (!) vanwege de enorme hoeveelheid ingebouwde themes. De andere apps zijn ruwweg 60-200 mb per stuk.
Hou er rekening mee dat apps in OS X eigenlijk folders zijn, die bij dubbelklikken "toevallig" een binary opstarten. Er kan dus veel meer meegeleverd worden - vandaar ook de gemakkelijke installatie.
Wat ik me nu wel afvraag (tijdens het updaten van iPhoto (toeval btw ofniet dan?!)), die update applicatie he, controleert die ook direct op updates van andere applicaties zoals Firefox? Laat staan voor eventuele plugins van Firefox? Zou echt te gek zijn.
Nee, de OS X Software Updater controleert op het moment alleen Apple-software. het is echter wel, technisch, mogelijk om ook andere apps er onder te scharen, maar daar doet Apple (nog?) niet aan.
Aan de andere kant zou het me niks verbazen als Apple met 10.4 of 10.5 een Software Update framework aanbiedt voor developers.
Iemand een idee hoe ik een drive permanent mount? (Ik geef toe, ik heb hier nog niet echt naar gezocht) Hij reconnect (na een reboot dus) een drive wel als ik (Ik heb zeg maar alle muziek die ik via iTunes afspeel op de onze server staan) bestanden opvraag.
Een samba mount bedoel je?
Dat kan zal via de Terminal moeten (zoek maar op macosxhints.com) of evt via een AppleScript.
En is "Teksteditor" nu dan de echte tekstverwerker van osx? Dus zeg maar voor de Windows gebruikers, de vervanger voor MS Word? Ik heb OpenOffice al wel geprobeerd, maar dat vond ik echt niks.
TextEdit is zoiets als Notepad - neem het niet serieus ;)
Er zijn zat andere wordprocessors zoals AbiWord, OOo, Word, etc. - zie macupdate.com.
Voor 'echte' texteditors hebben we bbedit, subthaedit, smultron etc.
Nog een hele simpele vraag, is er ook een vervanger voor Windows' "Show Desktop" knopje? Ik snap wel dat expose' veel werk uit handen neemt, maar toch :)
F11 ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Geen matches
texteditor = de notepad van osx
appleworks is een kleine officesuite die je naast msoffice kan zetten, er van uitgaande dat je niet alle supperdeluxe functies in msoffice gaat gebruiken.

exposé: F9 alle vensters, F11 leeg bureaublad

wat betreft software voor DVD's te "backuppen": Onmisbare tools / software hier staat vast tussen wat je zoekt

wat betreft het software vastlopertje, ondertussen je mac al herstart?

*grmbll ben ik weer eens overbodig :/ :p

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 23-03-2005 22:05 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Geen matches
Updates van Firefox:
Nee, Firefox is heel slecht geoptimaliseerd voor Mac OS X, en voor zover ik weet werkt dit alleen voor Apple sofware. Firefox heeft zelf wel een ingebouwde update functie die wel werkt onder Mac OS X.

Tekstverwerker:
In je Applicaties map zit ook nog erkgens AppleWorks verstopt wat compleet, mar simpel officepakket bevat. Voor OpenOffice bestaat ook een aangepaste versie NeoOffice/J die geoptimaliseerd is voor Mac OS X, met mooiere menu's en dergelijke. Een ander mooi pakket is Apple iWork, waar de tekstvererker Pages, en Keynote 2 voor presentaties in zit.

Show desktop:
De functie om het bureaublad te laten zien in Expose lijkt een beetje nutteloos, maar als je eenmaal weet dat je gewoon items kunt oppakken met je muis, en dan weer op F11 kan drukken om de vensters terug te halen en zo dingen daar naar binnen slepen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
chem schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:02:
[...]

Dat is vreemd. In dit soort gevallen zijn er een aantal mogelijkheden om het probleem te analyseren; het standaard lijstje:
  • Disk Utility - Repair Permissions
  • Console
  • CrashLogs
[...]

Uh, ja. iDVD is 1.4 gb (!) vanwege de enorme hoeveelheid ingebouwde themes. De andere apps zijn ruwweg 60-200 mb per stuk.
Hou er rekening mee dat apps in OS X eigenlijk folders zijn, die bij dubbelklikken "toevallig" een binary opstarten. Er kan dus veel meer meegeleverd worden - vandaar ook de gemakkelijke installatie.

[...]

Nee, de OS X Software Updater controleert op het moment alleen Apple-software. het is echter wel, technisch, mogelijk om ook andere apps er onder te scharen, maar daar doet Apple (nog?) niet aan.
Aan de andere kant zou het me niks verbazen als Apple met 10.4 of 10.5 een Software Update framework aanbiedt voor developers.

[...]

Dat kan zal via de Terminal moeten (zoek maar op macosxhints.com) of evt via een AppleScript.

[...]

TextEdit is zoiets als Notepad - neem het niet serieus ;)
Er zijn zat andere wordprocessors zoals AbiWord, OOo, Word, etc. - zie macupdate.com.
Voor 'echte' texteditors hebben we bbedit, subthaedit, smultron etc.

[...]

F11 ?
Hee joh, bedankt voor je reply! ik zal morgen even deze reply aanpassen en op al je antwoorden volledig replyen, ik ga nu naar bed;)

samba mount? interesant, morgen ff uitzoeken!

dat update gedoe van OS X, ik zie het echt zo gebeuren dat alle applicaties updatebaar zijn via 1 menu. Mits de ontwikkelaars van de applicaties meewerken dan..

Dat met de installatie, over dat de apps binarys opstarten. Dat volg ik even niet? Dus als ik het simpel vertaal, copied ie zegmaar de install files, met nog een eventuele bin/iso file voor later? of zie ik het nu verkeerd.

Toch wel tof dat OS X's wordpad autocorrectie heeft dan 8)

En @ Yalopa; Expose had ik al uitgevonden, lees maar es goed.. en F11 ook al, maar ik had dat nog niet echt gezien als een vervanger voor de "show desktop" icon, alhoewel je gelijk hebt denk ik. Maar goed, het kon zijn dat ik een functie over het hoofd zag ofzo ;)

iig, op alle andere dingen enzo reageer ik morgen wel!

dank u allemaal alvast he!

Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Matched: startup, schijf

[...]
Njet! Dat kan veel mooier! :)
Log eens in en mount je netwerk drive... Die verschijnt nu op je desktop, right? Open nu System Preferences -> Users -> kies jou account. Kies nu het tabje "Startup Items".. Sleep nu, van je desktop, het icoontje van je gemounte drive naar de lijst met items... Vanaf nu wordt elke keer bij het inloggen je netwerk drive gemount. Hoezee!

Trouwens, inderdaad erg leuk die spell checker in Text Editor, maar wist je dat je die in bijna _elke_ applicatie aan kan roepen? Dus maar eens op [shift][appel][;] :) Dus zo kan je je forum posts bij GoT ook lekker checken op spelfouten! Ik ben even vergeten onder welk menu item het normaal zit. Services is het niet, mogelijk Edit...
Dat met de installatie, over dat de apps binarys opstarten. Dat volg ik even niet? Dus als ik het simpel vertaal, copied ie zegmaar de install files, met nog een eventuele bin/iso file voor later? of zie ik het nu verkeerd.
Jep... Wat hij bedoelde was dat die applicatie die je naar je harde schijf sleept in wezen veel meer is dan maar een (1) bestand. Het ziet er wel uit als een (1) icoontje, maar eigenlijk is dat gewoon een directory met alle vereiste files van de hele applicatie. :) Dubbel-klik je op het icoon, dan wordt gewoon netjes de binary / executable van de applicatie gestart.. Vind het zelf een best nette oplossing..

Liege, liege, liegebeest!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Geen matches
johnuitalmelo schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:49:
[...]

Doe maar eens ctrl-Click op een applicatie in de Finder en kies Show Package Contents...

Daar zie je vv gewoon een echte map, met daarin bestanden die de GUI, de vertalingen, helpbestanden, extra tools etc. etc. zijn.

Dit komt uit de oorsprong van NeXT, waar ze ook met dergelijke setups werkten.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-02 16:01
Matched: startup
cailin_coilleach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:14:
[...]
Log eens in en mount je netwerk drive... Die verschijnt nu op je desktop, right? Open nu System Preferences -> Users -> kies jou account. Kies nu het tabje "Startup Items".. Sleep nu, van je desktop, het icoontje van je gemounte drive naar de lijst met items... Vanaf nu wordt elke keer bij het inloggen je netwerk drive gemount. Hoezee!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Naar deze tip heb ik al weken gezocht!

Ik heb ook al tijden gezocht naar een sneltoets voor het vergroten/verkleinen van een scherm.(het groene knopje). Dit om bijv in iTunes snel van klein naar groot te kunnen wisselen. Ook omdat die knopjes nogal klein zijn, en je dus snel het hele venster naar de taakbalk verplaatst.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:36

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen matches
@TS: in je topicstart geef je aan dat je toetsenbord nog niet goed is ingesteld. Dat is hij wel, maar een acentje op een letter krijgen gaat iets anders in OS X dan je gewend was onder je oude OS. <alt+e> geeft een ´ en als je vervolgens op een letter drukt zet hij het teken erboven: <alt+e>, <e> geeft dus é.
De ¨ zitten onder <alt+u> enz. Probeer maar eens alle combinaties van <alt+letter/cijfer> dan kom je nog een hoop handige tekens tegen :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Liegebeest
Geen matches
De š zitten onder <alt+u> enz. Probeer maar eens alle combinaties van <alt+letter/cijfer> dan kom je nog een hoop handige tekens tegen
Was het nou [shift][appel][K], of [shift][option][K]... *peins*... Dan krijg je in elk geval het Apple logo :)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Geen matches
breinonline schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:53:
@TS: in je topicstart geef je aan dat je toetsenbord nog niet goed is ingesteld. Dat is hij wel, maar een acentje op een letter krijgen gaat iets anders in OS X dan je gewend was onder je oude OS. geeft een ´ en als je vervolgens op een letter drukt zet hij het teken erboven: , geeft dus é.
De ¨ zitten onder enz. Probeer maar eens alle combinaties van dan kom je nog een hoop handige tekens tegen :)
En daar zit ook nog een logische gedachte achter, nl. de het streepje boven de e wordt uitgesproken als e-accent (frans) en de dubbelepunt boven de u als de ümlaut. De s geeft bijv. een Duitse ringel-S, etc...

Je kan via de systeeminstellingen een minitoetsenbord activeren in het Apple menu. Dit mini toetsenbord kan je dan openen onder het flaggetjes menu en als je dan op een modifier toets drukt zoals bijv. Alt/Option of Apple, dan zie je welke lettertekens deze geven.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Geen matches
cailin_coilleach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 11:21:
[...]

Was het nou [shift][appel][K], of [shift][option][K]... *peins*... Dan krijg je in elk geval het Apple logo :)
shift-option-k :) Je kunt er meer vinden door te gaan naar Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu en dan een vinkje plaatsen bij "Toetsenbordweergave". Je kunt in de menubalk aan de rechterkant op de vlag klikken en dan "Toon toetsenbordweergave". Als je Quicksilver gebruikt, kun je ook zoeken naar "Show Keyboard Viewer" ("skv" geeft bij mij het goede resultaat). Hoef je het menu tenminste niet aan te zetten.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Niakmo
  • Laatst online: 10-02-2024
Geen matches
[...]

Trouwens, inderdaad erg leuk die spell checker in Text Editor, maar wist je dat je die in bijna _elke_ applicatie aan kan roepen? Dus maar eens op [shift][appel][;] :) Dus zo kan je je forum posts bij GoT ook lekker checken op spelfouten! Ik ben even vergeten onder welk menu item het normaal zit. Services is het niet, mogelijk Edit...
helaas werkt dit alleen in safari en niet in firefox bij mij.

Verwijderd

[...]

Het werkt, maar ook niet helemaal ideaal. Tenzij dat sinds 10.3.4 aangepast is, gebeurd het wel eens dat na verloop van tijd je opnieuw een nieuwe link in je "Startup Items" moet gooien. Misschien niet zo'n punt, maar als het nu nog niet gefixt is hoop ik dat ze er bij Tiger wel aan gedacht hebben :)

• MacWolf
Geen matches
zirus schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:03:
[...]

helaas werkt dit alleen in safari en niet in firefox bij mij.
Klopt, maar het is dan ook Cocoa funtionaliteit. Als je dit ook in een Mozilla gebaseerde browser wilt zien, moet je Camino gebruiken. Camino gebruikt de Mozilla render engine met een Cocoa front-end.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• paella
  • Laatst online: 12:10
Geen matches
Wat ik erg handig vind aan Safari: snapback. Stel je typt een URL in, of kiest een bookmark. Daarna klik je op diverse links om dingen te lezen, of wat dan ook. Leuk allemaal, maar je wil weer terug naar die URL of bookmark. Dat klik je op het (bij mij oranje) kromme pijltje in de adresbalk. Boem, terug bij de laatste URL of bookmark die je handmatig had gekozen. Simpel en geniaal.

No production networks were harmed during this posting

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Matched: startup, schijf
[...]

[...]

Jep... Wat hij bedoelde was dat die applicatie die je naar je harde schijf sleept in wezen veel meer is dan maar een (1) bestand. Het ziet er wel uit als een (1) icoontje, maar eigenlijk is dat gewoon een directory met alle vereiste files van de hele applicatie. :) Dubbel-klik je op het icoon, dan wordt gewoon netjes de binary / executable van de applicatie gestart.. Vind het zelf een best nette oplossing..
Onze man _O_ bedankt joh, heel erg handig die 'mount at starup' optie! (zo zie je maar weer koppie1, blijven vragen ;) )

ook tof van die spellingscheck optie! helaas werk ik ook met Firefox (zoals zirus zei), maar dit heb ik zelf nog niet echt uitgeprobeerd.
MacWolf schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:14:
[...]

Klopt, maar het is dan ook Cocoa functionaliteit. Als je dit ook in een Mozilla gebaseerde browser wilt zien, moet je Camino gebruiken. Camino gebruikt de Mozilla render engine met een Cocoa front-end.
Dit snap ik alleen niet MacWolf?

Maar goed, ik heb het niet echt op safari (voor zover ik het uitgeprobeerd heb dan). Werkt safari ook met tabbladen? anders hoeft t van mij echt niet :9
breinonline schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:53:
@TS: in je topicstart geef je aan dat je toetsenbord nog niet goed is ingesteld. Dat is hij wel, maar een acentje op een letter krijgen gaat iets anders in OS X dan je gewend was onder je oude OS. <alt+e> geeft een ´ en als je vervolgens op een letter drukt zet hij het teken erboven: <alt+e>, <e> geeft dus é.
De ¨ zitten onder <alt+u> enz. Probeer maar eens alle combinaties van <alt+letter/cijfer> dan kom je nog een hoop handige tekens tegen :)
tof dat je die vraag ff onbeantwoord zag liggen ;) Dat wist ik inderdaad niet! Ik zat al alle combinaties met alt te proberen omtrent alt-e enzo :9

edit; ik heb de naam Exposé aangepast in mn first post ;) dank u breinonline

Nog iets he.. Ik kan mijn numpad niet gebruiken? Ik heb nog geen tijd gehad om hier naar te kijken. Maar als iemand dit toevallig ook heeft gehad, en hij/zij ook een Logitech (Elite) keyboard heeft (wie niet :X ), dan hoor ik de oplossing graag!

[ Voor 3% gewijzigd door johnneman op 24-03-2005 15:33 ]

• MacWolf
Geen matches
Mac OS X applicaties kun je eigenlijk mat 2 API's programmeren. Zo hebben we:
* Carbon: de API die door veel grote bedrijven wordt gebruikt voor hun legacy applicaties. Voorbeelden van applicaties die van de Carbon API gebruik maken zijn bijv. MS Office, Adobe Photoshop en iTunes.
* Cocoa: een API die oorspronkelijk komt van het NeXT platform onder de naam NeXTStep, later (toen SUN meewerkte) OpenStep genoemd is en toen Apple eenmaal NeXT inlijfde hernoemt is naar Cocoa.

Cocoa applicaties kunnen gebruik maken van een groot aantal moderne functies, zoals bijvoorbeeld spellingscontrole, services, etc... De ontwikkelaar hoeft vaak helemaal niets te programmeren om van deze functionaliteit gebruik te maken want het is allemaal onderdeel van het systeem.

---

Bij Safari staan de tabbladen standaard uit, maar je kan ze activeren via de voorkeursinstellingen. Dit is natuurlijk gedaan om de browser zo simpel mogelijk te houden voor de beginnende gebruiker.

---

Problemen met je numpad? Heb ik ook al heel lang en ik had het idee dat mijn toetsenbord gewoon stuk is. Bij mij werken de tekens '/', '*'. '+', etc... wel, alleen de getallen doen het niet. Heb jij hetzelfde probleem? Ik heb overigens een Apple toetsenbord.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
MacWolf schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:44:
Mac OS X applicaties kun je eigenlijk mat 2 API's programmeren. Zo hebben we:
* Carbon: de API die door veel grote bedrijven wordt gebruikt voor hun legacy applicaties. Voorbeelden van applicaties die van de Carbon API gebruik maken zijn bijv. MS Office, Adobe Photoshop en iTunes.
* Cocoa: een API die oorspronkelijk komt van het NeXT platform onder de naam NeXTStep, later (toen SUN meewerkte) OpenStep genoemd is en toen Apple eenmaal NeXT inlijfde hernoemt is naar Cocoa.

Cocoa applicaties kunnen gebruik maken van een groot aantal moderne functies, zoals bijvoorbeeld spellingscontrole, services, etc... De ontwikkelaar hoeft vaak helemaal niets te programmeren om van deze functionaliteit gebruik te maken want het is allemaal onderdeel van het systeem.

---

Bij Safari staan de tabbladen standaard uit, maar je kan ze activeren via de voorkeursinstellingen. Dit is natuurlijk gedaan om de browser zo simpel mogelijk te houden voor de beginnende gebruiker.

---

Problemen met je numpad? Heb ik ook al heel lang en ik had het idee dat mijn toetsenbord gewoon stuk is. Bij mij werken de tekens '/', '*'. '+', etc... wel, alleen de getallen doen het niet. Heb jij hetzelfde probleem? Ik heb overigens een Apple toetsenbord.
Bedankt voor je uitleg!

Ik zal Safari dan maar weer eens proberen. Ik vond namelijk persoonlijk firefox op windows XP beter dan firefox in OS X, kweet niet waarom..

Nu werkt by the way mn numpad wel weer, nadat ik mn toetsenbordinstelling op Nederlands heb gezet, maar de numlock toets doet het nog steeds niet trouwens.. + - / * , enzo wel.. alleen zoals je ziet tik ik een comma als ik op het puntje druk van mn numpad, dus echt goed is het nog niet.

Nog iets he.. Hoe maak ik nu een simpele screenshot? kan dat met de screenshot toets op mn keyboard? en kan ik de screenie dan plakken in Gimp bijvoorbeeld? Of kan ik dat makkelijker regelen dan met Gimp?

Ik kwam namelijk op de vraag met het screenshot gebeuren, omdat ik een screenshot wou maken van iTunes, in het menu Archief zie ik namelijk naast de optie "nieuwe slimme afspeellijst" de desbetreffende sneltoets, alleen wtf is dat tekentje? "iets + appel/alt + N" moet ik dan aanslaan, maar ja geen idee welke die eerste nou is.

En dan nóg iets.. Met Shift apple pijl-naar-links spring je met een stuk text direct naar links, al je tekst selecterend. Kan dat (zoals in windows) ook per woord ipv per zin??

• MacWolf
Geen matches
Voor beide vragen moet je APL doorzoeken, want beide onderwerpen zijn al eens behandeld.

Zoek maar naar de termen 'screenshot' en 'key bindings'.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Geen matches
johnneman schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:40:
[...]
Nog iets he.. Hoe maak ik nu een simpele screenshot? kan dat met de screenshot toets op mn keyboard? en kan ik de screenie dan plakken in Gimp bijvoorbeeld? Of kan ik dat makkelijker regelen dan met Gimp?
Hier heb je verschillende mogelijkheden
[list]• cmd-shift-3: Er wordt een screenshot van het complete scherm gemaakt. Het resultaat verschijnt als PDF op het bureablad
• cmd-shift-ctrl-3: Zelfde als hierboven, maar het resultaat komt in het clipboard.
• cmd-shift-4: De cursor verandert in een kruis waarmee je een selectie van het scherm kunt maken. Als je dan op spatie drukt, kun je een venster selecteren.
• cmd-shift-ctrl-4: Zelfde als hierboven, maar het resultaat komt in het clipboard
Je kunt ook gebruik maken van de applicatie "Schermafbeelding", die je kunt vinden in de map hulpprogramma's.
Ik kwam namelijk op de vraag met het screenshot gebeuren, omdat ik een screenshot wou maken van iTunes, in het menu Archief zie ik namelijk naast de optie "nieuwe slimme afspeellijst" de desbetreffende sneltoets, alleen wtf is dat tekentje? "iets + appel/alt + N" moet ik dan aanslaan, maar ja geen idee welke die eerste nou is.
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~mcbor41/GoT/itunes.jpg

Dat 'iets' heet 'alt' of 'option' (opt) en kun je naast de control (ctrl) vinden. Dat teken erna is 'het appletje' of command (cmd).
En dan nóg iets.. Met Shift apple pijl-naar-links spring je met een stuk text direct naar links, al je tekst selecterend. Kan dat (zoals in windows) ook per woord ipv per zin??
Option-shift-pijl ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
Daedalus schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:30:
[...]

Hier heb je verschillende mogelijkheden
[list]• cmd-shift-3: Er wordt een screenshot van het complete scherm gemaakt. Het resultaat verschijnt als PDF op het bureablad
• cmd-shift-ctrl-3: Zelfde als hierboven, maar het resultaat komt in het clipboard.
• cmd-shift-4: De cursor verandert in een kruis waarmee je een selectie van het scherm kunt maken. Als je dan op spatie drukt, kun je een venster selecteren.
• cmd-shift-ctrl-4: Zelfde als hierboven, maar het resultaat komt in het clipboard
Je kunt ook gebruik maken van de applicatie "Schermafbeelding", die je kunt vinden in de map hulpprogramma's.

[...]

[afbeelding]

Dat 'iets' heet 'alt' of 'option' (opt) en kun je naast de control (ctrl) vinden. Dat teken erna is 'het appletje' of command (cmd).

[...]

Option-shift-pijl ;)
Hardstikke bedankt joh _O_ Alleen ik snapte het niet waarom die combinaties niet werkten, maar die combinaties waren dus een deel van gimp:P dat wist ik niet, haha.. ik d8 wow, dat zoiets in OS X zit ingebakken, tof man.. maja boeiend, zo kan het ook, en het werkt perfect!

met die toetsencombinaties moet ik nog even onder de knie krijgen.. en nog bedankt voor option-shift-pijl, erg handig.. alhoewel dat meer een basisfunctie is die ik zelf wel had kunnen opzoeken.. maar goed

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
Ik tik maar even een nieuw berichtje, omdat ik dan zeker weet dat er meer mensen kijken.. Maargoed, volgende vraag;

Ik wil graag in Finder iets makkelijker kunnen navigeren. Ik deed een zoekopdracht naar 640x, en dan krijg ik een bult mappen (niks mis mee), maar dan open ik zon map, en dan wil ik graag naar een bovenliggende map. Maar dan mis ik de knop "Omhoog"? Ik heb al gekeken maar deze knop is niet toe te voegen als je Finder aanpast. Ik kan dan wel met appeltje + pijlomhoog naar de bovenliggende map, maar om nou in een keer al die combinaties uit mn hoofd te leren is ook al zowat! suggesties?

Maar goed, door dit kwam ik op een ander punt.. Als je zoekt in finder, zie je onderaan als je een file selecteerd (na het zoeken) precies de locatie in die balk weet je wel.. Kan ik die balk niet standaard in Finder proppen? Want zo is het bovenstaande probleem ook op te lossen natuurlijk.

En in iPhoto he.. Ik vind het wel cool dat iPhoto foto's opslaat enzo, alleen dat kan dus niet anders dan in zijn eigen iPhoto LIbrary dir? Ik kan dus wel de dir aanpassen, maar niet hoe iPhoto zijn fotos opslaat? Ik werk namelijk zo qua mappen ; "Fotos 2005\februari\12\DSC001337.JPG" bijvoorbeeld.. Terwijl iPhoto "iPhoto Library\2005\02\12\DSC001337.JPG" aanmaakt. Ik wil dus iPhoto aanpassen aan mijn structuur.

• MacWolf
Geen matches
johnneman schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 20:15:
Ik tik maar even een nieuw berichtje, omdat ik dan zeker weet dat er meer mensen kijken.. Maargoed, volgende vraag;

Ik wil graag in Finder iets makkelijker kunnen navigeren. Ik deed een zoekopdracht naar 640x, en dan krijg ik een bult mappen (niks mis mee), maar dan open ik zon map, en dan wil ik graag naar een bovenliggende map. Maar dan mis ik de knop "Omhoog"? Ik heb al gekeken maar deze knop is niet toe te voegen als je Finder aanpast. Ik kan dan wel met appeltje + pijlomhoog naar de bovenliggende map, maar om nou in een keer al die combinaties uit mn hoofd te leren is ook al zowat! suggesties?
Houdt Appeltje ingedrukt terwijl de de naam (titelbalk) indrukt en dan zie je de bovenstaande mappen en kan je er ook naartoe navigeren.
Maar goed, door dit kwam ik op een ander punt.. Als je zoekt in finder, zie je onderaan als je een file selecteerd (na het zoeken) precies de locatie in die balk weet je wel.. Kan ik die balk niet standaard in Finder proppen? Want zo is het bovenstaande probleem ook op te lossen natuurlijk.
Min of meer is dat mogelijk, als je de volgende stappen doorloopt:
1. Ga naar menu Finder
2. Ga naar menu Voorkeuren
3. Selecteer de optie 'Open nieuwe vensters in kolomweergave'

Edit: bovenstaand lijkt niet te werken met zoek optie, maar ik zou toch deze weergave gebruiken, is (IMHO) beter...

Wat je wel kan doen is klikken op de kolommen knop (gewoonlijk het 5e knopje in een finder scherm)
En in iPhoto he.. Ik vind het wel cool dat iPhoto foto's opslaat enzo, alleen dat kan dus niet anders dan in zijn eigen iPhoto LIbrary dir? Ik kan dus wel de dir aanpassen, maar niet hoe iPhoto zijn fotos opslaat? Ik werk namelijk zo qua mappen ; "Fotos 2005\februari\12\DSC001337.JPG" bijvoorbeeld.. Terwijl iPhoto "iPhoto Library\2005\02\12\DSC001337.JPG" aanmaakt. Ik wil dus iPhoto aanpassen aan mijn structuur.
Net als in iTunes moet je (vind ik) kunnen vertrouwen dat iPhoto je bibliotheek netjes bijhoudt, jij kan binnen iPhoto albums maken. Ik denk dat de mappen structuur niet simpel te wijzigen is, maar ik het hier niet uitgebreid naar gezocht (vanwege mijn genoemde mening).

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 24-03-2005 21:28 ]

• Liegebeest
Geen matches
Hardstikke bedankt joh Alleen ik snapte het niet waarom die combinaties niet werkten, maar die combinaties waren dus een deel van gimp:P dat wist ik niet, haha.. ik d8 wow, dat zoiets in OS X zit ingebakken, tof man.. maja boeiend, zo kan het ook, en het werkt perfect!
Uhm... Die screenshot opties _zijn_ van het OS en niet van GIMP...
maar dan open ik zon map, en dan wil ik graag naar een bovenliggende map. Maar dan mis ik de knop "Omhoog"
Veel mensen vinden het prettig om de Finder in de Column mode te gebruiken. Dan heb je permanent de bovenliggende folders links van de huidige folder in beeld. Als je in de knoppenbalk kijkt zie je drie knopjes naast elkaar zitten: één met vier vierkantjes, één met vier regeltjes en één met drie kolommen... Klik maar eens op de derde :)
Ik wil dus iPhoto aanpassen aan mijn structuur.
Eén van de dingen waar veel mensen aan moeten wennen als ze iLife beginnen te gebruiken is het feit dat Apple de gebruiker een heleboel zaken uit handen neemt. Zowel iTunes als iPhoto hebben een eigen directory structuur als het aankomt op het opslaan van bestanden. Sommige mensen hebben daar compleet de schurft aan, omdat zij graag hun files micro-managen.

Persoonlijk ben ik juist _blij_ dat die applicaties zelf uitzoeken waar de files komen. Ik wil me daar echt geen zorgen om maken.. Ik kan nu lekker de applicatie gebruiken om files te sorteren in albums, foto rolletjes, playlists en whatever... Met behulp van de applicatie kan ik altijd het bestand wat ik zoek makkelijk terug vinden... En als je nou eens een select aantal files naar CD-ROM wil branden, dan selecteer je ze in de applicatie en sleep je ze naar de Finder...

Ik vind het eigenlijk heerlijk, deze manier van werken :)

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:28:Uhm... Die screenshot opties _zijn_ van het OS en niet van GIMP...
ohh haha, schaam :X .. Ik heb dus wel een x die combi ingedrukt, en er gebeurde niks.. toen heb ik Gimp opgestart, en toen gebeurde er wel wat! maar dat zal dus wel aan mij hebben gelegen ;) dank u voor de opheldering!
Veel mensen vinden het prettig om de Finder in de Column mode te gebruiken. Dan heb je permanent de bovenliggende folders links van de huidige folder in beeld. Als je in de knoppenbalk kijkt zie je drie knopjes naast elkaar zitten: één met vier vierkantjes, één met vier regeltjes en één met drie kolommen... Klik maar eens op de derde :)
jaaa dat wist ik :) Maar ik wil dus zegmaar die ruimte die je onderin ziet als je zoekresultaten genegeerd als standaard hebben.. maar indeed die 3 kolommen view is ook wel handig ja..
Eén van de dingen waar veel mensen aan moeten wennen als ze iLife beginnen te gebruiken is het feit dat Apple de gebruiker een heleboel zaken uit handen neemt. Zowel iTunes als iPhoto hebben een eigen directory structuur als het aankomt op het opslaan van bestanden. Sommige mensen hebben daar compleet de schurft aan, omdat zij graag hun files micro-managen.

Persoonlijk ben ik juist _blij_ dat die applicaties zelf uitzoeken waar de files komen. Ik wil me daar echt geen zorgen om maken.. Ik kan nu lekker de applicatie gebruiken om files te sorteren in albums, foto rolletjes, playlists en whatever... Met behulp van de applicatie kan ik altijd het bestand wat ik zoek makkelijk terug vinden... En als je nou eens een select aantal files naar CD-ROM wil branden, dan selecteer je ze in de applicatie en sleep je ze naar de Finder...

Ik vind het eigenlijk heerlijk, deze manier van werken :)
Ik begrijp je ja.. Dat je de files dan wel weer kan slepen van binnen de applicatie naar een externe locatie is dan wel weer tof.. En ik kan het inderdaad ook uit handen geven.. Maar ik zie ook zo in instellingen menuutje voor me, dat je zegmaar zou kunnen instellen hoe de boomstructuur van de opgeslagen fotos zou zijn. Laat staan simpele mapnamen zoals "Wilt u de maanden in getallen weergeven of de complete maandnaam als mapnaam?" zoiets snap je.

Wat ik een nadeel van deze manier van werken vind, is dat als je switcht van een applicatie (op den duur, over een half jaar ofzo), dat je dan alles moet omzetten en/of alsnog moet reorganiseren.. Nu valt dat in dit geval wel mee hoor.. Maar ik zal je een leuk voorbeeldje geven..

Ik had eerst alles _zo_ netjes he in winamp, met de library enzo.. echt dagen mee zitten ordenen. Nu hebben we dus alle muziek op de server staan, en dacht ik toen ik klaar was "zo, even op alle andere pc's in huis de gesharde muziekfolders opnieuw scannen op wijzigingen.. en klaar is keess" like not, want ik kwam er later pas achter dat winamp sommige informatie die je 'denkt te verwerken' in muziekstukken voor zichzelf houd. Dus winamp past niet altijd de file zelf aan, maar houd sommige dingen zelf bij. Wat dus resulteert in een dikke rotzooi als je winamp op een andere pc installeert.

Natuurlijk zijn er voor zulke dingen ook meestal wel oplossingen te vinden, zoals in dit geval de winamp map van mijn pc te kopiëren naar alle andere pc's zegmaar, maargoed, Dat is dus een voorbeeld snaps.. En natuurlijk noem ik dan ook wel een extreme situatie he, maar toen ik een ipod mini ging halen, ben ik min of meer overgestapt naar iTunes, en toen ik met iTunes alles ging scannen, was het zelfs met mijn pc nog een zooitje! en dat is nou irritant ;) Ik had eigelijk gewoon in het begin alle mp3tjes zelf moeten aanpassen met TagScanner en RenameIt ofzo, maar ja.

Maar verder heb ik niks tegen iPhoto hoor, mn mond viel open toen ik alle diashow opties es goed bekeek en ff ging prutsen met alle features

Verwijderd

Geen matches
En nog ff hoor: Teksteditor is géén Notepad, maar een behoorlijk krachtige tekstverwerker!!!

• Liegebeest
Geen matches
Mogh... Okee... Teksteditor = Wordpad... Een krachtige tekstverwerker noem ik dingen als OO.org, MSO enzo. Tenzij ik iets mis van Teksteditor... Ach, ik gebruik tegenwoordig Subethaedit...

Trouwens, John, je kan inderdaad tegen iTunes zeggen dat hij de originele directory structuur van jou aan moet blijven houden... Waarom ze dat dan weer niet in iPhoto hebben zitten bevreemd me een beetje.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
cailin_coilleach schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 07:24:
Mogh... Okee... Teksteditor = Wordpad... Een krachtige tekstverwerker noem ik dingen als OO.org, MSO enzo. Tenzij ik iets mis van Teksteditor... Ach, ik gebruik tegenwoordig Subethaedit...

Trouwens, John, je kan inderdaad tegen iTunes zeggen dat hij de originele directory structuur van jou aan moet blijven houden... Waarom ze dat dan weer niet in iPhoto hebben zitten bevreemd me een beetje.
teksteditor equals notepad vind ik hoor :X De spellingscheck feature is dan wel weer een pluspunt, maargoed als elke applicatie daarvan gebruik kan maken, is dat dan ook alweer niet zo speciaal. Ik gebruik MS Office 2004 for Mac :Y) Khad al een keer openoffice geprobeerd, dat vond ik nix, toch nog maar een keer dat OO proberen, whatever that is :X

En ja je hebt gelijk cailin, die logica snap ik ook niet. Maar het enige waarmee ze dan wel weer op 1 lijn zitten, is het feit dat als je met iPhoto foto's importeert, en met iTunes muziek import, dat die photo's cq. muziekstukken dan wel in hun programma's eigen Library worden opgeslagen. Maar het zou ook niet best zijn als iTunes alles zou Moeten kopieren, heb 65gig aan muziek op de server :/ Maar dat geld misschien ook wel voor iPhoto, 4gig aan foto's, maar dat is tegenwoordig niet eens zo gek veel denk ik.

Misschien moet ik dan maar es naar een alternatief foto programma gaan zoeken. Maar ik denk dat er daar niet veel voor zijn, voor de mac. Of niet?

• Liegebeest
Geen matches
OO.org = OpenOffice.org :) Dus dat hoef je niet meer te proberen hoor :)
Misschien moet ik dan maar es naar een alternatief foto programma gaan zoeken. Maar ik denk dat er daar niet veel voor zijn, voor de mac. Of niet?
Oh, geloof me! Er zijn er zat! :) Ik weet er zo gauw geen, maar er zijn apps die net als iPhoto een combinatie zijn van "library beheer" met "simpele bewerkingen".

Persoonlijk houdt ik het bij iPhoto + Graphic Converter.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
cailin_coilleach schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 10:55:
OO.org = OpenOffice.org :) Dus dat hoef je niet meer te proberen hoor :)

[...]

Oh, geloof me! Er zijn er zat! :) Ik weet er zo gauw geen, maar er zijn apps die net als iPhoto een combinatie zijn van "library beheer" met "simpele bewerkingen".

Persoonlijk houdt ik het bij iPhoto + Graphic Converter.
lol schaam :X ik hoorde eerst ook al iemand OOo zeggen, en toen OO, ik d8 naja spelfoutjes ofzo :P naja voorlopig blijf ik nog wel ff bij Office:Mac van MS..

Trouwens, over iPhoto, ik dacht dat ik van mn probleem af was met die update;
Met iLife heb ik het probleem dat ik niet al mijn foto's kan importeren. Ik krijg steeds deze error " euhm.. wacht, terwijl ik iLife op wil starten om te kijken welke foutmelding ik krijg tijdens het importeren, krijg ik deze mededeling "update: In iPhoto 5.0.1 zijn problemen met het bijwerken van iPhoto 4-bibliotheken, het slepen van albums naar mappen en het importeren van MPEG 4-films verholpen," apple roelatie echt waar! Ik vond dit even het melden waard! en vond het zonde om deze alinea nu nog te verwijderen
maar niet dus! Ik krijg dan de error "Onleesbare bestanden: 1 (die mapnaam dus). De volgende bestanden kunnen niet worden geimporteerd (het bestandstype word niet herkend of het bestand bevat ongeldige gegevens)" die melding krijg ik dan.. Dat geld voor losse foto's maar ook voor hele mappen als ik die probeer te importeren..

Het zijn foto's die ik over heb gezet van mn xp machine, maakt dat wat uit? Ik kan de foto's wel gewoon bekijken met voorvertoning zegmaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Matched: mounten, startup
[...]

Die functie is echt geniaal :D
En ik maar telkens alles handmatig mounten :X

Alle proemn in n drek

• paella
  • Laatst online: 12:10
Matched: mounten, startup
Bierkameel schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 18:05:
[...]

Die functie is echt geniaal :D
En ik maar telkens alles handmatig mounten :X
Ik schreef zelf een scriptje

mount volume "smb://server/share"

en dat in de startup items zetten.

Maar dit is natuurlijk nog genialer :)

No production networks were harmed during this posting

• Liegebeest
Geen matches
Ach, ik heb'm ook niet verzonnen hoor :) Heb'm volgens mij OF hier OF op Ars Technica geleerd... Maak er zelf geen gebruik van, maar ik zal'm ook nooit meer vergeten :)

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Deze functie is wel handig! Alleen als je vijf netwerk drives hebt, krijg je telkens als je boot deze drives voor je scherm, of ben ik de enige? Het lijkt me sterk dat dit niet anders kan toch?

Bij Startup Items staan wel vinkjes, die moeten toch uit? Als ik die aan zet geef ik toch aan dat de programmatjes 'zichtbaar worden opgestart' of niet?

• MacWolf
johnneman schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 10:06:
[...]
Deze functie is wel handig! Alleen als je vijf netwerk drives hebt, krijg je telkens als je boot deze drives voor je scherm, of ben ik de enige? Het lijkt me sterk dat dit niet anders kan toch?

Bij Startup Items staan wel vinkjes, die moeten toch uit? Als ik die aan zet geef ik toch aan dat de programmatjes 'zichtbaar worden opgestart' of niet?
Door de vinkjes uit te zetten worden de applicaties in de achtergrond opgestart. Doe ik ook altijd met Safari, Mail, iTunes etc..., zodat ik ze gelijk kan gebruiken, maar dat de applicaties niet in de weg zitten.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:08
johnneman schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:42:
Ook zoek ik nog goede software om dvd's te backuppen. Ze moeten dus van dual layer naar singe, maar voordat ik echt een vervanger heb voor DVD decryptor en DVD shrink, ben ik wel een tijdje verder denk ik! Ik kan in ieder geval nu "Fast DVD copy" niet uitvoeren. Ik heb een externe bay voor mn dvd-brander, deze doet het perfect. Alleen als ik "Fast DVD copy" opstart zegt ie "No superdrive Detected", enige oplossingen?
Ik ken Fast DVD copy niet, dus misschien slaat het nergens op wat ik zeg. Externe DVD branders willen door OSX nogal eens niet goed herkend worden alszijnde brander. Hiervoor kun je gebruik maken van een klein progje genaamd patchburn (http://www.patchburn.de/download.html)
Voor het maken van een exacte backup (al dan niet gedecrypt e.d.) gebruik ik het gratis progsel DVD backup (http://mac.softpedia.com/get/Utilities/DVDBackup.shtml)
Voor het shrinken van DVD's zou je DVD2oneX kunnen gebruiken (http://www.dvd2one.com/download.php) Het voordeel van dit programma vind ik dat je gewoon een VIDEO_TS folder als output krijgt die met elk brandprogramma op een DVD te zetten is.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

arjenhiemstra schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:05:
[...]

Ik ken Fast DVD copy niet, dus misschien slaat het nergens op wat ik zeg. Externe DVD branders willen door OSX nogal eens niet goed herkend worden alszijnde brander. Hiervoor kun je gebruik maken van een klein progje genaamd patchburn (http://www.patchburn.de/download.html)
Voor het maken van een exacte backup (al dan niet gedecrypt e.d.) gebruik ik het gratis progsel DVD backup (http://mac.softpedia.com/get/Utilities/DVDBackup.shtml)
Voor het shrinken van DVD's zou je DVD2oneX kunnen gebruiken (http://www.dvd2one.com/download.php) Het voordeel van dit programma vind ik dat je gewoon een VIDEO_TS folder als output krijgt die met elk brandprogramma op een DVD te zetten is.
offtopic: ben jij die gast van hicom in hoogeveen, heb ooit een pc :X bij julie gekocht

• arjenhiemstra
Geen matches
O.D.Smolik schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:11:
[...]

offtopic: ben jij die gast van hicom in hoogeveen, heb ooit een pc :X bij julie gekocht
super offtopic(het gaat over wintel dingen :r ): Dat zou zomaar eens kunnen :) Dat is zeker een tijd geleden, want toen ik met de Mac in aanraking kwam ben ik daar snel mee gestopt...

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
arjenhiemstra schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:05:
[...]

oohja tof man, bedankt voor de info joh, en voor de mailtjes ;)

Ik vind wel dat er niet echt heeel erg veel applicaties zijn voor OS X, wel zat hoor, maar de keus is cker niet zo uitgebreid als met winxp..

Met X11 kan ik ook linux apps draaien, zijn er ook goeie linux dvdr/decrypt proggie's? of is dat niet echt mogelijk ivm X11?

• MacWolf
Geen matches
johnneman schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:39:
[...]

Ik vind wel dat er niet echt heeel erg veel applicaties zijn voor OS X, wel zat hoor, maar de keus is cker niet zo uitgebreid als met winxp..

Met X11 kan ik ook linux apps draaien, zijn er ook goeie linux dvdr/decrypt proggie's? of is dat niet echt mogelijk ivm X11?
Decrypt? Misschien bedoel je rip programma's? Zoek dan in Google naar Handbrake, is een erg leuke app.

• arjenhiemstra
Geen matches
johnneman schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:39:
[...]
np ofcourse! 8)
Versiontracker.com en macupdate.com ken je? Waarschijnlijk zijn er inderdaad minder apps beschikbaar voor Mac OS X, dat is het gevolg van een kleinere user base. Maar de kleinere diversiteit aan apps is over het algemeen wel van veel hogere kwaliteit.
Download het progsel Fink (grote verzameling met *nix progs voor de Mac) eens, misschien dat je daar iets tussen vind.

[ Voor 3% gewijzigd door arjenhiemstra op 01-04-2005 22:51 ]

• sjaakaq
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Geen matches
paella schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:13:
Wat ik erg handig vind aan Safari: snapback. Stel je typt een URL in, of kiest een bookmark. Daarna klik je op diverse links om dingen te lezen, of wat dan ook. Leuk allemaal, maar je wil weer terug naar die URL of bookmark. Dat klik je op het (bij mij oranje) kromme pijltje in de adresbalk. Boem, terug bij de laatste URL of bookmark die je handmatig had gekozen. Simpel en geniaal.
SLightly off topic voor de windows users: Opera doet dit ook ;)

Heeft safari ook toevallig een "prullenbak" waarin alle tabs die je gesloten hebt staan, ready for eventuele re-opening?

leoaq.fm // Jeune Loop

Verwijderd

Geen matches
Met Sharepoints gaat het heel makkelijk :)

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
arjenhiemstra, bedankt, patchburn was de oplossing! OS X is echt cool joh, al die proggies hebbe zulke leuke icons enzo, wat mooi!
MacWolf schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 22:05:
[...]

Decrypt? Misschien bedoel je rip programma's? Zoek dan in Google naar Handbrake, is een erg leuke app.
ja die ja :) bedankt!
Product Description:
SharePoints is an application or a preference pane that makes it easy to add and delete share points like in the old Finder. In Mac OS X, by default, you are limited to sharing only what is in your public folder in your home directory. This program makes it easy to share any folder.

In addition, SharePoints also brings back users and groups management to Mac OS X as well as easy configuration of AppleFileServer (AFS) and Samba (SMB) Server properties
mooi man, weer wat geleerd _O_ tof, even proberen zo die app.

Ik kan trouwens nog steeds mijn foto's niet importeren in iPhoto. Hebben meer mensen hier last van gehad? Ik heb al mijn foto's gekopieerd van mijn winxp machine via het netwerk. De fotos zijn wel afzonderlijk te bekijken met preview.app

De volgende error krijg ik dan "Onleesbare bestanden: 1 (die mapnaam dus). De volgende bestanden kunnen niet worden geimporteerd (het bestandstype word niet herkend of het bestand bevat ongeldige gegevens)" die melding krijg ik dan.. Dat geld voor losse foto's maar ook voor hele mappen als ik die probeer te importeren..

• MacWolf
Geen matches
johnneman schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:31:
[...]

De volgende error krijg ik dan "Onleesbare bestanden: 1 (die mapnaam dus). De volgende bestanden kunnen niet worden geimporteerd (het bestandstype word niet herkend of het bestand bevat ongeldige gegevens)" die melding krijg ik dan.. Dat geld voor losse foto's maar ook voor hele mappen als ik die probeer te importeren..
Zijn de foto's misschien in RAW formaat en heb je nog geen iLife '05? Voor zover ik weet kan iPhoto uit iLife '04 namelijk niet omgaan met RAW plaatjes, maar het is wel een feature van de nieuwe versie van iPhoto.

EDIT: Ik heb ff de start van dit topic doorgelezen en daar gaf je aan dat je iLife 2005 gebruikte.

In dat geval: heb je al geprobeerd de foto's los op je Mac te zetten en ze dan te openen met Graphic Converter? Graphic Converter kan bijna ieder grafisch bestand openen (volgens mij de enige app op ieder platform dat zo compatible is met grafische bestanden).

[ Voor 26% gewijzigd door MacWolf op 05-04-2005 12:54 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:47

Jrz

––––––––––––

Geen matches
Is er trouwens al een waardig alternatief voor UltraEdit? Dus niet BBedit..
doe maar niet hier :)

[ Voor 22% gewijzigd door dawuss op 05-04-2005 16:13 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Geen matches
Daedalus schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 11:32:
[...]

shift-option-k :) Je kunt er meer vinden door te gaan naar Systeemvoorkeuren -> Landinstellingen -> Invoermenu en dan een vinkje plaatsen bij "Toetsenbordweergave". Je kunt in de menubalk aan de rechterkant op de vlag klikken en dan "Toon toetsenbordweergave". Als je Quicksilver gebruikt, kun je ook zoeken naar "Show Keyboard Viewer" ("skv" geeft bij mij het goede resultaat). Hoef je het menu tenminste niet aan te zetten.
Bij mij werkt dat niet :? Moet ik eerst nog iets installeren daarvoor?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• dennis112
  • Laatst online: 10-02 09:33
Geen matches
Modbreak:Anders doe je even een beetje normaal :?

[ Voor 209% gewijzigd door dawuss op 05-04-2005 16:12 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Geen matches
Hertog schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 15:45:
[...]

Bij mij werkt dat niet :? Moet ik eerst nog iets installeren daarvoor?
Werkt wat niet? Het Apple logo, de toetsenbordweergave via de systeemvoorkeuren, of de toetsenbordweergave via Quicksilver?

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Geen matches
Daedalus schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:01:
[...]

Werkt wat niet? Het Apple logo, de toetsenbordweergave via de systeemvoorkeuren, of de toetsenbordweergave via Quicksilver?
Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk :X Het opstarten van Show Keyboard viewer in quicksilver werkt niet, niet via skv maar ook niet door te zoeken op bijvoorbeeld 'key'. Als ik zoek op 'keyboard' in finder kan ik ook geen keyboard viewer vinden overigens.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Geen matches
Hertog schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:13:
[...]

Dat was inderdaad niet helemaal duidelijk :X Het opstarten van Show Keyboard viewer in quicksilver werkt niet, niet via skv maar ook niet door te zoeken op bijvoorbeeld 'key'. Als ik zoek op 'keyboard' in finder kan ik ook geen keyboard viewer vinden overigens.
Waarschijnlijk moet je 'm dan nog aan de catalog toevoegen. 'Show Keyboard Viewer' is nl. een Applescript die in Quicksilver zit ingebouwd. Je kunt 'm toevoegen door bij de Preferences van Quicksilver naar Catalog te gaan naar Modules -> Scripts en dan een vinkje plaatsen bij 'Scripts (QS Extras)'. Waarschijnlijk moet je de Catalog dan nog bij laten werken. Dit dit doe je door de regel 'Scripts (QS Extras)' te selecteren en vervolgens op het pijltje (Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~mcbor41/GoT/qs_pijl.jpg) te klikken. Als goed is moet je 'm nu met Quicksilver kunnen vinden.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
MacWolf schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 12:50:
[...]

Zijn de foto's misschien in RAW formaat en heb je nog geen iLife '05? Voor zover ik weet kan iPhoto uit iLife '04 namelijk niet omgaan met RAW plaatjes, maar het is wel een feature van de nieuwe versie van iPhoto.

EDIT: Ik heb ff de start van dit topic doorgelezen en daar gaf je aan dat je iLife 2005 gebruikte.

In dat geval: heb je al geprobeerd de foto's los op je Mac te zetten en ze dan te openen met Graphic Converter? Graphic Converter kan bijna ieder grafisch bestand openen (volgens mij de enige app op ieder platform dat zo compatible is met grafische bestanden).
ja ik had het er eigelijk net zo goed bij kunnen zetten ja. iig iLife 2005 ja, op de laatste versie van OS X..

Het zijn gewone JPGjes, gemaakt met mn Sony DSC-P93, en (zoalsk al zei) ik kan de fotos wel stuk voor stuk openen met voorvertoning (preview.app is dat toch?). De fotos zitten wel helemaal in mn eigen ontworpen mappenstructuur, maar dat moet geen problemen geven neem ik aan? Nee dat kan ook niet, want ik heb ook es geprobeerd wat losse foto's te importeren ipv mn hele archief.

Maar met die converter, dat is toch alleen voor als ik RAW fotos had neem ik aan? Want om nu al mn zoveel duizenden foto's om te zetten vind ik ook al wel wat. Dat zal vast niet ten goede komen van de kwaliteit neem ik aan.

[ Voor 13% gewijzigd door MacWolf op 06-04-2005 16:09 ]

• MacWolf
Geen matches
Zie trouwens ook het lijstje van ondersteunde camera's: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

Blijkbaar wordt jouw camera officieel niet ondersteund.

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
MacWolf schreef op woensdag 06 april 2005 @ 16:10:
Zie trouwens ook het lijstje van ondersteunde camera's: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html

Blijkbaar wordt jouw camera officieel niet ondersteund.
maar dat is toch vreemd, als ik mn camera aan mn mac hang, dan start iPhoto zich automatisch, en kan ik gewoon foto's importeren

• MacWolf
Geen matches
Had je dit ook gelezen op de genoemde pagina:

All cameras are USB 1.x unless otherwise noted. Additional cameras may be supported. Non-USB digital still cameras that use CompactFlash, Memory Stick, MultiMedia Card (MMC), SecureDigital (SD) and SmartMedia cards are supported when the memory card is used with a supported media reader. While most media readers are MSC-compliant and will ?just work?, some media readers may require additional drivers to be installed in order to work with Mac OS X. Native (?RAW?) picture formats may require additional software.

Mogelijk wordt je camera uit zichzelf al gedeeltelijk ondersteund, maar zitten er wat eigenaardigheden in waardoor die de foto's niet netjes kan importeren. Apple heeft ook een SDK aangegeven op de site, dus als je een beetje goed bent in programmeren en je hebt verstand van reverse engineeren, dan kan je je camara misschien aan de gang krijgen :)

• Liegebeest
Matched: schijf
Ja, maar z'n camera _doet_ het dus gewoon... Ook het importeren...

Het gaat juist om foto's die al op de harde schijf staan..

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Matched: schijf
cailin_coilleach schreef op donderdag 07 april 2005 @ 23:00:
Ja, maar z'n camera _doet_ het dus gewoon... Ook het importeren...

Het gaat juist om foto's die al op de harde schijf staan..
heel goed ;) dank u wel..

zou het er niet aan kunnen liggen dan dat ik de fotos eerst op een xp machine heb gehad? ja t klinkt dom, maar goed, het hele probleem is gewoon dom

• Liegebeest
Geen matches
nee... lijkt me niet...

als die foto's gewoon werken in welke ander app dan ook, dan zit er gewoon iets rottigs in de import van iPhoto... Is het voor jou een optie om alle foto's gewoon samen in een directory te gooien en het daarna nog eens te proberen?

Naderhand kan je als het goed is nieuwe rolletjes maken en de foto's daar onder verdelen...

Ik weet dat dat een beetje een rot manier is, maar ja... Ik vind het echt vreemd dat iPhoto stikt op je directory structuur...

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
hej caillin, het importeren werkt! wohoo, bedankt! Ik heb even wat losse fotos in een tesmap in mijn documenten gezet, en deze laten opnemen door iPhoto.. hij pakt ze all 64 (getal is random, testje..)

Maar nu moet ik dus _al_ mn fotos importen.. slik, dat zijn er .. ff kijken; 27.830 foto's :X .. enig idee hoe ik dat direct goed kan aanpakken? zoeken op *.jpg, alles naar 1 map kopieren, en dan iPhoto erover heen laten gaan? Kan ik ze dan later met de kalender functie in iPhoto zo naar mappen/rolletjes slepen? Het zijn gewone originele foto's (van mn Sony DSC-P93), en als ik een random door mij geimporteerde foto open, en ik bekijk de info, dan zie ik netjes when die foto geschoten is enzo, dus dat moet goed gaan toch? Ja kijk normaal had ik alles wel zelf geprobeerd. Maar ik ga niet even voor de grap 27.000 fotos importeren om iets te testen..

andere punten he mbt de Finder,

weergave probleem;
Simpel gezegd, ik wil graag alle mappen in de derde (kolommen) weergave. Maar als ik "Toon weergaveopties" doe terwijl ik de kolommen weergave aan heb, dan kan ik niet kiezen voor "Alle vensters", alleen bij de andere twee weergaves.

kopieren van gegevens;
hoezo kan je niet even snel wat bestanden knippen? of ben ik nu zo dom

Ik vind de Finder wel mooi werken, maar echt perfect is het niet vind ik. Zijn er alternatieven waar 'echte tweakers' mee werken, of hoe zit dat?

Ohja, de help functie werkt ook weer! na de OS X update naar 10.3.9.nogwat

offtopic; sorry voor de late reactie! en, wohoo OS X rules _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door johnneman op 18-04-2005 20:08 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Geen matches
johnneman schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:06:andere punten he mbt de Finder,

weergave probleem;
Simpel gezegd, ik wil graag alle mappen in de derde (kolommen) weergave. Maar als ik "Toon weergaveopties" doe terwijl ik de kolommen weergave aan heb, dan kan ik niet kiezen voor "Alle vensters", alleen bij de andere twee weergaves.
In de Finder: Finder -> Voorkeuren -> Open nieuwe vensters in kolomweergave
kopieren van gegevens;
hoezo kan je niet even snel wat bestanden knippen? of ben ik nu zo dom
Nee, volgens mij kan dat niet via knippen-plakken. Wel kopiëren-plakken (Cmd-C, Cmd-V). Als je bestanden wilt verplaatsen moet je ze verslepen.
Ik vind de Finder wel mooi werken, maar echt perfect is het niet vind ik. Zijn er alternatieven waar 'echte tweakers' mee werken, of hoe zit dat?
Niet zozeer een alternatief, maar meer een uitbreiding op de Finder is PathFinder. Overigens zijn er bij mijn weten geen echte alternatieven voor de Finder.

• Liegebeest
Geen matches
Kan ik ze dan later met de kalender functie in iPhoto zo naar mappen/rolletjes slepen?
De kalender functie ken ik zelf niet.. Zit zelf sowieso op iLife 3, dus ik loop zwaar achter :)
Het idiote is dat ik er nu ook niet in slaag om foto's tussen rolletjes te slepen, terwijl ik me meende te herinneren dat dat wel kon... Klote, want nu zit ik met een paar rolletjes met <5 foto's :o

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
Geen matches

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• johnneman

johnneman

rofl de bofl

Topicstarter
Geen matches
lol, check die comment op die page;
Man , This Software STINKS.........

Its A Simple Port Of DecVob etc.... The Author Was So lame He Tried To Threaten Others To Devulge Their Code So He Could Be 'KING OF THE HILL ' again....

IF the Vob you are trying to crack is too small the app cant crack it ... this equal USELESS.

Simply Put , Don't bother with this rubbish , go and use YadeX or MacTheRipper ,,,, far better and built by REAL coders.
, hmm.. haha.. maar indeed, dit programmatje heb ik ook gehad, is echt niets waard.. ik zal die andere 2 wel es proberen die die gast opnoemt

• chem

chem

Reist de wereld rond

Geen matches
OK, om eerlijk te zijn vond ik dit topic al een tijdje verzanden tot een vraag-maar-raak-voor-een-knaak topic met weinig moeite om zelf informatie te vinden.

Bij deze dus de vraag aan de topicstarter om weer zelf te gaan zoeken en uitzoeken :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.