offtopic:
Jongen, beetje overdreven om zo te reageren! Als je mijn eerdere reacties (of uberhaupt de startpost) hebt gelezen, dan kon je al lang zien dat ik het daarmee helemaal eens ben. Zo'n kaartje is echter weldegelijk handig in situaties waarbij je bijvoorbeeld op de openbare weg staat en gebouwen of bruggen aan het fotograferen bent. En in extreme gevallen kan dat ook van dienst zijn wanneer mensen bezwaar maken tegen een foto waar zij onderdeel vanuit maken.
Straatfotografie lijkt dus met een aantal "problemen" omgeven:
• negatief imago van voyeurisme/stalkers/papparazi
• hiermee hangt samen dat sommige fotografen (zoals ondergetekende) het niet altijd 'durven'
• sommige mensen willen niet op de foto (best begrijpelijk, dat heb ik zelf ook)
• sommige gebouwen mag je niet op de foto zetten zonder toestemming
• zeer grote welvaartsverschillen zoals op vakantie fotos maken van heel arme mensen
Oplossingen werden al in de startpost aangegeven:
• Vriendelijk blijven (even vriendelijk lachen)
• Begrip tonen als men niet op de foto wil (foto verwijderen)
• Beetje gezond verstand gebruiken (kleine kinderen, donkere steegjes enz

)
• In sommige gevallen sta je gewoon als fotograaf in je recht (zoals dat Schiphol verhaal)
• Niet met een telelens stiekem foto's gaan maken zodat mensen niet negatief kunnen reageren. Liever gewoon even vragen (vooraf of achteraf)
Nog even dit artikel onder de aandacht brengen:
Telephoto Is For Cowards 
The fact is that surveillance cameras and Big Brother notwithstanding, people should have the right to privacy: the right not to be photographed if they don't want to. This is something that transcends what law says about photography in public places ("knock yourself out"). It's simply rude and morally questionable to photograph people who don't want to be photographed.
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:19:
ik heb het hele topic gelezen hoor

het valt me alleen op dat "jullie" fotograven op een dergelijke manier reageren

"wat boeit die foto nu"
"het is maar een foto"
etc etc
Sommige mensen _WILLEN_ gewoon niet op de foto, of wellicht niet op dat moment op die plaats, wellicht zijn ze daar terwijl andere denken dat ze aan het werk zijn bijvoorbeeld, privacy dus.
Dat begrijp ik, maar daar ben ik het juist helemaal mee eens. Beetje raar om dan van mij te denken dat ik iedereen er zomaar op zet. Die kaartjes waar ik op doelde zijn met name bedoeld voor beveiligingsbeambten die wel eens overijverig willen zijn.
* T.T. hoopt hiermee de discussie weer wat meer richting straatfotografie te drukken ipv rechtzaken (hoewel het zeker wel helpt in sommige situaties om te weten wat je wel en niet mag doen)
[
Voor 114% gewijzigd door
T.T. op 01-09-2005 12:42
]