Straatfotografie - welke rol neem jij aan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Ik vroeg me af hoe je nu het beste straat-fotografie kon aanpakken. Op deze website last ik wat interessante tips (er staan ook zeer goede tips voor compositie onder 'lessons' enz):
  • Don't sneak around
    Zorg dat je niet onopvallend bezig bent, maar laat duidelijk merken dat je een foto wilt nemen. Hierdoor hebben de mensen eventueel de mogelijkheid om te laten weten dat ze niet op de foto willen. Bovendien zou een tele lens niet aan te bevelen zijn in verband met intimidatie en voyeurisme.
  • Stick around
    Mensen wennen snel aan een camera en na een paar minuten negeren ze de camera gewoon.
  • Be a lady -- or take one along
    Een man die foto's neemt van voorbijgangers kan argwaan opwekken. Wanneer je een vriendin bij je hebt is er niets aan de hand.
  • If asked, shoot
    Je kunt beter wat film of MB's verspillen als mensen erom vragen. Zorgt voor goede sfeer en wellicht kun je daarna nog een extra leuke foto nemen.
  • Use your common sense
    Maak bijvoorbeeld geen foto van een klein meisje alleen in een park. Wanneer ze op de schouders zit van haar vader is het echter geen probleem
Neemt iemand bovenstaande regels in acht of gedraagt hij zich volgens een bepaalde rol? Ik kan me wel in bovenstaande vuistregels vinden.
Volgens de auteur kun je als fotograaf enkele (amusante) rollen aannemen. Misschien herkent iemand zich hierin of collega-fotografen? ;)

The Dumb Tourist
Props: Hawaii shirt, Panama hat, sunglasses (in summer), ridiculously big down-stuffed coat, silly wool cap, and ski glasses (in winter).
Location: Anywhere on the globe. Might not be the best role to pick e.g. in the Southern Suburbs of Beirut.
Camera: Anything.
Mannerisms: Point at things, stare at them, take pictures all the time of everything around you.
Advantages: People will utterly ignore you, and you can get all the pictures you want.
Disadvantages: You might get mugged. People will try to sell you stuff, some of which may be unsavory.

The Press Photog On Assignment
Props: Scruffy clothes, unkempt appearance, three-day stubble (for men), bleary and bored look. Big camera bag. Keep your lunch in it if you don't have enough equipment.
Camera: Biggest, blackest, most expensive you can get your hands on. You're not supposed to own it.
Mannerisms: Look bored, sling around your expensive gear very casually as if it doesn't belong to you, shoot at least five-ten pictures a time.
Advantages: People will stay out of their way, if they don't want their face in the press.
Disadvantages: People will elbow themselves in front of you, if they want their face in the press.

The Hero Photojournalist
Props: Outdoorsy, worn but good-quality clothes, healthy tan, sweat. Think Indiana Jones with a camera.
Camera: Something pretty small and beat-up looking. Russian or Ukrainian cameras (Zenit, Kiev) for extra credibility. Vintage Leica or Voigtländer is excellent, too. Vintage manual-focus SLR with normal lens in a pinch.
Mannerisms: Examine everyone and everything intently. Concentrate on every individual photo. Take notes.

The Artist Pursuing Inspiration
Props: Black clothes, rings under eyes, long hair, intense look.
Camera: Anything black. Medium-format or vintage equipment for extra credit. Big is preferable to small, unless it's a Leica or a Voigtländer.
Mannerisms: Stare enrapturedly at utterly commonplace things. Photograph things from odd angles (camera held overhead or tilted at a wild angle is good). Crawl under objects, climb on them, glower at people who get in your way, otherwise pretend they don't exist.
Advantages: You might make interesting friends.
Disadvantages: You might make interesting enemies.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Geen matches
Duidelijk Be a lady -- or take one along..... Ze vindt het ook nog es erg leuk om me te vergezellen, dus dat scheelt weer. :)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Geen matches
Ik weet niet precies welke rol ik aanneem, maar ik was laatst een gecrashte bus op de foto aan het zetten met mijn D70, komt er iemand naar me toe en vraagt of de foto in de Metro of in de Spits komt :X Volgens mij straal je dan niet echt professionaliteit uit 8)7

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Matched: fotograferen
Goeie site, die van Petteri!

Ik gedraag me meestal als Artist. Geen zwarte kleren, wel grote zwarte 'Frankencamera', rare hoeken en vreemde locaties. Boven het hoofd fotograferen zonder zorgvuldig mikken is m'n favoriet :)

Dato DUO synth voor twee

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Dat vond ik ook, veel zeer bruikbare en orginele tips en ik had hem nog niet eerder voorbij zien komen (wellicht iets voor de FAQ). Bijvoorbeeld dat stukje over het leren van compositie:
  • Grab a camera. If you have a small point-and-shoot model, grab that.
  • Go for a walk.
  • Then shoot anything that catches your eye. Don't look out for pictures.
  • Then get the pics onto your computer.
  • And don't worry
Orginele manier van foto's nemen en weer eens anders naar dingen kijken.
Ook mooie voorbeelden over geometrie "If you see an S curve, shoot like mad. You might have a competition-winner on your hands."
Ik gedraag me meestal als Artist. Geen zwarte kleren, wel grote zwarte 'Frankencamera', rare hoeken en vreemde locaties. Boven het hoofd fotograferen zonder zorgvuldig mikken is m'n favoriet :)
Ik gedraag me nog het meest zoals de tourist denk ik. Dan weet je tenminste dat mensen niet raar opkijken (ach het is toch maar zo'n tourist, niet raar dat hij zulke rare dingen op de foto zet)

[ Voor 42% gewijzigd door T.T. op 30-08-2005 22:34 ]

Verwijderd

Geen matches
Welke rol je ook aanneemt, je zult altijd van die blikken krijgen van... wat spookt hij nou weer uit. Want je blijft toch een opvallend object in de menigte; dus ik voel me daar nooit op mijn gemak.

Niet dat ik zo mensenschuw ben; want als het een evenement is, dan is die fotografiesfeer ook veel ontspannender en leuker. Er zijn dan ook veel meer fotografen bezig.

Maar zo op straat als enige; hou ik niet zo van. Ik ben denk ik niet zelfverzekerd genoeg :)
Komt ooit wel goed i guess :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 22:38 ]

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:36:
Welke rol je ook aanneemt, je zult altijd van die blikken krijgen van... wat spookt hij nou weer uit. Want je blijft toch een opvallend object in de menigte; dus ik voel mij daar nooit op mijn gemak.
[...]
Maar zo op straat als enige; hou ik niet zo van. Ik ben denk ik niet zelfverzekerd genoeg :) Komt ooit wel goed :)
Precies, dat gevoel heb ik ook. Daarom speel ik voor mijzelf een beetje de rol "tourist", omdat ik die altijd rond zie lopen met camera's en daar kijk je niet meer echt naar om. Ik durf ook niet echt om close-ups te nemen van mensen, daar wil ik wel aan gaan werken. Daarom ook een beetje dit topic.

Verwijderd

Geen matches
Handig topic idd :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:26
Geen matches
In drukke straten voel ik me ook nooit op me gemak met een cam. Voel me al snel een niet op z'n plaats zijnde voyeur :X Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van wennen en context; toen ik laatst op vakantie was had ik er veel minder problemen mee in een stad (maar dan nog richt ik niet zomaar op mensen). Daarnaast spreekt straatfotografie me ook niet echt héél erg aan, maar dat komt misschien juist door bovenstaande 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
In deze discussie past de volgende opmerking die ik op deze site vond ook zeker:

Telephoto Is For Cowards
If your photographs aren't good enough, you aren't close enough.
[...] The fact is, real photographers don't shoot candids with telephoto lenses.

De auteur wijst er hierbij op dat fotografen tegenwoordig vaak worden lastiggevallen. Als ze foto's maken van bruggen is het een voorbereiding om deze op te blazen. Of de celebrity-stalking paparazzi of de stalker. Allemaal niet bepaald flatteuze beelden. Het belangrijkste is volgens hem om de privacy van mensen te respecteren. Het verhaal eindigt met Don't Be A Coward!. De rest kan ik zeker aanbevelen :)
Moreover, photographers often have a vague, subconscious guilt about what they're doing. We, too, are victims of the image of the photographer-as-stalker. However, and this cannot be stated too often, there is nothing wrong with taking photographs. Remember that, especially when you're actually doing the shooting.

Don't add to burden of guilt the collective subconscious tries to lay on us. Don't be a coward. Keep that telephoto for the subjects that really need it. Stick on the 35, walk up to them, smile, and start shooting. Your photography will benefit, and you'll be doing all of us a favor.
Dat ga ik nu mezelf ook even goed in de oren knopen!

[ Voor 31% gewijzigd door T.T. op 30-08-2005 23:05 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Ik gedraag me naar gelang de situatie. Ben denk ik vrij brutaal, heb er geen problemen mee om voor iemand te springen om een foto te maken. Mocht iemand vervolgens een opmerking maken en het niet prettig vinden dat ik hem fotografeer, dan gooi ik zonder problemen de foto weg (hoewel dat volgens de wet niet eens hoeft, zolang ik hem maar niet publiceer). Als ik met teletoeter op de straat sta voel ik me geen voyeur ofzo hoor, dan ben ik gewoon bezig met het uitvoeren van m'n hobby. Een voyeur is imho iemand die om een hoekje van een portiek foto's gaat lopen maken, en niet midden (opvallend) op straat.

Fotograferen van kinderen hetzelfde verhaal. Kinderen zijn hele dankbare objecten om op de plaat te zetten, en zal dan ook niet schromen om het te doen. Als hun ouders dan naar me toe komen om te vragen wat ik doe, kan ik prima uitleggen dat fotograferen een hobby van me is. Bied dan ook gewoon aan om foto's eventueel (per email) op te sturen, zodat ze kunnen zien waar ik mee bezig ben.

Natuurlijk geld de regel "use your common sense" altijd, maar het is dus wel per locatie/situatie heel verschillend. Mijn advies, gewoon een beetje brutaal doen en lekker je gang gaan, zolang je maar wel vriendelijk blijft :)

Edit:

Voorbeeldje van kinderen op de foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.koorschoolhaarlem.nl/fotos/2005-06-03_Showcase_Strand/DSC_3430.jpg

Of uitrustende mensen:

Afbeeldingslocatie: http://www.koorschoolhaarlem.nl/fotos/2005-08-18_Sail/DSC_6611.jpg

En andere willekeurige stelletjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.koorschoolhaarlem.nl/fotos/2005-08-18_Sail/DSC_6770.jpg

:)

[ Voor 16% gewijzigd door Zoefff op 30-08-2005 23:14 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Geen matches
Met zoefff, ik ben behoorlijk brutaal :) Kinderen zijn echt geweldig, maar daarbij is een telezoom wél een aanrader. Op het moment dat ze de cam in de smiezen hebben is het spontane er vaak heel snel af :)
(hoewel dat volgens de wet niet eens hoeft, zolang ik hem maar niet publiceer).
Je mag hem publiceren zolang je er geen redelijke belangen mee schaadt afaik :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Geen matches
Abbadon schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:43:
In drukke straten voel ik me ook nooit op me gemak met een cam. Voel me al snel een niet op z'n plaats zijnde voyeur :X Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van wennen en context; toen ik laatst op vakantie was had ik er veel minder problemen mee in een stad (maar dan nog richt ik niet zomaar op mensen). Daarnaast spreekt straatfotografie me ook niet echt héél erg aan, maar dat komt misschien juist door bovenstaande 8)7
Dit had mijn reactie kunnen zijn, ik ben echt het type "ik ben er niet hoor". Liever geen aandacht trekken, sowieso doe ik niet aan straatfotografie, maar ik vind het bijvoorbeeld erg raar om m'n camera op iemand te richten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik heb ook te vaak dat ik een leuke scene zie, m'n cam bij me heb, maar gewoon te schijterig ben om dat ding eruit te halen. Ik neem me vaak voor om gewoon op zo'n moment schijt te hebben aan de omgeving, maar tot nu wilt dat niet echt lukken :/ Het liefst zou ik op zo'n moment een stealthy rangefinder hebben ipv een lompe dslr :P En dat is niet alleen met het fotograferen van mensen op straat, maar ook met voorwerpen en architectuur.
Maar dat is alleen bij situaties waar niemand anders rondloopt met een cam, en het vrij onverwacht is dat je met een cam rondloopt. Afgelopen weekend liep ik bijvoorbeeld de hele dag rond met m'n camera op de uitmarkt, en liep lekker foto's te maken van het publiek enz :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:36:
Welke rol je ook aanneemt, je zult altijd van die blikken krijgen van... wat spookt hij nou weer uit. Want je blijft toch een opvallend object in de menigte; dus ik voel me daar nooit op mijn gemak.

Niet dat ik zo mensenschuw ben; want als het een evenement is, dan is die fotografiesfeer ook veel ontspannender en leuker. Er zijn dan ook veel meer fotografen bezig.

Maar zo op straat als enige; hou ik niet zo van. Ik ben denk ik niet zelfverzekerd genoeg :)
Komt ooit wel goed i guess :)
Ik herken hier mezelf ook in. Zowel op straat of van mij part in de dierentuin. Om een voorbeeld te geven: ik zat in Artis en zag een kind die z'n ijsje daadwerkelijk in z'n haar gestopt had, en dacht dat het een leuke plaat kon worden. Toen ik m'n toeter op z'n hoofd mikte, zag ik de ouders al kijken zo van: wtf doe jij nou weer. Tsja, ik weet niet wat het is, maar als ik in het openbaar mensen ga fotograferen ben ik gewoon een schijterd, en zeker niet zelfverzekerd genoeg.
Elite_Dead schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 00:41:
Ik heb ook te vaak dat ik een leuke scene zie, m'n cam bij me heb, maar gewoon te schijterig ben om dat ding eruit te halen. Ik neem me vaak voor om gewoon op zo'n moment schijt te hebben aan de omgeving, maar tot nu wilt dat niet echt lukken :/ Het liefst zou ik op zo'n moment een stealthy rangefinder hebben ipv een lompe dslr :P En dat is niet alleen met het fotograferen van mensen op straat, maar ook met voorwerpen en architectuur.
Maar dat is alleen bij situaties waar niemand anders rondloopt met een cam, en het vrij onverwacht is dat je met een cam rondloopt. Afgelopen weekend liep ik bijvoorbeeld de hele dag rond met m'n camera op de uitmarkt, en liep lekker foto's te maken van het publiek enz :)
Herkenbaar beeld. Ik voel me erzelf ook in thuis :) Als er een of ander evenementje is hier op het vliegveld waar ik woon, dan pak ik m'n cam en sta ik tussen andere SLR's te fotograferen. Zodra er een of andere groot vliegtuig op een willekeurig moment langskomt en er staan 3 klassen te kijken, dan voel ik me soms best ongemakkelijk tussen de point en shoot cameraatjes met m'n 350D met 300mm erop.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Geen matches
MBV schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:59:
Ik weet niet precies welke rol ik aanneem, maar ik was laatst een gecrashte bus op de foto aan het zetten met mijn D70, komt er iemand naar me toe en vraagt of de foto in de Metro of in de Spits komt :X Volgens mij straal je dan niet echt professionaliteit uit 8)7
Ik wilde een tijd geleden een foto maken van iemand die zichzelf voor de trein had gegooid een trein die midden op de overweg stilstond omdat iemand het nodig vond er voor te springen, maar dat werd toch absoluut niet op prijs gesteld. Mocht achteraf blij zijn dat ik mijn camera/CF kaartje nog had.
Later met een telelens vanaf afstand toch nog maar wat foto's verdekt staan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door salient op 31-08-2005 08:23 . Reden: iets genuanceerder ]

--

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Geen matches
Straatfotografie? Ik heb eigenlijk (tot op zekere hoogte) overal schijt aan, zogezegd :P

Net als Zoefff ben ik redelijk brutaal en maak ik gewoon foto's van totale onbekenden, ook close-ups als ik er een leuke foto in zie.
The Hero Photojournalist
Props: Outdoorsy, worn but good-quality clothes, healthy tan, sweat. Think Indiana Jones with a camera.
Camera: Something pretty small and beat-up looking. Russian or Ukrainian cameras (Zenit, Kiev) for extra credibility. Vintage Leica or Voigtländer is excellent, too. Vintage manual-focus SLR with normal lens in a pinch.
Mannerisms: Examine everyone and everything intently. Concentrate on every individual photo. Take notes.
Die beschrijving past wel redelijk, behalve de cams (helaas :'( ) en de 'take notes' :D

Als ik op straat aan het foto'en ben, ben ik behoorlijk geconcentreerd bezig, en ben ik vaak niet echt bereikbaar voor de buitenwereld :P

Het enige waar ik zelf op let is dat ik andere mensen niet lastig ga vallen :) Daar heb ik zelf al flinke hekel aan als mensen dat bij mij doen, dus dat doe ik ook niet bij anderen: wel minding my own bussiness dus.

edit:
Daar ben ik al zo aan gewend tegenwoordig dat ik het negeer :) En vaak dus ook te geconcentreerd bezig om het op te merken dat mensen naar mij staren als ik met cam+statief+flitsding bezig ben ergens 8)7

edit2:
MartijnGizmo schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:54:
Duidelijk Be a lady -- or take one along..... Ze vindt het ook nog es erg leuk om me te vergezellen, dus dat scheelt weer. :)
Ja, dat doe ik ook steeds vaker met een vriendin, voordeel is dat zij ook behoorlijk fotogek is :9

[ Voor 27% gewijzigd door Remy op 31-08-2005 08:24 ]

LinkedIn
Instagram

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen matches
Ik merk steeds vaker bij evenementen dat je de vraag krijgt voor welke krant of organisatie je werkt en als je dan uitlegt dat het voor de lol is, dan krijg je vooral een vragende onbegrijpende blik. Hier in Woerden geef ik soms de organisatie ook gewoon een CD met foto's die ze dan mogen gebruiken (met naamsvermelding goed voor het ego) maakt het de volgende keer weer makkelijker en ik heb het idee dat je er anderen blij mee maakt. Verder op straat zie je kans en maak die foto, gebruik je gevoel wat wel of niet kan. Foto's maken van ongelukken voor prive gebruik wordt over het algemeen niet gewaardeerd en daar kan ik me alles bij indenken. Spelende kinderen maakt niemand iets uit zolang er afstand is en je het niet stiekem doet (niet met een telelens uit de bosjes of op een meter vanaf de kinderen).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 23:15:
Je mag hem publiceren zolang je er geen redelijke belangen mee schaadt afaik :)
Misschien is dit een beetje off topic, maar ik vind het wel een interessant issue:
Wat zijn eigenlijk de wetten/regels wat betreft het fotograferen in het openbaar?
Iedereeen weet dat sommige mensen extreem 'camerashy' zijn of gesteld op hun privacy. Als je die mensen op de foto zet, geldt dat dan als "lastig vallen"? En kunnen ze dan eisen dat je ophoudt of zelfs die foto delete?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

offtopic:
Je moet daarvoor bij de wet portretrecht zijn volgens mij. Het is voor zover ik weet in NL gewoon toegestaan om op publiek terrein te fotograferen. Er zijn geen specifieke regeltjes voor wanneer het 'stalking' of 'voyeurisme' word, maar ik denk dat iedereen met een beetje common sense de grens wel weet te liggen.

Interessant draadje in FG: Fotograaf of crimineel?
Kijk voor meer info ook eens op www.dutchphotozone.nl, daar is een heel subforum dat over juridische zaken gaat, onder andere dus het portretrecht :)

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Ik merk toch wel dat ik niet de enige ben die zich ongemakkelijk voelt wanneer hij als enige ergens loopt en foto's wil maken van mensen.
Zoefff schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 23:10:
Voorbeeldje van kinderen op de foto:

[afbeelding]

Of uitrustende mensen:

[afbeelding]
Mooi gedaan, maar ga jij dan zo recht voor die man staan met een uitstraling van "ik trek me nergens wat van aan, ik maak gewoon een foto" of probeer je eerst even te peilen of die man het niet vervelend vindt? Heb jij eigenlijk ooit problemen met mensen die echt niet op de foto willen? Hoe dicht kom je bij wildvreemden om een vage foto te maken?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Geen matches
Bij die man heb ik dat inderdaad gedaan. Liep erlangs en zag hem, gewoon naartoe gelopen (foto is op 46mm gemaakt), vriendelijke glimlach opgezet en foto gemaakt. Daarna m'n duim opgestoken en bedankt :P

Zelfde bij deze dames (op 31mm), die lagen iets verderop:

Afbeeldingslocatie: http://koorschoolhaarlem.nl/fotos/2005-08-18_Sail/DSC_6612.jpg

Daarna nog eventjes vriendelijk mee gepraat en weer doorgelopen :P

• kidfunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2015

kidfunk

none

Geen matches
http://www.martinparr.com

Martin parr geeft altijd een compliment heb ik ooit in een docu gezien.
Dus bv hij schiet een foto zomaar van iemand zonder te vragen , die persoon draait om en wil eigenlijk iets vervelends zeggen, dan zegt hij gelijk wat een leuke jurk/pet/ whatever.

Werkt echt, probeer maar eens, mensen houden van complimenten :)

none

• hars73
  • Laatst online: 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Geen matches
Ligt ook een beetje aan de situatie denk ik hoe mensen reageren. Zo zag ik op Pinkpop een keer een stel die innig omarmd aan het zoenen waren.. was wel fotowaardig zeg maar. Dus ik heb die foto gemaakt, ze zagen het... keken even met een glimlach mijn kant op en zoenden verder. ;)
Ik denk echter als ik dit gewoon ergens op straat had gedaan van een zoenend stel, ik minimaal een boze blik had gekregen.. en waarschijnlijk wel meer :X

EDIT: Hier is op Dutchphotozone ook een straatportret-topic te vinden: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=22027

[ Voor 13% gewijzigd door hars73 op 31-08-2005 12:09 ]

Verwijderd

Geen matches
Ik heb zelf al gemerkt dat je best kan doen alsof je volledig op je gemak bent en gewoon relaxed je ding doen. Mensen letten dan minder op je, en als ze je al bekijken, is het kortstondig. Ze vertrouwen het zaakje dan sneller blijkbaar.
Je kleding heeft ook wel invloed. Ik heb al willen merken dat je stijl van kleding de mensen ook wel angst/vertrouwen kan inboezemen.

Laatst stond ik in Brussel in het station fotos te maken. Toen werd ik wel aangesproken door een man die bleek van de beveiliging te zijn. Die kwam me even melden dat fotos maken in het station verboden was. Ik vind het wel triestig dat je in openbare plaatsen als een station geen fotos mag nemen zonder toestemming.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Geen matches
Ah, die gebruik ik wel. Scheelt gewoon gezeur door je erg als toerist te gedragen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:30:
Laatst stond ik in Brussel in het station fotos te maken. Toen werd ik wel aangesproken door een man die bleek van de beveiliging te zijn. Die kwam me even melden dat fotos maken in het station verboden was. Ik vind het wel triestig dat je in openbare plaatsen als een station geen fotos mag nemen zonder toestemming.
Tsja, in principe is een station prive eigendom van de spoorwegen (iig van de NS, hoe dat in België zit weet ik niet), dus ze zouden het kunnen vragen. Weet dat ze het in Nederland ook wel eens doen, maar ik heb laatst ongestoord in Haarlem foto's geschoten, ben toch zeker 1,5 uur bezig geweest in het station :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Geen matches
Zoefff schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:37:
[...]

Tsja, in principe is een station prive eigendom van de spoorwegen (iig van de NS, hoe dat in België zit weet ik niet), dus ze zouden het kunnen vragen. Weet dat ze het in Nederland ook wel eens doen, maar ik heb laatst ongestoord in Haarlem foto's geschoten, ben toch zeker 1,5 uur bezig geweest in het station :)
De NS kan het in ieder geval verbieden, ik heb het een keer op het station meegemaakt en in de trein. Was beide keren bij een speciaal gebeuren, niet zomaar de spits oid, toen ze zelf er het e.e.a. als persbericht bij wilden sturen. Lijkt me dan ook meer dan logisch dat de NS de primeur mag hebben als ze het zelf regelen, op eigen grond :P. Maar vaak laten de NS het gewoon gebeuren en maakt het ze niet uit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-01 00:11
Geen matches
Ben net sinds 2 weken de trotse bezitter van een 350D en heb nu al m'n eerste ervaring op dit gebied te pakken.

Zit nu 2 dagen ziek thuis, word er gebeld. Staat er een kerel van de recherche. Blijkt dat ik 2 weken geleden foto's heb staan maken van een turks cafe :?
Nu vind ik cafe's al niet bepaald boeiend en turkse cafe's al helemaal niet.
Nadat hij de locatie opgaf wist ik me wel te herinneren dat ik wat foto's van standbeelden en wat gebouwen heb staan maken bij wijze van testcase.

Blijkbaar dachten die Turken dat ik dus ook foto's heb staan maken van hun verpauperde kot
en hebben ze m'n kenteken doorgegeven.

Als bezitter van een 300D begreep hij dit, maar zelf ben ik er toch behoorlijk pissed over.
Begrijp goed dat ze in deze zogenaamde tijd van "terrorisme" dit soort meldingen beter uitpluizen,
maar volgens mij hebben die Turken meer te verbergen als ze hun cafe niet op de foto willen hebben.

Specs

• Brent
  • Laatst online: 22:45
Geen matches
Zoefff schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:37:
[...]

Stations vallen volgens mij onder strategisch objecten en het vastlegen daarvan mag iid volgens mij niet zomaar.

Vraag me overigens af hoe dat met Google Earth zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
ParoXysm schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:00:
maar zelf ben ik er toch behoorlijk pissed over.
Slaat inderdaad nergens op om daar de politie voor te bellen. Dan leef je toch wel in een erg rare denkwereld. Ze hadden ook even kunnen vragen wat je aan het doen was lijkt me. Stuk goedkoper dan weer zo'n politie-onderzoek. Probeer het te vergeten, jij deed helemaal niets fout. Zulke idioten heb je er altijd tussen zitten. Volgende keer neemt de politie hun melding ook niet meer zo serieus hopelijk en voelen ze zich ook wat minder belangrijk :)
Gewoon doorgaan met fotograferen!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
Breepee schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 14:05:
[...]

Stations vallen volgens mij onder strategisch objecten en het vastlegen daarvan mag iid volgens mij niet zomaar.
Kan iemand me dan uitleggen waarom er op vliegvelden totaal geen probleem van wordt gemaakt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

CyBeR schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:07:
[...]

Kan iemand me dan uitleggen waarom er op vliegvelden totaal geen probleem van wordt gemaakt?
Zit er langzamerhand ook aan te komen. Fotograferen op Charles de Gaulle is voor zover ik weet nu ook verboden (ook buiten de hekken).

Er hangt wel degelijk een fotoverbod op Schiphol, behalve op het panoramaterras en buiten de hekken. Om een verhaaltje te vertellen:

Ik ben ooit naar de GoT spottersmeeting gegaan, en daar stonden we langs baan 18R/36L op het fietspad te fotograferen. Niets aan de hand zou je zeggen. Op een gegeven moment komt er een douaneauto aanrijden, en iemand ging met 500mm aan glas midden op het fietspad zitten en legde die auto vanaf grote afstand vast op de plaat (incl kenteken).

Toen de auto bij ons stopte werden wij vriendelijk verzocht de beelden te verwijderen en dezelfde actie niet meer te herhalen. We mochten geen foto's maken van objecten of voertuigen binnen Schiphol. Helaas voor deze jongeman was het hek schiphol 5 meter verderop. We waren compleet legaal bezig, en daarom werd er ook geen politie bij gehaald, waar hij wel me dreigde iig.

Op vliegvelden wordt er meestal niet zo moeilijk over gedaan. Hier op het vliegveld heb ik speciaal toestemming gevraagd om te mogen fotograferen (hangt wel een fotoverbod, tenzij je authorisatie hebt) met wat professioneler materiaal dan point and shoot, en er werd geen probleem van gemaakt mits ik geen personen fotografeer die in en uit vliegtuigen stappen, want dat is "privé".

Toen Michael Schumacher instapte heb ik dat met een korrel zout genomen, maar het gaat om het idee :+

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Geen matches
Ik wilde zelf een keer foto's maken van een grote windmolen op het siemens terrein in Zoetermeer, maar er stond toen ook binnen 3 minuten een mannetje van de beveiliging bij me om te zeggen dat dat niet mocht, ik was samen met een maat van me.
Toen vroeg ik ook of ik dan buiten het 'hek' dan wel foto's van de windmolen mocht maken (dat was ongeveer 10 meter naar achteren) en dat kon dan dus inderdaad wel.
Een week daarvoor was ik ook al langs geweest op dat terrein en toen zat er wel een beveiligingsman maar die zei er weer niks van, dus het maakt ook uit wie je tegenkomt en wat voor humeur ze hebben denk ik :)

--

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geen matches
Laatst bij ons op de kermis (s'nachts) fotos gemaakt.

Mensen wachtten gewoon op je als je met een statief foto's maakt. Ook vind men het niet raar als je met camera en statief een parkeergarage inloopt. (Geen gezicht trouwens een A75 op een statief) Inderdaad niet sneaky doen en gewoon zichtbaar werken werkt het best.

offtopic:
foto's waren niet om over naar huis te schrijven

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Verwijderd

Elite_Dead schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 00:41:
Ik ook. Ik moet mezelf daar ook maar eens overheenzetten 8)7 Wat echter wel weer leuk is als je je cam bijv. om je nek hebt hangen (toerist :X) zijn de reacties... "Meneer, bent u een filmer?" (klein kind) "En voor welke krant werk jij dan?" (twee meisjes van mijn leeftijd) "Ik werk niet voor een krant, maar voor mezelf... interesse?" :+

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:12:
"En voor welke krant werk jij dan?" (twee meisjes van mijn leeftijd)
offtopic:
Dat was duidelijk een poging om een gesprek met jou aan te knopen. "wow, zijn jullie modellen? Ik ben mode-fotograaf en hebben jullie zin om even een fotoshoot te doen voor jullie portfolio? Die heb je nog niet? Geen probleem, leg ik wel even uit. Blablabla.... en 1440 heeft een nieuwe vriendin ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Matched: publieke
Bolk schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:21:
Toen Michael Schumacher instapte heb ik dat met een korrel zout genomen, maar het gaat om het idee :+
Hoe het in de UK gaat weet ik niet, maar in Nederland mogen foto's van publieke figuren vrolijk gemaakt en gepubliceerd worden. Was nog een rechtszaak over, aangespannen door wijlen Endstra, die graag een low profile hield. De rechter oordeelde echter dat hij een publiek figuur was.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Geen matches
T.T. schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 16:54:
[...]

offtopic:
Dat was duidelijk een poging om een gesprek met jou aan te knopen. "wow, zijn jullie modellen? Ik ben mode-fotograaf en hebben jullie zin om even een fotoshoot te doen voor jullie portfolio? Die heb je nog niet? Geen probleem, leg ik wel even uit. Blablabla.... en 1440 heeft een nieuwe vriendin ;)
Beetje triest he om zo aan een vriendin te komen ;)

Tis me vaak genoeg gebeurt dat de dames mij vroegen of ik voor een blad werkte oid. Ben er nooit op in gegaan.

Overigens heb ik verder schijt aan alles en iedereen, foto's maken doe ik gewoon. punt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Geen matches
* simon doet stoere blik, dikke smile, en doet vriendelijk. Als mensen boos worden, verwijder ik die foot wel :P

|>

• PeYote
  • Laatst online: 05:46
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 12:30:Ik vind het wel triestig dat je in openbare plaatsen als een station geen fotos mag nemen zonder toestemming.
Als iemand zonder toestemming foto's van mij probeert te maken gaat zijn/haar camera er wel aan, ik ben absoluut niet gediend van zulk gedrag.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
PeYote schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 17:32:
[...]

Als iemand zonder toestemming foto's van mij probeert te maken gaat zijn/haar camera er wel aan, ik ben absoluut niet gediend van zulk gedrag.
Als iemand dat bij mij doet kan 'ie er zeker van zijn meegesleurd te worden naar het dichtstbijzijnde poltiebureau om even te verklaren waarom meneer denkt het nodig te vinden mijn apparatuur te slopen en meteen te verklaren dat 'ie nieuwe gaat betalen.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Geen matches
[...]

Dit vind ik wel interessant. Waarom ben jij er zo tegen dat iemand een fototje van je maakt? En waarom moet iemand zijn camera dan meteen kapot? Wat is er in godsnaam mis met gewoon even aan diegene vragen of hij/zij deze foto wilt verwijderen? Is toch heel normaal, met iemand praten? Of moet tegenwoordig alles maar meteen dmv klappen worden opgelost? :/

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 09:59
Geen matches
[...]

Fijne vent ben je dan, goed voorbeeld van zinloos geweld kerel. :/
Een afwijzende vinger of blik is echt wel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door EEKthecat op 31-08-2005 19:08 ]

• RobertJ
  • Laatst online: 25-01 12:34
Geen matches
Kwestie van een kort lontje idd... Maar goed, ik denk niet dat de fotograaf in kwestie dat ook zomaar zou pikken (lees: dat 300mm objectief gaat donkere plekken zien die ie nog niet eerder heeft gezien...)

Maar goed, heeft iemand hier ervaring mee, dat mensen explicitiet aangaven dat ze liever niet hadden dat ze op de foto komen...? Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen wat verlegen enzo doen, maar echt vervelend vond men het nog nooit om op de foto te komen volgens mij...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Verwijderd

Geen matches
[...]

Beetje kinderachtig vind je niet.

Verwijderd

Geen matches
Veel succes bij het slopen van m'n mamiya. Maar lekker boeiend je bent vermoedelijk 14 baalt omdat je nog geen zakhaar hebt en wil zo ff laten zien dat je toch best wel stoer bent. Sodemieter toch op man... / kind?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 20:00 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:26
Geen matches
[...]

Stoer joh. Zo iemand kwam ik laatst ook op straat tegen, die vond het nodig me een kopstoot te geven nadat we elkaar niet noemenswaardig schampten. Héééél normaal en volwassen gedrag. Keep on :z

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Geen matches
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.sire.nl/kortlontje/media/images/visual_hp.jpg
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 19:59:
Veel succes bij het slopen van m'n mamiya. Maar lekker boeiend je bent vermoedelijk 14 baalt omdat je nog geen zakhaar hebt en wil zo ff laten zien dat je toch best wel stoer bent. Sodemieter toch op man... / kind?
Je zit er niet ver naast.

Als jij dezelfde Peyote bent schaam ik mezelf om jou als naamgenoot te hebben :|

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 21:47 ]

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Geen matches
[...]

Als je nou echt niks te melden hebt, blijf dan lekker weg uit dit forum en kruip weer achter je 3d shooters om je agressie kwijt te raken a.u.b.

--

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Geen matches
hé hé, gaan we allemaal rellen om zo'n stomme josti die denkt cool te doen als ie een 1200 mm Canon L voor z'n bakkes krijgt? Nee, die laten we het topic niet verzieken.

Laten we straatfotografie maar verder bediscussieren:

Wat doe jij, vraag je eerst of je de foto mag nemen, of kijk je spannend aan en knipoog je of vraag je achteraf?

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 31-08-2005 23:00 ]

|>

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen matches
ik zal het iets genuanceerder brengen:
iemand die van mijn een foto maakt, en niet vooraf of achteraf even langskomt om te melden watie doet en waarom, kan ook problemen verwachten. Niet zozeer dat ik je camera sloop of zo, maar wel dat ik je erop aanspreek en je vriendelijk doch dringend verzoek te foto te verwijderen.
Ik snap dat je een shot niet wil bederven en misschien eerst klikt en dan vraagt, maar er is geen enkele reden om na een foto geljik hard weg te rennen.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
rac-on schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:09:
iemand die van mijn een foto maakt, en niet vooraf of achteraf even langskomt om te melden watie doet en waarom, kan ook problemen verwachten. Niet zozeer dat ik je camera sloop of zo, maar wel dat ik je erop aanspreek en je vriendelijk doch dringend verzoek te foto te verwijderen.
Waarom? Waar ben je bang voor? Je kunt 'm natuurlijk zelf aanspreken maar als je ook niet op de foto durft kan ik begrijpen dat dat mischien problematisch is.

• Rac-On
  • Niet online
Geen matches
CyBeR schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:13:
[...]

Waarom? Waar ben je bang voor? Je kunt 'm natuurlijk zelf aanspreken maar als je ook niet op de foto durft kan ik begrijpen dat dat mischien problematisch is.
vrij simpel, fatsoensnormen. Ik ben niet bang om op de foto te gaan, maar sls iemand mij op de foto wil zetten (geen idee waarom, zo fotogeniek ben ik niet) kan die iemand dat toch gewoon even vragen? Vooraf of achteraf, dat maakt me zoals gezegd niet uit, maar dat lijkt me wel zo beleeft/correct. En als hij/zij die moeite niet neemt, wil ik opeens niet op de foto.
(ook wettelijk gezien sta je trouwens in je recht, maar dat boeit me nog niet eens)

[ Voor 4% gewijzigd door Rac-On op 31-08-2005 23:16 ]

Verwijderd

Geen matches
Hier sluit ik me wel aan bij rac-on. Foto's nemen van een locatie (met toevallige voorbijgangers) neem ik zonder aan iedereen toestemming te vragen. Als je iemand eruitpikt en met je 50 mm voor hem gaat staan, kan je het achteraf toch even beter checken of het oke is.

• Rac-On
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:19:
Hier sluit ik me wel aan bij rac-on. Foto's nemen van een locatie (met toevallige voorbijgangers) neem ik zonder aan iedereen toestemming te vragen. Als je iemand eruitpikt en met je 50 mm voor hem gaat staan, kan je het achteraf toch even beter checken of het oke is.
ja precies, even iemand aanspreken, uitleggen dat je hobby fotograaf bent en zijn/haar email adres opschrijven om even een copy van de foto te mailen is toch 2 minuten werk en wel zo beleeft? Je maakt immers gebruik van mensen, waarom niet even iets terug doen?
Iemand niet even aanspreken vind ik ronduit onbeschoft/asociaal en zou voor mij een reden zijn om een issue te maken van het feit datie me op de foto zet...

fatsoensnormen.....

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Het maakt het er niet makkelijker op. Sommigen maakt het dus echt niet uit, terwijl anderen absoluut niet op de foto willen. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je het op een of andere manier moet vragen. Dat kan door op iemand af te stappen, iemand even aan te kijken met je fototoestel in de aanslag, lachen enz. (Ik bedoel bij close-ups, niet bij overzichtfotos)

Om toch nog even terug te komen op de gène die ik soms voel. Hoe zit dat als je foto's maakt op vakantie in arme landen? Ik zie soms heel mooie fotos van straatarme mensen in Afrika, Azië of waar dan ook ter wereld. Dan sta jij daar met je camera die meer dan een jaar-salaris kost voor hen. Dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel waardoor ik het wat lastig vindt om fotos te nemen van mensen.
Hebben anderen dat ook, of gelden hier ook gewoon dezelfde regels: gewoon vragen (met universele gezichtsuitdrukking) en dan is het goed?

[ Voor 5% gewijzigd door T.T. op 31-08-2005 23:56 ]

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09-2025
Geen matches
Ik heb tot op heden nog geen straatfotografie gedaan maar lijkt me wel erg gaaf om te doen, alleen wat met tegenhield wast mijn iets minder profesioneel ogende camera, krijg binnen kort een andere en ga het denk ik een keer proberen.

Alleen waar ik woon heeft het weinig zin om me als toerist te gaan gedragen want dan gaan ze je echt vreemd aankijken want die kennen we hier niet :p

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58

ThunderNet

Flits!

Geen matches
Wanneer moet ik dan jou toestemming vragen rac-on?
Als ik een foto maak van een volle heerestraat in groningen, waar jij toevallig loopt? moet ik jou toestemming vragen, en paar honderd anderen ook :?
Of bedoel je als jij 1 van de weinige voorbijgangers bent?

En als ik 'm moet verwijderen van jou, en ik schiet met film :P hoe had je dat gewild dan?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
ThunderNet schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:51:
En als ik 'm moet verwijderen van jou, en ik schiet met film :P hoe had je dat gewild dan?
offtopic:
ehmm rolletje niet doordraaien en dan 10 seconden belichten in vol daglicht ofzo? ;)

Ik ga zelf ook niet zo graag op de foto, maar ik zou het geen probleem vinden als ik op de foto wordt gezet geloof ik. Zou het wel sympathiek vinden als het even gevraagd werd als het om een foto ging met mij als onderwerp. Wanneer het gewoon om een menigte gaat... ja boeie

[ Voor 35% gewijzigd door T.T. op 01-09-2005 00:00 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
Vrij veel mensen willen niet graag op de foto. Ik denk dat dat is omdat ze denken dat ze er niet leuk uitzien op foto's. Maar dat is helemaal niet zo. Natuurlijk is het zo dat je er wel eens vreemd op staat omdat de foto net op het verkeerde moment genomen is, maar het grootste deel van de tijd denk je dat alleen maar omdat je niet gewend bent jezelf op foto's te zien. Vergelijk het met het horen van je eigen stem. Dat klinkt ook raar, omdat je gewend bent je eigen stem heel anders te horen.

Simpel gezegd: get over it :) Op een gegeven moment kom je er achter dat 't best wel meevalt en dan vind je het opeens ook niet meer erg.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:40
Geen matches
Interessant topic. Ik ben zelf niet brutaal genoeg om zomaar een vreemde op de foto te zetten... In 't buitenland is het al een stuk makkelijker, en als het wat drukker (meer mensen) ga je ook vrij goed op in de menigte. Maar een tijdje terug toen ik op m'n fiets wat "aparte" foto's in een vrij rustig gebied aan het maken was, stopte ik er toch telkens mee als er iemand aankwam. Mensen gaan toch vreemde dingen denken (als het wat drukker is wordt er niet al te veel op gelet)
T.T. schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:28:
Hoe zit dat als je foto's maakt op vakantie in arme landen? Ik zie soms heel mooie fotos van straatarme mensen in Afrika, Azië of waar dan ook ter wereld. Dan sta jij daar met je camera die meer dan een jaar-salaris kost voor hen. Dat geeft mij een ongemakkelijk gevoel waardoor ik het wat lastig vindt om fotos te nemen van mensen.
Hebben anderen dat ook, of gelden hier ook gewoon dezelfde regels: gewoon vragen (met universele gezichtsuitdrukking) en dan is het goed?
Ook ik heb een soortgelijke vraag ongeveer een jaar geleden hier gesteld aan ene "SuperCanon"/Peter naar aanleiding van zijn foto's van mensen op een markt in maleisië:

Hoe heb je dat trouwens gedaan , foto's maken van mensen, eerst vragen of echt met je camera op hun neus zitten en heel brutaal foto's gaan maken (wat niet iedereen op prijs stelt te zien aan de gezichtsuitdrukkingen :P)
Lijkt me nog het moeilijks van alles... :P

Deze markt in Kota Buru in het noord oosten van maleisie trekt veel fotgrafen aan omdat het een prachtig kleurig schouwspel is. Er werd mij verteld dat er op deze markt al een paar keer een foto gemaakt was die intenationale prijzen had gewonnen. Je kijkt daar dan ook je ogen uit.

De mensen zijn daar dus gewend aan gefotografeerd te worden. En met de 70 - 200 kun je zo stiekem nog eens wat foto's op afstand maken. Dus was daar niet zo'n probleem. De man op de zesde foto, kwam zelf naar me toe of ie op de foto mocht dus dat was helemaal een makkie. En een vriendelijke glimlach doet ook wonderen.

[ Voor 3% gewijzigd door inquestos op 01-09-2005 01:10 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Geen matches
rac-on schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:16:
(ook wettelijk gezien sta je trouwens in je recht, maar dat boeit me nog niet eens)
wanneer jij in nederland woont, ben ik benieuwd op welk wettelijk recht jij je beroept.

• Rac-On
  • Niet online
Geen matches
lateef schreef op donderdag 01 september 2005 @ 11:39:
wanneer jij in nederland woont, ben ik benieuwd op welk wettelijk recht jij je beroept.
hmzz, * Rac-On even nagezocht heeft, en als de foto niet in opdracht is gemaakt (daar gaat het hier om) mag deze niet worden vermenigvuldigd of openbaar gemaakt als de mensen die er herkenbaar op staan, daar schade van ondervinden. Een van de beperkende redenen is Privacy, wat natuurlijk vrij ruim is ;)
maar je hebt gelijk, je staat als gefotografeerde inderdaad niet zo sterk als ik dacht...

@ThunderNet: waarom? zoals ik zeg, beetje fatsoensnormen en zo...geven en nemen, je kent het wel...

Verwijderd

Geen matches
rac-on schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 23:09:
Ik snap dat je een shot niet wil bederven en misschien eerst klikt en dan vraagt, maar er is geen enkele reden om na een foto geljik hard weg te rennen.
Daar hoeft de fotograaf geen gehoor aan te geven overigens, tenzij er dus weer sprake is van een redelijk belang :) Ik hou het ook fatsoenlijk, maar mensen denken dat ze een hoop rechten hebben: dat hebben ze niet, tenzij de foto in opdracht van de geportretteerde is gemaakt valt er weinig aan te doen.

Site van de fotografenfederatie Hier staat het erg duidelijk uitgelegd. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 12:06 ]

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
Ik heb weleens een tip gelezen van een fotograaf om een klein geplastificeerd kaartje mee te nemen met daarom een paar relevante wetsartikelen als een of andere wijsneus (BEVEILIGINGSBEAMBTE) je komt vertellen dat je geen foto's mag maken van openbare gebouwen. (en in sommige gevallen gaat dit ook op voor menigten)

Wie maakt dit kaartje even voor de Nederlandse situatie? :)

[ Voor 21% gewijzigd door T.T. op 01-09-2005 12:38 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Geen matches
T.T. schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:04:
Ik heb weleens een tip gelezen van een fotograaf om een klein geplastificeerd kaartje mee te nemen met daarom een paar relevante wetsartikelen als een of andere wijsneus je komt vertellen dat je geen foto's mag maken van mensen / openbare gebouwen.
iets met fatsoen enzo :/
Als iemand van mij een foto maakt (als onderwerp van de foto) zonder mijn mede weten vind ik dat niet prettig, zeker niet als ze vervolgens ergens op internet gezet worden of erger geld mee verdient wordt ;)
Meteen met wetsartikelen aankomen lijkt me geen goede zet, want daarmee maak je het voor jezelf alleen maar lastiger, en moet je niet raar staan te kjiken als mensen idd een kort lontje hebben.

Als je echt een goede (hobby) fotograaf bent (denkt te zijn), dan maak je niet dergelijke foto's zonder even te melden waarvoor je die foto nodig hebt (al dan niet achteraf)

• Rac-On
  • Niet online
Geen matches
wat Erkens zegt, los van het gezeik over wetsartikelen, als je een greintje fatsoen onder je schedeldak hebt, dan vertel je die mensen toch gewoon ff dat je amateurfotograaf bent en vraag je of je ze op de foto mag zetten.
En dan een stel geplastificeerde kaartjes met je email adres, zodat ze je kenne mailen en je foto's bekijken...

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Geen matches
LOl nu zijn jullie al uren op het onderwerp aan het afwijken. Zo heeft het topic weinig zin meer heren. :r

Verwijderd

Geen matches
ToFast schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:12:
LOl nu zijn jullie al uren op het onderwerp aan het afwijken. Zo heeft het topic weinig zin meer heren. :r
Moet die smiley er nou weer bij?

Anyway, dit heeft _alles_ te maken met straatfotografie, straatfotografie zonder mensen op je platen is erg moeilijk tenzij je het om 04:00 's nachts op een zondag doet.

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
offtopic:
Jongen, beetje overdreven om zo te reageren! Als je mijn eerdere reacties (of uberhaupt de startpost) hebt gelezen, dan kon je al lang zien dat ik het daarmee helemaal eens ben. Zo'n kaartje is echter weldegelijk handig in situaties waarbij je bijvoorbeeld op de openbare weg staat en gebouwen of bruggen aan het fotograferen bent. En in extreme gevallen kan dat ook van dienst zijn wanneer mensen bezwaar maken tegen een foto waar zij onderdeel vanuit maken.

Straatfotografie lijkt dus met een aantal "problemen" omgeven:
• negatief imago van voyeurisme/stalkers/papparazi
• hiermee hangt samen dat sommige fotografen (zoals ondergetekende) het niet altijd 'durven'
• sommige mensen willen niet op de foto (best begrijpelijk, dat heb ik zelf ook)
• sommige gebouwen mag je niet op de foto zetten zonder toestemming
• zeer grote welvaartsverschillen zoals op vakantie fotos maken van heel arme mensen

Oplossingen werden al in de startpost aangegeven:
• Vriendelijk blijven (even vriendelijk lachen)
• Begrip tonen als men niet op de foto wil (foto verwijderen)
• Beetje gezond verstand gebruiken (kleine kinderen, donkere steegjes enz ;))
• In sommige gevallen sta je gewoon als fotograaf in je recht (zoals dat Schiphol verhaal)
• Niet met een telelens stiekem foto's gaan maken zodat mensen niet negatief kunnen reageren. Liever gewoon even vragen (vooraf of achteraf)

Nog even dit artikel onder de aandacht brengen: Telephoto Is For Cowards :)
The fact is that surveillance cameras and Big Brother notwithstanding, people should have the right to privacy: the right not to be photographed if they don't want to. This is something that transcends what law says about photography in public places ("knock yourself out"). It's simply rude and morally questionable to photograph people who don't want to be photographed.
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:19:
ik heb het hele topic gelezen hoor ;)
het valt me alleen op dat "jullie" fotograven op een dergelijke manier reageren :/
"wat boeit die foto nu"
"het is maar een foto"
etc etc
Sommige mensen _WILLEN_ gewoon niet op de foto, of wellicht niet op dat moment op die plaats, wellicht zijn ze daar terwijl andere denken dat ze aan het werk zijn bijvoorbeeld, privacy dus.
Dat begrijp ik, maar daar ben ik het juist helemaal mee eens. Beetje raar om dan van mij te denken dat ik iedereen er zomaar op zet. Die kaartjes waar ik op doelde zijn met name bedoeld voor beveiligingsbeambten die wel eens overijverig willen zijn.

* T.T. hoopt hiermee de discussie weer wat meer richting straatfotografie te drukken ipv rechtzaken (hoewel het zeker wel helpt in sommige situaties om te weten wat je wel en niet mag doen) ;)

[ Voor 114% gewijzigd door T.T. op 01-09-2005 12:42 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

T.T. schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:16:
offtopic:
Jongen, beetje overdreven om zo te reageren! Als je mijn eerdere reacties (of uberhaupt de startpost) hebt gelezen, dan kon je al lang zien dat ik het daarmee eens ben. Zo'n kaartje is echter weldegelijk handig in situaties waarbij je bijvoorbeeld op de openbare weg staat en gebouwen of bruggen aan het fotograferen bent. :X
ik heb het hele topic gelezen hoor ;)
het valt me alleen op dat "jullie" fotograven op een dergelijke manier reageren :/
"wat boeit die foto nu"
"het is maar een foto"
etc etc

Sommige mensen _WILLEN_ gewoon niet op de foto, of wellicht niet op dat moment op die plaats, wellicht zijn ze daar terwijl andere denken dat ze aan het werk zijn bijvoorbeeld, privacy dus.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Geen matches
ToFast schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:12:
Post normaal graag, of post niet :)
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:14:
[...]

Moet die smiley er nou weer bij?

Anyway, dit heeft _alles_ te maken met straatfotografie, straatfotografie zonder mensen op je platen is erg moeilijk tenzij je het om 04:00 's nachts op een zondag doet.
Valt mee neographikal: [rml][ showcase] Gouda centrum bij nacht[/rml] dat was op een zaterdagavond/nacht, tussen 22:30 en 01:00AM, viel mee met de hoeveelheid mensen :)

Verder mag er ook in het algemeen wel wat vriendelijker en netter gepost worden in dit topic: er zijn een aantal mensen veel te krampachtig bezig. Als dat niet lukt, moet 't topic helaas dicht.

LinkedIn
Instagram

• ToFast
Geen matches
Modbreak:Post dan niet zoiets! Ik zeg net hierboven wat om het topic weer de goeie kant op te krijgen, dan moet je het niet verprutsen met zo'n post!

[ Voor 75% gewijzigd door Remy op 01-09-2005 12:26 ]

• ToFast
Geen matches
Goed om weer verder bij het topic aan te sluiten. Ik fotografeer af en toe ook mensen. Vaak steek ik even mijn duim op om te kijken of ze het goed vinden, meestal knikken ze wel ja. Je merkt het snel genoeg of iemand wel of niet op de foto wil. Wanneer ze het niet willen is dat uiteraard geen probleem en dan maak je ook niet (stiekum) een foto.

Fotografie moet immers leuk blijven, oftewel voor sommigen een vak en voor anderen een hobbie. Het zou geen obsessie moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 01-09-2005 12:32 ]

• T.T.

T.T.

Sowieso

Topicstarter
Geen matches
ToFast schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:27:
Ik fotografeer af en toe ook mensen. Vaak steek ik even mijn duim op om te kijken of ze het goed vinden, meestal knikken ze wel ja. Je merkt het snel genoeg of iemand wel of niet op de foto wil. Wanneer ze het niet willen is dat uiteraard geen probleem en dan maak je ook niet (stiekum) een foto.
Precies, ik denk dat iedereen zich wel in deze aanpak kan vinden. Je moet het echter nog wel aandurven. Het een stuk gemakkelijker om gebouwen/vogels/leeuwen/zeehonden/bloemen/bomen etc etc op de foto te zetten, omdat die niet negatief kunnen reageren. Ik denk dat sommige (heftigere) reacties toch zeker een bijdrage zijn, omdat ze laten zien dat sommige mensen echt niet op de foto willen en dat het voor hen erg belangrijk is om het even te vragen. Door dit topic zal ik daar zeker rekening mee houden :)

Straatfotografie lijkt me hiermee toch wel een kunst apart waarbij je naast technische en compositionele aspecten ook heel erg op communicatie en contact met mensen moet letten. Bij studiofotografie heb je tenminste te maken met mensen die bewust op de foto gaan. Mensen die over straat lopen hebben vast niet het idee "laat ik nu eens even over straat gaan om op een foto van een GoTTer te belanden" ;)

[ Voor 25% gewijzigd door T.T. op 01-09-2005 12:42 ]

• PeYote
  • Laatst online: 05:46
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 21:46:
Je zit er niet ver naast.

Als jij dezelfde Peyote bent schaam ik mezelf om jou als naamgenoot te hebben :|
Nee ik ben een andere, met hoofdletter Y erin, kijk die andere Peyote er niet aan.

Mijn vorige reactie was wat bot en ook niet juist, ik zou nl. niet zomaar een camera van iemand vernielen, maar ik kan me wel behoorlijk kwaad maken als een onbekende me zomaar op de foto zou zetten.
Zeker in deze tijden met internet, je weet gewoon niet waar de foto later nog eens opduikt. En er bestaat er ook nog zoiets als portretrecht, ik zag al wat voorbeelden van foto's in dit topic, mag je wel zonder toestemming zulke foto's openbaarmaken?

Maar ik heb idd verder niets te zoeken in dit topic, ik kan jullie alleen success wensen met jullie hobby en ik hoop dat je een beetje rekening houdt met de gevoelens van de mensen die je op jullie foto's vastleggen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
PeYote schreef op donderdag 01 september 2005 @ 13:40:
[...]

Zeker in deze tijden met internet, je weet gewoon niet waar de foto later nog eens opduikt.
Wat, precies, is het verschil tussen een foto op internet en een foto in een of ander blad? Denk je dat iedereen die die foto ziet je gaat uitjoelen, herkennen als ze je tegenkomen? Nee. Ze kennen je niet en tenzij je iets bijzonders doet onthouden ze je ook niet.
En er bestaat er ook nog zoiets als portretrecht, ik zag al wat voorbeelden van foto's in dit topic, mag je wel zonder toestemming zulke foto's openbaarmaken?
Ja, dat mag. D'r stond eerder al een linkje over.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Geen matches
CyBeR schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:03:
[...]

Wat, precies, is het verschil tussen een foto op internet en een foto in een of ander blad? Denk je dat iedereen die die foto ziet je gaat uitjoelen, herkennen als ze je tegenkomen? Nee. Ze kennen je niet en tenzij je iets bijzonders doet onthouden ze je ook niet.
ten eerste ging het hier over hobby fotograven welke doorgaands niet foto's in een of ander blad zetten maar op internet.
en ten tweede ben jij blijkbaar iemand die niks om privacy geeft, boeit niks, maar heb wel respect voor mensen die het beetje privacy wat ze hebben willen beschermen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:09:
[...]

en ten tweede ben jij blijkbaar iemand die niks om privacy geeft, boeit niks, maar heb wel respect voor mensen die het beetje privacy wat ze hebben willen beschermen.
Nee, ik ben iemand die zich realiseert dat je op straat geen privacy hebt. Dat niet doorhebben is naief.

(Qua beeltenis, welteverstaan. Wie je bent en wat je in je rugzak hebt zitten is iets anders.)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 01-09-2005 14:19 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Geen matches
CyBeR schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:17:
[...]

Nee, ik ben iemand die zich realiseert dat je op straat geen privacy hebt. Dat niet doorhebben is naief.
natuurlijk heb je minder privacy op straat, maar door die momenten vast te leggen op een foto is de totale privacy verdwenen.
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 12:19:
"wat boeit die foto nu"
"het is maar een foto"
etc etc

dus toon wat meer respect voor de mensen die je vast wilt leggen, jij wilt immers die foto, die mensen (vaak) niet

• lateef
mensen vragen of ik een foto van ze mag maken 8)7 daar gaat dan gelijk de essentie van straatfotografie mee verloren. wanneer ik op straatfotografeer, dan vraag ik zelden of mensen het goed vinden en als mensen vragen waarom ik dat doe, dan wil ik ze dat best vertellen. als mensen vragen of ik de foto wil verwijderen, zal ik daar geen gehoor aan geven (iets wat ook erg lastig wordt, omdat bijna alle straatfotografie die ik doe nog steeds analoog is). wanneer iemand vraagt of ik die foto niet wil publiceren, dan zal ik daar waarschijnlijk wel gehoor aan geven.

al die mensen die het hier hebben over holle woorden als respect, fatsoen en privacy hebben waarschijnlijk nooit over het belang van straatfotografie nagedacht. het fotograferen van het dagelijks leven geeft een uniek tijdsdocument. naar mijn mening is er weinig mooiers dan het kijken naar ongeregistreerde straatfoto's (uit het verleden), van zowel de grootmeesters, als van (goede) amateurs. als die mensen die zich zo (heftig) tegen straatfotografie verzetten hun zin zouden krijgen, zou een schitterende vorm van documentatie verloren gaan. jammer dat sommige mensen die hun mond vol hebben over fatsoen niet verder kunnen kijken dan zichzelf..

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lateef schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:55:
al die mensen die het hier hebben over holle woorden als respect, fatsoen en privacy hebben waarschijnlijk nooit over het belang van straatfotografie nagedacht. het fotograferen van het dagelijks leven geeft een uniek tijdsdocument.
tuurlijk denk ik ook daaraan, maar je moet het ook even in het perspectief zien, een foto met alleen 2 mensen op een bankje in het park erop of een foto van een grote groep mensen die bijvoorbeeld op een bus staan te wachten, toch een heel verschil ;)
jammer dat sommige mensen die hun mond vol hebben over fatsoen niet verder kunnen kijken dan zichzelf..
jammer dat _jij_ niet verder kan kijken dan alleen je camera, er zitten mensen daar aan de andere kant van je lens, mensen met gevoelens, mensen met eigen verhalen, mensen die privacy wensen, mensen die niet op foto's willen staan...

• Rac-On
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 01 september 2005 @ 14:55:
mensen vragen of ik een foto van ze mag maken 8)7 daar gaat dan gelijk de essentie van straatfotografie mee verloren. wanneer ik op straatfotografeer, dan vraag ik zelden of mensen het goed vinden en als mensen vragen waarom ik dat doe, dan wil ik ze dat best vertellen. als mensen vragen of ik de foto wil verwijderen, zal ik daar geen gehoor aan geven (iets wat ook erg lastig wordt, omdat bijna alle straatfotografie die ik doe nog steeds analoog is). wanneer iemand vraagt of ik die foto niet wil publiceren, dan zal ik daar waarschijnlijk wel gehoor aan geven.

al die mensen die het hier hebben over holle woorden als respect, fatsoen en privacy hebben waarschijnlijk nooit over het belang van straatfotografie nagedacht. het fotograferen van het dagelijks leven geeft een uniek tijdsdocument. naar mijn mening is er weinig mooiers dan het kijken naar ongeregistreerde straatfoto's (uit het verleden), van zowel de grootmeesters, als van (goede) amateurs. als die mensen die zich zo (heftig) tegen straatfotografie verzetten hun zin zouden krijgen, zou een schitterende vorm van documentatie verloren gaan. jammer dat sommige mensen die hun mond vol hebben over fatsoen niet verder kunnen kijken dan zichzelf..
als je de draad (of in ieder geval mijn posts) goed leest, kan je ook achteraf mensen even aanspreken en uitleggen wat je doet.
Mensen als jij kunnen wel mooie teksten neerplemsen met "holle woorden" en "uniek tijdsdocument", maar als je gewoon ff leest, had je niks hoeven posten.

• lateef
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:01:
jammer dat _jij_ niet verder kan kijken dan alleen je camera
dat kan ik heel goed. ik zal dan ook niet alles wat mijn ogen tegenkomt fotograferen, al is het al zo dat sommige dingen wel verboden zijn. maar ook binnen hetgeen wettelijk toegestaan is, zal ik niet alles fotograferen. maar dat is wel mijn afweging. een afweging die wel gebaseerd is op vele ethische discussies en verdieping in relevante materie.
Erkens schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:01:
er zitten mensen daar aan de andere kant van je lens, mensen met gevoelens, mensen met eigen verhalen, mensen die privacy wensen, mensen die niet op foto's willen staan...
bij mijn straatfotografie dient de mens slechts als enscenering en voor veel straatfotografen is dat de essentie van hun werk.

wanneer ik straatportretten - van marktkooplui, daklozenkrantenverkopers, passanten, etc - maak, is het natuurlijk een heel ander geval. dan gaat het mij om de mensen, hun gevoelens en hun verhalen. zulke portretten zijn natuurlijk niet te maken zonder contact, zonder gesprek, zonder toestemming.

• lateef
rac-on schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:24:
als je de draad (of in ieder geval mijn posts) goed leest, kan je ook achteraf mensen even aanspreken en uitleggen wat je doet.
als ik dat zou doen, zou ik te veel tijd aan ouwehoeren kwijt zijn en te weinig tijd voor het fotograferen over hebben. ik heb trouwens nooit dwarse mensen meegemaakt, die er bezwaar tegen hadden dat ik een foto van ze maakte. de meeste mensen negeren je gewoon en sommige beginnen een leuk en vriendelijk gesprek.

• Rac-On
  • Niet online
lateef schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:36:
[...]

als ik dat zou doen, zou ik te veel tijd aan ouwehoeren kwijt zijn en te weinig tijd voor het fotograferen over hebben. ik heb trouwens nooit dwarse mensen meegemaakt, die er bezwaar tegen hadden dat ik een foto van ze maakte. de meeste mensen negeren je gewoon en sommige beginnen een leuk en vriendelijk gesprek.
lekker onbeschoft dus, alleen aan jezelf denken en geen rekening houden met het feit dat degene voor je lens ook een mens is met emoties, gevoelens, wensen en ga zo maar door...
Geen rekening houden met was anderen prettig of niet prettig vinden, geen bedankje voor het feit dat je dankzij hun een mooie foto hebt. Nee hoor, jij hebt wat je wil en voor de rest kan iedereen de schijt krijgen...

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lateef schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:36:
[...]

als ik dat zou doen, zou ik te veel tijd aan ouwehoeren kwijt zijn en te weinig tijd voor het fotograferen over hebben.
offtopic:
wellicht een idee om toch maar eens te "ouwehoeren" met die mensen, kan je nog veel leren over hoe mensen in elkaar zitten ;)

• lateef
Geen matches
rac-on schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:44:
lekker onbeschoft dus, alleen aan jezelf denken en geen rekening houden met het feit dat degene voor je lens ook een mens is met emoties, gevoelens, wensen en ga zo maar door...
Geen rekening houden met was anderen prettig of niet prettig vinden, geen bedankje voor het feit dat je dankzij hun een mooie foto hebt. Nee hoor, jij hebt wat je wil en voor de rest kan iedereen de schijt krijgen...
als je dat wilt lezen, moet je dat vooral doen.

• pisang98
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2021
Geen matches
Ik heb 1 vraagje voor iedereen hier. Ik neem fotos in het openbaar altijd zonder problemen en blijf vriendelijk, vraag altijd eerst of ik een plaatje mag maken van de persoon in kwestie enz.

Maar. Ik voel mij onveilig!! Ik heb een EOS 350D met een paar lenzen dus toch wel een 1500 EUR op zak!! Ik heb er meer problemen en gevoelens voor bestolen te worden. Zodra ik mijn fotos gemaakt heb op een locatie dan steek ik de camera altijd onmiddelijk terug in mijn phototas.
Zeker in een drukke winkelstraat, durf ik mijn camera niet rond mijn nek laten hangen.
De camera in de fototas rond mijn nek is dan geen probleem.

Wat zijn de ervaringen hiermee ?

p.s. Ik kom uit een boerendorpje. Als ik rondloop in centrum Madrid, dan heb ik deze, "ze houden mij in de gaten, ik kan bestolen worden" gevoelens het meeste.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Geen matches
Ik zou wat minder onzeker zijn ;)

Hoe zenuwachtiger en onzekerder je bent, hoe makkelijker je bestolen word. Maargoed, er is absoluut geen reden om bang te zijn als je in Nederland met je fotogear over straat loopt. Oke, het is misschien niet slim om 12 uur 's nachts door een achterafsteegje ergens te gaan scharrelen, maar overdag lijkt me dit echt geen punt hoor.

Zolang je gewoon goed op let is er toch niets aan de hand?

• lateef
Geen matches
idd en de boel goed verzekeren. is ook prettig als je je camera uit je handen laat vallen...

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Geen matches
Nja, ik ken dat gevoel wel iets hoewel ik dat juist niet heb in drukke winkelstraten, meer b.v. dat rustige stuk wat je soms loopt om ergens te komen waar je wilt zijn. Zoieso heb ik hem altijd in de hand, nooit los, en altijd met de band om me nek of om me pols gebonden. En die rustige (vaak wat minder florisante) stukken zit ie i.d.d. in me tas. Ook als ik met OV en naar de metro gaat stop ik em nooit vlak daarvoor weg, vaak heb ik dat dan al een stuk van te voren gedaan, ben nog even wat rond geweest en dan pas naar de metro.

En zoals hierboven ook gezecht word, let gewoon goed op je zooi en geef ze de gelegenheid niet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Defectiv op 01-09-2005 17:02 ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Geen matches
Verzekeren zou ik sowieso doen ja. Je bent gek als je met dit soort dure spullen rond gaat huppelen zonder verzekering. De kans dat er iemand tegenaanloopt of dat je wat laat stuiteren is natuurlijk altijd reeël aanwezig :)

Verwijderd

Geen matches
pisang98 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 16:08:
Ik heb 1 vraagje voor iedereen hier. Ik neem fotos in het openbaar altijd zonder problemen en blijf vriendelijk, vraag altijd eerst of ik een plaatje mag maken van de persoon in kwestie enz.

Maar. Ik voel mij onveilig!! Ik heb een EOS 350D met een paar lenzen dus toch wel een 1500 EUR op zak!! Ik heb er meer problemen en gevoelens voor bestolen te worden. Zodra ik mijn fotos gemaakt heb op een locatie dan steek ik de camera altijd onmiddelijk terug in mijn phototas.
Zeker in een drukke winkelstraat, durf ik mijn camera niet rond mijn nek laten hangen.
De camera in de fototas rond mijn nek is dan geen probleem.

Wat zijn de ervaringen hiermee ?

p.s. Ik kom uit een boerendorpje. Als ik rondloop in centrum Madrid, dan heb ik deze, "ze houden mij in de gaten, ik kan bestolen worden" gevoelens het meeste.
Verzeker je spul en ga gewoon lekker je gang, dat werkt het lekkerste :) Ik kom niet uit een wereldstad ofzo, maar ik heb me bijna nergens echt onveilig gevoeld. Soms ben ik wat meer op mijn hoede maar voor de rest ga ik lekker mijn gang :)

Wat overigens ook prima werkt, is de foto maken en de camera onder iemand z'n neus drukken :) Ik zie trouwens het probleem niet echt, je begeeft je in het openbaar en iedereen ziet je op die manier. Tenzij je ergens achter stiekem in een hoekje zit, of intiem bent, wat maakt het dan uit?
rac-on schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:44:
Kan je het nog zwart-witter maken? Zo zwart/wit is het helemaal niet, tenzij ik een 1op1 portret schiet loop ik echt niet 5 mensen die op een fotos staan af. Meestal zwaai ik een keer van bedankt, en van te voren "vraag" ik toestemming door een keer met de camera te zwaaien :)

Maar de hebberige egoïstische fotograaf die je hier afschildert herken ik totaal niet, ik vind het nogal overtrokken om het zo sterk te stellen :) Op deze manier kan je alles wel opblazen tot gigantische proporties...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 17:16 ]

• KillerDream
  • Laatst online: 03-12-2025
Geen matches
Ik lees net in deze thread de volgende zin:
er zitten mensen daar aan de andere kant van je lens, mensen met gevoelens, mensen met eigen verhalen, mensen die privacy wensen, mensen die niet op foto's willen staan...
Ik vraag me nu af wat er met 'eigen verhalen' wordt bedoelt. Ook de privacy snap ik niet. Alle mensen die op dat moment op dit plek zijn zien jou toch? En als je niet op de foto wilt dan geef je toch gewoon een gil?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Geen matches
In actie komen om je privacy te beschermen vind ik de omgekeerde wereld.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Matched: ruimte
kenneth schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:17:
In actie komen om je privacy te beschermen vind ik de omgekeerde wereld.
Welke privacy, als ik jou met de cam kan spotten in een straat, dan kan de hele straat dat. Er wordt geen 1200mm op je gericht ofzo :)

Het privacy argument vind ik voor een plaats die volledig in de openbare ruimte is nogal zwak eerlijk gezegd. Tenzij er iets overduidelijk aan de hand is, verliefd paartje, iemand die in tranen rondloopt, etc kan ik er weinig kwalijks aan ontdekken.

Verder is er zoiets als persvrijheid, waarvoor wij fotografen niet in actie hoeven te komen ;) Op het moment dat iedereen om ieder wissewasje bezwaar kan maken tegen een foto, dan blijft er weinig van de nieuwsvergaring / journalistiek / artistieke vrijheid meer over. Kranten zonder foto's en nieuws zonder beelden doet het ook zo slecht :Y)

Wanneer er een inbreuk wordt gemaakt op iemands rechten die zo erg is dat dat boven de persvrijheid / vrijheid van meningsuiting gaat, dan heeft iemand een reden om bezwaar te maken. Het op straat lopen zal daar waarschijnlijk niet onder vallen :P

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 18:35 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Geen matches
KillerDream schreef op donderdag 01 september 2005 @ 18:03:
Ik lees net in deze thread de volgende zin:
[...]

Ik vraag me nu af wat er met 'eigen verhalen' wordt bedoelt. Ook de privacy snap ik niet. Alle mensen die op dat moment op dit plek zijn zien jou toch? En als je niet op de foto wilt dan geef je toch gewoon een gil?
Je ziet zo'n fotograaf niet altijd ;)
En er is een verschil tussen privacy die tijdelijk is (je ziet me op straat) en het vastleggen van dat moment. Niet voor niets staan er bordjes op het moment dat ergens camera bewaking is.

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 17:11:
Kan je het nog zwart-witter maken? Zo zwart/wit is het helemaal niet, tenzij ik een 1op1 portret schiet loop ik echt niet 5 mensen die op een fotos staan af. Meestal zwaai ik een keer van bedankt, en van te voren "vraag" ik toestemming door een keer met de camera te zwaaien :)

Maar de hebberige egoïstische fotograaf die je hier afschildert herken ik totaal niet, ik vind het nogal overtrokken om het zo sterk te stellen :) Op deze manier kan je alles wel opblazen tot gigantische proporties...
Zeker zwartwit, maar het was een reactie op de volgende uitspraak:
Rac-on: "je kan mensen na het maken van de foto ook even aanspreken en uitleggen wie je bent/wat je doet"
Reactie: "als ik dat zou doen, zou ik te veel tijd aan ouwehoeren kwijt zijn en te weinig tijd voor het fotograferen over hebben"

naja, zo'n bot antwoord vraagt natuurlijk om een botte reactie van mij..

Los van of iemand recht heeft op privacy of wat dan ook, is het toch wel zo netjes als je iemand even aanspreekt voor of nadat je de foto hebt gemaakt? En nee, natuurlijk niet als je een overzichts shot maakt met 5 of 10 mensen erop, maar als je de foto's van Zoefff bekijkt, zijn ze duidelijk gericht op individuen en dan vind ik dat wel zo netjes.
Nogmaals: het is niet het maken van de foto waar ik bezwaar tegen heb, maar wel het eenzijdig profiteren van iemand zonder hem/haar even uit te leggen wat je doet en een email adres te vragen om de foto naar toe te mailen. Wanneer mensen niet weten wie je bent en wat je met de foto gaat doen, kan ik me voorstellen dat mensen een vreemd gevoel overhouden aan het voorval. Onbeleeft/onfatsoenlijk vind ik dat.

[ Voor 15% gewijzigd door Rac-On op 01-09-2005 18:51 ]

Pagina: 1 2 Laatste