Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans & Airduct

Pagina: 1
Acties:

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-11 10:06
Ha luitjes,
Heb een vraagje betreft mijn upcoming mod.
Heb nog geen idee welk mobo + CPU ik ga gebruiken maar het betreft een micro-ATX kast.

Eerste vraag:
In onderstaande schema kan ik kiezen tussen:
  • 80mm intake met fanduct achterwand + 120mm outtake in zijpaneel
  • 80mm outtake achterwand + 120mm intake met fanduct in zijpaneel (hierbij eventueel extra outtake in bovenkant)
mij lijkt de onderste methode het beste (en het mooiste). Ideeen iemand?

edit: de rechtse fans moeten die in het zijpaneel voorstellen O-)

Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/3404/fanduct9bm.th.jpg

Weet iemand toevallig ook nog of ik een 120mm fan (met leds) zoals in het onderste plaatje kan krijgen? De base van de fan aan de kan waar hij de lucht naar toe zuigt?
Ik wil namelijk een deel van het fan-frame wegzagen zodat ik hem kan verzinken in de zijplaat.
Of kan ik gewoon de kabeltjes omdraaien?

Groet,
Jeffrey

PS de foto's van de planning komen er spoedig aan! Stay tuned!

[ Voor 31% gewijzigd door kalechinees op 30-08-2005 13:13 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik zou gaan voor 120mm intake, zodat die je proc van frisse lucht voorziet. Daarna kunnen de 80mm en de fan van de voeding als outtake dienen.

De draadjes kun je bij de meeste fans niet omdraaien. Ik ben er wel eens eentje tegengekomen waarbij het kon geloof ik, maar dat was een oudje. Ik denk niet dat je fans gaat vinden die andersom gebouwd zijn dan de normale.

Casemod: Cubeleon

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Draadjes omdraaien gaat meestal niet. Verder zijn de bladen van een fan iets gebogen, waardoor ze maar in één richting optimaal werken. Je kan hem er wel gewoon omgedraaid opschroeven.

Je moet ook bedenken dat je de CPU fan niet moet tegenwerken... een CPU fan blaast de luchtstroom meestal naar de cpu toe..a la intake fan.... als je daar een outtakefan direct boven zet, zullen deze elkaar tegen gaan werken en minder sterk worden (en meer lawaai maken). Ik heb zelf een intake (vier 80mm fans eigenlijk) aan de voorkant van de kast, een intake aan de zijkant (80 mm) en outtakes aan de achterkant (2 80mm fans) en bij de voeding (120 mm). Luchtstroom is zeer goed.

U vraagt, wij antwoorden.

• kalechinees
Hmm ik ben er net achter gekomen dat casefans altijd naar boven blazen (gezien vanuit de kant waar de draadjes lopen)

Het onderste scenario is dus niet mogelijk tenzij... je een CPU fan gebruikt!

Ben er net erachter gekomen dat een CPU-fan het tegenovergestelde doet! Deze blaast naar de kant waar de draadjes lopen. Enige wat ik dus nodig heb is een CPU-cooler met een 120mm fan :)

beetje geld weggooien maarja, het gaat om het idee :)
Weet iemand trouwens een 120mm CPU cooler? Liefst met een led.

Ik heb zover alleen nog maar deze gevonden. Die silver blades zijn wel nice :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.oc.com.tw/article/0502/imgs/TITAN%20SIBERIA-050221-002.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door kalechinees op 30-08-2005 15:07 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik heb net even een paar fans gecheckt, maar die blazen allemaal naar de kant waar de draadjes zitten. Volgens mij heb je dan mazzel :P

Casemod: Cubeleon

• kalechinees
brinkdinges schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 15:35:
Ik heb net even een paar fans gecheckt, maar die blazen allemaal naar de kant waar de draadjes zitten. Volgens mij heb je dan mazzel :P
Welke kant bedoel je? bovenstaand plaatje is een slecht voorbeeld omdat hier de draadjes naar de andere kant zijn gestoken.
Het is de bedoeling dat de fan naar de kant blaast van de bevestiging (dus de kant waar de fan aan het framepje zit)
Als je fans weet die dit doen dan graag! help me out!!

[ Voor 7% gewijzigd door kalechinees op 30-08-2005 15:42 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Nou volgens mij allemaal. Ik heb hier 2 zelf ingebouwde casefans in de zijkant. Ik kan het logo wat op het rondje staat zien, dus het frame zit aan de achterkant/binnenkant (en ja, ze blazen naar binnen :P). Dus volgens mij geldt dit voor alle fans :?

• MeMoRy
dat kan ik bevestigen... al mijn fans (tientallen) blazen naar de kant van de draadjes (waar de motor zit)

Verwijderd

En zover ik weet is het beter om meer lucht naar buiten te blazen, dan meer fans/lucht naar binnen blazen.

• MeMoRy
...als er maar genoeg luchttoevoer is...
mijn kast zit zo potdicht, dat ik evenveel lucht moet invoeren als ik uitvoer...
el-cheapo kast zit meestal zo los in elkaar dat lucht overal in kan...

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
zoals ik het zie zijn beide tekeningen geen optie.

Ze zitten te dicht bij elkaar. Hoogstwaarschijnlijk zal de lucht uit de inlaat rechtstreeks naar de uitlaat worden gezogen zonder eerst langs je CPU te gaan.

Bedenk goed dat te veel fans elkaar ook kunnen gaan verstoren.

Als inlaat fan moet je gewoon de standaard plaats gebruiken die 9 van de 10 keer aan de voorkant van je case zit onderaan. Je kunt wel beide fans in je tekening gebruiken als uitlaat. Zo creëer je een luchtflow van voor/onder naar achter/boven. Op deze manier komt de luchtflow langs je videokaart - chipset - cpu ( - soms nog voeding) en dan naar buiten.

Veel knappe koppen hebben hier al over gebogen en daar is veel geld in geïnvesteerd. Ik zou niet afwijken van dit systeem als ik jou was.

Of je moet eens goed kijken naar het nieuwe BTX systeem. Deze moederborden zijn ook ontworpen om de warmte zo goed mogelijk af te voeren.

Nog even over fans. door de draadjes om te draaien werkt niet. En op fans staan altijd pijlen met draairichting en airflow.

• kalechinees
sw_reijnders schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 09:33:
zoals ik het zie zijn beide tekeningen geen optie.

Ze zitten te dicht bij elkaar. Hoogstwaarschijnlijk zal de lucht uit de inlaat rechtstreeks naar de uitlaat worden gezogen zonder eerst langs je CPU te gaan.

Bedenk goed dat te veel fans elkaar ook kunnen gaan verstoren.

Als inlaat fan moet je gewoon de standaard plaats gebruiken die 9 van de 10 keer aan de voorkant van je case zit onderaan. Je kunt wel beide fans in je tekening gebruiken als uitlaat. Zo creëer je een luchtflow van voor/onder naar achter/boven. Op deze manier komt de luchtflow langs je videokaart - chipset - cpu ( - soms nog voeding) en dan naar buiten.

Veel knappe koppen hebben hier al over gebogen en daar is veel geld in geïnvesteerd. Ik zou niet afwijken van dit systeem als ik jou was.

.............
Fans zullen elkaar niet storen omdat ik gebruik ga maken van een airduct naar de processor.
Ook is de bedoeling dat in de bovenkant een rooster komt. Weet het nog niet zeker maar misschien dat daar 2 kleine fannetjes komen te zitten.

Ik heb er gelukkig wel over nagedacht. Denk wel dat ik een foutje heb gemaakt betreft de blaasrichting van de fan. Blijkbaar blazen ze allemaal in de richting waar de elektronica zit.

:/ blijkbaar had ik dus net toevallig 1 getest due de andere kant op blies :|
Pagina: 1