Opstarten met slave hd gaat niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Elboo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-02 23:52

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb 2 hd's van 160gb in gebruik, toen ik terug kwam van vakantie wilde ik mn pc aan doen en kreeg ik gelijk de volgende foutmelding voor mn kiezen:
Afbeeldingslocatie: http://img396.imageshack.us/img396/5772/260820050056nx.th.jpg

Mn ouders wisten van niks en hadden de dag ervoor de pc nog gewoon gebruikt :?
Ik dacht gelijk wel aan een kapotte hd, dus heb ik hd2 losgekoppeld.
Indeling was:
c: hd1
d: hd2
e: hd2
f: hd2
g: hd2
i: hd1

Daarna deed de pc het wel weer dus weet ik waar het probleem is, maar wat het probleem is dat weet ik dus niet. Het zou misschien aan de IDE-kabel kunnen liggen zoals ik elders op GOT gelezen had maar die is enkele maanden oud dus dat lijkt me sterk.

Na het aandoen van de pc zie ik dus standaard 1st het pentium4 logo en dan gelijk deze foutmelding tenzij ik hem ga booten via een cd. Met knoppix 3.9 kom ik er wel in en dan is de hd2 ook toegankelijk met alle bestanden nog intact. Maar aangezien ik niet kan kopieëren en plakken (wel unmount & change read write mode geprobeerd) lukt het daar volgens mij ook niet mee..

Als ik de XP cd erin doe herkent hij ook zowel hd1 als hd2 maar ik wil hd2 nog niet wissen gezien er te belangrijke bestanden opstaan [schoolwerk - foto's/video etc]

Iemand een id?

Risico komt voor uit niet weten wat je doet

• icecoolsniper
  • Laatst online: 01-03 12:05

icecoolsniper

never run from a sniper!

misschien is het een gare MBR ofzo. Het lijkt me dat je hd niet dood is als je de bestanden nog gewoon kan benaderen.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
icecoolsniper schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:21:
misschien is het een gare MBR ofzo. Het lijkt me dat je hd niet dood is als je de bestanden nog gewoon kan benaderen.
En dan moet ik wat?

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Het irritante is dat ik geen (bepaalde) nieuwe software kan installeren of software updaten omdat hij zegt: invalid drive d :(

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Maar eerst proberen je belangrijke bestanden er met knoppix af te halen (op een usb stick zetten ofzo?/uploaden naar internet...).

In de repair console van XP (via de XP install disk ) aan de gang gaan?Waar krijg je invalid drive d:? in de repair console van xp chkdsk doen? (schijven kunnen wel andere lettters hebben!)

verder is dit WOS werk?

wosfaq @Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
USB stick is geen werk, veel te veel data.

http://blog.volume12.net/2004/05/000971.htm hier staat aardig wat info ik zal vanavond aan de slag gaan, hoop dat ik eruit kom.

Bedankt voor de info tnt

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Elboo schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:32:
http://blog.volume12.net/2004/05/000971.htm hier staat aardig wat info ik zal vanavond aan de slag gaan, hoop dat ik eruit kom.
In de recovery console van windows kun je ook FDISK /MBR uitvoeren. Je bent dan wel de volgorde van je schijven kwijt als je die ment de hand had toegekend. (C:\ = C:\, maar de andere is de vraag)

[ Voor 18% gewijzigd door leuk_he op 30-08-2005 16:44 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:42:
[...]In de recovery console van windows kun je ook FDISK /MBR uitvoeren. Je bent dan wel de volgorde van je schijven kwijt als je die ment de hand had toegekend. (C:\ = C:\, maar de andere is de vraag)
Ik had fdisk wel uitgepakt onder c maar toen ik in de recovery console kwam werd ik automatisch naar d:\windows geleid. Dus ik c: intypen maar daar stonden niet de mappen die ik erin had gezet (fdisk) Heb verder nog nooit echt met dos gewerkt omdat ik pas op mn 16e een pc had thuis [ik moest altijd buiten spelen van mn moeder, hutten bouwen etc :Y) ] dus of ik alles wel goed doe weet ik niet zeker. Ik kon btw ook niet naar d: want dat ging simpelweg gewoon niet. Dat de schijven andere letters kregen was idd zo. Nu moet ik dus alleen nog fdisk in komen maar dat ging nie..

Ik zag ook de code fixboot staan. Daarbij kwam de melding: weet u zeker dat u een nieuwe opstartsector wilt schrijven op partitie c? Nee dus.

Zou dat ook werken of is dit wat anders?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:41

Barrycade

Through the...

Elboo schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:19:

Daarna deed de pc het wel weer dus weet ik waar het probleem is, maar wat het probleem is dat weet ik dus niet. Het zou misschien aan de IDE-kabel kunnen liggen zoals ik elders op GOT gelezen had maar die is enkele maanden oud dus dat lijkt me sterk.

Iemand een id?
Maar je hebt niet geprobeerd de kabel te vervangen? Zou het toch eens proberen.

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:42:
[...]In de recovery console van windows kun je ook FDISK /MBR uitvoeren. Je bent dan wel de volgorde van je schijven kwijt als je die ment de hand had toegekend. (C:\ = C:\, maar de andere is de vraag)
Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik invredesnaam FDISK moet uitvoeren? Ben sowieso al niet zon msdos expert maar ik kom hier al niet uit. Ik heb hem hier gedownload http://ffdisk.webaps.de/fdisk121.zip en vervolgens uitgepakt op mn c schijf. Nadat ik hem niet zag in de recovery console heb ik hem nogmaals op een andere schijf uitgepakt en daar zag ik hem dan wel maar ik kon de mappen niet inkomen want ze waren beveiligd. Ik zou dus graag gewoon willen weten wat ik exact in de recovery console in moet typen.

Bij voorbaad dank!

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Elboo schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 16:59:
[...]

Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe ik invredesnaam FDISK moet uitvoeren? Ben sowieso al niet zon msdos expert maar ik kom hier al niet uit. Ik heb hem hier gedownload http://ffdisk.webaps.de/fdisk121.zip en vervolgens uitgepakt op mn c schijf. Nadat ik hem niet zag in de recovery console heb ik hem nogmaals op een andere schijf uitgepakt en daar zag ik hem dan wel maar ik kon de mappen niet inkomen want ze waren beveiligd. Ik zou dus graag gewoon willen weten wat ik exact in de recovery console in moet typen.

Bij voorbaad dank!
Deze vraag geldt nog steeds :|

En ik heb hem inmiddels gechecked met een andere IDE-kabel en dan krijg ik ook een foutmelding. Vreemd genoeg niet dezefde namelijk heel veel 1en ipv 9's.

Dus nogmaals, hoe krijg ik FDISK aan de praat?

http://www.computerhope.com/sfdisk1.htm
This is the first window that is displayed when opening FDISK ja dat lukt me dus al nie 8)7

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Iemand....?

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
OMG Eindelijk van t gemartol af het is geluuuuuuuuuuuukt!!!!!!!! Ben helemaal blij, alle 4 partities staan er op zonder dataverlies!

Wat ik gedaan heb was:
1. in de recovery console fixboot proberen. Daarna proberen op te starten maar de foutmelding bleef
2. in de recovery console fixmbr proberen. Daarna proberen op te starten maar de foutmelding bleef
3. had van tevoren wat meer info gegoogled over fixmbr dus kwam ik http://www.pchelper.nl/fo...ion/index.php/t25134.html terecht

Daar stond dit:
Heb je een originele XP-cd? Probeer dan eens het volgende:

Boot met de Windows XP CD en kies voor de repair optie om zo in de recovery console te komen.
Type bootcfg /list en je ziet de inhoud van de huidige boot.ini
Type bootcfg /rebuild om het scannen naar geinstalleerde OS'en op alle schijven te starten.
Volg dan de instructies verder op het scherm om de nieuwe boot.ini te maken.

Daarmee is het gelukt! Handig was dat ik met mn laptop wireless alles af kon lezen van de sites. Op pchelper stond deze link ook http://support.microsoft.com/kb/330184/nl en daar stond het verhaal uitgebreid zoals ik het graag heb.

Het enige wat ik me al een tijd afvraag. Waarom gaat het over opstartproblemen en een foute boot.ini terwijl mijn hd1 waar xp staat (en waar het dus bij het opstarten om draait, ook boot.ini) correct werkte. Op de hd2 staan gewoon 4 partities met data maar geen data die nodig is voor het correct opstarten van de pc :? 8)7 Blijkbaar mis ik iets..

Bedankt voor de hulp, ik ga mn bestanden die zich overal hebben opgehoopt naar hun goede plek sorteren.

:*)

Pagina: 1