Software router sneller dan hardware router?

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 16:15
Ik heb nu een Netgear FR114P, en deze werkt naar behoren. Ik gebruik eMule en bittorrent, dus je begrijpt, de router moet wel een hoop connecties aan kunnen. En dat kan deze gelukkig (ben er ook even naar op zoek geweest).

Als ik het aantal connecties beperk tot 200 elk, dan vind ik mijn internet toch traag (trage opbouw), de downloadnsnelheid is wel goed, alleen het laden van pagina's duurt lang. Als ik het max. aantal connecties nog verder beperk, merk ik eigenlijk weinig verschil. Ook als ik ze op "0" zet, dus maximum, gebeurd er eigenlijk vrij weinig, het internet word er niet zo heel veel trager op.

Ligt dat nou aan de router? Dat deze dus gewoon niet snel genoeg is om al die request te verwerken (AMD cpu 75 mhz).

Ik heb hiervoor een Smoothwall routertje gehad, deze beviel prima, helaas is deze gesneuvelt tijdens de verhuizing (ouwe bak, kon hij niet meer hebben blijkbaar), en heb ik voor mezelf maar een hardware routertje aangeschaft.

Stel ik ga weer voor een Smoothwall dan wel Linux routertje, zal mijn internet dan ook sneller zijn (omdat die dan een snellere CPU zou hebben), of heeft dat gewoon geen zin?

Ik heb trouwens Chello Light (was hiervoor gelukkige Demon gebruiker, helaas hier geen ADSL :'()

Heb trouwens nu ook wel behoorlijk trieste pingtijden...

code:
1
2
3
4
5
6
Pinging chello.nl [213.46.242.72] with 32 bytes of data:

Reply from 213.46.242.72: bytes=32 time=737ms TTL=251
Reply from 213.46.242.72: bytes=32 time=448ms TTL=251
Reply from 213.46.242.72: bytes=32 time=286ms TTL=251
Reply from 213.46.242.72: bytes=32 time=119ms TTL=251

[ Voor 36% gewijzigd door eX0duS op 30-08-2005 08:44 ]

Verwijderd

Een hardware router beoordeelt alleen het eerste pakketje in een flow en maakt hiervoor een switch entry in een interface asic zodat opeenvolgende pakketjes in de asic geswitched kuinnen worden.

Een netgear router heeft vermoedelijk geen asics en zal derhalve alles op process niveau moeten afhandelen.

Met dat in ogenschouw genomen is een huis tuin en keuken router ook een software router en komt de performance neer op recources, software qualiteit en processor performance.

Wat voor processor zat er in in je smoothwall router met hoeveel geheugen ?"

Als je dus een gelijkwaardig platform neemt om je vergelijk te trekken kun je dus concluderen dat hardware multilayer switching vele malen sneller is dan software routed.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 16:21 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:49:
Een hardware router beoordeelt alleen het eerste pakketje in een flow en maakt hiervoor een switch entry in een interface asic zodat opeenvolgende pakketjes in de asic geswitched kuinnen worden.
hmm, ik denk niet dat de netgear een hardwarerouter met een asic is. Ik denk dat TS een huistuin&keueken hardware router bedoeld.

Maar chello is wellicht gewoon wat minder lief voor p2p verkeer

En ja, een oude PC heeft massa's meer geheugen & processorkracht als de meeste huis tuin & keueken routers, en meer mogelijkheden. (hoewel je ook linux op sommige Huistuin& keuken routers kunt draaien)

/Edit:

uiteraare had je de search gebruikt [search=software hardware router] en dan zie je dat er wel meer misverstanden zijn over "hardware"routers.

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 30-08-2005 10:19 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.