Toon posts:

[DDR-400]PC3200 Kingston loopt op 100 MHz?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren DDR-geheugen van mn pa gekregen, ik ben dolblij :D
Alleen nu kijk ik in CPU-Z en hij blijkt maar op 100 MHz te draaien? :?

Alvast mn specs:

CPU: P4 1,8 Ghz Willamette
MOBO: P4PE-X/TE
VGA: Geforce 4 MX 420

van CPU-Z:
-Memory:
Type: DDR-SDRAM
Size: 256 MBytes

Timings:
Freq: 115.3 (overgeclocked, fsb op 115.3 MHz)
FSB:DRAM: 1:1
CAS# Latency: 2.0 clocks
RAS# to CAS# Delay: 2 clocks
RAS# Prechargy: 2 clocks
Cycle Time (Tras): 6 clocks
DRAM Idle Timer: 16 Clocks

-SPD:
Module Size: 256 MBytes
Max Bandwidth: PC3200 (200 MHz)
Manafacturer: Kingston

SPD Timing Table:
133 166 200
2.0 2.5 3.0
2 3 3
2 3 3
6 7 8

Reepje zit in Slot #3
Verkeerd? B)

------------------

Doosje:
Kingston ValueRam
PC3200
(nog een stukje van KVR400X etc.)

Achterop:
GDDR400 0256MB
DIMM (PC3200)

-------

Zover ik weet is DDR-400 : 2 = 200 MHz.
In de bios kan ik kiezen tussen 2 keuzes.
200 en 2(nogwat :/ )

Hier nog van iemand met dezelfde kaartjes alleen dan Dual Channel en op 200 MHz:
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=13909

Hier iemand met ook dezelfde kaarten (ook Dual channel) maar dan 166.4 MHz:
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35400

En hier de mijne:
http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35400

Pffff..... Dat was geloof ik alle info :D

Offtopic: En als die 100 MHz horen, snap ik niet hoe ze op 200 MHz of 166.4 MHz komen en ik tot 157.4?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht is de FSB van jouw CPU gewoon een beperking? Je geeft het zelf al aan:
Freq: 115.3 (overgeclocked, fsb op 115.3 MHz)
FSB:DRAM: 1:1
Dus de geheugenbus loopt op dezelfde frequentie als de FSB van de CPU :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus hij draait op half vermogen? (mn geheugen? ) :/
Zo ja, lekker is dat, maar wat kan et zijn? MOET mn cpu een fsb van 200 hebben? :?
Overigens vraagt mn geheugen 2.6 en bied mn mobo 2.5

Maar de hoofdvraag is:
Hoort dit en loopt mn geheugen op 100% ? :/

Verwijderd

Dit hoort niet (DDR400 = 200MHz), je geheugen loopt nu dus qua kloksnelheid op 50%. Iets snellere timings wel, dus qua performance misschien net boven die 50%, maar het hoort natuurlijk gewoon op 200MHz te lopen. Blijkbaar is je FSB echter maar 100MHz, en je geheugen loopt synchroon daarmee, dus ook 100MHz.

Verwijderd

Modbreak:Offtopic en basic vraagjes worden hier niet getolereerd, al helemaal niet als je ze in andermans topic zit te spammen :/

Start gewoon een nieuw topic, maar niet vóórdat je het PMG Beleid, de PMG FAQ en de Algemene gedragsregels (Netiquette) hebt doorgenomen :)

[ Voor 94% gewijzigd door BalusC op 30-08-2005 11:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:12:
Zo ja, lekker is dat, maar wat kan et zijn? MOET mn cpu een fsb van 200 hebben? :?

Maar de hoofdvraag is:
200MHz FSB (800 effectief dus) kun je vergeten, dat ga je niet zomaar halen. Het ding hoort op 100 te draaien, je hebt hem al iets geOCed, dus het draait gewoon zoals het hoort.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:12:

Maar de hoofdvraag is:
Verdiep je je eens in de basics :) De antwoorden op de bovenstaande vragen kun je gewoon uit de PMG FAQ (met name het processor-gedeelte is van belang) en de RAM FAQ (neem het BIOS-tweaking gedeelte door) halen :)

Verwijderd

P4 mem /bus is quad pumped. Hij draait dus op 100mhz / 200 / 400mhz effectief , toch ?

Had ook een p4 laptop ooit met daarin een 2.4ghz p4 met een fysieke fsb van 100mhz QuadPumped.

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik nodig!
Thx! :D
Dus ik neem aan dat mn mobo Quad-Pumped is? :)

FAQ doorgelezen btw :)

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-03 19:46
Van asus site:

Das P4PE-X/TE basiert auf Intels 845PE Chipsatz und unterstützt den Sockel 478 für Intel Pentium 4 CPUs. Das P4PEX/TE bietet Ihnen die Möglichkeit, alle aktuellen Technologien zu verwenden wie DDR400 und FSB800 sowie eine Reihe anderer nützlicher Funktionen - und das bei einem unschlagbar guten Preis. (Wenn Sie eine 800MHz-CPU verwenden möchten, müssen Sie auch PC3200 (400Mhz) DDR Speicher installieren.

Van een adere site:
Internet-Händler Alternate hat den 1,8-GHz-Celeron schon Anfang Mai in seinen Listen geführt (wir berichteten). Auf Druck von Intel verschwand die CPU wieder aus dem Angebot, um nun ganz offiziell für 169 Euro wieder aufzutauchen. Die CPU ist jetzt mit 169 Euro sogar 10 Euro billiger als ursprünglich kalkuliert. Wie sich das um 100 MHz niedriger getaktete Celeron-Modell mit P4-Willamette-Kern geschlagen hat, lesen Sie in diesem Vergleichstest. Beide CPUs sind in 0,18-Mikrometer-Technologie gefertigt und bringen 128 KByte L2-Cache mit. (uba)

Je moederbord kan het dus wel, je processor niet en laat je processor nou net leading zijn voor de rest van je systeem ;)

[ Voor 104% gewijzigd door FreeMen op 30-08-2005 13:01 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus ik neem aan dat mn mobo Quad-Pumped is?

FAQ doorgelezen btw
Dat is een paradoxale opmerking .. In de FAQ staat exact wanneer jouw mobo/CPU quad-pumped is.

Enfin, de oplossing is dus om de CPU te upgraden naar iets snellers :) De P4PE-X/TE kan FSB@800 (200MHz QDR) aan. Dus met een snellere CPU kun je het maximale van je moederbord en het geheugen profiteren. Denk aan een Northwood@800 in de range van 3GHz. Check eens PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken? welke CPU's je exact kunt gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm..... Maar ik kan er pas 1 krijgen in december.
Krijg ik eem mooi bedragje voor onderdelen, en dat moederbord vervang ik toch (agp 4x :'( )
Ik weet niet of een proc kan :).
Ik heb wel gelezen dat ie tot 3,06 GHz kon aan P4'tjes :).
En nu ik kijk is ie denk ik niet Quad pumped want eh.... Een DDR-400 op 157.5 MHz x4? :P
In de BIOS is het 316 MHz, dus ik neem aan dat ie niet op full draait :).

Verwijderd

Topicstarter
FreeMen schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:55:
Van asus site:

Das P4PE-X/TE basiert auf Intels 845PE Chipsatz und unterstützt den Sockel 478 für Intel Pentium 4 CPUs. Das P4PEX/TE bietet Ihnen die Möglichkeit, alle aktuellen Technologien zu verwenden wie DDR400 und FSB800 sowie eine Reihe anderer nützlicher Funktionen - und das bei einem unschlagbar guten Preis. (Wenn Sie eine 800MHz-CPU verwenden möchten, müssen Sie auch PC3200 (400Mhz) DDR Speicher installieren.

Van een adere site:
Internet-Händler Alternate hat den 1,8-GHz-Celeron schon Anfang Mai in seinen Listen geführt (wir berichteten). Auf Druck von Intel verschwand die CPU wieder aus dem Angebot, um nun ganz offiziell für 169 Euro wieder aufzutauchen. Die CPU ist jetzt mit 169 Euro sogar 10 Euro billiger als ursprünglich kalkuliert. Wie sich das um 100 MHz niedriger getaktete Celeron-Modell mit P4-Willamette-Kern geschlagen hat, lesen Sie in diesem Vergleichstest. Beide CPUs sind in 0,18-Mikrometer-Technologie gefertigt und bringen 128 KByte L2-Cache mit. (uba)

Je moederbord kan het dus wel, je processor niet en laat je processor nou net leading zijn voor de rest van je systeem ;)
Dus alles draait om mn brakke processor? :/
Dat word sparen...

(Ik neem aan)
Conclusie: Processor is brak en is dus de bottle-neck zeg maar 8)7
/me gaat effe naar een p4 zoeken die wel goed is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

proc hoeft niet gelijk brak te zijn natuurlijk, maar vormt wel de bottleneck.
Zeker de willamettes zijn zo traag als dikke stront door een trechter, dus een upgrade naar een northwood zal zeker verschil gaan maken.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt! :)

Zal mn pa leuk vinden 8)7

PS: Anyway, ik ben em aan et overclocken, dus we zien hoe ver ie komt
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1065373

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 14:42 ]

Pagina: 1