Toon posts:

[OC] p4 1,8 met DDR-400 PC3200 geheugen + ASUS P4PE-X/TE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
En hier ben ik weer, het oude topic week af van het recente :).
Na een maand heb ik nu

P4 1,8 GHz Willamette
MOBO: ASUS P4PE-X/TE
RAM: DDR-400 PC3200 Kingston 256 MB CL3 184 Pin DIMM ValueRam

En mn mobo kan fsb verhogenm de pci/agp vastzetten op welke frequentie er is (stuk of 50 :P )
verder moet ik voor een divider kijken op mn mobo.

Echter na wat gezoek kwam ik ook vCore dit en dat tegen (dat kan ik nu ook veranderen! Lang leve ASUS! :D ).
Nu is het me opgevallen dat ik met 3 verschillende repen niet hoger kom dan 2160 en daarop (120 FSB of 119 FSB) dat ie op 1.77 begint te hupsen (vCore, in Bios staat ie op AUTO)

Dus al het de vCore is (ik neem aan dat jullie 'ja' schreeuwen? :P ) kan ik em dat niet verpoepen door er nog 0.025 voltjes erbij doorheen te jagen?

MOMENTEEL
2074.7 Mhz
vCore 1.700-1.776 (ik denk dat CPU-Z em sP4CeD ?!? :? )
Niet dus: Speedfan geeft 1,76 aan.

Dus: Wat moet ik doen? Meer stroom er doorheen gooien?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.....
Ik probeerde weer de 2160 MHz te halen zoals met mn oude mobo maar zonder succes :(
op 2080 MHz rebootte hij na 30 min. Hij was denk echt niet te warm! K speelde maar Counter-Strike 1.6!
Vandaag krijg ik misschien nog een reepje van 256 MB of zelfs 512 MB DDR-400 (ook van Kingston)
Ik denk dat et niet veel oplevert?

Ik heb wel ontdekt dat de AGP meer een verkooptruc is want mn geforce draaide op AGP 1X hetzelfde als op 4x

Mn validation: http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=35680

Verder viel het me ook op dat toen ik naar een FSB van 133 ging (voor de gein) kreeg ik bij de RAmSPEED 3 opties: 200/266/333

Verder zie ik mensen die met mijn geheugen veel verder komen
PCI/AGP heb ik gelockt
Ik denk dat et de proc is, maar die kan toch zo hoog tot ie niet te warm word?

Ik ben effe in de war en heb hulp nodig om weer op het spoor te komen van begin tot het eind.
Iemand?

THNQ very much iig

Sjibb

PS: Als ik scroll of windows verplaats hoor ik een zoemend geluidje bij mn proc vandaan komen, hoort dat? Nee he? Ik neem aan dat er wat naar de :r :o is.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

ik weet wel ckers dat het je mem niet is, aangezien je een FSB draait van rond de 120 mhz wat ruim 80 mhz onder de stock speed van dit mem is ;).

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel zal ik em geven? op 133 deed ie et nog niet, 166 misschien? ;)

Kortom: Wat moet ik dat rotding van een medioncpu geven om em fatsoenlijk te laten draaien :/
Idle is 33 graden

Zal ik mn memtimings alles op high zetten? Komt wel in de buurt van 133 dan want bijna alles is nu op max dus een speed van 200 MHz is nodig _/-\o_ :D

BTW Offtopic:
Overigens was ik met een vriend Mythbusters aan het spelen (namaak :D ) en ging het over AGP
We zeggen: Myth Busted!
De nieuwste AGP videokaarten hebben een transfer van 50 mb/s terwijl AGP 8X 800 Mb/s heeft.
Overigens heeft AGP 1x 100 mb/s en toch steeds het dubbele
Ook getest en er bleek geen prestatieverlies te zijn en in benchmarks kwamen er dezelfde scores uit zowel 8x en 1x

Conclusie:T is gelul :D Het is alleen bedoeld voor het gebaar van: Kijk, ik ben nieuwer en dus sneller dan die AGP" Ofzo :P

Uiteidelijk geownd :D

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 uitgevoerd op 115 FSB en zonder fouten :).
Maar toch vraag ik me af wat de bottle-neck is

Geheugen is heel goed, dus daar ligt het niet aan (of toh wel? kaartje moet 2,6 volt en mn mobo geeft 2,5 Volt. Maakt dat wat uit?

Processor kan zo hoog als maar kan?
PCI en AGP zijn gelockt
en HDD kan niet

Dus zelf denk ik
vCore omhooggooien, loopt op 1,750, kan ie op 1,8 Volt? Laatst hielp 1,775 niet.
Memorycore omhoog? Zo ja, hoe!?

Zou het ook aan de timing kunnen liggen? Alle timings op strak zetten of los?

Wanna push this Willa to the limits :o _/-\o_ :D

Ownage :D

Echter, nieuw geheugen of niet, ik kom niet hoger dan 2160 (via BIOS wat lager, maar hij red windows niet, terwijl de 2160 een windowstweak is met CPUCool ;)

Dus mn eerste keus is dat de vCore omhoog moet en anders de memcore.

Maar even tussendoor: Als jullie oc'en, bij hoeveel % prestatiewinst moeten jullie je vCore omhooggooien? ik weet niet maar misschien komt het een beetje overeen en kan ik wel een beetje zeker zijn dat het daar aan ligt :)

PS: Ik zal es de Memory Turbo moeten testen met een mooie oc als dat lukt (boven de 2,3-2,6 GHz )
Dat word snelle shit :9 :7

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Pffff dit is echt neit meer te volgen.
Zou je neit eens op het idee komen dat eht gewoon je CPU is ? Ik bedoeld voor zover ik weet clocken die dingen voor geen meter, dus ik zou het eens in overweging nemen.
En over Vcore verhogen, daar zijn geen vaste waarden voor waneer te verhogen ;).

edit: 2 sec google: Je Mem kan 200mhz FSB aan, je bord kan het aan maar toch haal je het niet. Rara aan welk onderdeel kan het dan nog liggen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 31-08-2005 00:54 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Waar heb je het allemaal over? Eerst zeg je dat je CPU niet hoger wil dan 2160MHz, en vervolgens zeg je dat je snelle shit gaat krijgen met 2.3-2.6GHz met memory turbo aan.. 8)7

Zover ik weet is memory turbo een optie in de bios waarbij de timing van je geheugen lager zijn en is je geheugen sneller.. En ik snap niet dat je nou gewoon niet snapt dat je CPU is. Hij wil iet hoger, misschien met een volt mod en waterkoeling maar zelfs dan!

Tipje - ga eens stap voor stap 1MHz FSB omhoog, dan zie je vanzelf waar die strand.. Dan gooi je er iets meer voltage op en ga je kijken of die dan wel werkt.. Enz!

Edit:

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 00:40:
Memtest86 uitgevoerd op 115 FSB en zonder fouten :).

Dit is wel echte lol! B) Je hebt 200MHz mem en je verwachte fouten op 115MHz?? Haha, egt een fantast ben jij!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2005 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waar heb je het allemaal over? Eerst zeg je dat je CPU niet hoger wil dan 2160MHz, en vervolgens zeg je dat je snelle shit gaat krijgen met 2.3-2.6GHz met memory turbo aan..
Beetje verwarrend (beetje? :P ), sorry.
Ik bedoel, hij wilt niet verder dan 2160, maar ik zou em op 2,3 of hoger kunnen krijgen met de juiste ingestelde shit :).
Hij wil iets hoger, misschien met een volt mod en waterkoeling maar zelfs dan!
Volt mod = Solderen? Of gewoon vCore?
Watercooling is et me niet waard, k mag geen CPU, MOBO of andere compnenten kopen ivm dat als ik in december een mooi rapport krijg ik een mooi bedragje heb voor onderdelen (So the CPU has a 5 month lifetime :P)
Tipje - ga eens stap voor stap 1MHz FSB omhoog, dan zie je vanzelf waar die strand.. Dan gooi je er iets meer voltage op en ga je kijken of die dan wel werkt.. Enz!
Thx B) Zal ik proberen, en als het niet werkt? Ik las dat nog een stapje vCore meer ook kan helpen, zoniet dan niet.
Maar dus: Als ie niet werkt? Dan? :)
Sjibble schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 00:40:
Memtest86 uitgevoerd op 115 FSB en zonder fouten .

Dit is wel echte lol! Je hebt 200MHz mem en je verwachte fouten op 115MHz?? Haha, egt een fantast ben jij!
Ach ja, humor is gezond ;)
Ik ben idd een fantast B)

Is btw wel handig bij overclockers :)
ipv passend geheugen gooi je er de hoogste die hij support, als je cpu erondervalt heb je luck :P

BTW: Als ik scroll of een window verplaats hoor ik een raar geluidje bij mn cpu vandaan, hij doet et (nog :D ) wel. Weet iemand wat et is? Ik heb em toch niet nu al gemold :7 ?

Verwijderd

Topicstarter
Net geprobeerd, op 120 zette ik em op 1,8 Volt.
Ik heb maar effe snel getest met CrystalMark (ja weet ik, maar zo stress ik iig mn cpu en zie ik of et wat vooruit ging)
bij de 3de videotest bleek hij te restarten :(.
Echter is temp 1 33 graden en temp 2 46 graden.
Daarna bij de videotest stijgde hij neem ik aan.
Maar hier zit wat achter, addertje onder het gras! ;)

Je hebt Temp1 en 2
Ja eh, wat is wat?

Metingen:
Temp1: 33 graden
Temp2: 42 graden

Dus ik wou gelijk voelen. (was vergeten dat ik een baymod met sensors had |:( )
Hoe dan ook, was de cpu heatsink lauw/op lichaamstemp (niet koud en niet warm, net goed)
Terwijl de heatsink echter gewoon warm was (vinger was er nog wel op te houden)

En het moet zo wel zijn want een koude northbridge van 33 graden met een warm-heet heatsinkje klopt voor geen meter, vind je ook niet?

En zover ik weet word de northbridge lekker heet tijdens grote installaties of zware progjes
Met mn oude mobo werd ie bij de GTA VC install 50-60 graden.

de bottle-neck: De Northbridge 8)7 :? :X :/
klinkt vaag maar...
Ik kan wel een foto maken (eventueel een nieuw topicje? (Of niet? gaat btw wel over overclocken en de prob is de NB))

Dus dat word een ventilator halen, alleen het probleem van mn dikke XXL koelkast op mn VGA (die wist ook om in Windows 50 graden te worden (kon niet eens Simcity 4 spelen 8)7 )
Met die koelkast gleed et op boter :D

En de northbridges mogen niet warmer worden dan 50 graden?
/me gaat effe googlen over de northbridges en eventueel morgen ASUS Nederland bellen.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

200 mhz geheugen is geen vrijwaring dat jij ook je FSB tot die snelheden krijgt.
Wat ik zo lees is dat je weinig kaas gegeten hebt van ocen wat niet als flame bedoelt is.

Wat ik hiermee wil zeggen is het volgende.
Als je jezelf wat meer gaat verdiepen in de materie van het overclocken zal je tot de ontdekking komen dat er wel meer bij komt kijken dan alleen je FSB verhogen en met voltages rommelen.

De mensen hier die tot een goede oc komen hebben hun totale pc samengesteld uit onderdelen die op elkaar afgestemd zijn.
cpu,mobo en geheugen zijn geselecteerd uit ervaringen die anderen weer opgedaan hebben met het ocen.
Vergis je er niet in maar het merkspul waar sommigen mee werken zal je nog van schrikken wat het allemaal kost.

Het is natuurlijk een avontuur om te kijken hoever je kan komen met een bepaalde setup van een pc.
Maar bedenk goed dat niet iedere cpu,mem of mobo bepaalde settings aankan.

Als ik je een tip mag geven is het volgende.
Verdiep je eerst eens in de materie overclocken en lees goed wat de ervaringen zijn van anderen.
Hier kan je ontzettend veel van leren en hoef je er echt niet een appart topic voor te openen voor iets wat in mijn ogen niet echt spectaculair is.

Just my 2 cents :)

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

lol. willamettes zijn crap om te overclocken, en zijn het niet waard ook...dat je boven de 2 Ghz komt verbaast me al. Anyway, zonder extra koeling en of voltage kom je niet verder. Koop is wat betere spullen, die het waard zijn om te overclocken...... :P

Mijn pats:

AMD Athlon Winchester 3200+ 2,0 Ghz @ 2,65 Ghz HTT @ 230 Mhz

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Edwin van Cleef schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 02:34:

Vergis je er niet in maar het merkspul waar sommigen mee werken zal je nog van schrikken wat het allemaal kost.

Het is natuurlijk een avontuur om te kijken hoever je kan komen met een bepaalde setup van een pc.
Maar bedenk goed dat niet iedere cpu,mem of mobo bepaalde settings aankan.
En als je genoeg ervaring hebt hoef je geen duur emrkspul te kopen maar koop je gewoon el-cheapo ram waar de zelfde chippies op zitten als duur merk ram :P (nofi ofcourse).
(al gaat duur emrk ram meestal toch ietsjes sneller.
Maar als je dan toch geld voor Parts krijgt in december kijk dat gewoonrond voor een Leuke P4 met koeler. Kan je ne mobo en geheugen gewoon houden.

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
K heb ook wel redelijk ervaring :)
Maar goed (ik weet wel redelijk veel over oc'en ).
Ik zocht op google en er was een soort review van een p4 willamette

SPEED Overclock CPU Code M/B Vcore Picture Note By
1500 2000 SL5SX P4T-F 2.00

Speed: 1500 MHz
Overclock: 2000 MHz (totale ;) )
vCore: 2.00

zal ik dan op 119 MHz mn vCore es flink pushen? 1,825?
Misschien dat iemand een mooie Northwood voor me heeft? O-) _/-\o_

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

als je zoveel weet waarom vraag je dat dan ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Shit can happen ;).
Dat et gebeurt is wel leuk, maar als je geen nieuwe krijgt niet :P.
Dan kan ik wel mn core op 2 volt zetten (of 1,9) maar is et dan wel veilig :9 ?

EDIT: Ben nu aan et stresstesten en geeft 54 graden aan, er kunnen nog wel 6 graadjes bij? :P
Ook heb ik hier een koeler liggen met meer airflow O-)

EDIT2: Crap! Blijkt die hoge temp toch mn cpu te zijn 8)7
Heatsink zelf is 33 graden meer.
Ik vertrouw speedfan voor geen meter meer, alleen bij de cpu temp, die is iig juist zover ik weet :D

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 00:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yes! :D
Alweer de 2160 MHz gered, jippie! _/-\o_
Stock Core: 1,750
Recente Core: 1,825
Het lag dus aan de core, en de cpu zelf draait maar op 37-38 graden.
Pwning the willamette _/-\o_ :7
Pagina: 1