Nieuw systeem - compat. check + advies?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
Ik werk al enige tijd (ca. 3 jaar) tevreden met een P4 op 2GHz maar om diverse redenen wordt het tijd voor een nieuw systeem.

Mijn huidige systeem zit in een Antec Sonata - een vereiste is dus ook dat het systeem er in iedergeval niet luidruchtiger op wordt. Daarnaast ben ik door het werken op dual configuraties verwend geraakt en wil ik iets vergelijkbaars nu ook thuis hebben wat dus de keuze heeft doen vallen op een dualcore CPU. Ik ben absoluut geen gamer en overclocken zal ik dus ook niet gaan doen. Wat ik wil ga doen is het standaard internet werk (er zijn wat sites waar ik *kuch* vrij regelmatig kom ;) ), wat development werk (Java o.a. JBuilder, Delphi) en o.a. VMware is een veel gezien stuk software.

Ik ben bij het selecteren van de hardware begonnen met de Tweakers.net Best Buy Guide van Juli 2005 en dan de workstation configuratie, deze heb ik aangepast naar gelang ik de reviews e.d. las, en uiteindelijk ben ik uitgekomen op deze configuratie:

1 Asus A8N-SLI Premium,S939,nForce4,Heatpipe, PCI-E
2 AMD Athlon 64 X2 4400+, 2.2Ghz, 2Mb, S-939, Box
3 Zalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940)
4 2 * Kingston ValueRAM 1Gb 400MHz CL3 184-pin PC3200
5 Asus Extreme N6200GE 128Mb, DVI, TVo, PCI-E
6 Antec Aluminium Midi Tower P180-EU 3x120mm fan NO PSU
7 Antec Phantom silent voeding ATX2 500Watt
8 Fan - Antec 120mm voor HD's
9 3,5" Diskdrive - zwart

Ter volledigheid - ik ga van m'n huidige systeem het volgende recupereren:

10 2 x Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA disken
11 NEC DVD writer

Het waarom van deze componenten
1. Uit de ervaringen topics van de Asus A8N kwam naar voren dat de northbridge koeler nogal gammel en luidruchtig was. Ondanks de vervangings CPU lijkt het me beter om het in een keer goed af te sluiten.

De DFI LanParty (wat als alternatief wordt gezien) zou enigszins stabiliteitsproblemen hebben, en daar heb ik absoluut geen trek in en die valt dus af wat mij betreft.

2. AMD schijnt goed te zijn, dus dat wil ik wel eens proberen, een single CPU oplossing is niet echt meer iets waarvan ik verwacht een spectaculaire verbetering te krijgen t.o.v. mijn huidige systeem, terwijl een dual opstelling dat wel gaat halen bij mij.

3. Zou stiller zijn, aldus de T.net BBG

4. 2 gigabyte geheugen lijkt me de eerst volgende logische stap gezien van 1GB, gezien mijn gebruik van Virtual Machines om netwerkjes na te bootsen is het ook nooit overbodig.

5. Lijkt me een goedkope, passief gekoelde (stille?) PCI-Express Videokaart. Ik game niet en doe ook geen andere moeilijke grafische dingen.

6. Een wit-achtige kast naast de zwarte Sonata lijkt me wel een mooie combinatie. De kwaliteit en stilheid van de Sonata hebben me blij verrast - ik verwacht dus veel goeds van deze combinatie.

7. Voor zover ik kan zien de meest stille voeding die ook "recommended" is door Antec bij de P180.

8. De twee maxtors krijgen het erg warm imho - ik hoop met een extra fan het wat koeler te krijgen.

10. Wat ik gelezen heb is dat het nieuwe bios (vanaf 1011 ?) gewoon goed om gaat met deze reeks harddisks - ik hoop het iig wel :X[

Wat wil je nu weten?

Het belangrijkste is natuurlijk: Past dit allemaal feilloos of moet ik door hoepels gaan springen om het werkend te krijgen?

Daarnaast vraag ik me af of dat sommige keuzes echt wel de meest handige zijn - zeker op het gebied van de grafische kaart en de twee coolers, verder hoor ik natuurlijk graag alle andere opmerkingen e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:48
hallo,

ik zou als ik jou was wat meer informatie op doen over de videokaart, de 6200 is een leuke kaart, alleen de 6600 presteert stukken beter en is niet veel duurder ( +- 60 euro ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Wat mij opviel: je hebt een boxed versie van de cpu in je lijstje staan! Waarom? Je koopt er immers ook nog een losse zalman koeler bij. Dan zit je dus met twee koelers!

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
__xeno__ schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 22:40:
hallo,

ik zou als ik jou was wat meer informatie op doen over de videokaart, de 6200 is een leuke kaart, alleen de 6600 presteert stukken beter en is niet veel duurder ( +- 60 euro ).
Hij zegt duidelijk dat hij absoluut geen gamer is. Hij zal daar dus geen enkel verschil in merken. :)
RHE123 schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 22:50:
Wat mij opviel: je hebt een boxed versie van de cpu in je lijstje staan! Waarom? Je koopt er immers ook nog een losse zalman koeler bij. Dan zit je dus met twee koelers!
Een spare koeler is nooit mis :+ Maar de voornaamste reden lijkt mij de 2 jaar extra garantie. Van 1 naar 3 jaar. Toch handig als je zo'n dure proc koopt. :)

@ elevator:
Je kan de firmware van je harde schijven flashen naar de laatste versie. Dat zou het compatabiliteits probleem moeten oplossen ivm de nforce chipset. (als je dit bedoelt met punt 10.)

Voor de rest perfect bij elkaar gezocht. Lijkt me perfect te gaan werken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik ben een beetje bang dat passieve kaarten meestal tegen stribbelen en omdat je schijven al zo veel warmte produceren kan dit een hekel punt worden. Ik zou er toch over denken om hem actief te koelen en of anders een geintregeerd videokaart in je mobo te nemen als je t toch niet denkt te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

je zou eventueel nog een 12 cm fan achterin je kast kunnen gooien als de videokaart te warm wordt :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Nvidiot schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:22:
je zou eventueel nog een 12 cm fan achterin je kast kunnen gooien als de videokaart te warm wordt :)
Dat kan wel maar hoe meer fans hoe meer geluid. Ik weet niet of je een opstijgend vliegtuig in je kamer wilt hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Topicstarter
__xeno__ schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 22:40:
De laatste game die ik heb gespeeld op m'n PC is monkey island en dat is al weer twee jaar geleden :) Ik zit wel te denken aan een andere videokaart, maar ik wacht wat dat betreft liever even af wat Windows Vista voor specifieke eisen stelt in z'n final :)
Uit de diverse topics op GoT had ik begrepen dat je bij de boxed cooler maar één jaar garantie hebt zoals Metal ook al zegt en voor dit bedrag heb ik liever 3 jaar garantie :P
Metal schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:13:
Je kan de firmware van je harde schijven flashen naar de laatste versie. Dat zou het compatabiliteits probleem moeten oplossen ivm de nforce chipset. (als je dit bedoelt met punt 10.)
Bedoel ik inderdaad - ik heb ivm. eventuele problemen te voorkomen een aantal dagen geleden al m'n firmware van de hdd's geflashed - dus hopelijk gaat dat goed :P
Voor de rest perfect bij elkaar gezocht. Lijkt me perfect te gaan werken. :Y)
Thanks ;)

DaannO schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 23:16:
Ik ben een beetje bang dat passieve kaarten meestal tegen stribbelen en omdat je schijven al zo veel warmte produceren kan dit een hekel punt worden. Ik zou er toch over denken om hem actief te koelen en of anders een geintregeerd videokaart in je mobo te nemen als je t toch niet denkt te gebruiken.
Er zitten in de case al drie fans voor zover ik weet - ik plaats er bij de de HDD's een vierde bij. Zou dat qua warmte toch problemen kunnen geven denk je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

elevator schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:35:
10. Wat ik gelezen heb is dat het nieuwe bios (vanaf 1011 ?) gewoon goed om gaat met deze reeks harddisks - ik hoop het iig wel :X[
Ik heb vandaag toch een Seagate besteld die mijn Maxtor gaat vervangen op een A8N-E bord. Ik heb dan niet de nieuwste bios op dit bord, maar wel die op de schijf die de problemen zou moeten oplossen.

Ik blijf toch wat vage problemen houden.

Ik weet verder niet waarom ik het doe, maar als ik in een topic lees dat mensen een Maxtor willen i.c.m een Nforce4 mobo, dan raad ik het altijd af.

Wat je met dit advies doet moet je zelf weten, ik ben ben het iig weer kwijt

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 29-08-2005 17:43 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
elevator schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 17:39:
Er zitten in de case al drie fans voor zover ik weet - ik plaats er bij de de HDD's een vierde bij. Zou dat qua warmte toch problemen kunnen geven denk je? :)
Als je denkt dat je een foeie airflow hebt die voldoende langs je kaart komt dan niet. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik zeggen neem een kaart met een actieve koeling en neem een kleinere fan voor je hdd`s zodat je niet meer geluid hebt wel zekerheid. Of van mij part een fancontroler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Topicstarter
Hmm, dat is vervelend. Aan de andere kant - ik heb die disken nou eenmaal dus ik denk dat ik er maar mee ga starten. Mochten er onoverkomelijke problemen komen dan moet ik op dat moment maar naar een andere oplossing ben ik bang. In ieder geval is het goed om rekening mee te houden dat het alsnog gezeik kan opleveren :)

DaannO schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 17:54:
Als je denkt dat je een foeie airflow hebt die voldoende langs je kaart komt dan niet. Mocht dat niet het geval zijn dan zou ik zeggen neem een kaart met een actieve koeling en neem een kleinere fan voor je hdd`s zodat je niet meer geluid hebt wel zekerheid. Of van mij part een fancontroler.
Ik gok dat ik wel erg veel luchtverplaatsing krijg in deze kast - met standaard 3 coolers en een extra cooler die ik er nog bij zet moet het toch behoorlijk cool worden hoop ik :)

In ieder geval - iedereen bedankt voor de tips en bevestiging dat het moet gaan werken :*, ik ga deze config gewoon proberen :)
Pagina: 1