Opstart problemen ASUS A8N-E

Pagina: 1
Acties:
  • 1.503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb sinds kort wat opstart problemen met mijn computer. Het gebeurt steeds erg willekeurig. Omdat het vanavond weer zo was na een koude start heb ik maar besloten hier een topic aan te maken.

Het gaat om een Asus A8N-E moederbord met Nforce-4 chipset met een Athlon 64 processor (3000+). Bios versie van het mobo is 1005 (voor meer info over de specs zie signature)

Belangrijk detail: De harde schijf is een Maxtor Diamondmax 10 S-ATA. Daarvan wist ik voor aankoop van het systeem (een paar maanden geleden) dat er compatibiliteits problemen waren met de Nforce4 chip. Maar ik heb er voor gezorgt dat bij aankoop van de schijf de nieuwste firmware die dit probleem zou moeten oplossen er al op zat (af fabriek)

In eerste instantie draaide ik met versie 6.53 van de Nforce drivers. Toen kreeg ik random vastlopers in Windows. Met een reboot gebeurde het vaak dat hij bij het boot logo van Windows bleef haken. Safe mode werkt wel.

Toen heb ik voor een re-install van Windows gekozen plus updaten van de Nforce drivers naar versie 6.66 en tevens de nieuwste video drivers van Nvidia.

Een tijdje bleef het systeem goed draaien, tot vanavond. Alleen safe mode van Windows werkte goed. Na het terugzetten van het meest recente restore point kan ik weer vrolijk verder tikken.

:? Wat heb ik allemaal al gedaan

1. Update bios
2. Reinstall Windows met laatste versies drivers
3. Geheugen test met Memtest86
4. Voeding vervangen, maakt niet uit

:? Wat denk je dat het niet is?

1. Videokaart. Draait prima en zonder vastlopers Battlefield 2.
De crashes waren random in Windows
(die heb ik overigens na de laatste re-install niet meer gehad)
2. Geheugen. Is 100% okay na Memtest
3. Voeding: Getest

:? Wat denk je zelf dat het is?

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de combo van een Maxtor Diamonmax HDD en een nforce4 chip de meest gelukkige combinatie is, daardoor denk ik om een andere HDD te kopen om te zien of dat het voor langere tijd oplost.

:? Wat denkt de rest van de Tweakers community?

Daar hoop ik achter te komen :)

[ Voor 2% gewijzigd door Gunner op 10-08-2005 19:56 . Reden: Voeding in het lijstje gezet ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

wat bedoel je trouwens precies met opstartproblemen?
want zo kan het bijv. zijn dat de bios moeilijk 'doorstart' door bijv. corrupte ide drives.
of start windows zelf moeilijk op.
En wat zie je tijdens zo'n opstartprobleem?
blijft je scherm zwart? of wat?
(er is ook al een 1007 beta bios, jammer dat ik daar zelf nog geen lijstje van heb gezien van bugfixes enz)

je 'moet' je foto's nog updaten van je specs pagina van je a8n-e systeempje :P

[ Voor 37% gewijzigd door randje op 10-08-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Met opstart problemen bedoel ik problemen met Windows opstarten; het balkje loopt wel, er is ook wel HDD activiteit (als ik op het HDD ledje moet afgaan) maar verder gebeurt er niets. Hij 'hangt' dus.

Geen POST problemen iig

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 10-08-2005 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBoB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 22:39

CyBoB

.::BURB::.

Mocht ik nou precies hetzelfde probleem hebben.

Heb echt al van alles geprobeert en het probleem kunnen herleiden naar de nVidia IDE driver. Als ik deze niet installeer werkt het allemaal prima.

ik weet echter niet wat voor een performance problemen dit geeft!?

Ik heb dus hetzelfde probleem... bij het opstarten van windows xp (sp2) blijft het laadbalkje gewoon lopen... HD activiteit is echt mega (als ik het lampje mag vertrouwen). Als ik echter een hele tijd wacht dan loopt windows echt vast (laad balkje loopt niet meer) en is het HD lampje uit. Het rare is dan ook dat de bios de HD niet mee herkent bij het herstarten en moet de pc eerst helemaal uitgeschakeld worden.

Het betreft hier een Maxtor 120gb sata schijf (net nieuw) aangesloten op de 1st sata connector van het mobo.

heb al de volgende dingen geprobeert, zonder succes:
bios: 1005, 1006, 1007.2beta (huidige)
drivers: 6.53, 6.39, 6.65. 6.66 (huidige)

driver 6.66 met bios 1007.2 leek even te werken, maar kreeg uiteindelijk toch hetzelfde probleem

Specs:
A8N-E
Athlon64 3500+
2GB kinston ddr
ati x800xl (pci-e)
maxtor 120gb sata diamond max 10

Ik hoop dat iemand hier iets op weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

-probeer het eens met een andere hardeschijf (wdc, seagate, enz), misschien haalt t niets uit, maar misschien kan je ook zo het probleem lokaliseren.
- probeer ook eens sata poort 2, 3 en 4.
klinkt allemaal niet logisch, maar dit soort problemen komen welleens vaker voor.
- heb je al geprobeerd om nvidia raid aan te zetten en te installeren op een array van 1 schijf (wel nvidia raid diskette driver aanmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:48
Die NVidia drivers geven wel vaker problemen bij mensen. Bij de één werken ze prima, bij de ander geven ze BSOD's en andere problemen. Ikzelf heb eerst prima zonder gedraaid, maar kon de NCQ van mijn schijf niet inschakelen zonder die drivers. Dus heb ik nu de allerlaatste drivers geïnstalleerd (6.65, chipset drivers voor NForce4 borden) en die werken gewoon prima! NCQ kon ik nu in- en uitschakelen, ik had gewoon meer opties m.b.t. mijn HDD. En nog geen enkel probleem mee gehad. Je zou ze zelf ook kunnen proberen, anders moet je gewoon de standaard MS drivers gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:47
De compatibiliteits problemen van de Nforce 4 chip met de maxtor 10 komt door de 16 MB cache waar de chipset niet mee om kan gaan. Daar veranders nieuwe firmware nix aan. Als ik jou was zou ik een andere HDD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Dit betekend dus ook dat de maxline3 serie van maxtor niet goed overweg kan met de nforce4?
:( dat hadden misschien mijn volgende schijfjes moeten worden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59
Ik zou dat ook graag willen weten ja. Ik heb een Maxline 3 250 Gig hd gekocht, en ook dit moederbord, en ik zou nu nog een andere HD kunnen aanvragen omdat ze nog wachten op mijn geld.

Maar het lijkt mij toch stug dat dat zo is :S Op internet kon ik er ook niks over vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBoB

CyBoB

ik heb echter een simpel 120gb schijfje met 8mb cache... ik ga morgen kijken of het met een pata schijf wel gewoon werkt.

ik laat het nog weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
pokeran schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 19:18:
-probeer het eens met een andere hardeschijf (wdc, seagate, enz), misschien haalt t niets uit, maar misschien kan je ook zo het probleem lokaliseren.
- probeer ook eens sata poort 2, 3 en 4.
klinkt allemaal niet logisch, maar dit soort problemen komen welleens vaker voor.
- heb je al geprobeerd om nvidia raid aan te zetten en te installeren op een array van 1 schijf (wel nvidia raid diskette driver aanmaken).
Sata poorten maakt ook niets uit. Had hem eerst op 1 nu op 2. Wat voor zin heeft het installeren van een RAID array met 1 schijf? :?

CyBoB: Ben 'blij' om te horen dat jij dezelfde problemen hebt, gedeelde smart is halve smart. Nadat ik de post heb gemaakt draait mijn systeem wel weer goed (/me klopt af)

Draai overigens bios 1005. Mocht het eerdaags weer gebeuren, ga ik toch overwegen om een andere HDD te kopen
CyBoB schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 18:55:
ik weet echter niet wat voor een performance problemen dit geeft!?
Kan geen performance problemen herkennen. Games zoals BF2 draaien uitstekend

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 15-08-2005 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

nou zodra je in de bios zet dat het een raid schijf is. Zal je ook een raid driver moeten laden tijdens windows setup (in het begin op F6 drukken)
dat betekend dus gweoon dat de schijf via een andere driver (namelijk de raid driver) benaderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBoB

CyBoB

Oke ik heb alles nu geinstalleerd op een Maxtor 120gb P-ATA schijf (denk een diamond max 9 schijje) en ik heb helemaal geen problemen meer.

Denk dat ik het zo maar laat en me S-ATA schijf als data schijf ga gebruiken.

ben alleen benieuwd of dit echt alleen iets met Maxtor schijven te maken heeft of ook van andere merken. Zo nee ben ik benieuwd wat er dan zo anders is aan die maxtor schijf... maarja misschien wordt het met een bios update in de toekomst opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 23:24
Ik heb dit probleem ook gehad met Asus A8N-Deluxe, bios 1002, Athlon64 3500+, 2 x Maxxtor Diamondmax 10 200 GB (weet niet welke firmware).

Het enige wat hielp was de IDE drivers niet installeren.

Overigens had ik vorige week ineens de melding:boot failure, add systemdisk blabla
Ik schrik me het apezuur maar het bleek dat de bios op eigen houtje had besloten de bootvolgorde van de hardeschijven te wisselen.

Ik weet niet of er mensen zijn met soortgelijke ervaringen, maar tis maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-05 19:05

Shuriken

Life is all about priorities

Gebruik je 24 pins voeding of een verloop? dat heeft bij mij dergelijke problemen met mn A8N-SLI opgelost.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 23:24
Een 20 pins direct in de 24 pins gestoken (Antec Sonata 380W kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Zelf gebruik ik een verloop stukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We missen de specs van de voeding. Je zou zomaar een 300W Sweex hebben vervangen door een 350W Q-Tec ;)

Uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Voeding overigens:
Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
• Gare/ontoereikende voeding.
• Niet-geaarde voeding.
• VCore iets verhogen.
• AthlonXP: spannings-bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
• AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
• Athlon64/Pentium4: 24pins ATX/EPS stekker gebruiken waar nodig
• Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 08:50:
We missen de specs van de voeding. Je zou zomaar een 300W Sweex hebben vervangen door een 350W Q-Tec ;)
Specs staan in mijn signature, zie ook de Topicstart ;)

Het gaat om een Tagan TG380-U01, 380W. Vervangende voeding was wel een of andere Q-tec voeding maakt niet uit.

Zoals ook al door CyRoB gezegt is (die dus dezelfde problemen heeft) lijkt het om de IDE drivers te gaan i.c.m met de Maxtor Diamonmax 10 S-ATA. De firmware upgrade lijkt geen drol uit te maken, al heb ik ergere problemen op GoT gelezen over Maxtor schijven i.c.m deze Nforce4 chip.

Overigens, het geeft/gaf niet alleen problemen met een 'koude' start.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 16-08-2005 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet iedereen heeft sigs enabled staan en daarnaast zijn sigs niet consistent. Stel dat iemand over 1 jaar mbv de search op dit topic stuit en je hebt je PC onderwijl al lang en breed aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBoB

CyBoB

Nog even voor BalusC, bij mij ging het om een Enermax EG485AX-VHB 480 Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker652
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 21:03
Ik heb helaas de zelfde problemen met mijn A8N-E en twee Maxtor DiamondMax 10 SATA 250GB combinatie. Een BSOD tijdens opstarten na het installeren van de nVidia IDE drivers (zowel versie 6.53 als 6.66). Zonder de nVidia drivers lijkt Windows goed te lopen maar dan kan ik mijn schijven niet in raid zetten :(. Ik heb trouwens BANC1G10 als firmware in mijn HD's, weet iemand of dat de nieuwste firmware is? Ik zou (potentiele) kopers van de A8N-E toch adviseren een ander merk HD te nemen......

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
BANC17M0 firmware

uit OM FAQ / Beleid --> Compatibiliteit

Pagina: 1