CAD: CPU vs VGA

Pagina: 1
Acties:

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2024

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Topicstarter
Een vriend van mij moet een nieuwe PC hebben voor AutoCad en Studio3D Max. Voor het hele systeem heeft hij een budget van 8.000 incl. 22" Illyama van circa 2.100, dus blijft er zo'n 6.000 over voor de rest.

Nu weet ik dat er een aantal grafische kaarten zijn die specifiek voor CAD gemaakt zijn, zoals de Elsa Synergie en Gloria (gebaseerd op de nVidia Quattro). Het nadeel van deze kaarten is alleen dat deze een groot deel van het budget opvreten zonder dat het nu echt duidelijk is voor mij wat de voordelen ervan zijn.

Vragen:
Wat zijn de voordelen van deze CAD VGA kaarten?

Dual P3 met goedkopere VGA of enkele P3/Athlon met duurdere VGA. Wat is wijsheid?

Welke CAD kaart? (of welke niet-specifieke CAD kaart)

ff niets

Verwijderd

cad kaarten hebben betere drivers speciaal voor 3dmax en dat soort zaken. Zelfde principe als een asio driver bij geluidskaarten dus.

Denk dat ie beter een duurdere cpu(s) kan kopen en een wat goedkoper kaartje. Misschien wel een radeon omdat ie een 22" wil. En geloof mij een nvidia kaart en 21/22" gaat niet samen (dit ondervind ik nu zelf namelijk).

Silicon graphics heeft ook een systeem met een matrox g450("low end" dat wel maar kost heel wat meer als die 8000 volgens mij) en die mannen weten echt wel hoe je een cad syteempje in elkaar moet schroeven.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:06
Ik zou ook gaan voor een nVidia Quadro ( :) ) met een enkele TBird 1.2 GHz :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

nee zou ik dus niet doen. lees ook de topic over de soldeerbout en nvidia 2d is echt niet goed op een 510.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 09:37
Veel geheugen (minimaal 256), haal een ECHTE grafisch kaart en dus geen G-Force, een Quadro is al beter, maar er zijn nog betere.

Watvoor CPU weet ik eigenlijk niet, maar een Athlon doet het goed en ik denk ook met vormgeving.

Haal een beetje een stabiel mobo, en het liefst met SCSI (eventueel on-board).

De monitor is wel flex :)

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 15 januari 2001 17:32 schreef SuB het volgende:
nee zou ik dus niet doen. lees ook de topic over de soldeerbout en nvidia 2d is echt niet goed op een 510.
Ik ken dit fenomeen, echter het gaat om een systeem wat hij voor zijn bedrijfje wil gebruiken en dit is voor hem geen optie.

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Op maandag 15 januari 2001 17:22 schreef SuB het volgende:
cad kaarten hebben betere drivers speciaal voor 3dmax en dat soort zaken. Zelfde principe als een asio driver bij geluidskaarten dus.
Wat is dan eigenlijk het grote voordeel van die speciale drivers?
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat de computer als geheel daardoor sneller rendert. Is het alleen om een soort van real-time preview te hebben? Ik weet het gewoon niet. Iemand?

ff niets

Verwijderd

Volgens mij is voor dit soort werkzaamheden de Matrox Millennium G400 uitgevonden !

Verwijderd

een quadro rendert stukken sneller dan een gewone g-force. waarom en hoe dat komt weet ik niet maar als ik mag adviseren, koop geen g-force voor ee 22" dan wil je toch in 1600*1200 of hoger werken en dan kun je beter een echte CAD kaart halen

Verwijderd

Die Radeon lijkt me ideaal . Ge kunt ook altijd zo'n Silicon Graphics sys pakken , ik denk dat dat nog het beste uitkomt !

Verwijderd

heb m'n geforce ddr getweaked naar quadro ddr >:) :D

werkt goed en ik heb inderdaad bij de drivers bij opengl profiles voor 3dmax en nog veel meer staan. (ik gebruik het nooit, draai 3dmark en spel star trek voyager:elite force >:)

Verwijderd

FlipFlap

Wat wil die vriend van je gaan doen met Acad en 3dStudio?

Ik heb zo’n vermoeden dat er door de reputatie van vooral Autocad, namelijk dat het alleen goed draait op een supersnel en vooral DUUR systeem, er verkeerde ideeën rondwaaien. Vroeger (jaar of 8 geleden) was het idd van belang, maar of dat nu nog zo is? Natuurlijk draait het beter op een snel systeem met de beste componenten, maar is dat niet met elk ander programma?
Bovendien wat is ‘draaien’? Op het meest nieuwe systeem ga je echt niet sneller tekenen, hoor! Hooguit dat je gemaakte prentjes ietsjes eerder op je scherm verschijnen bij het renderen.

Het nut van speciale grafische kaarten zie ik ook niet echt in. De prijs van die krengen rechtvaardigt volgens mij lang niet de geleverde prestaties.

Zorg er wel voor dat je voldoende intern geheugen hebt (minstens 256 MB). Een enkele CPU is m.i. ook voldoende (hangt er ook maar weer net vanaf wat ermee gedaan wordt!)

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Ik zou in jou geval voor een G450 kopen voor de 2d kwaliteit, en dan voor een T-bird 1.2Ghz gaan (ev. dual PIII) en dan genoeg ram, want die dingen wreten ram. 512mb of zelfs 1Gb ram is best wel leuk en gaat waarschijnlijk je systeem meer versnellen dan het verschil tussen een 1Ghz of een 1.2Ghz processor. Als het binnen het budget blijft, een serverworks mobo, met dual PIII 800 of zo, met 1gb ram.

Verwijderd

pff 1gig aan ram niet een beetje veel?

ik heb een dual celly 533Mhz op een MSi board
o.a. 3x128Mb, 2x maxtor ATA66 hds en een matrox G400 werkt goed met autocad voor mij

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Lollige_smurf
Hij maakt bouwtekeningen en presentaties. Nu voornamelijk nog plaatjes, maar hij is de laatste tijd ook bezig met wat animaties. Zelfs voor de plaatjes kunnen rendertijden oplopen tot zo'n uurtje of 8+ op een P2-350. Wat hij nu belangrijk vindt is dat hij snel een low-res rendering kan maken. Nu kost zelfs dat hem de nodige wachttijd.
Huidige grafische kaart is trouwens een TNT2.

ff niets

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Wil er 512Mb geheugen instoppen. Moet genoeg zijn.

ff niets

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:28
Zelfs voor de plaatjes kunnen rendertijden oplopen tot zo'n uurtje of 8+ op een P2-350.
?? Ik heb zelf een Duron 700, 128 Mb ram en een geforce 2MX...maar dat het renderen van een "plaatje" een uur of acht duurt kan ik me niet voorstellen!
Voor autocad is mijn systeem zowiezo voldoende...draait ieg lekker. En 3dstudio max en Rhino draaien ook goed. Je videokaart wordt vooral aangesproken voor het realtime renderen in je preview window. Het daadwerkelijke renderen kost voornamelijk processorkracht. je zult beiden dus nodig hebben. Als ik trouwens een behoorlijke scene render duurt dat nooit langer dan een paar minuten....als je nou een complete animatie rendert duurt het inderdaad lang ja...maar 8 uur voor een plaatje????!!!
wat maakt die gozer in godsnaam??

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• FlipFlap

FlipFlap

Topicstarter
Zeer gedetailleerde tekeningen van commercieel vastgoed. Deze tekeningen worden vervolgens gebruikt voor posters etc.
Hij heeft mij laatst een tekening laten zien en dat was een bijna niet van echt te onderscheiden tekening.

Ik heb zijn tekeningen niet beschikbaar, maar ze deden me denken aan tekeningen die een andere vriend van mij maakt(e) met lightwave.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.gjv.cistron.nl/Down/REA703LX.JPG

Alleen dan van hele gebouwen i.p.v. een object.

Plaatje is gemaakt door Jan, aka MadEgg (ik heb zijn plaatje gebruikt, dus vond dat ik ook ff een linkje moest plaatsen)

ff niets

Pagina: 1