MBR staat voor Master Boot Record.
Verbeter me maar lekker als ik weer es verkeerd zit!
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
gooi je de master boot record van je HD leeg, de inhoudsopgave van je HD zeg maar.
Met Format /u zorg je ervoor dat er geen undelete info wordt opgeslagen, oftwel dat je het formatteren nooit meer terug kan draaien
https://www.strava.com/athletes/10490675
Verwijderd
Met FDISK /MBR herstel je, je bootsector in zijn normale staat. Je kan het gebruiken als je LILO eraf wil doen en wil zorgen dat hij meteen in dos/windows boot.
Wat als je bv. een bootsector virus hebt, kun je hem dan verwijderen dmv fdisk /mbr??
Of als je je schijf opnieuw wilt partitioneren, is het dan verstandig om fdisk /mbr uit te voeren??
Format /u formatteert zonder unformat info op te slaan. Geen idee wat voor effect dit heeft
Btw: beide switches zijn undocumented in fdisk /? en format /?
Format kan/kon je ongedaan maken met de opdracht unformat. Ik geloof dat dit niet meer bij Windows wordt meegeleverd, DOS kende het wel (vanaf versie 5).
Met "format /u" wordt er geen unformat info opgeslagen, zodat de opdracht "unformat" geen zin heeft. Handig voor als je je schijf doorverkoopt.
klopt als een zwerende vinger, alleen kun je dus niet opstarten, dus zorg ervoor dat je een opstartflop bij de hand hebt.Op dinsdag 16 januari 2001 10:39 schreef suspicious het volgende:
"Fdisk/mbr" is dus om je Master Boot Record terug te plaatsen. Hij zet er dus een standaard voor in de plaats. Je kan op deze manier geen partitie's weghalen.
Klopt gewoon.Format kan/kon je ongedaan maken met de opdracht unformat. Ik geloof dat dit niet meer bij Windows wordt meegeleverd, DOS kende het wel (vanaf versie 5).
Met "format /u" wordt er geen unformat info opgeslagen, zodat de opdracht "unformat" geen zin heeft. Handig voor als je je schijf doorverkoopt.
trouwens:
fdisk /? geeft fdisk /mbr niet weer....
HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter
Als je gewoon een bootable partitie hebt kun je dan nog gewoon opstarten. Zoals gezegd, de partitietabel wordt niet gewijzigd.alleen kun je dus niet opstarten, dus zorg ervoor dat je een opstartflop bij de hand hebt.
Verwijderd
Format /u is zoals een aantal al uitgelegd hebben onvoorwaardelijk formatteren, dus geen unformat-informatie aanmaken. gebruik ik eigenlijk altijd, scheelt weer wat tijd
Verwijderd
Tuurlijk kun je die nog wel gebruiken. Het _enige_ dat verandert is de bootcode, en het _enige_ dat daardoor verwijnt zijn mbr-virussen en alternatieve bootloaders als lilo. (maar ja, die moet je ook gewoon in je linux partitie zetten en niet in het mbr)Vreemde partities zijn nog wel aanwezig, maar kun je niet meer gebruiken. Voorbeelden van vreemde partities: Bios/diagnose-partities bij oudere typen compaqs, partities van sommige bootmanagers,...
Dat de PC moet proberen te booten van de eerste active primary partition??
Verwijderd
Daarom kun je op computers waar alleen maar win98 draait gewoon fdisk/mbr doen, zonder consequenties, aangezien je daar de dos-bootcode uit het mbr wist, en ook weer daardoor vervangt.
Als je je mbr wist als er een bootmanager zit, dan komgt er ook een dos-bootcode te staan, je bootmanager werkt niet meer en dan kun je toch maar beter een opstartiskette bij de hand hebben (www.bootdisk.com bv, of in je control panel/software/create bootdisk)
Het lijkt d'r wel opOp dinsdag 16 januari 2001 22:20 schreef Klont het volgende:
Hallo? Hebben we nu allemaal 10x hetzelfde gezegd?![]()
Vanaf Win95 slaat het format commando überhaupt geen unformat informatie meer op geloof ik, dus de /u switch is eigenlijk nutteloos geworden
StatBar.nl - @GoT
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.
de pc start op, ik krijg te zien dat hij de harde schijven vindt daarna komen er allemaal 99 99 99 99 99 99 in beeld.
Nou heb ik (na wat zoeken op tweakers en google) een DOS-opstartdiskette gemaakt (in windows xp) en het commando fdisk /mbr ingetikt.
Nou krijg ik de volgende melding:
"bad command or file name"
ik heb op de floppy gekeken en er staat geen file op die fdisk heet (ik weet niet of dat moet maja)
Iemand enig idee hoe ik dit op moet lossen? Staat de f misschien voor een disk-drive ofzo??? ik heb geen flauw idee en zou graag een eindje verder willen gamen op deze lan
Je kan het beste even met google een fdisk.exe downloaden ergens (die geschikt is voor je dos-opstartdiskette) en dan even fdisk /mbr doen. Commando is op zich goed.
Hier bijv: http://www.uv.tietgen.dk/...d/DOS/microsoft/FDISK.EXE
[ Voor 18% gewijzigd door Arnout op 29-12-2004 11:03 ]
Als je dan verder bent en je komt in het dos-gedeelte, gebruik dan de commando's fixmbr en fixboot.
Dit zou moeten helpen, anders zou ik een hard-disktooltje van de fabrikant even nemen en daarmee even de gezondheid van je schijf ee testen.
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Dit topic is gesloten.
![]()